Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
opelmixu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 20:40

Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja opelmixu »

Osaisko kuka kertoo missä voisi olla vika, kun Vectra käy lämpimäksi niin se sammuu itsestään ainakin tyhjäkäynnillä. Tämän jälkeen auto käynnistyy vasta kun on jäähtynyt kunnolla. Kerrankin kun oltiin lähdössä liikenteeseen laitoin auton pihassa käyntiin lämmityksen jälkeen. Auto kerkesi käydä parikymmentä minuuttia olin nousemassa autoon, niin se vaan sammu. Tämän jälkeen auto ei edes startannut puoleentoista tuntiin. Sen jälkeen käynnistyi aivan normaalisti ja toimi ajossa aivan normaalisti. Kun auto sammui lämpömittari näytti hieman alle 100 astetta. Jäähdyttimen tuuletin ei pyörinyt missään vaiheessa. Moottorin häiriö valo ei jäänyt palamaan, mutta vikakoodina löytyi koodi P0601. Osaisitteko neuvoa missä vika? Kiitoksia neuvoista jo etu käteen!
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

kampiakselin asentotunnistin vois olla vahva ehdokas,muistaakseni saabbi foorumilla oli juttua ja oireet samanlaiset.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
opelmixu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 20:40

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja opelmixu »

Saabbi foorumilla on kirjoiteltu, että auto starttaa mutta ei käynnisty. Voisiko medän Vectrassa olla sama vika, kun se ei edes starttaa? Virrat syttyy koelautaan normaalisti, mutta mitään ei tapahdu kun kääntää avaimesta. Kun akku on lopussa, niin avaimesta käännettäessä kuuluu naksahdus, mutta startti ei pyöri. Nyt sammumisen jälkeen ei kuulu edes tuota naksahdusta. Missähän tuossa turbossa on kampiakselin asento tunnistin, jos sen vaihtaisi kokeeksi?
Ezki80
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Touko 2010, 08:41
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Ezki80 »

Oletko selvittänyt mitä koodi tarkoittaa?
Vectra 2.0T -07 BioPower
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

jos se ei edes pyöritä niin sitten vika on muualla.kannattaa ne vikakoodit lukea/luetuttaa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Motorsteuegerät der Fehlercode P0601 - ECU ROM error (scheint laut Internet ein Checksummenfehler zu sein) gespeichert ist.
P0601 control device to replace C-002
Dein Fehler heißt:P0601 Internes Kontrollmodul Speicherkontrolle Prüfsummenfehler

Eli vikakoodi kertoo vian olevan moottoriohjausyksikössä. ROM muistin virhe.
Tilapäinen apu on akun miinuskengän irrotus ja odotus jonkin aikaa.
Saksalaisilla foorumeilla muutama vastaavan vikakoodin tapaus on korjautunut moottoriohjaimen vaihdolla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
opelmixu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 20:40

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja opelmixu »

Lueskelin netistä itsekkin tuosta vikakoodista ja ekana tuli vastaan "vaihda ECU". Eilen testasin vikaa, niin auton käydessä tyhjäkäynnillä ja lämmön noustessa mittarin mukaan hieman yli 90 astetta kone vain hieman rykäisi ja sammui kuin saunalyhty. Vaikutti siltä, että silloin kun jäähdyttimen olisi pitänyt lähtä pyörimään niin kone sammu. Voisiko vika olla ECU:ssa, kun auto muuten toimii normaalisti. Tehot tuntuisi olevan normaalit. Tänään kysyin ECU:n hintaa, niin sanoivar 1200€ vaihdettuna. Vaikuttaa aika kalliilta jos vika ei olekkaan siinä. Vai löytyskö keneltä turbon ECUja kokeiltavaksi?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.ebay.co.uk/itm/vauxhall-vect ... 460e71b944
http://www.ebay.co.uk/itm/vauxhall-sign ... 460e7463a0

Käytettyjä ecuja saa kohtuuhintaan. Googleta z20net ecu kit.
Vikakoodi viittaa ecuun... vaikea sanoa, missä muualla vika voisi olla... kannattaa Jartsan vinkkikin katsoa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Robertx »

