Astra H vikakoodien luku yms.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Akus kirjoitti:
Robertx kirjoitti:Hyvä, että uuden alipaineventtiilin löysit. Ok. Eikai niitä reikiä kannata loputtomiin suurentaa.
Tämä nyt on testiä, voihan sitä tilata uuden pelli kun ei se maksa muutama euroa enempää. Kuulostellaan tilannetta toistaiseksi.
Eipä ole antanut vikakoodia enää alipaineventtiilistä eikä laihasta seoksesta. Ilmeisesti z16xe1 koneessa laiha seos tulee kaupan päälle kun herjaa tuota alipaineventtiiliä P111261. Tänään katsastettu egr tulppauslevyllä jossa 8mm reiät. Hieman oli muutoksia arvoissa mutta läpi meni.

CO 0,05 -> 0,00 %
HC 20 -> 35 ppm
Lambda 1,00 -> 1,023
CO2 15,10 -> 14,16 %
O2 0,09 -> 0,51 %
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hyvä niin, ettei ole enää herjannut. Noin saattaa hyvinkin olla, ainakin läppien toiminta on silloin estetty ja jollain kierroslukulla varmaan vaikuttaa seokseen.
Eipä tuossa kovin suuria muutoksia kuitenkaan ollut.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Akus kirjoitti:Löysin autopurkaamolta vähän ajetusta autosta alipaineventtiilin niin tulipa juuri vaihdettua tuo alipaineventtiili joka ohjaa imusarjan läppiä (z16xe1), vanha teki 4500rpm kohdalla selvän tökkäyksen kaasuttaessa, nyt ei tapahtunut näin.. Samalla porattiin tulppauslevyn reiät 8mm kokoon. Ensi tuntumalta ei isompaa muutosta alakierrosherkkyyteen mutta seurataan tilannetta. Vikamuistia en huomannut katsoa mutta aikaisemmin sieltä tuli monesti p111261. Katson muistin myöhemmin.
Zädäm. Vikavalo syttyi aamulla mittaristoon. LAIHA SEOS taas kerran. Auton käyttäytymisessä ei havaittavissa edelleenkään minkäälaista muutosta. Ehtihän tuo vikavalo olla reilun kuukauden poissa. Kai se on sitten niin että kanavat imusarjassa alkavat olemaan tukossa, tätä imusarjaa kun ei rikkomatta avata.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jaa'a... onhan se kaiketi tuossakin mahdollista niiden kanavien tukkeutuminen. Tuli mieleen, että paineilmalla mahdollisesti vois testata, ovatko tukossa. Vaatii tietty imusarjan purkamisen pois... kaiketi siellä jotkut reiät näkyy, mihin vois ilmaa puhaltaa ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

En uskalla tuohon sanoa mitään kun ei tiedä missä ne siellä sijaitsevat. Ainakaan kannen ja imusarjan liitoksessa ei ole mitään kanavia niinkuin z16xep:ssä.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Kanavat ilmeisesti yhdistyvät imusarjan sisällä sitten imukanaviin. Hankalampi homma, mutta silti kannattaa miettiä keinoa , millä tutkia, ovatko tukossa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

