Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

No tuo kenttäapuohje ei tässä tapauksessa taida antaa apua ja on vielä xep koneelle. Eli 2 lambdan arvo näyttää rikasta koneen lämmettyä vaikka pitäisi olla jatkuva laiha. Eikä tuo mV arvo vaihtele vaan pysyy yli 600 mV lukemilla.

Niinkuin ohjearvot sanoo :

B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2)
Engine running at idle speed, operating temperature
All consumers turned off
Accelerator pedal not actuated
Air/fuel mixture constantly too lean

B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2)
Engine running at idle speed, operating temperature
All consumers turned off
Accelerator pedal not actuated
30 ... 950 mV
Value changes slowly

http://vauxhall.workshop-manuals.com/as ... hp?id=4029 Tässä hyvä lista josta verrata erilaisia arvoja.

Se mikä nyt jäi listan mukaan epäselväksi on tuo Map-arvo, ohjearvossa sanotaan että pitäisi olla 25...50kpa. Kun taas siinä viallisen kannen apuohjeessa sanottiin 32-38kpa.?

Manifold Absolute Pressure
Ignition ON
Engine OFF
All consumers turned off
Note:

With the engine OFF, the ambient air pressure is displayed.
95 ... 103 kPa
4.0 ... 4.8 V

Engine running at idle speed, operating temperature
Accelerator pedal not actuated
25 ... 50 kPa
1.2 ... 1.9 V
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Niinkuin ohjearvot sanoo :

B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2)
Engine running at idle speed, operating temperature
All consumers turned off
Accelerator pedal not actuated
Air/fuel mixture constantly too lean

B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2)
Engine running at idle speed, operating temperature
All consumers turned off
Accelerator pedal not actuated
30 ... 950 mV
Value changes slowly

Onkos tässä samoin kun tuolla edellä itse kirjoittamassani suomen kielisessä vastineessa jonkun muunkin mielestä jonkinlainen ristiriita.
Jos tuon arvon kuuluu vaihdella niin eikös silloin tuon ilma/polttoainesuhteenkin pitäisi vaihdella rikas/laiha välillä?
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

No kysytään näin että miksi 2 lambda näyttää muutakun ohjearvoissa sanotaan. Itse kun en tiedä hevon vittua näistä asioista vaan yritän tässä kysyä onko 2 lambdassa vika vai jossain muussa ? Kiitos ja anteeksi samoista asiosta jahkaaminen.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Akus kirjoitti:No kysytään näin että miksi 2 lambda näyttää muutakun ohjearvoissa sanotaan. Itse kun en tiedä hevon vittua näistä asioista vaan yritän tässä kysyä onko 2 lambdassa vika vai jossain muussa ? Kiitos ja anteeksi samoista asiosta jahkaaminen.
Vaihtoehtoina tuohon 2 lambdan ohjearvoista poikkeavaan toimintaan on mapin virhetoiminta tai 1 lambdan virhetoiminta tai sitten vika on siinä 2 lambdassa. 1 lambdan jännitearvon pitäisi vaihdella laihalta rikkaalle ja 2 lambdan seurata perässä sitä vaihtelua. Jos map antaa väärän arvon, seos ei ole kohdallaan, mutta silti lambdojen jännitteen pitäisi vaihdella.
Mahdollisuuksien mukaan kannattaa siis katsoa myös 1 lambdan jännitevaihtelua.
Ei ole mitään syytä pyytää anteeksi... kaikki tässä yrittävät auttaa vian löytämisessä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Kyllä 1 lambda vaihtelee niinkuin ohjervoissa sanotaan, 2 lambda taas ei ja map arvo kannen kenttäapuohjeen mukaan on alhainen kun pitäisi olla suurempi. Mutta perjantaina tiedämme lisää tuon kannen ääntelyn osalta kun kuuntelu korjaamon kanssa on suoritettu. Palaan astialle silloin niin tiedetään taas jotain enemmän.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Melkeinpä sitten 2 lambda on se joka ei toimi oikein. 1 lambda säätää seosta jatkuvasti laihalta rikkaalle ja takaisin laihalle ja sen pitäisi näkyä myös kakkoslambdan arvoissa.
Mappi tai ennemminkin se venttiilikopan kansi on syytä tarkistaa. Ok.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Korjaamolla käyty. Kannessa ei ilmeisesti ole vikaa, pitäisi viheltää ja kuulua selvästi. Tätä ei kuulu, ääni on todennäköisesti resonointia. 2 lambdan arvoista olivat sitä mieltä että op-com näyttää ne väärin, pitäisi tutkia heidän välineillä. Täytyy vissiin käydä pakokaasutestissä niin näkee onko päästöissä jotain sanomista.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tämä selvä. Hyvä, ettei ilmeisesti ole venttiilikopan kannessa sitten vikaa. Oliko mitään käsitystä niistä map - arvoista ??
Päästöt kannattaa tietty mittauttaa... todennäköisesti myös normaalia korkeammilla kierroksilla, jos mahdollista.
Sinänsä metkaa, että 1 lambdan arvot ovat op-comilla ok ja sitten näyttäisi 2 lambdan arvot väärin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Päästöt kävin ottamassa. Kaikki ok. Map arvosta ei nyt selvyyttää saatu mutta jos katsoo tuota ohjearvo listaa niin siinä sen pitäisi olla 25...50kpa. Hieman tuntuu kylmänä edelleen ns. pätkivän kone. Täytyy hakea tulpat ja katso josko niistä olisi apua.

