Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
pasik
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Kesä 2005, 20:24

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja pasik »

Minulla edettiin siten, että ensin huollossa todettiin tuon vuodon tulevan juuri vesipumpusta, jonka jälkeen huolto kysyi maahantuojalta meneekö vaihto takuutyönä, vaikka takuuaika oli jo umpeutunut, ja kyllä meni. Joten tuokin vaihtoehto kannattaa selvittää. Pumppuja on kuulemma vaihdettu paljon.
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

pasik kirjoitti:Minulla edettiin siten, että ensin huollossa todettiin tuon vuodon tulevan juuri vesipumpusta, jonka jälkeen huolto kysyi maahantuojalta meneekö vaihto takuutyönä, vaikka takuuaika oli jo umpeutunut, ja kyllä meni. Joten tuokin vaihtoehto kannattaa selvittää. Pumppuja on kuulemma vaihdettu paljon.
Oli autolla paljon ikää ja kilometrejä tuolloin?
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

Pikahuollossa autoa käytetty, jakopään tiiviste vuotaa. Ensi viikolla vaihtoon.
Wasabidx
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 09:42

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Wasabidx »

Minulla on 05/2013 Opel Astra J Sport 1.4T. Ensimmäisen kerran jäähdytysnesteen vähyys ilmoitus tuli 10 tkm kohdalla (helmikuu 2014). Avasin konepellin ja nestettä oli 2/3 jäljellä. Vein takuuhuoltoon ja asentaja totesi ettei vuotoa näy. Asentaja oli myös katsonut jakopään tiivisteen ja kertoi että vuotoa näy sieltä. Säiliöön laitettiin nestettä max. pintaan. Tasan 1 kk siitä huollosta, varoitusvalo tuli uudestaan päälle. Autolla ajettu nyt 11 700 km. Nestettä hävinnyt 1 palkin verran ja sitä on nyt vähän alle 2/3 jäljellä. Vuotoa ei näy ja minkäänlaista hajua ei tule auton sisälle. Autossa on lohkolämmitin.

Päivitän lisää kun saan auton huoltoon.
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

Minulla tuo jakopään tiivisti vaihdettiin 2tkm sitten ja samalla myös jäähdytinnesteet, eilen kuitenkin herjasi nesteen vähyydestä ja taas oli säiliössä vajausta.. Mistäköhän sitten tuota vuotoa paikantaisi?
si140
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Joulu 2013, 11:58

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja si140 »

Minulle kans vaihdettiin jakopään tiiviste, ei auttanut vuotoihin. Huollossa sai rampata oikein tosissaan että oikea vika löytyi eli moottorilämmittimen (letkumallinen) putkien kiristimet. Nyt ei ole enää valittanut nesteen vähyydestä eikä säiliön pinta ole silmämääräisestikkään laskenut. Eli tuosta alkaisin tutkimaan vuotoa.
Opel Astra J vm2012 1.4T Sport
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

Mistäs tuo vastus konehuoneesta löytyy? Onnistuuko tuon tutkailu yläkautta?
newbala
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 23 Marras 2013, 18:33

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja newbala »

Mulla on taas ongelma, kun tuossa talvella piti -25C pakkasia niin jäähdytysneste tietenkin tiivistyy kylmässä ja säiliössä meni hieman alle merkkiviivan, missä nestetaso pitää olla kylmänä. Niinpä lisäsin nestettä yli merkkiviivan ja nyt plussa keleillä nestesäiliö paisuu melkein täyteen, varsinkin moottorin ollessa käyntilämpötilassa, että paljonpa laajenee näin kesälämpötiloissa. Pitäsköhän tuota vähän imasta pois....
Opel Astra Sports Tourer 1.4 turbo MY2013
si140
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Joulu 2013, 11:58

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja si140 »

Letkulämmitin on moottorin kuljettajan puolella mutta aika piilossa. Itse en vuotoa nähnyt, huolto sen tutki takuuseen. Mutta ilman tätä foorumia en olisi tiennyt patistaa huoltoa tutkimaan letkulämmitintä. Ensinhän autoon tehtiin seuraava aika massiivisen kuuloinen remontti vuodon tukkimiseksi (MyOpel palvelusta), mutta vuoto siis jatkui tuon jälkeen:

VIANHAKU Moottorin tiiviyden tarkastus (CO-pitoisuus jäähdytysnesteessä) Jäähdytysjärjestelmän tiiviyden tarkastus Jakopään kotelon irrotus ja asennus - bensiinimoottori Hydraulisen ketjukiristimen vaihto
Opel Astra J vm2012 1.4T Sport
Wasabidx
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 09:42

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Wasabidx »

Wasabidx kirjoitti:Minulla on 05/2013 Opel Astra J Sport 1.4T. Ensimmäisen kerran jäähdytysnesteen vähyys ilmoitus tuli 10 tkm kohdalla (helmikuu 2014). Avasin konepellin ja nestettä oli 2/3 jäljellä. Vein takuuhuoltoon ja asentaja totesi ettei vuotoa näy. Asentaja oli myös katsonut jakopään tiivisteen ja kertoi että vuotoa näy sieltä. Säiliöön laitettiin nestettä max. pintaan. Tasan 1 kk siitä huollosta, varoitusvalo tuli uudestaan päälle. Autolla ajettu nyt 11 700 km. Nestettä hävinnyt 1 palkin verran ja sitä on nyt vähän alle 2/3 jäljellä. Vuotoa ei näy ja minkäänlaista hajua ei tule auton sisälle. Autossa on lohkolämmitin.

