opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja Akus »

Antero kirjoitti:Kannen läpi imukanaviin menevien reikien putsaamiseen sen sijaan sai vähän aikaa käytettyäkin, kun sinne ei oikein mistään kunnolla näe ja kaikkein vasemmanpuoleisin reikikä jää ikävästi startin taakse piiloon.
Juurikin näin, aikaa sai käyttää näihin pieniin reikiin. Ensin pistin paineilmalla ja ajattelin että juu nyt ilma kulkee. No katsoin auton alta ja totesin että eipäs olekkaan vielä kokonaan auenneet. Sopivankokoinen poranterä käyttöön ja johan alkoi moska irtoamaan. Kent one shot puhdistusainetta kehiin ja lisää poranterällä työntelyä kanavissa. Kyllähän sieltä paljon tuli tavaraa. Olivat siis lähes kokonaan tukossa. Lopuksi vielä paineilmalla ja ero oli selvästi huomattavissa. Meinasi jäädä tekemättä mutta tulipahan tehtyä kunnolla.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

opiwan kirjoitti:Business is business! =) Rahat ne haluu pois... mutta ei ne kyllä todellakaan aina edes osaa! Multa ne perkele pisti vaihtamaan ECU:sta lähtien osia yks toisensa perään kunnes vihelsin pelin poikki ja alettiin tutkimaan itse asiaa. Vika oli myös ihan sama: EGR-kanavat tukossa. Z16XEP:ssä tosin imusarja on erilainen ja laippa on kallis! Putsaamalla se saatiin kuitenkin kuntoon ja vuosi on taas poljettu lisää vauhtia ilman ongelmia. Korjaamolla ne ois vaihtanu todennäkösesti koko saamarin imusarjan eivätkä lähteneet sitä putsaamaan. Uusi imusarja maksaa omaani muistaakseni noin 600€. Ja siihen tulee luonnollisesti vielä työt päälle..

Onneksi ECU oli kuitenki halpa ku mikä! ;) Perkule pitäs tehä melkeen reklamaatio koko hommasta...
Kanavien tukkeutuminen aiheuttaa nuo tietyt vikakoodit, joten ihan tuolla tavalla osia vaihtamalla ei korjauksessa pitäisi edetä. Jos jouduit maksamaan turhat osat, niin reklamaation paikka tuo kyllä on.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jannuhuoleton
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 18:12
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo palaa vikakoodi 017052

Viesti Kirjoittaja jannuhuoleton »

jannuhuoleton kirjoitti:vikakooodi oli muistaakseni ccn 01752 ja vikavalo syttyy sammutuksen jälkeen n.40 km:n ajon jälkeen. ilmeisesti imusarja egr kanavat tukossa.tietääkö kukaan mitä eroa on tämän ja z16 xep moottorin imusarjoilla.onko tässä z16xe1 moottorissa näitä' kanavia ylipäätään ollenkaan?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä. Olis kyllä ollut ecun vaihtoa ennemmin ollut syytä irrottaa egr-ventiilin liitin, kuten kenttäapuohjeessa ohjeistetaan:
Kenttäapuohje: 2597
Vika: Z16XEP-moottori - Huono teho, MIL-valo palaa, laihan polttoaineseoksen vikakoodi P0171 tallentunut.
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...,Astra-H 2004...2007,Vectra-C 2006...2008,Zafira-B 2005...2007,Meriva 2006...2010 Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP,Z16XEP
Valitus: Asiakas reklamoi moottorin huonosta tehosta, MIL-valo palaa, vikakoodi P0303, P0300, P1300 tai laihan polttoaineseoksen vikakoodi P0171 on tallentunut. Seos on säädetty -30 %:n osittaiskuormituksen mukaisesti.
Syy: Imusarjan laipan EGR-kanava on tukossa.
Tuotanto:

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota EGR-venttiilin liitin.
Jos ongelma poistuu, sen syynä on useimmiten imusarjan
laipan tukkeutunut EGR-kanava.
Irrota imusarja ja tarkista EGR-kanavat imusarjan laipan sisällä.

Jos EGR-kanavat ovat tukossa, puhdista ne sopivalla työkalulla.

Ohjeajat: TC: h:
U3 259 70 Imusarjan EGR-kanavien 90 ET
puhdistus
Tämän korjaustyön kustannukset korvataan normaalin takuuajan
puitteissa. Tavanomaiset takuumenettelyt ovat voimassa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 20 - Huono teho
Vikakoodi: P0171,P0300,P0303,P1300
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja Akus »

Robertx kirjoitti:
opiwan kirjoitti:Business is business! =) Rahat ne haluu pois... mutta ei ne kyllä todellakaan aina edes osaa! Multa ne perkele pisti vaihtamaan ECU:sta lähtien osia yks toisensa perään kunnes vihelsin pelin poikki ja alettiin tutkimaan itse asiaa. Vika oli myös ihan sama: EGR-kanavat tukossa. Z16XEP:ssä tosin imusarja on erilainen ja laippa on kallis! Putsaamalla se saatiin kuitenkin kuntoon ja vuosi on taas poljettu lisää vauhtia ilman ongelmia. Korjaamolla ne ois vaihtanu todennäkösesti koko saamarin imusarjan eivätkä lähteneet sitä putsaamaan. Uusi imusarja maksaa omaani muistaakseni noin 600€. Ja siihen tulee luonnollisesti vielä työt päälle..

