z18xer, mikä vika?!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

Vappua...eli otsikon mukainen kone, 60tkm ja 3v ajettu, toiminut normaalisti tähän saakka, eilen pysäköity normaalisti ajon jälkeen...nyt käynnistettäessä lähtenyt pyörimään kohtalaisen nakutuksen kanssa, sammutettu, koetettu startata hetken päästä, ei tulosta...startti kyllä tuntuis pyörittävän konetta mutta ei mitään eloa koneeseen!
Vinkkejä? :banghead:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Koneen tyyppi taitaa kuitenkin olla ennemmin Z18XER ja auto C-Vectra ??
Olikos nuo nokka-akselien pyörät vaihdetut ??
Field Remedy: 2143
Subject: Engine Z18XER - Knocking noise after cold start
Models: Engines: Option:
Vectra-C 2006...2007,Zafira-B 2005...2007,Astra-H 2006...2007,Signum 2006...2007 Z18XER,Z18XER,Z18XER,Z18XER All
Complaint: Knocking noise after cold start for approx. 1-2 sec. Only reproducible after few hours immobilisation time.
Cause: Tolerance deviation of locking clearance on the camshaft gear wheels.
Production: Modified camshaft gear-wheels have entered production as of 20HR9379 (07.08.2006).

Remedy:
In case of customer complaint replace camshaft gear wheels (parts at P&A have been superseded by OK parts).

FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 14 - Noises or Vibrations
Trouble Code:

Toinen vaihtoehto on mahdollisesti nokkahihnan pettäminen. Niissäkin on ollut ongelmaa.
Milloin on hihna vaihdettu ??

Field Remedy: 1463
Subject: Toothed belt diagnosis - Possible causes and remedys
Models: Engines: Option:
All All
Complaint:
Cause:
Production:

Remedy:
Excessive drive noise from toothed belt drive (picture I)

Problem and cause: Remedy:
Side tension too high Adjust to correct tension
- belt whines / squeals
Side tension too low Adjust to correct tension
-belt strikes against cover

___________________________________________________________________________

Excessive adge wear (picture II)

Problem and cause: Remedy:
Belt not running parallel to axis Align correctly
and impacting against flanged pulley
Deflective flanged pulley Replace sprocket
Gearwheel misalign Align correctly
- belt cannot run true

___________________________________________________________________________

Excessive fabric wear at base (picture III)

Problem and cause: Remedy:
Side tension too high Adjust to correct tension
Belt operating in excessive heat Identify problem and recify
Worn sprocket Replace sprocket

___________________________________________________________________________

Tooth flank wear / roof fractores and tooth shear (picture IV)

Problem and cause: Remedy:
Side tension too high / low, leading Adjust to correct tension
to incorrect pitch ratios
Belt does not comply with permissible Replace sprocket
length tolerance
Action of external media(e.g. oil) Identify problem and recify
Sprocket / pulley jammed Identify problem and recify

___________________________________________________________________________

Separation of teeth and fabric from belt body (tension member) (picture V)

Problem and cause: Remedy:
Fabric damaged during installation Fit new belts carefully
Action of external media Check cover if seated properly

___________________________________________________________________________

Damage on pulley side of belt (picture VI)

Problem and cause: Remedy:
Foreign object caught in belt drive Remove foreign object, check
cover if seated properly
Damage to gearwheel teeth caused by Replace sprocket
foreign object or installation tool
Belt damaged prior to / during Ensure proper installation
installation

___________________________________________________________________________

Cracks in backing (picture VII)

Problem and cause: Remedy:
Exposure to excessive heat Identify problem and recify
Exposure to excessive low temperature Identify problem and recify
Action of external media Check cover if seated proberly

___________________________________________________________________________

Tearing of the belt (picture VIII)

Problem and cause: Remedy:
Foreign object caught in drive Check cover if seated properly
Action of external media Check cover if seated properly
Initial tension too high Adjust to correct tension
Belt crimped prior to / during Observe handling instruction
installation
___________________________________________________________________________

Fault system component (picture IX)

Problem and cause: Remedy:
Bearing play Substitute idler pulley, tension
coil and/or guide roller
Damaged bearing surface Substitute idler pulley, tension
coil and/or guide roller

___________________________________________________________________________

Fracture on fixing spot tension coil-oil pump (1,4 - 2.2 litre engines)
(picture X)
Problem and cause: Remedy:
Wrong torque of tension coil on Replace oil pump
fixing spot of oil pump
Important:

- check the oil pump on each toothed belt check or each replace
interval and each toothed belt damage for cracks (arrows).
FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 01 - Broken or Cracked,05 - Excessive wear,14 - Noises or Vibrations,24 - Wrong or not mounted
Trouble Code: Non
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