Päivitän lisää kun saan auton huoltoon.
Auto viety tarkistettavaksi 13.3. Tarkistivat tunnin verran ja eivät löytäneet minkäänlaista vuotoa. Pyysin tarkistamaan moottorilämmittimen (letkumallinen) putkien kiristimet foorumista saamieni ohjeiden mukaisesti. Huolto kertoi, ettei vuotoa näy sieltä ja uudet kiristimet vaihdettu varmuuden vuoksi. Huolto kertoi, että lohkolämmittimen käyttö saattaa kuluttaa jäähdytysnestettä, johon vastasin ettei auto voi kuluttaa yli 1/3 nestettä 1 kuukaudessa. Huolto kertoi, että autoon lisättiin nyt 0,7 litraa lisää jäähdytysnestettä. Jos auton nesteet vielä vähenevät niin auto pitäisi jättää pariksi päiväksi huoltoon, jotta voivat avata moottorin jakopään. Ei voi muuta sanoa, että ihmeen ravaamista. Entisessä Astra G:ssä ei ikinä ollut tällaisia neste ongelmia kun uutena ostin. Olen aina ollut Opel kuski (eka auto käytetty Opel Kadett, uusi Astra G 1.6 16v, uusi Astra G 1.8 16v edition2 ja nyt Astra J 1.4T sport). Pitää miettiä tulevaisuudessa toista mallia, jos tälläinen meininki jatkuu vielä.
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

Itse huomannut, että kuskin puolelle maahan jää pieni nesteläikkä joten eiköhän se tuo letkulämppäri ole mikä vuotaa, tarttee viikonloppuna tutkailla.
pampero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 201
Liittynyt: 24 Elo 2010, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja pampero »

Eikö nykyajan korjaamoilla ole mittarillista painepumppua minkä pystyy laittaa paisuntasäiliöön tai syylärin korkkin tilalle ja pumpata paineta jäähdytysjärjestelmään ja katsoa mistä vuotaa
freed
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 18:41
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja freed »

freed kirjoitti:Itse huomannut, että kuskin puolelle maahan jää pieni nesteläikkä joten eiköhän se tuo letkulämppäri ole mikä vuotaa, tarttee viikonloppuna tutkailla.
Huollossa auto käytetty ja vaihtoon meni koko letkulämppärin vastus, nyt pitäisi olla tiivis..
Arimotska
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Syys 2011, 11:14
Paikkakunta: Heinola

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Arimotska »

Täällä kanssa yksi nestevammainen...vuotoja ollut uudesta lähtien. Ekaksi tuo vuotava letkulämmitin (09/2011), sitten jakopään tiiviste alkoi vuotaa nestettä ja öljyä (12/2012) ja sen jälkeen yhä nestevuotoa "jostain" (01/2013). Läikkä maahan ilmestyy auton oikealla puolelle suunnilleen siihen jakopään kohdalle. Viimeisin tulkinta oli, että pumppu laskee lämpötilaerojen vuoksi nestettä ulos. Tämä viimeinen tulkinta kuulemma maahantuojan tieto. Olen koittanut myös itse paikallistaa vuotoa mutta enpä ole löytänyt. Nyt kun ulkoilman lämpötila on noussut ja en ole käyttänyt lämppäriä on vuoto vähentynyt/joinakin öinä jäänyt pois. Niin ja tuo letkulämppäri on jo kerran vaihdettu takuuseen, kun jakokappaleeseen meni vesi ja sitä myötä oikosulkuun. Hyvin vahva fiilis juuri nyt on, että tää peli (Sports Tourer Sport 1.4T M6 / 2011) lähtee vaihtoon ja tilalle ei ainakaan tule vastaavalla koneella olevaa. Muutoin olen tykännyt...

....päivitys keväältä, eli vesipumppuhan siitä meni vaihtoon ja nyt katsellaan tilalle jotain...
MantaB_77
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 118
Liittynyt: 09 Loka 2006, 12:33
Paikkakunta: Turku

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja MantaB_77 »

Jaahas, pitää alkaa seuraamaan että ei olisi nestehävikkiä. Vielä ei ole herjannut. Auton takuu meni just umpeen ja ajettu 19tkm.
Autossa on vaan sellainen ulkoinen moottorinlämmitin jossain öljypohjan alla. Ehdotin ostettaessa letkulämmittimen asennusta, mutta tyrmäsivät sen sillä perusteella että se voi antaa jotain vääriä tietoja moottorin lämmöstä antureille (Länsiauto Raisio).
Vastaa Viestiin