Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Tervehdys
Kyseessä siis Signum 2.2 Direct (Z22YH)-03, 178tkm ajettu kulkupeli.
Olisin kysynyt palstalaisilta neuvoja mistä kannattaa lähteä vikaa purkamaan, eli ongelmana on ettei Signumi starttaa.
Auto on toiminut normaalisti tähän aamuun saakka, mutta nyt vain naksahtaa kolmesti avainta kääntäessä. Startti ei pyörähdä ollenkaan.
Akku on todennäköisesti alkuperäinen tosin navat ovat moitteettomassa kunnossa ja kiristelin ne varmuudeksi. Muutenkin hyvin lähtenyt tänä talvena kyllä aina käyntiin. Valot näyttävät ihan kirkkailta käynnistäessä.
Noita maajohtojen ja virtapiuhojen kiinnityksiä solenoidille en ole käynyt lävitse, kun ei itselle ihan selkeää ole mikä niistä nyt on itse solenoidi ja starttia en heti alkuunsa oikeen paikallistanut
Onko joku vaihtanut itse Signumiinsa starttimoottoria, josko jotain vinkkejä olisi jakaa? Esim. mistä kannattaa lähteä lähestymään ja sijaintikin näin alkuunsa
Eilen tosiaan kaupan lämmitettyyn parkkihalliin ajoin ja siellä sitten tovin auto sai sulaa, voisiko tuossa sitten tapahtua jotain jäähtymis efektiä kun olen sen parkkiin pihaan ajanut?
Voisiko startin puola esim. jumittua? Vaihtuuko puolan asento jos autoa liikuttelee käsin? Jos sattuisi tosiaan jumissa olemaan vain?
Mutta tällaisen ongelman kanssa täällä painitaan
Kyseessä siis Signum 2.2 Direct (Z22YH)-03, 178tkm ajettu kulkupeli.
Olisin kysynyt palstalaisilta neuvoja mistä kannattaa lähteä vikaa purkamaan, eli ongelmana on ettei Signumi starttaa.
Auto on toiminut normaalisti tähän aamuun saakka, mutta nyt vain naksahtaa kolmesti avainta kääntäessä. Startti ei pyörähdä ollenkaan.
Akku on todennäköisesti alkuperäinen tosin navat ovat moitteettomassa kunnossa ja kiristelin ne varmuudeksi. Muutenkin hyvin lähtenyt tänä talvena kyllä aina käyntiin. Valot näyttävät ihan kirkkailta käynnistäessä.
Noita maajohtojen ja virtapiuhojen kiinnityksiä solenoidille en ole käynyt lävitse, kun ei itselle ihan selkeää ole mikä niistä nyt on itse solenoidi ja starttia en heti alkuunsa oikeen paikallistanut
Onko joku vaihtanut itse Signumiinsa starttimoottoria, josko jotain vinkkejä olisi jakaa? Esim. mistä kannattaa lähteä lähestymään ja sijaintikin näin alkuunsa
Eilen tosiaan kaupan lämmitettyyn parkkihalliin ajoin ja siellä sitten tovin auto sai sulaa, voisiko tuossa sitten tapahtua jotain jäähtymis efektiä kun olen sen parkkiin pihaan ajanut?
Voisiko startin puola esim. jumittua? Vaihtuuko puolan asento jos autoa liikuttelee käsin? Jos sattuisi tosiaan jumissa olemaan vain?
Mutta tällaisen ongelman kanssa täällä painitaan
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Kokeile ny ensin lisävirralla, ennenku starttia rupeet vaihtamaan.
- HraBeigeV6
- 'Senator'
- Viestit: 502
- Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Jos sen alkuperäisen akun vaihtaisi niiku aluksi.
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Akun plus- navasta lähtevä kaapeli tulee yleensä suoraan startin solenoidin plus- napaan joka on se pikkulapsen nyrkin kokonen mötikkä
startin päällä. On kiinni startissa koska sen toinen tehtävä on vivulla siirtää startin hammaspyörä (bendix-laite) vauhtipyörän hammasrattaan päälle.
On tarkkaan ottaen sähkömagneetti jonka toinen iso napa menee startin runkoon.
Kolmantena solenoidiin tulee pieni piuha joka on käämin herätevirtajohto, saa virtaa kun avaimen kääntää starttiasentoon ja magneettikenttä vetää
solenoidin sisällä olevan messinkipalkin kiinni näihin napoihin.
Joka kerran kun starttaat niin tää palkki lyö kiinni ja iskee kipinää napojen välissä.
Kosketuspinnat palaa aikaa myöten eikä sit enää ota kontaktia.
Jos naksahdus kuuluu niin palkki kyllä lyö kiinni ja hammaspyörä siirtyy mutta jos kojelaudan valot ei himmene niin akku ym. on kyllä kunnossa
mut se palkki ei anna kontaktia.
