Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Nyt palaa pinna auton kanssa Näyttää siltä että en millään enää saa jakohihnaa paikoilleen, vaikka tullu laitettua useamman kertaa ecotec myllyyn... Kampiakseli vain aina pyörähtää väärään asentoon kun vihdoin saan hihnan paikoilleen. Nokat olen lukinnut tarkoitukseen tehdyllä työkalulla, eli eivät edes nämä ole sotkemassa asennusta.
Eli voiko joku kertoa missä järjestyksessä olette laittanet uutta jakohihnaa kiinni? Itse olen aina viimeiseksi laittanut moottorin etummaisen hihnakiristinpyörän yli ja tämä on aina ennen onnistunut enkä tiedä mikä nyt menee pieleen. Mikäli muistan oikein niin joskus joku kirjoittanut että viimeisenä kiristinpyörän yli, tämä nyt ei onnistu millään. Hihna yltää vain puolmatkaa pyörän yli ja niin ahdas paikka että en millään saa kiinni.
Kiitollinen kaikista vihjeistä, niin että saisin romun kasaan....
Eli voiko joku kertoa missä järjestyksessä olette laittanet uutta jakohihnaa kiinni? Itse olen aina viimeiseksi laittanut moottorin etummaisen hihnakiristinpyörän yli ja tämä on aina ennen onnistunut enkä tiedä mikä nyt menee pieleen. Mikäli muistan oikein niin joskus joku kirjoittanut että viimeisenä kiristinpyörän yli, tämä nyt ei onnistu millään. Hihna yltää vain puolmatkaa pyörän yli ja niin ahdas paikka että en millään saa kiinni.
Kiitollinen kaikista vihjeistä, niin että saisin romun kasaan....
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Jonkin aikaa sitten kasasin Omegan 2.2:n jakopään (sama kuin 2.0). Helpoiten meni paikoilleen kun viimeisenä nosti remmin imunokan pyörän päälle "klo 9:00:n" kohdalta aloittaen.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Oletko katsonut,että hammasluku määrä,siis pituus on varmasti sama kuin vanhassa.Mulla kävi
viimeksi kun vaihdoin,että sain väärän.Pitäisi olla 169 hammasta ja oli 171,siis liian pitkä,eikä asennus
onnistunut mitenkään.Pakko oli laittaa vanha takaisin...viikonloppu ja töihin oli päästävä maanant.
tosin auto on omega,mutta samalla koneella.
viimeksi kun vaihdoin,että sain väärän.Pitäisi olla 169 hammasta ja oli 171,siis liian pitkä,eikä asennus
onnistunut mitenkään.Pakko oli laittaa vanha takaisin...viikonloppu ja töihin oli päästävä maanant.
tosin auto on omega,mutta samalla koneella.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Kiitoksia vihjeestä!
Pitää kysäistä ihan uteliaisuudesta, löytyykö 2,2:sta myös kuminauhaversiota? Kyllä sai vääntää että sai hihnan paikoilleen. Yritin myös imunokan kautta mutta en mitenkään saanu kiinni ja lopulta meni nin kuin aina laittanu. Outoa oli että kiristin nousi lähelle vanhan hihnan lovea, siis vaikka oli "löysällä" Vaikutti siltä että uusi hihna venyi aika reippaasti kun pyöritin moottoria nelisen kierrosta koska sitten kiristin menikin ihan "nollaan" Jäi pieni huoli mikäli kampiakseli jäi hampaan verran aikaiselle. Nyt alahihnapyörän merkki on suoraan alaspäin mutta hihnakotelossa merkki on vähän "vasemmalla" Auton käynti on toki tosi tasaista ja loppui rallatus, joka oli jo häiritsevän äänekästä. En tiedä mitä tein eritavalla kuin ennen, mutta ikinä ei ole ollut näin hankalaa yhden hihnan vaihtohomma
Kävi kyllä mielessä että hihna olisi väärä, mutta liian lyhyt. Eipä tullu laskettua hampaitten lukua, kun vaan olisi tiennyt aikaisemmin niin olisin kattonu läpi. Kyseessä Gatesin hihnapaketti jonka ostin Motonetistä.
