x16xel ei käynnisty!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Todennäköisesti ei jää niin paljoa auki venttiili, että osuisi mäntään. 100% varma ei tietenkään voi olla.

Ihan hyvä ajatus tuo GAS treatment, mutta en tiedä,miten käytännössä toimii.

Liimaventtiiliongelmaa ja venttiiliongelmaa on esiintynyt tuossa X16XEL - koneessa lähinnä. Siitä on Opel TIS 2000 - huolto - ohjelmassa field remedy. Muistaakseni on sitten venttiilinvarren materiaalia muutettu 2000 - luvun alussa.
Just nyt en jaksa sitä kaivaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

noniin.. äsken tulin kotio kaverin tallilta. kansi nyt irti ja huomattu seuraavaa: venttilien varret aivan hirveässä karstassa! juuri niissä pytyissä joissa ei niitä puristuspaineita ollut kuin bar tai kaks. ykkös pytyn venavarsia ku katsoi niin ero kuin yöllä ja päivällä 2-3 pyttyihi nähden. 3 pytyn venttiilit eivät liikkuneet aina samaan tahtiin. toinen venavarsi oli puhtaampi kuin toinen. elikkäs maanantaina soittelemaan ja kyselemään kansihommien hintoja sekä tehä tilausta osatoimitukselle.
pakoventtiileistä oli siis kyse mikä oli arvattavissa koska starttaillessa put put put kuului takapöntön suunnalta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noita pakoventtiiliongelmiahan noissa juuri on ollut tuo karstan vuoksi ja siitä se liimaventtiili. Uudemmissa on muutettu sitä venttiilinvarren materiaalia.

Tuossa se OPEL TIS 2000 - ohjelman field remedy asiasta :

Field Remedy: 1198
Subject: Engine - Stalling or bad idling
Models: Engines: Option:
Corsa-B 95...00,5,Tigra 95...00,5,Astra-F 95...00,5,Vectra-B 96...00,5,Astra-G 98...00,5,Zafira 99...00,5 X14XE| X16XE,X14XE| X16XE,X14XE| X16XEL,X16XEL,X14XE| X16XEL,X16XEL
Complaint: Stalling or bad idling 100-500 m after cold start by outer temperatures less than 10°C. Immediately after stalling serious or no restart possible, because the engine turns without compression. This affects vehicles on short distance journies in combination with regular low engine speed driving. Affected Engines: X14XE, X16XE and X16XEL.
Cause: Loss of compression due to sticking exhaust valves.
Production: In production a sintermetal valve guide has already been implemented as well as a clearance limitation. Breakpoints for sintermetal valve guides are: Szentgotthard: 20A69569 and Bochum: 02GR7584. The modified valve guide sealing cap will not be used in production.

Remedy:
Attention: No TC’s are set! For an secure diagnosis, see diagnosis instruction

IMPORTANT: The herein described process affects only the exhaust valves.

To apply the field remedy, please proceed as described in the
service instructions for Corsa-B/Tigra, Astra-F, Astra-G, Zafira, Vectra-B
respectively:
- Remove the cylinder head.
- Remove camshaft on the exhaust side only.
- Dismantle cylinderhead on exhaust side only.
- Rework valve guides with a handreamer (KM-6022).
Attention: Reaming only by hand, because of the coaxiality of the guides and
shafts.
Use the reamer for max. 10 cylinderheads.
Regrind valve seats with paste.
- Fit modified valve guide sealings on exhaust side.
- Assemble cylinderhead and refit to engine.
Required parts: Valve guide sealings Cat.-/Part-No.
90 97 099 / 91 19 497
Labour times: TC Hours Modell Engine
T 0546 00 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 7.6 Corsa-B/ X14XE/
Tigra X16XE
T 0546 05 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 8.5 Corsa-B/ X14XE/
Tigra X16XE
(AC 1)
T 0546 10 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 6.2 Astra-F X14XE
T 0546 20 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 6.3 Astra-F X16XEL
T 0546 30 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 6.4 Vectra-B X16XEL
T 0546 40 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 6.7 Astra-G X14XE/X16XEL
T 0546 50 Remove and refit
the cylinder head
and rework valve
guides 92 6.7 Zafira X16XEL
(1) Important: The AC system for T 0546 05 remains closed!

Only one T-Number should be used.
The regular warrenty procedure should be used for claiming
Set-Up time.
Diagnosis-Instruction

After vehicle-takeover from the customer, ensure that the engine speed does
not exceed over 3500 min/-1.
Crosscheck driving with connected:
Oil pressure manometer
Measure point: Oil pressure switch
Fuel pressure manometer
Tech 1 / Tech
Function: In snap shot mode trigger with F9, if engine dies press F9, then
attempt re-start.
Data evaluation:

Oil pressure check:
A oil pressure higher than 600 kPa by cold motor, can cause a trouble with
the engine driveability. The rising of the oil pressure should be constant.
Uneven pressure rise indicates a defect. The cause could be a sticking oil
pressure regulator piston.
Fuel pressure check:
Check the pressure values according to the following table
MPFI Pressure regulator controlled by intake pressure
240 up to 260 kPa
Pressure regulator controlled by throttle valve position
294 up to 306 kPa
TBI/Multec 70up to 79 kPa