Helppo tarkistaa, jos mahdut pistään niiden napojen väliin vaikka jakoavaimen tai meisselin ja sillä yhteen. Lyö melkosen kipinän ja
jättää työkaluun jäljen mutta jos vika on siinä, niin startti pyörähtäää, ja oireiden perusteella vika ei voi olla muuallakaan.
Se täytyy painaa kerralla kiinni asti eikä räpytellä vaikka se kipinää lyökin.
Jätä siis akut rauhaan ja vaihda se solenoidi. Korjausta ei kannata ajatella koska se on liki aina umpipaketti jota ei pysty avaamaan.
Joskus, mut pirun harvoin kone jää siihen asentoon et startin ja vauhtipyörän hampaat on just vastakkain eikä startin ratas pääse
vauhtipyörän rattaiden lomaan. Sillon ei tämä palkkikaan pääse napoihin kiinni. Siihen auttaa kun tönäsee autoo vaihde päällä et moottori hiukan pyörähtää.
On kyllä näitä yks miljoonasta- tilanteita. Sillon kannattaa pistää uus lotto.
Eli periaatteessa mahdollista, käytännössä ei.
Hätätilassa vois joskus auttaa sitkee hakkaaminen eli starttaat ja starttaat, joskus kymmeniä naksahduksia, joskus se palkki sit yhtäkkiä ottaa kontaktin ja
kone starttaa.
Olen itte hakannu monenkin auton kanssa samalla lailla.
Joka tapauksessa joudut kuitenkin vaihtaan sen solenoidin.
Sorry jos tuli vähän rautalankaa, mut en voi tietää paljonko sä tiedät, siks tämä alusta lähtien.
Ja saattahan tostakin sepustuksesta olla apua monelle muullekin.
Toivottavasti.
startin päällä. On kiinni startissa koska sen toinen tehtävä on vivulla siirtää startin hammaspyörä (bendix-laite) vauhtipyörän hammasrattaan päälle.
On tarkkaan ottaen sähkömagneetti jonka toinen iso napa menee startin runkoon.
Kolmantena solenoidiin tulee pieni piuha joka on käämin herätevirtajohto, saa virtaa kun avaimen kääntää starttiasentoon ja magneettikenttä vetää
solenoidin sisällä olevan messinkipalkin kiinni näihin napoihin.
Joka kerran kun starttaat niin tää palkki lyö kiinni ja iskee kipinää napojen välissä.
Kosketuspinnat palaa aikaa myöten eikä sit enää ota kontaktia.
Jos naksahdus kuuluu niin palkki kyllä lyö kiinni ja hammaspyörä siirtyy mutta jos kojelaudan valot ei himmene niin akku ym. on kyllä kunnossa
mut se palkki ei anna kontaktia.
Helppo tarkistaa, jos mahdut pistään niiden napojen väliin vaikka jakoavaimen tai meisselin ja sillä yhteen. Lyö melkosen kipinän ja
jättää työkaluun jäljen mutta jos vika on siinä, niin startti pyörähtäää, ja oireiden perusteella vika ei voi olla muuallakaan.
Se täytyy painaa kerralla kiinni asti eikä räpytellä vaikka se kipinää lyökin.
Jätä siis akut rauhaan ja vaihda se solenoidi. Korjausta ei kannata ajatella koska se on liki aina umpipaketti jota ei pysty avaamaan.
Joskus, mut pirun harvoin kone jää siihen asentoon et startin ja vauhtipyörän hampaat on just vastakkain eikä startin ratas pääse
vauhtipyörän rattaiden lomaan. Sillon ei tämä palkkikaan pääse napoihin kiinni. Siihen auttaa kun tönäsee autoo vaihde päällä et moottori hiukan pyörähtää.
On kyllä näitä yks miljoonasta- tilanteita. Sillon kannattaa pistää uus lotto.
Eli periaatteessa mahdollista, käytännössä ei.
Hätätilassa vois joskus auttaa sitkee hakkaaminen eli starttaat ja starttaat, joskus kymmeniä naksahduksia, joskus se palkki sit yhtäkkiä ottaa kontaktin ja
kone starttaa.
Olen itte hakannu monenkin auton kanssa samalla lailla.
Joka tapauksessa joudut kuitenkin vaihtaan sen solenoidin.
Sorry jos tuli vähän rautalankaa, mut en voi tietää paljonko sä tiedät, siks tämä alusta lähtien.
Ja saattahan tostakin sepustuksesta olla apua monelle muullekin.
Toivottavasti.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Ps:
Toi ajettu 178 tkm viittaa sekin just siihen et pikkuajossa solenoidin kilometrit on tullu täyteen.
Toi ajettu 178 tkm viittaa sekin just siihen et pikkuajossa solenoidin kilometrit on tullu täyteen.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Ja vielä yks pikku kikka: pidä se avain starttiasennossa naksahduksen jälkeen joku 10-15 sec. saattaa kytkee sen solenoidin kunhan lämpenee.