Akus kirjoitti:
Akus kirjoitti:Löysin autopurkaamolta vähän ajetusta autosta alipaineventtiilin niin tulipa juuri vaihdettua tuo alipaineventtiili joka ohjaa imusarjan läppiä (z16xe1), vanha teki 4500rpm kohdalla selvän tökkäyksen kaasuttaessa, nyt ei tapahtunut näin.. Samalla porattiin tulppauslevyn reiät 8mm kokoon. Ensi tuntumalta ei isompaa muutosta alakierrosherkkyyteen mutta seurataan tilannetta. Vikamuistia en huomannut katsoa mutta aikaisemmin sieltä tuli monesti p111261. Katson muistin myöhemmin.
Zädäm. Vikavalo syttyi aamulla mittaristoon. LAIHA SEOS taas kerran. Auton käyttäytymisessä ei havaittavissa edelleenkään minkäälaista muutosta. Ehtihän tuo vikavalo olla reilun kuukauden poissa. Kai se on sitten niin että kanavat imusarjassa alkavat olemaan tukossa, tätä imusarjaa kun ei rikkomatta avata.
Otin omasta Astrasta tuon tulppauslevyn pois eikä ole sen jälkeen vikavaloa näkynyt...teki juuri sitä et 90 km/h nopeudessa alkoi herjaamaan laihaa seosta, muuten toimi normaalisti.. Eipä tuo tulppauslevy oikein tunnu toimivan joten ajellaan ilman... :yawn: .
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Taisi nyt viimeinen kerta olla juurikin 90 km/h vauhtia kun syttyi. Kävi sama mielessä josko ottaisi pois kuristuslevyn. Jotenkin tuntuu että kone lämpiää huonommin kun tuo levy on paikallaan, autoryyppy pidempään päällä. Ehkä tai sitten vain omaa kuvitelmaa...
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voihan se tietty siitä kuristuslevystäkin johtua. Se kuitenkin on helpompi kokeilla... siis ottamalla pois ... kuin se imusarjan tutkiminen. Jos se imusarja on jo jossain määrin tukossa , niin kuristuslevy vähentää vielä sitä virtausta niissä kanavissa, joten voi hyvinkin se kuristuslevy vaikuttaa. Dieseleissä kuristuslevy kenties hidastaa moottorin lämpenemistä, mutta enpä ole lukenut, että niin tekisi bensakoneissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
palmuja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2005, 15:05

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja palmuja »

ilmoittaudun mukaan vikalistaan, laiha seos ja läppävika.

ostaesta lähtien vikana pientä nykimistä esim alamäkeen ajaessa vakkari päällä.
vastaa siis kaasuun hitusen hitaasti ja moottorijarrutuksessa tuntuu ettei aina vauhti himmaannu niinkuin pitäisi.

vikavalo ilmestyy juuri tasaisella vauhdilla ajossa 100-120 kmh, ja palanut kerran kaks viikko ja toisella kerralla kaks päivää.

liikkeessä putsasivat läpät ja herkisteli sekä kaasuläppäkotelon, meni pari päivää mukavasti (ei nykinyt yhtään), mutta alkoi taasen nykimään, ja valo päälle.

ens viikolla taas liikkeeseen, katotaan mitä nyt keksivät... takuuseen menee vielä onneksi...

pitäskö neuvoa sen että katsovat onko egr kuristettu.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa ei ainakaan lukenut, että olisivat putsanneet imusarjan EGR- kanavat. Saattavat olla tukossa ja laiha seos vikakoodi johtuu sitten siitä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Rels
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Syys 2012, 12:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Rels »

Robertx kirjoitti:Noista kannattaa aloittaa, eli tosiaan tarkastaa se bensapumpun rele:
ECN 020100 -> P0201 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 1 / DTC P0201 Injector 1 Control Circuit
ECN 020200 -> P0202 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2 / DTC P0202 Injector 2 Control Circuit
ECN 020300 -> P0203 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 3 / DTC P0203 Injector 3 Control Circuit
ECN 020400 -> P0204 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 4 / DTC P0204 Injector 4 Control Circuit
ECN 023002 -> P0230 Fuel Pump Primary Circuit Malfunction / DTC P0230 Fuel Pump Relay Control Circuit

Toivon mukaan osa noista ECN - koodeista... nimenomaan CAN - väylää koskevat ovat olleet joskus hetkellisesti , eivätkä ole aktiivisina silloin, kun käynnistys ei onnistu.
Ikävä kyllä en löytänyt noihin koodeihin tarkenteiden selityksiä... ehkäpä kadett90 löytää.
Jokatapauksessa ne koodien selitykset löytyvät tuosta aiemmin linkittämästäni topicista.

Nonniin, tännekin väliaikatietoja.

Releet ja sulakkeet tarkistettu, eikä vikaa löytynyt. Akku vaihdettiin jonka jälkeen toimi viikonlopun yli kuin unelma. Pari pv sitten teki saman, pari kertaa pyöräytti ja sitten ei sanonut mitään. Hetki sitten kävin koittamassa ja taas käynnistyi normaalisti. :o Samat vikakoodit edelleen.

