Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Nyt on viikon sisällä joutunut omaan vm. -11 1.6T ja 125 tuhatta ajettuun lisäämään kahdesti nestettä. Ekalla kertaa ei vielä päällepäin näkynyt mitään vuotopaikkaa, mutta eilen löytyi lätäkkö alta ja vaihdelaatikon päältä nestettä. Maanantai aamuna vien huoltoon, saas nähdä millainen remontti tulossa. Neste näyttää ihan kirkkaalta eikä öljykorkissa näy ylimääräistä mönjää. Onneksi. Selviäiskö pelkällä paisuntasäiliön vaihdolla?
Astra J 1.6t ST -11
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Sama vika oli myös omassa astrassa. Sain vinkin että paisuntasäiliön korkki tulee vaihtaa. Vaihdoin sen ja ainakin toisetaiseksi ongelma on hävinnyt. Kuulema GM:n oma jäähdytysneste on niin hirveetä tököttiä että kun se pääse kuivumaan korkin ylivuoto mekanisimiin niin se lakkaa toimimasta.
Opel astra j 2011.
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.anttist kirjoitti: ↑16 Marras 2017, 18:33Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...anttist kirjoitti:anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...
Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois
Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä
Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli
Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Kun sinulla on kokemusta, niin lähteekö katalysaattori irti irroittamalla ensin pakoputken ja katin väliset pultit, ja sitten katin kauluspannan turboon, ja sitten alakautta pois? Minulla on lievä vuoto öljynjäähdyttimessä, johon ei pääse käsiksi ottamatta kattia pois. Se vuoto tiputtelee pakoputken päälle öljyä joka haiskahtelee aika ajoin ikävästi. Ei kiireellinen korjattava, että varmaan jotain isompaa ilmenee kyllä ennen...
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Katalysaattori on kiinni kahdella pultilla tukiraudoissa ja sillä pannalla turbossa. Alakautta tulee pois. Pakoputken etuosan joutuu ehkä ottamaan tieltä pois. Itse otin pakosarjan suojapellin (3 pulttia) ja katalysaattorin suojapellin (4 pulttia) pois niin pääsi paremmin käsiksi kiinnityspultteihin.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Sama täällä todennäköisesti, jakopään kotelon tiiviste. Moottorin lämmöt ei ole koskaan menneet punaiselle, joten kannentiiviste voidaan pudottaa pois? Jäähdytysnestettä hävittää n.2dl/kk ja öljytikun yläpäässä ja öljykorkissa on vaaleanruskeaa töhnää. Ei voi olla muuta kuin, että jäähdytinnestettä pääsee moottoriöljyn sekaan. Täytyy viedä pajalle kun en itse osaa korjata.anttist kirjoitti: ↑07 Helmi 2018, 20:06Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.anttist kirjoitti: ↑16 Marras 2017, 18:33Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...anttist kirjoitti:anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...
Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois
Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä
Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli
Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
-
- 'Kadett'
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Vielä lisäksi, että öljytikusta katsottuna moottorin öljymäärä on pikkuisen lisääntynyt, aavistuksen ylärajan yläpuolella. Aika vahvasti näyttää, että jäähdytysneste vuotaa moottoriöljyn sekaan.Mahdollisesti kirjoitti: ↑25 Maalis 2018, 16:32Sama täällä todennäköisesti, jakopään kotelon tiiviste. Moottorin lämmöt ei ole koskaan menneet punaiselle, joten kannentiiviste voidaan pudottaa pois? Jäähdytysnestettä hävittää n.2dl/kk ja öljytikun yläpäässä ja öljykorkissa on vaaleanruskeaa töhnää. Ei voi olla muuta kuin, että jäähdytinnestettä pääsee moottoriöljyn sekaan. Täytyy viedä pajalle kun en itse osaa korjata.anttist kirjoitti: ↑07 Helmi 2018, 20:06Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.anttist kirjoitti: ↑16 Marras 2017, 18:33Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...anttist kirjoitti:anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...
Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois
Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä
Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli
Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
-
- 'Kadett'
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Joo, jakopään kotelon tiiviste vuoti ja päälle vielä oli kansihalki, vaikka lämmöt ei ole koskaan menneet yli 90 asteen. Siinä ne syyt jäähdytysnesteen katoamiselle. Kansissa on kuulemma ollut materiaalivirheitä, kuulemma yleinen vika. Korjaus maksaa noin 3500 euroa, ehkä ylikin. Auto oli J-astra mallivuosi 2013 ja 81tkm mittarissa. Että semmosta.....
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Huono tuuri kun kansikin ollut vielä halki. Meillä on nyt muutama tuhat km ajeltu rempan jälkeen eikä mitään oireita ole enää ollut eli toistaiseksi kunnossa.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 47
- Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Oliskohan tuo sama tilata Opelin tehtaalta kokonaan uusi moottori, se maksaa 6000 euroa. Sillä taas ajelisi ainakin seuraavat 81tkm ............
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Merkkiliikkeessä teetättää ja pyytää tekemään takuu kyselyä. Ei kansi saisi halki olla tuon ikäisessä autossa edes takuun ulkopuolella. Olettaen että huollettu asianmukaisesti että olisi goodwill mahdollisuuksiaMahdollisesti kirjoitti: ↑30 Maalis 2018, 19:35Oliskohan tuo sama tilata Opelin tehtaalta kokonaan uusi moottori, se maksaa 6000 euroa. Sillä taas ajelisi ainakin seuraavat 81tkm ............
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Se lämpömittari koetaulussa on lähinnä koriste, pysähtyy aina siihen 90 asteen kohtaan. Oikeat normilämmöt on siinä 100-105 asteen paikkeil.Mahdollisesti kirjoitti: ↑30 Maalis 2018, 11:33 Joo, jakopään kotelon tiiviste vuoti ja päälle vielä oli kansihalki, vaikka lämmöt ei ole koskaan menneet yli 90 asteen. Siinä ne syyt jäähdytysnesteen katoamiselle. Kansissa on kuulemma ollut materiaalivirheitä, kuulemma yleinen vika. Korjaus maksaa noin 3500 euroa, ehkä ylikin. Auto oli J-astra mallivuosi 2013 ja 81tkm mittarissa. Että semmosta.....
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Tänään käyty huollossa kun alkoi kesällä kuluttaa jäähdytysnestettä (1,4 turbo 2011 ajettu 99tkm). Tuo kotelo syypäänä, osa n. 50€ ja työtä 1-1,5h arviona ei merkkiliikkeessä.
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Seuraava vuotopaikka tuli sitten korjautettua. Kyseessä pieni letku termostaattikotelon vieressä, joka oli kovettunut ja halkesi=>nesteet pihalle. Jokohan nuo ongelmapaikat olisi kaikki läpikäyty... kyseessä siis 1.6T Astra J ja mittarissa 143tkm.
Astra J 1.6t ST -11
- caravan16v
- 'Senator'
- Viestit: 444
- Liittynyt: 19 Maalis 2005, 15:07
- Paikkakunta: jkl
Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus
Kävin vaihdattamassa astra -14 ajettu 62300km vesikotelon, vuoti muoviliittimen juuresta kun kone lämmin ja liikutteli letkua. Onneksi ei kallis korjaus vesikotelo 50,18e ja joutui vaihtamaan sen letkun joka menee paisuntasäiliöön 17,58e ja nestettä 7,59e + työ ja pientarvike yht.150,17e
Laakkosella.
Laakkosella.