Re: x18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

C-vectra jep...(z18xer), hihna näyttäis olevan kireällä ja paikoillaan, tähänhän vaihdettiin reilu vuosi sitten (40tkm) sitten takuuseen nokkapyörät ja samalla hihnakin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Okay... nakutus vain viittaisi väärään sytytysajankohtaan... ja tuon jakohihnan kanssa näköjään monenlaisia ongelmia tuossa koneessa. Hihna ei siis ainakaan poikki ole, mutta on voinut jako hieman pompata. Toinen vaihtoehto, mikä mieleen tulee on kampiakselin anturi, mutta sen pitäis sytyttää vikavalo ja ilmeisesti se ei pala ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

"jakari auton päällä" -valo ei jää palamaan kun hetken virrat on olleet päällä, yritin just startata hetken ja pieni tsupsahdus kuului kyllä hetken mutta ei lupaile sen enempää...osaakos tuosta enempää itse tsekata...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikakoodeja tuosta ei käsittääkseni saa omatoimisesti luettua ilman sopivaa testeriä.
Meinasin kirjoittaa, että jaon voi tarkistaa, mutta näköjään sekin on sangen hankalaa... ainakin Opelin huolto - ohjelman mukaan... vaatii erikoistyökalun ja auton nostamisen ylös...
Henk. koht. ei ainakaan tietämys riitä enempään... toki voi johtua myös bensanpaineesta... mahdollisesti, mutta siitäkin kaiketi vikavalon pitäisi jäädä palamaan.
Vastatkoon joku viisaampi enemmän ja paremmin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

Thanks anyway vaivannäöstä, kai se täytyy huomenissa hinauttaa jonnekin...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Testerillä varmaan näkee, mistä kiikastaa. Ei tuossa paljon vaihtoehtoja ole, ellei siiten joku viisaampi tiedä jotain.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Makke76
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Touko 2010, 20:01

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Makke76 »

Pitää laittaa oma juttuni viasta tänne.

Itselläni Opel Zafira vm.06 moottorina 1.8 ja muistaakseni myös xer.

Itselleni tuli kanssa vikana kun yksi aamu olin töihin lähdössä niin moottori nakutti mutta nakutus lakkasi kierroksia nostattaessa. Nyt nakutus ei lakkaa ja huoltoon menossa. Nokka-akselin hihnapyörät menee vaihtoon. Bensa Zaffe kuulostaa Dieseliltä paitsi että nakutus on kovan kuuloinen.

Onko viisaammilla tietoa , miksi kyseinen osa menee rikki ? Tuntuu melko heppoiselta jos tuollainen osa minkäluulisi kestävän koko moottorin kestoiän menee rikki muutamassa vuodessa. Autolla ajettu 142 000 km. Volkswagen Passatilla ajoin melkein 400 000 km mutta ei vastaavaa vikaa tullut eikä muissakaan runsaasti ajamissani menopeleissä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Selitys kyseisen osan rikkoutumiseen oli tuolla hieman ylempänä :
Cause: Tolerance deviation of locking clearance on the camshaft gear wheels.
Production: Modified camshaft gear-wheels have entered production as of 20HR9379 (07.08.2006).

Yksinkertaistettuna valmistusvirhe.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Makke76
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Touko 2010, 20:01

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Makke76 »

onko tietoa korvaako valmistaja näitä vielä 140 000 ajetuissa autoissa kun valmistusvirhe kyseessä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa tuosta mahdollisesta takuusta kysellä eri merkkiliikkeistä ja maahantuojalta. Aiemmin on yleensä ollut periaatteena max. 6 vuotta tai 100 000 km. Neuvottelemalla voi päästä jonkinlaiseen kustannusten jakamiseen, jos ei maahantuoja maksa kustannuksia kokonaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

Mnjoo...huolto ehdotti starttiharjoitusten jatkamista kun ei kilinöitä kuulu startatessa...mahdollisesti jumittaa nostimia, tilanne kuulemma voi syntyä jos kylmänä käytetty vain hetken välillä...muistinkin että siirsin ajokkia eilen ja kone kävi silloin ab. 5 sekuntia...no, muutaman starttiyrityksen jälkeen kone alkoi käydä ihan normaalisti...ihmeiden aika ei ole ohi, Opel korjaa itse itsensä!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Siis liimaventtiili - ilmiö ?? Luulin, että tuosta on jo päästy eroon. Siksi ei tullut alkuunkaan mieleen.
On ollut vaivana männävuosien 1,6 litraisissa...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
nuunii
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 10:05

Re: z18xer, mikä vika?!

Viesti Kirjoittaja nuunii »

...onkohan ao. Ilmiöön mitään vaikutusta käytössä olevalla öljyllä tai polttoaineella?
Vastaa Viestiin