Tämäkin tosin niitä hätapukeinoja kun muu ei auta.
Tämäkin tosin niitä hätapukeinoja kun muu ei auta.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Tuolla spiidin periaatteella voi samantien vaihtaa koko moottorin jos auto sammuu tielle. Turha se nyt on bensan määrää tarkistella...
Mutta asiaan. Tarkista akun kunto!
Startin solenoidissa voi kyllä olla huurua tai jäätä, mutta ensin perusasioden tarkistus.
Mutta asiaan. Tarkista akun kunto!
Startin solenoidissa voi kyllä olla huurua tai jäätä, mutta ensin perusasioden tarkistus.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Nonii. Mitähän pirun bensan määrää kun en ole sellasesta puhunu.Juho M-P kirjoitti:Tuolla spiidin periaatteella voi samantien vaihtaa koko moottorin jos auto sammuu tielle. Turha se nyt on bensan määrää tarkistella...
Mutta asiaan. Tarkista akun kunto!
Startin solenoidissa voi kyllä olla huurua tai jäätä, mutta ensin perusasioden tarkistus.
Tarkistele juho vaan niitä akkuja jos haluat.
solenoidissa huurua... sanonko missä on huurua...
Sori vaan mut sulla taitaa olla liikaa promilleja.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Ja eikös nää perusasiat tullu jo tarkistettua kun kone ei starttaa mutta kojelaudan valot ei himmene??
Eihän siinä ole kun yks vaihtoehto. vai mitä mieltä on JUHO ?
Eihän siinä ole kun yks vaihtoehto. vai mitä mieltä on JUHO ?
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Samaa mieltä Juhon kanssa, tarkista ensin se akun kunto.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
ja hei juho mp,asiasta toiseen, kotipaikka Kannus, mahdoitko tuntee tyttöö nimeltä Mervi Boren?
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Eihän se minulta ole pois, vaihtakaa akkuja ja virtalukon pohjia, tai mitä hyvänsä haluattekin.vmoi73 kirjoitti:Samaa mieltä Juhon kanssa, tarkista ensin se akun kunto.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Pikku vinkkinä, mulla on autosähköasentajan paperit ja ammattitaito siihen hommaan.
monellako teistä ??
Saattehan te räpeltää niin paljon kun haluatte...
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Joo, uskon että sulla on autosähköasentajan pätevyys, ja vikadiagnostiikan perusteella työskentelet merkkihuollossaspiidi10 kirjoitti:Eihän se minulta ole pois, vaihtakaa akkuja ja virtalukon pohjia, tai mitä hyvänsä haluattekin.vmoi73 kirjoitti:Samaa mieltä Juhon kanssa, tarkista ensin se akun kunto.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Pikku vinkkinä, mulla on autosähköasentajan paperit ja ammattitaito siihen hommaan.
monellako teistä ??
Saattehan te räpeltää niin paljon kun haluatte...
Ainoastaan siellä törmää noin älyvapaisiin korjausehdotuksiin..
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
vmoi73 kirjoitti:Samaa mieltä Juhon kanssa, tarkista ensin se akun kunto.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Ethän sinäkään voi olla noin tyhmä. Jos solenoidi on rikki niin se pitää vaihtaa, millä vitun logiikalla
vedät siihen jonkun virtalukon pohjan?? Tai koko moottorin??
Tai antaa olla, en keskustele vähäjärkisten kanssa.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Re: Signum ei starttaa...naksahtelee vain
Joopa.. vaihdelkaa pojaat akkuja...vmoi73 kirjoitti:Joo, uskon että sulla on autosähköasentajan pätevyys, ja vikadiagnostiikan perusteella työskentelet merkkihuollossaspiidi10 kirjoitti:Eihän se minulta ole pois, vaihtakaa akkuja ja virtalukon pohjia, tai mitä hyvänsä haluattekin.vmoi73 kirjoitti:Samaa mieltä Juhon kanssa, tarkista ensin se akun kunto.
Aivan hölmöläisen hommaa alkaa solenoidia / starttia vaihtamaan heti aluksi.
Samalla logiikalla autossa voisi olla sökönä myös virtalukon pohja, pitäisikö sekin vaihtaa?
Eli kuten täällä on neuvottukin, kokeile antaa autolle apuvirtaa tai jos sinulta löytyy yleismittari,
tarkista akun jännite. Jos alle 12V, niin sitten vika on akussa.
Pikku vinkkinä, mulla on autosähköasentajan paperit ja ammattitaito siihen hommaan.
monellako teistä ??
Saattehan te räpeltää niin paljon kun haluatte...
Ainoastaan siellä törmää noin älyvapaisiin korjausehdotuksiin..
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71