opelmixu kirjoitti:Lueskelin netistä itsekkin tuosta vikakoodista ja ekana tuli vastaan "vaihda ECU". Eilen testasin vikaa, niin auton käydessä tyhjäkäynnillä ja lämmön noustessa mittarin mukaan hieman yli 90 astetta kone vain hieman rykäisi ja sammui kuin saunalyhty. Vaikutti siltä, että silloin kun jäähdyttimen olisi pitänyt lähtä pyörimään niin kone sammu. Voisiko vika olla ECU:ssa, kun auto muuten toimii normaalisti. Tehot tuntuisi olevan normaalit. Tänään kysyin ECU:n hintaa, niin sanoivar 1200€ vaihdettuna. Vaikuttaa aika kalliilta jos vika ei olekkaan siinä. Vai löytyskö keneltä turbon ECUja kokeiltavaksi?
Kommentoin tähän vielä hieman lisää. Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatieto tulee eculle. Ecu ohjaa saamansa lämpötilatiedon perusteella jäähdytysmoduulissa olevia flektien releitä tarjoten niille maita. Moottorin lämmetessä lämpenee myös ecu ja ecuun liitetyt anturit.
Yksi vaihtoehto lämpötilan lisäksi on maadoitusongelma. Kannattaa tarkistaa ecun lähistöllä olevat ruskeat maadoitusjohtimet.
Testerillä (op - com tai tech 2 ) voi tietty ohjata jäähdytysflektin käymään , vaikka moottori ei olisi lämmin. Sillä tavalla voisi hieman rajata vikavaihtoehtoja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
p3rtti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 08:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja p3rtti »

Onkos aloittaja saanut selvyyttä ongelmaan? Itselläni on -05 Vectra samalla koneella ja tänään sammui toisen kerran liikennevaloihin reilun viikon sisään. Oireet ovat täsmälleen samat, eli auto sammuu pysähdyksissä ja ei suostu starttaamaan. Puolen tunnin päästä kaikki on taas ok ja auto toimii niin kuin pitääkin. Samaa vikakoodia näyttää mullakin. Lämpömittari tosin näytti karvan alle 90 astetta tällä kertaa, valitettavasti edellisellä kerralla en älynnyt katsoa lukemaa. Auto on ostettu vajaa kuukausi sitten liikkeestä, eli maanantaina otan yhteyden myyjään ja sitten kai kinastellaan kustannuksista. Sitä odotellessa ajellaan jännityksessä ja toivotaan ettei se taas jättäisi tielle.

Liekö sitten sattumaa, mutta molemmilla kerroilla olosuhteet olivat säätä lukuunottamatta samat, eli olin ajanut töistä vaihtelevassa ruuhkassa kaupan kautta kotiin päin, ja kauppareissun jälkeen muutamat liikennevalot pääsin etenemään kunnes auto sammui. Tällä kertaa pääsin yksien valojen verran pidemmälle kuin viimeksi. :peukku:

Saa nähdä, löytyykö tuosta vian aiheuttajaa vai joutuuko tuota juoksuttamaan pajalla katkeraan loppuun asti...
p3rtti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 08:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja p3rtti »

Vastataanpa nyt itselle, eli auto oli huollossa viime viikolla ja tänään hain pois aamulla. Olivat vaihtaneet polttoainepumpun releen ja putsanneet kaasuläppäkotelon. Ajoin töihin ja takaisin, kaikki toimi normaalisti. Nyt olin lähdössä peruuttaamaan parkkipaikalta pois ja samantien auto sammui... Jatketaan arpomista :banghead:
SIGNUM2004
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Syys 2011, 12:19

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja SIGNUM2004 »

Mulla oli pari viikkoa sitten just sama vika. Lämmettyään sammui tyhjäkäynnillä. Yritti käynnistyä mutta ei käynnistynyt. Kun auto oli noin 20 min jäähtynyt niin taas toimi.
Vein länsiautoon ja vaihtoivat kampiakselin asento tunnistimen ja sen jälkeen on toiminut.
SIGNUM 2.0T
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tuo että se ei edes starttaa kun on sammunut,niin eihän sielä rupea akku olemaan tiensä päässä.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
SIGNUM2004
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Syys 2011, 12:19

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja SIGNUM2004 »

Mulla siis startti pyöri mutta ei käynnistynyt.
SIGNUM 2.0T
p3rtti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 08:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra 2.0i turbo -04 sammuu itsestään, eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja p3rtti »

Mulla oli sitten akku tiensä päässä, mikä saattaisi selittää tuon käytöksen. Eihän nuo sitä olleet huollossakaan voineet huomata, kun huoltoilmaisimen päällä oli valmistajan tarra. :bonk: Jos tuo vectran softa ei siis anna edes startata, kun akulta ei saada riittävästi virtaa, niin se voisi selittää, minkä takia se ei käynnisty kuin vasta jonkun ajan päästä, kun akku on levätessään hieman varautunut. Vaihdoin uuden akun toissapäivänä ja nyt varovasti kokeillaan, että tuntuuko pelittävän vaiko ei.
Vastaa Viestiin