Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Tuon ikäisissä veekutosissa nimenomaan ei ole lukkoa kun ei sitä ole niihin saanut vaikka olisi halunnut.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
No se sitte selittääki jo paljon. Sitten sellanen pitää hommata kesän aikana. Mitähän välitystä näissä yleensä on käytetty?
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
4.22:1 on automaatissa. Vanhemmissa samanlaisissa on 3.9 mutta tuossa vuosimallissa on jo se 4.22.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Kiitös
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
Z28nel vectra c vm-07
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Castrol Diffrential SAX-FJ SAE 75-140 eikä tarvitse mitään lisäaineita ja perä toimii kuin junan vessa
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Eihä niitä lisäaineita tarvi jos öljy on jo LS luokiteltua.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Ovatkin vaihtaneet Castrolilla SAX-FJ tilalle korvaavavan öljyn. Tästä uudesta ei olekaan vielä käyttökokemuksia. Eikä anna Castrolin sivukaan vetopyörästölle suosituksena mitään öljyä. Aiemmin suosituksena oli SAX-FJ.
SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140
AIEMPI NIMI: CASTROL SAF-XJ
Täyssynteettinen hypoidiöljy sekä tavanomaisiin että luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin. Se on osoittanut erinomaisen suorituskyvyn luistonrajoittimella varustetuissa kilpa-autoissa.
LUOKITUKSET :
API GL-5 MB-Approval 235.61 ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D BMW LS Rear Axles Recommended for Nissan GTR limited slip axles
SYNTRAX LIMITED SLIP 75W-140
AIEMPI NIMI: CASTROL SAF-XJ
Täyssynteettinen hypoidiöljy sekä tavanomaisiin että luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin. Se on osoittanut erinomaisen suorituskyvyn luistonrajoittimella varustetuissa kilpa-autoissa.
LUOKITUKSET :
API GL-5 MB-Approval 235.61 ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D BMW LS Rear Axles Recommended for Nissan GTR limited slip axles
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
OPC Corsan lukkoperäkeskustelu jatkuu sitten uudessa topicissa, EI täällä.
viewtopic.php?f=4&t=266883
viewtopic.php?f=4&t=266883
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Kannattaako sinne perään laittaa mieluumin gm öljyt + lisäaine, mobilin lukkoperäöljyt, redline lukkoperäöljyt, castrollin lukkoperäöljyt vai kenties jotain muuta? Onko kuinka paljon eroa lukon pitävyydessä? Luonnollisesti mitä paremmin se pitää, sen parempi.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Sain tuossa juuri vaihdeltua ne peräöljyt. Vanhat öljyt haisi ihan tavalliselta hydrayliöljyltä mutta uudessa olikin se paljon puhuttu mielenkiintoinen tuoksahdus. Sain nuljatun tulpan auki naputtelemalla siihen m10 zxn kärjen. Vanhat öljyt tuli näppärästi täyttöpropun kautta imemällä 0.5l pulloa ja korkin läpi työnnettyä letkua apuna käyttäen. Uudet meni luonnollisesti käänteisesti vastaavalla menetelmällä. Kaikki rutinat ja tärinät mutkaan kiihdyttäessä katosi käytännössä heti kun uudet öljyt sai sisään. Kerran se perä jyräytti risteyksessä mutta siihen se sitten jäi. Liikkellelähdöissä huomaa muutenkin ihan selvän eron entiseen. Enää ei lähtö tapahdu pienellä nytkäyksellä vaan tavallisen tasaisesti. Jatkossa joutuu liikennevaloissa odotellessa seisomaan jarrulla kun ennen auto pysyi paikallaan tasaisehkolla alustalla ilman jarrua. Öljyksi valikoitui redline 75W90 GL5+ kun joku mainosti sen sopivan hyvin vähän kuluneemmalle perälle.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Millähän tästä äänestä pääsis eroon? Useilla öljyillä jo koitettu, ei vaikutusta. Kolahtelee kun veto kytkeytyy päälle ja pois.
Hampaissa ei näy kulumaa eikä ollut magneettiinkaan tarttunut hienoa jauhetta isompaa.
Hampaissa ei näy kulumaa eikä ollut magneettiinkaan tarttunut hienoa jauhetta isompaa.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Hei,
Tähän alla olevaan stooriin saattaa vaikuttaa se että mulla on polyuretaani puslat niissä takakelkan "isoissa" kiinnikkeissä.
Niin itse ostin käytetyn perän ja huollatin sen ennen asennusta, esijännitys laitettiin vakioon eli 5Nm + tähän tuli jotain hienoja termejä mitä vain expertit ymmärtää mutta siis huollon jälkeen oli kuin uusi. Laitoin kiinni ja öljyt sisään "Castrol Syntrax Limited Slip LS 75W-140 1L GL-5".