Onneksi ECU oli kuitenki halpa ku mikä! ;) Perkule pitäs tehä melkeen reklamaatio koko hommasta...
Kanavien tukkeutuminen aiheuttaa nuo tietyt vikakoodit, joten ihan tuolla tavalla osia vaihtamalla ei korjauksessa pitäisi edetä. Jos jouduit maksamaan turhat osat, niin reklamaation paikka tuo kyllä on.
Tässä tapauksessa lähete ecun vaihtoon tuli pienemmältä korjaamolta. Mitenkäs tuon vanhan ecun voi testata ? Kiinni vaan ja kovaa ajoa vai miten ?
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos vanhan ecun turvakoodi on resetoitu vaihdossa (kuten pitää) , niin jotta sen voisi vaihtaa takaisin ja saada toimimaan, pitää turvakoodi siihen sitten ohjelmoida.
Samaten poistettaessa sitä uutta ecua , pitää turvakoodi resetoida. Mahdollisesti pitää ottaa myös asetuksia talteen.
Op-comilla pitäis pystyä moinen homma tekemään.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
palmuja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2005, 15:05

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja palmuja »

Tässäpä alkaa olemaan yleinen topic z16xe1 koneessa. Taitaa mennä laipan alta kaikki tukkoon. Meikällä viimein merkkiliikkeessäkin saivat kanavat auki. Edelleenkin vaan pintakaasulla nykii tuo mun värkki. Vaikka nyt on uutta twinportin läpät ja tunnistin, sekä sytytysyksikkö meni tossa huhtikuussa. Sekin aiheutti ennen hajoamistaan nykimistä, mutta ei kokonaan kuitenkaan kadonnut. Ja se kaasuläppäkotelokin on putsattu. Muutoin toimii ok. Joskus jää kierrokset rullaamaan 1500 kun pysähtyy vaikkapa valoihin. Kierrokset tippuu normiin aina silloin kun auto pysähtyy. En tiijjä...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa yksi vaihtoehto:
Kenttäapuohje: 2266
Vika: Moottori Z16XE1/LET/LER/XEP/XER/Z18XER - Viheltävä ääni
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2005,Astra-H 2004...2008,Zafira-B 2005...2008,Meriva 2006...2008,Corsa-D 2007...2008,Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 Z16XEP,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z16LET| Z18XER,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z18XER,Z16XEP| Z16LET,Z16LEL| Z16LER,Z16XEP| Z18XER,Z18XER
Valitus: Asiakas valittaa moottorista kuuluvasta viheltävästä äänestä, joskus vikakoodit P0105 (MAP-anturi) ja P0170 (polttoaineseos) ovat tallentuneet ECU:hun.
Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi. Jos autossa on MAP-anturi,
imusarjan absoluuttinen paine voidaan tarkistaa myös Tech 2:lla.
Joutokäynnillä ja ilman kuormitusta sen pitäisi olla
32 - 38 kPa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt,14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: P0105,P0170

Kannattaa lisäksi tarkistaa kaikki imupuolen letkut. Auton liikkuessa tyhjäkäyntiä korotetaan, mutta ei sentään noin paljoa.
Lisäksi kannattaa edelleen kokeilla nyppästä egr-venttiilin pistoke irti... nykiikö , kun se on irti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
palmuja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2005, 15:05

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja palmuja »

ok, voitko robertx vihjaista mikä tuossa koneessa on se egr-venttiili, en ole selkeästi mistään löytänyt kuvaa/vihjettä, enkä saa pääteltyäkään mikä se on.

viheltävää ääntä ei mun mielestä koneesta kuulu, pikemminkin on "ehkä" alkanut kuulumaan kuormituksella kiihdyttäessä jotain jyrinää tai vastaavaa.
kone on 2008 alkuvuodenpään mallia.

toinen vika mikä aikanaan vikakoodia ja pykimistä aiheutti oli twinport-läppien asentoanturi. läpät toimi ok, mutta anturi ei. (tai ainakin luulisin että ohjaus toimii ok, avaa läpät hetkeksi kun kaasua painaa. en tietysti tiedä miten ne pelittää ajossa. on meinaa syntisen laiska värkki ennenkuin kiekat menee yli 2000, mutta eipä tuo kone muutenkaan sieltä virkeimmästä päästä)

ja juuri tuo tyhjäkäynti teki taas hauskat kun jäi 1800 huutamaan kytkin pohjassa loivaa alamäkeä, sitä kesti niin kauan kun pysäytin auton 20s jälkeen. mietin jo että voiko kaasuläppä jumittaa mutta ei se voi tuohon auton nopeuteen liittyä, ja se on putsattu kuitenkin viime syksynä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kenttäapuohje: 2323
Vika: Z16XE1-moottori - Korkea joutokäyntinopeus
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-H 2007...2008,Zafira-B 2007...2008 Z16XE1,Z16XE1
Valitus: Asiakas valittaa joutokäyntinopeuden olevan korkea myös moottorin ollessa lämmin.
Syy: Polttoaineseos on liian laiha.
Tuotanto: Moottorien valmistus on lopetettu.