Pitää kysäistä ihan uteliaisuudesta, löytyykö 2,2:sta myös kuminauhaversiota? Kyllä sai vääntää että sai hihnan paikoilleen. Yritin myös imunokan kautta mutta en mitenkään saanu kiinni ja lopulta meni nin kuin aina laittanu. Outoa oli että kiristin nousi lähelle vanhan hihnan lovea, siis vaikka oli "löysällä" Vaikutti siltä että uusi hihna venyi aika reippaasti kun pyöritin moottoria nelisen kierrosta koska sitten kiristin menikin ihan "nollaan" Jäi pieni huoli mikäli kampiakseli jäi hampaan verran aikaiselle. Nyt alahihnapyörän merkki on suoraan alaspäin mutta hihnakotelossa merkki on vähän "vasemmalla" Auton käynti on toki tosi tasaista ja loppui rallatus, joka oli jo häiritsevän äänekästä. En tiedä mitä tein eritavalla kuin ennen, mutta ikinä ei ole ollut näin hankalaa yhden hihnan vaihtohomma
Kävi kyllä mielessä että hihna olisi väärä, mutta liian lyhyt. Eipä tullu laskettua hampaitten lukua, kun vaan olisi tiennyt aikaisemmin niin olisin kattonu läpi. Kyseessä Gatesin hihnapaketti jonka ostin Motonetistä.
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Kyllä, B Omegassa ja Fronterassa.keltanokka kirjoitti:Pitää kysäistä ihan uteliaisuudesta, löytyykö 2,2:sta myös kuminauhaversiota?
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Hihnat jotka minä olen vaihtanut kyseiseen koneeseen,merkkiä en kyllä muista
hammasluku on merkitty hihnaan,,,säästyy laskemisen vaiva
hammasluku on merkitty hihnaan,,,säästyy laskemisen vaiva
- Arikippari
- 'Kadett'
- Viestit: 29
- Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:45
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Itse olen vaihtanut jakohihnan monta kertaa samaan (Omegan -97) X20XEV koneeseen myötäpäivään: 1) kampiakselin pyörän yli, 2) kiristinrullan ohi, 3) vesipumpun pyörän ympäri 4) vas. puolen ohjainrullan oikealta puolelta (tässä rullassa on huullos), 5) imupuolen nokka-akselipyörän yli (joka pyrkii YKK:sta yli ilman lukitusta), 6) pakopuolen nokka-akselin pyörän yli (joka pyrkii taas YKK:sta takaisinpäin) ja 7) lopuksi oikean puolen huultamattaman rullan vasemmalta puolelta (pitkä etäisyys ja pieni kulma helpottaa asennusta).
Sitten kiristetaan hihna, pyöräytetään kampiakselista kaksi täyttä kierrosta uuteen YKK-kohtaan ja tarkistetaan, onko merkit edelleen paikallaan. Tämä on toiminut itselläni hyvin ja varmistaa, että hihna on takuulla oikeassa paikassa. Asennustyylejä on varmaan monia, pääasia on tuo oikea lopputulos...
Sitten kiristetaan hihna, pyöräytetään kampiakselista kaksi täyttä kierrosta uuteen YKK-kohtaan ja tarkistetaan, onko merkit edelleen paikallaan. Tämä on toiminut itselläni hyvin ja varmistaa, että hihna on takuulla oikeassa paikassa. Asennustyylejä on varmaan monia, pääasia on tuo oikea lopputulos...
Opel Omega -97 X20XEV - "pikku puuhalla hyvää kyytiä"
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Piti oikein kelata ja juuri näin olen ennen asentanut, pirun hyvin ja selkeästi kirjoitettu tämä kipparin teksti Kyllä vain kävi niin että piti vielä tarkistaa asennus ja näytti kyllä siltä että hihna olisi oikein asennettuna, eli 15 hammasta nokkienajoitusmerkkien välimaastossa ja alahihnapyörän lovi ihan suoraan alas. Apulaitehihnapyörän lovi ei toki osunut ihan keskelle sitä piikkiä, pyörimissuuntaan kun katsoo niin piikin reuna osoittaa loven etureunaa ihan kun olisi jäänyt aikaiselle. Yksi hampaansiirto kuitenkin siirtäisi hihnaa jo sen verran että olisi saman verran yli, ellei jopa enemmän. Enpä ole löytänyt syytä siihen että hihna ei sitten millään meinannut paikoilleen ja siihen että kiristimen nuoli siirtyi puoliväliin kun vihdoin sain hihnan paikoilleen. Jos sitten olisi ollut niin että jäi löysää johonkin nurkkaanArikippari kirjoitti:Itse olen vaihtanut jakohihnan monta kertaa samaan (Omegan -97) X20XEV koneeseen myötäpäivään: 1) kampiakselin pyörän yli, 2) kiristinrullan ohi, 3) vesipumpun pyörän ympäri 4) vas. puolen ohjainrullan oikealta puolelta (tässä rullassa on huullos), 5) imupuolen nokka-akselipyörän yli (joka pyrkii YKK:sta yli ilman lukitusta), 6) pakopuolen nokka-akselin pyörän yli (joka pyrkii taas YKK:sta takaisinpäin) ja 7) lopuksi oikean puolen huultamattaman rullan vasemmalta puolelta (pitkä etäisyys ja pieni kulma helpottaa asennusta).