Niin se mistä joku muukin täälä oli puhunu eli se jurruutus (renkaat juurruuttaa) kuuluu nimenomaan siitä kun se lukkoperä toimii. Esim lähden paikoiltaan kääntymään veto päällä, auto jurruuttaa eli ne pyörät yrittää pyöriä yhtä nopeeta (ei tietenkää täysin yhtä nopeeta kun omegan lukkoperä ei ole 100% vaan jotain muuta, huhun mukaan 45%) Mutta niin sitte jos päästää kaasuun ja jatkaa kääntymistä niin se jurruutus loppuu eli se toimii taas normi ei lukkoperän lailla --> renkaat pystyy pyörimään eri nopeutta.
En ole peräexpertti mutta levy/kitkalukko toimii sen ramppikulman mukaan eli väännön mukaan, mitä enemmän sinne perään tulee vääntöä sitä tiukemmin ne levyt painautuu yhteen yms.
Eli jos sun perä ei jurruuta veto päällä kääntyessä pienellä nopeudella se ei ole toimiva tai ainakaan niin uudenveroinen kun se voisi olla. Nyt kilometrejä alkaa olla 10tkm takana ja vuodenpäivät ajettu. Samat öljyt.
Mandulalle tuosta äänestä niin sanoisin että joku on väljää eikä öljyt vaikuta tuohon. Vie jollekkin perä expertille huoltoon
Tähän alla olevaan stooriin saattaa vaikuttaa se että mulla on polyuretaani puslat niissä takakelkan "isoissa" kiinnikkeissä.
Niin itse ostin käytetyn perän ja huollatin sen ennen asennusta, esijännitys laitettiin vakioon eli 5Nm + tähän tuli jotain hienoja termejä mitä vain expertit ymmärtää mutta siis huollon jälkeen oli kuin uusi. Laitoin kiinni ja öljyt sisään "Castrol Syntrax Limited Slip LS 75W-140 1L GL-5".
Niin se mistä joku muukin täälä oli puhunu eli se jurruutus (renkaat juurruuttaa) kuuluu nimenomaan siitä kun se lukkoperä toimii. Esim lähden paikoiltaan kääntymään veto päällä, auto jurruuttaa eli ne pyörät yrittää pyöriä yhtä nopeeta (ei tietenkää täysin yhtä nopeeta kun omegan lukkoperä ei ole 100% vaan jotain muuta, huhun mukaan 45%) Mutta niin sitte jos päästää kaasuun ja jatkaa kääntymistä niin se jurruutus loppuu eli se toimii taas normi ei lukkoperän lailla --> renkaat pystyy pyörimään eri nopeutta.
En ole peräexpertti mutta levy/kitkalukko toimii sen ramppikulman mukaan eli väännön mukaan, mitä enemmän sinne perään tulee vääntöä sitä tiukemmin ne levyt painautuu yhteen yms.
Eli jos sun perä ei jurruuta veto päällä kääntyessä pienellä nopeudella se ei ole toimiva tai ainakaan niin uudenveroinen kun se voisi olla. Nyt kilometrejä alkaa olla 10tkm takana ja vuodenpäivät ajettu. Samat öljyt.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Siinä on iso ero jurnuttaako perä vai renkaat. Rengas saa jurnuttaa minkä tykkää mutta perä ei. Renkaan jurnutus ei tunnu korissa eikä ravista paikkoja hampaista mutta jos se perä alkaa jurista niin sen kyllä erottaa. Ehjä perä ei siis edelleenkään jurnuta enkä kyllä kumin hienoista nypytystä alkaisi jurnutukseksi kutsumaan. Ääni ja tuntuma on kuitenkin ihan eri.
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Ei edes polyuretaani puslilla? Tuo mun jurruutus tuntuu siis kyllä penkissä asti. Perä pyörii hienosti, klappi oli sama kun ennen huoltoa ja huollon jälkeen. Perä toimii muutenkin hienosti ei kolise, vikise tai mitään muutakaan.Sepi79 kirjoitti: ↑25 Elo 2018, 08:55 Siinä on iso ero jurnuttaako perä vai renkaat. Rengas saa jurnuttaa minkä tykkää mutta perä ei. Renkaan jurnutus ei tunnu korissa eikä ravista paikkoja hampaista mutta jos se perä alkaa jurista niin sen kyllä erottaa. Ehjä perä ei siis edelleenkään jurnuta enkä kyllä kumin hienoista nypytystä alkaisi jurnutukseksi kutsumaan. Ääni ja tuntuma on kuitenkin ihan eri.
Kilpa-autossani on täys lukko ja se tuntuu penkkiin aivan samalta kuin tuo omegan peräkin, joten tällä perusteella sanon että sama jurruutus kyseessä.
Kerran se on talvella kylmänä päästänyt jyrkässä ylämäessä ja silloin kuului semmonen harraavaa ääni sieltä perästä.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Lukkoperä toimimaan ! ja oikeat öljyt Omega B2
Normaalisti risteyksestä lähtiessä esijännittämätön Omegan perä ei renkaista jurnuta. Kun öljyn lisäaineistus on haihtunut alkaa kitkalevyt jurnuttaa ja sen kyllä erottaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)