Päästöarvot järjestyksessä 1 katsastus(2010), 2 katsastus(2012) ja viimeisenä eilinen päästömittaus.

CO 0,05 -> 0,00 -> 0,01 %
HC 20 -> 35 -> 1 ppm
Lambda 1,00 -> 1,023 -> 1,012
CO2 15,10 -> 14,16 -> 14,9 %
O2 0,09 -> 0,51 -> 0,26 %
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Päästöt tosiaan kunnossa ja HC:n osalta huima parannus. Liekö sitten yhä kylmänä käy laihalla, kun pätkii.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Tulppien vaihto ei auttanut millään tavalla. Mietin vielä tuota termostaattia kun kenttäapuohjeessa sanotaan :

Astra-H:ssa Z16XEP/XE1 ja Vectra-C:ssä Z16XEP jäähdyttimen
jäähdytysnesteen lämpötilaa ja moottorin jäähdytysnesteen
lämpötilaa on verrattava toisiinsa. Jos jäähdyttimen jäähdytysnesteen
lämpötila nousee, ennen kuin mainittu 103 °C:n lämpötila on
saavutettu, termostaatti on vaihdettava.

Täytyypä katsoa tuo josko jäähdyttäjän lämpötila alkaa nousemaan ennen aikojaan.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Kannattaahan tuo tietty tarkistaa tuo nesteen lämpötilan nousu eri pisteissä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Lämmöt aamun työmatkalla seuraavasti :

Coolant temperature 16 -> 50 -> 101 -> 98 -> 98
Radiator coolant tem.16 -> 17 -> 18 -> 19 -> 20

Hieman siis jäähdyttäjän nesteen lämmöt nousee ennen aikojaan jos tuota apuohjetta nyt oikein ymmärrän ?

103 astetta ei saavutettu lainkaan 22 km matkalla. Sitten samalla katsoin taas map:in ja arvot seuraavasti 0,80 v / 25 kpa.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jäähdyttäjän nesteen lämpötila nousee tosiaan hieman, mutta olisko vain johtumista lämpimästä koneesta. Jos termostaatti aukeaisi edes hieman ennen 103 astetta , niin jäähdyttäjän nesteen lämpötilan nousun voisi kuvitella olevan suurempaa ja nopeampaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja Akus »

Tasaisesti jäähdyttäjän lämpö nousi aina asteella ylöspäin. Huomenna voisin ajaa uudestaan livedatan. Katsotaan millaiset arvot sitten tulee.
Mapin jännite näytti 0,80 V eli jos tuohon ohjearvolistaan vertaa niin jännitehän on alhainen.
Engine running at idle speed, operating temperature
Accelerator pedal not actuated
25 ... 50 kPa
1.2 ... 1.9 V
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Vastaa Viestiin