Sitten kiristetaan hihna, pyöräytetään kampiakselista kaksi täyttä kierrosta uuteen YKK-kohtaan ja tarkistetaan, onko merkit edelleen paikallaan. Tämä on toiminut itselläni hyvin ja varmistaa, että hihna on takuulla oikeassa paikassa. Asennustyylejä on varmaan monia, pääasia on tuo oikea lopputulos...
- Arikippari
- 'Kadett'
- Viestit: 29
- Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:45
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Kiitos palautteesta! Ohjeen tarkkuutta paransi olennaisesti se, että vaihdoin maanantaina vesipumpun, termostaatin ja jäähdytysnesteet (hihna tietysti irrotettava ensin). Irrotin ja palautin jakohihnan kahdesti viikon aikana, koska en ensin ymmärtänyt vesipumpusta lähtevää rahinaa vaan kuvittelin vian olevan venttiilikoneiston puolella Sitten jakohihnan koppa auki ja kone käyntiin ilman koppaa - ja sokea Reetakin olisi kuullut, missä vika on.
No, jakohihnan vaihto tuntuu nyt todella helpolta, kunhan tuon asian on ensin mielessään järkeillyt. Hihna kannattaa todellakin vaihtaa ajallaan - tai ainakin tsekata sen kunto ja kireys (löystyy ajossa yllättävän paljon).
No, jakohihnan vaihto tuntuu nyt todella helpolta, kunhan tuon asian on ensin mielessään järkeillyt. Hihna kannattaa todellakin vaihtaa ajallaan - tai ainakin tsekata sen kunto ja kireys (löystyy ajossa yllättävän paljon).
Opel Omega -97 X20XEV - "pikku puuhalla hyvää kyytiä"
Re: Vectra B X20XEV jakohihnan asennus
Alkuperäisestä keskustelusta on jo aikaa, mutta kysympä kuitenkin vielä neuvoa.
Samaa järjestystä kuin Arikippar olen käyttänyt minäkin ja pienen väännön jälkeen hihna on asettunut paikalleen. Siinä vasemmanpuolisessa (vesimpumpun lähellä) on huullos, kummalla puolella huulloksen pitäisi olla - moottorin vai lokasuojan puolella (kun en pannut purkaessa merkille)?
Aikaisemmissa asennuspaketeissa on ollut huullos vain toisessa apurissassa, tässä uudessa on huullos molemmissa. Oletuksena laitan vasemman rissan huulloksen ulospäin ja oikeanpuolisen rissan huulloksen moottoriin päin. Hihnaa kun ei saa venytetyksi tämän rissan huulloksen yli.
Vectra B -96
Samaa järjestystä kuin Arikippar olen käyttänyt minäkin ja pienen väännön jälkeen hihna on asettunut paikalleen. Siinä vasemmanpuolisessa (vesimpumpun lähellä) on huullos, kummalla puolella huulloksen pitäisi olla - moottorin vai lokasuojan puolella (kun en pannut purkaessa merkille)?
Aikaisemmissa asennuspaketeissa on ollut huullos vain toisessa apurissassa, tässä uudessa on huullos molemmissa. Oletuksena laitan vasemman rissan huulloksen ulospäin ja oikeanpuolisen rissan huulloksen moottoriin päin. Hihnaa kun ei saa venytetyksi tämän rissan huulloksen yli.
Vectra B -96