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, ohjelmoi ECU uudelleen uudella
ohjelmistolla GlobalTIS 8.0- tai TIS2WEB 9.0 -sovelluksista
(alkaen 25.8.2008).
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 19 - Moottori käy huonosti
Vikakoodi: Ei mitään

Tuossa egr-venttiilin vaihto-ohje... siitä näet paikan.
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing

Yksi vaihtoehto on teitty, että jää ne twinport- läpät auki... tosin siitä pitäis tulla vikakoodi. Muistaakseni ne läpät voivat myös löystyä kiinnityksestään.

Vaikuttais kone saavan liikaa ilmaa jostain, mutta mistä, sen löytää vain tutkimalla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
palmuja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2005, 15:05

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja palmuja »

Ecu tilttas männä kesänä, jäi tien varteen kera monien vikakoodien, päivittivät huollossa ja toiminut sen jälkeen, luulis että on softa ok.

testasin tuon egr piuhan irroituksen, ei vaikuttanut ja tallensi p1405, eli toiminee noin muutoin siellä puolella palikat.

öljyntäyttökorkin/öljytikun kun irroittaa ei muutu moottorin äänet, mutta tyhjäkäynti vähän heijjaa ja kiinni laittaessa, myös heijjaa pari kertaa ennen kuin taas tasoittuu, liekö normia tuo.

ikkuna auki ajelin, niin kaasua kun painaa sihahtaa koneen päässä hetkellisesti, mitä napakammin, sitä kovempi sihaus. ja ei oo turpo :D. liekö sekin normaalia, vai vuotaako tosiaan ilmaa nyt jostain. jää kanssa pomputtamaan auto hetkeksi kun napakasti painaa kaasua ja nostaa pois ennen kuin tasoittuu.

huoltolappuja kahtelin, pitäs olla läpät niihin liittyvine osineen vaihdettu kaikki. aikanaan oli ongelmaa vikakoodin P1112 kanssa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Sihahdus ei oikein kuulosta normaalilta... ilman ilmanputsaria ja putkistoa sihahtaa kyllä, kun kaasuläppä aukeaa, mutta niiden kanssa ei mielestäni pitäisi moista kuulua.
Veikkaan, että jossain on imuvuoto... kannattaa huolella tarkistaa kaikki imusarjaan ja kaasuläppäkoteloon tulevat letkut.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Akus »

Jaahas, P0171-52 ilmoittautuu jälleen. Auto nykii tasakaasulla. Voiko olla mahdollista että vuoden ja 4 kk käytön jälkeen alkaa olemaan kanavat taas tukossa ? Egr:llä 8mm kuristelevy. Vanhan laipan silloin putsasin ja laitoin takaisin. Uusi ei paljoa olisi maksanut.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Laihaa seosta siis. Onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin ne egr kanavat. Imuvuoto aiheuttaa laihan seoksen.
Vai olisko se egr - venttiilin kuristuslevy tukossa.
Joku foorumilainen jossain topicissa hienosti teki livedata - taulukon egr - venttiilistä... vanha (?) ja kulunut venttiili ei ihan seurannut reippaasti pyydetyn aukioloasentotiedon perässä... oli siis laiska ja hidas. Siinäkin on yksi vaihtoehto.
Liioin ei ole täysin mahdotonta, että menisi uudestaan ne kanavat tukkoon.
Toki kannattaa ensin poissulkea muita vaihtoehtoja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: opel astra h z16xe1 vikavalo 017152

Viesti Kirjoittaja Akus »

Sen verran muistan vanhasta laipasta että siihen tietysti tuli naarmuja kanaviin aikalailla kun joutui käyttämään ruuvaria puhdistamiseen. Niihin tietysti voi kerääntyä helpommin paskaa. Olen tilannut uuden laipan ja tiivisteen. Egr on käynyt tässä useasti mielessä että pitäisi katsoa kuristelevyn tilanne. Onko se kerännyt tavaraa ja miltä itse venttiili näyttää. Toistaiseksi nollasin op-comilla vikakoodin ja taas mennään niinkuin mitään vikaa olisi ollutkaan. Ottaa hyvin kierroksia. Kop kop ! Seurataan siis toistaiseksi tilannetta. Vikavalo ei kuitenkaan palanut vaan katsoin poljintestillä oliko jotain tallentunut. Laiha seos siis kyseessä.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Vastaa Viestiin