Mitäs sitten kokeillaan? :cry: Auttaisikohan CIM ohjelmistopäivitys? Ideaa mitä korjaamot veloittaa tuosta toimenpiteestä..?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

065070 CAN-väylällä ei yhteyttä CIM:ään (ohjauspylvään moduli)
15505A Elektronisen kaasuläpän ohjauksen virranhallinta ,Kaasuläpän elektronisen ohjauksen virransäästö ,Elektroninen kaasuläpän ohjaus pakotti joutokäynnille ,Kaasuläpän elektronisen ohjausmoottorin pysäytys
16003A Ohjelmoi uudelleen tai vaihda elektroninen ohjausyksikkö (ECU) ,Vaihda elektroninen ohjausyksikkö (ECU)
161450 Väärä lähetin/vastaanotinavain ,Käynnistyksenestolaite vastaanotti väärän signaalin
210300 CAN-väylä, nollaa täynnä oleva laskin ,Ei yhteyttä CAN-väylään (suuri nopeus) ,CAN-väylän noodissa ei yhteyttä ,Ei yhteyttä CAN-väylään (pieni nopeus)
210400 CAN-väylä (suuri nopeus) nollauslaskuri ylittynyt ,CAN-väylä, nollaa täynnä oleva laskin ,CAN-väylä (keskinopeus) nollauslaskuri ylittynyt
210870 CAN-väylä, ei yhteyttä ABS/TC-järjestelmään ,Ohjelmoi uudelleen tai vaihda elektroninen ohjausyksikkö (ECU)
213970 CAN-väylällä ei yhteyttä CIM:ään (ohjauspylvään moduli)

CIM - moduuli on aika todennäköinen syyllinen ongelmaan. Ilmeisesti akunvaihdossa tilanne hetkeksi nollautui.
Ohjelmistopäivitystä kannattaa kokeilla... toki ensin kysyä tarjous siitä... mieluummin useammasta paikasta. Hinta vois olla luokkaa 70-100 euroa. Tuskin muualla kuin merkkiliikkeessä tekevät.
Toki , jos jossain merkkiliikkeessä on varmaa tietoa mahdollisesta vian aihuttajasta, niin kannattaa kuunnella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Kojak Jr.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Loka 2012, 10:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Kojak Jr. »

Eilen mietiskelin, että pitääpäs käydä OCF:n forumilla kehumassa, että hyvin on Opel pelannut (3kk ja about 3000 km nyt itse ajanut), on mukava ajaa, moottori lämpiää hyvin ja mitään vikaa ei ole ilmennyt. Niin eiköhän perskutarallaa sitten motarilla ajaessa syttynyt keltainen häiriövalo palamaan. No, olin jo melkein kotona niin ajelin perille ja katsoin sitten ohjekirjasta, niin päästöjenhallintajärjestelmän häiriövalo näky olevan. Täältä sitten löysin tuon kaasu+jarru ja virrat päälle -kikan, niin sain ulos vikakoodin 017152, joka siis näyttäs olevan "Fuel trim too lean". Lueskelinkin jo täältä, että voi johtua monesta eri syystä, toivottavasti nyt ei mikään iso vika olisi.

Missäs sitä Oulussa kannattaa Opelia käyttää huollossa, AutoÅström ja Linnanmaan Autohuolto tieten virallisia Opel-huoltoja ainakin? Vai kannattaako tuon ikäistä käyttää jo jossain muualla kuin merkkihuollossa (07 auto ja 120 000 km)? Ja kait tuolla nyt uskaltaa muutaman päivän ajella vaikka valo palaakin, kun tällä viikolla ei huoltoon ennätä ja viikonloppuna ois parinsadan kilsan reissu tiedossa?

Itse olen tosiaan aivan käsi autonrassaushommissa, mitä ny renkaat vaihdan ja öljyt sun muut litkut tarkistan :thumbsup:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Saattaa olla sama mahdollinen vika kuin foorumilaisen Akus - autossa, eli imusarjan EGR- kanavat lähes tukossa. Pidemmän päälle liian laihalla seoksella ajaminen ei ole hyvä juttu.
Jos johtuu niistä EGR- kanavista , niin oletettavasti vikavalon ei pitäis palaa tasakaasulla alle 1500 rpm tai yli 3000 rpm.

Testerissä, jolla saa livedataa moottorista on syytä tuo tutkia. Ei ole pakko olla merkkihuolto. Useimmissa muissakin korjaamoissa on testerit.
Ns. kyläsepälle sitä on turha viedä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin