opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

mikähän mahtaa olla vikana tuossa mun kadetin helmessä kun ei vetämälläkään lähtenyt käyntiin? paukahti pari kertaa putkessa ja täts it. startata ei vaikuta kun ei pyöritä kunnolla, ei solenoidi pelaa niinku pitäs.
jakopää pyörii, en kylläkään ole tarkastanut että onko jako ok mut luulen kuitenki et on ok.

tässähän yksilössä on toi jetronicin järjestelmä et voiskohan siinä vikaa olla? tulpanjohdot tarkistin ja ne oli aluksi miten sattuu, nyt ovat kuitenkin oikeassa järjestyksessä eli 1342? eikös se niin ollut?

eli mistähän kannataa vikaa lähteä kattelemaan näin aluksi? oisko puola ja sytytysyksikkö tiensä päässä? kun ostin tämän pirssin niin omistaja ei oikein tiennyt mitään autosta muutaku että ei ollu aamulla lähteny käyntiin ja oli kuulemma kuulunu jotaki outoa ääntä :(

kyseessähän oli sellanen 80vuotias papparainen joka minulle helmen möi, ajettukin vasta 127tuhatta :D näin ainaki tämän papparaisen mukaan, tiedä sitten. mutta ohjeita kaipaan ja pikaisesti että saan leimalle vietyä, ajoaikakin loppuu soppelisti tossa 26 pvä.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja TJT »

Bensaa ilmeisesti saa(ainakin jonkinverran) jos kerran putkessa paukkunut.
Kannattaa silti nyt ensin selvittää kumpi puuttuu, bensa vai kipinä.

Mulla oli aiemmin 1,6 kadetti irmelin ruiskulla(sama ruiskujärjestelmä). Yhden tulpan hajoaminen aiheutti jostain syystä koneelle täyden stopin.
Sammui laakista, eikä lähtenyt käyntiin ennen tulppien vaihtoa.
Kaiken järjen mukaan olisi pitänyt kyllä 3:llakin käydä, mutta ei edes lupaillut.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

kiitoksia vain vinkistä. huomenna kattelen ton kipinäpuolen. kuten jo mainitsin nii tulpanjohdot oli sekasi kun ensin yrittelin käyntiin. hajottaako se mitää jos on väärin? pensaa kyllä saa kun pentsiini tuoksu kun aikansa yritti tolla romustartilla starttailla.
pelaako muute kadetissa pumppu ainoastaan sillo ku starttaa ja jää käyntiin? kun ei kuulu mitää ääntä ku virrat nakkaa päälle? mite voin ton pumpun tarkistaa että pelaako?
miten voin testata että onko puola ehjä tai sytkäyksikkö? eiks se yksikkö sijaitse puolan alla? AUTTTTTAKKEEEEE :D
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

nii ja tuli tosta startistaki mieleen sellanen homma että starttaaminen on sellasta venyvää...ei pyöritä hyvin ja välillä ei oikeastaa ollenkaan. meniköhän nyt ihan hukkaan 100euroa kun ton menin ostamaan..perkeles...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

jos akku on kunnossa niin tutki moottorin maadoitus ensin, laita vaikka apukaapeli akunmiinukselta moottorin kylkeen, jospa pyörittäis paremmin, niin tai kolistele sitä starttia jollain, jospa olis hiili jumissa, ei sieltä mitään hajoa vaikka johdot on sekaisin ja 1342 on järjestys,
opel vectra c 2,2 gts
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

Jos se saa bensaa niin vaihda ekana tulpat, ne on jo kastunut eli menneet paskaksi. Kannattaa kattoa se jako ettei ois vain jako hypänny. Mulla meni kerran virranjakasta se pyöreä peltilevy hässäkkä josta hall anturi tunnistelee niin lukite tappi poikki ja ei lähteny käyntiin, kipinää kyllä tuli, mutta ihan millo sattuu koska heitti sytkät ihan sekasi. Vähän aikaa meni että hoksas sen.
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

doddi nyt ois vähän purettu kadettia, tulpat otin ensin pois ja havaitsin että yhteen tulppaa oli kertyny sellasta harmaata karstaa?? eli mitäköhän meinaa? no uudet tulpat vaihdoin, akkua pidin laturissa pari tuntia, putsasin startin ja katoin jakajan kannen ja putsailin sen.
ei vaikutusta.. pyörittää kyl hyvin mut aika heti loppuu virta eli luultavasti akku sökö eikö niin?? tulpat haisi pensalle eli pensaa saa ja pumppukin pelaa...luultavasti.
jakoremmi näyttää hyvältä eli se tuskin on nypänny yli... mitäköhän alkasin kattelee seuraavaksi. jos ois mahdollinen venttiilivika niin kyllähän tuon käyntiin kuite pitäs lähtiä eikö niin?
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mittaapa startatessa akkujännite.
tuo LE-jetti menee kyykkyyn, jos jännite tippuu alle 10voltin.
9,6v muistaakseni oli raja, jonka alle ei enää toimi.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

kiitoksia. teenpä tuon mittauksen tossa ku kaveri tulee duunista.. vähän vaikea mitata ja startata samaan aikaan :D mites sitte jos on alle ton lukeman?
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja TJT »

Helppoahan se on, kun tökkää yleismittarin mittapäät akunnapoihin ja mittari vaikka tuulilasille tms. jotta näet startatessa lukemat.
Jos tippuu paljonkin alle 10V startatessa, niin akku vaihtoon.

E: niin ja lataa se akku nyt ihan täyteen ennen tuota mittausta.
Tyhjällä akulla varmana jää jännite melko matalaksi...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

vanhalla akulla jännite tippu 9volttiin ku starttas, kävin ostaa uuden...ei muutosta. nyt kuite pyörittää hyvin mut ei edes yritä. pensapumpun rele oli plusnavan kohdalta hieman sulanut eli oisko vika siinä? miten v.....a mä saan ton käyntiin jos rele rikki??
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alotettasko perusasioista.

Eli antaako se kipinää?
Onko jakajan johdot oikein? Eli jakajan päästä katsoen vastapäivään 1-3-4-2




Jos se vaarilla ajosta sammu, niin veikkaisin vian olevan sutanneessa jakohihnassa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

kipinää antaa, ja jopa sellasen sinertävän kipinän eli ok kipinä. pensaa tulee ja rele naksuu.

testasin sillee releen toiminnan et miinuskaapeli akusta irti, lukosta virrat päälle ja näppäsin sitte maakaapelia akkuun kiinni ni naksuu ja pensa tulee letkun nokasta (jopa startatessakin tulee pensaa) ja tosiaan tähän lisätäkseni ostin uuden akun joten vika nyt tuskin siinä on.
onhan se pensapumpun rele muuten sellainen pitkulainen rele mistä se naksunta kuuluu? käytin sen auki ni puhdas oli sisältä eikä näkyny mitää outoa juotoksissakaan.
mut mikä rele sit on sellanen vähän pienempi jossa on sulake vieressä??? siitä ei mun mielestä kuulu mitää ku näppäilee maakaapelia akkuun kiinni virtojen ollessa päällä.....
Avatar
Kingis_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 12 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Outokumpu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja Kingis_ »

Tarkistahan nyt vielä että ne tulpanjohdot on varmasti oikeessa järjestyksessä ja että se jako on varmasti kohdallaan, ei se riitä että hihna näyttää hyvältä.
kainuu86
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 12:23
Paikkakunta: oulu

Re: opel kadett 1.8ils(nelipiste ruisku)

Viesti Kirjoittaja kainuu86 »

jako on ok. tuli vaa mielee että voiko tuo kampe saada liikaa soppaa??? tulpan kun käyttää pois ni se on ihan märkä, mistä voi syöttöjä säätää yms hommeleita? tossa on ton jetronic mööpelin päässä joku ruuvi ni mikähän se mahtaa olla? ei ole oikein tullu perehdyttyä tällasiin nykyaikasiin ruiskukamppeisiin :D aikasemmin olen vain kaasarikamppeita rassaillu ja neki on ollu japsituotteita.
Vastaa Viestiin