The fuel pressure after engine off, shouldn’t fall by less than 50% in
10 minutes.
Possible remedy

Fuel forward hose /-reverse hose : Check hoses
Fuel tank vent line: Check hoses
Fuel pump: Check connections and
voltage
Evaluate and save the snap shot data with a PC or Tech 15

Coolant temperature sensor: Values in F0 data list
Intake air temperature sensor: Values in F0 data list -(approx. outer temp.)
Exhaust gas recirculation (EGR-valve): Plan/actual-
comparsion
MAP-Sensor in case of restart: Constant under maximum value
Throttle valve position
Injection impulse of the injection valves
Possible remedy

Plug intake pressure sensor: Optimise contacts
EGR-valve: Check connections,
if required replace part
Intake air temperature sensor: Check connections,
if required replace part
Coolant temperature sensor: Check connections,
if required replace part
If this check program indicates no failure, the cause could be mechanical.

FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 19 - Poor Engine Driveability
Trouble Code: Non
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Karstoittunut on tosiaan pakopuolelta. Sellainen positiivinen puoli tuli mieleen, tuon karhun lisäksi , että tavallaan hyvä, ettei enää käynnistynyt. Tuossa 2009 keväällä muutamassa Astrassa oli ilmeisesti pidempiaikaisesta ohivuodosta johtuen hävinnyt osa pakoventtiilistä ja kaiketi kannen tiivistepinnatkin kärsineet.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

tuon takiahan ne venttiilit palaa kun alkaa pakoventtiilissä olla sentin kerros suuntaansa karstaa.
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

noniin. edistystä jälleen otsikon roblemaan :nerd:
kansi käytetty koneistamolla :
http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... 7C462D.JPG
http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... 906805.JPG
http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... 953A42.JPG
http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... 36DD62.JPG

tapaus egr http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... B38422.JPG

huono kuva kannen irroituksen jälkeen http://www.gfoto.com/Files/9870CCDC754F ... 248A33.JPG

tänään sain sitten käytettyä konttorilla ja leima pätkähti vaikka aika kolinaa välillä etupäästä kuuluukin. alapallot, yläpääntukikumit, koiranluut menee uusiks kun kelit lämpenee..
rahaahan tohon palo mukavasti mutta olisi voinut olla kalliimpikin paukku...
elring yläpääntiivistesrj 80e
kansipultit 30e
muita muttereita pultteja n.12e
jakopään kamat (GM) 85e + vesipumppu (GRAF) 42e
öljyt ja jäähdytin nesteet sekä termari meni uusiks n.40e
kansihommat 150e .. (putsaus,tasohionta, purku, kasaus, uusien venavarsien kumien laitto (liimaus))
eli siinä 500e tienoilla pyöritään kun ei lasketa työkaluja joita tuli ostettuu kun poikettiin biltemassa viikkositten 8) niitähän ei ole koskaan liikaa. (isoa hylsysarjaa,astelevyä,momenttiavainta ym)

itse ihan tyytyväinen rojektiin vaikkakin oli kaverin tallissa ajoittain aika perkeleen kylmä kun ropailtiin. pari iltaa meni purkuun ja 3 iltaa että saatiin kaikki nippuun. hirveä flunssa iski myös mutta se saadaan paraneen kyllä :wink:

...tuli uusittua akku myös 60e...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että kuntoon tuli. Loppujen lopuksi ei niin kovin kallista. Itse tekemällä tietty säästää melkoisesti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

uutta ongelmaa pukkas :oops:
kun ulkona enemmän kuin -10C pakkasta niin virta-avainta kääntäessä ei tee mitään! eli ilmeisesti startin solenoidi jumittaa?!?
pystyykö starttia huoltamaan itse ettei tarvitsis sitäkin taas ostaa?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Heinoa että sait auton kuntoon :peukku: Loppusumma oli myös 500€ kun korjautin oman kannen, samalla uudet jakopäätavarat sekä moottoriöljyt.
Mikäli pääset käsiks niin kokeile naputtamalla solenoidia pienellä vasaralla, saattaa herättää sen verran että pääset liikkeelle. Ole kuitenkin ERITTÄIN varovainen että et aiheuta oikkaria.
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

jippii. x16xel on syönyt jo useita satoja kilometrejä asfalttia ilman ongelmia :peukku: startti ongelmat hävisivät kun hankin startin korjaussarjan motonetistä. autossa oli Valeon D6RA startti jonka korjaussarja maksoi 17,5€. (motonetin listan mukaan peugeot autoissa käytetty startti)
ainakin muutama rapea -15C aamu on ollut ja ei ole tullut soittoa että auto ei käynnisty joten :peukku: :peukku:
pientä kolinaa/muljuntaa on etupäässä mutta pitää sitä tsekata sitten kun lämpenee kelit. öljypohjan tiiviste myös hitusen hengittää mutta ei pahasti.

kiitoksia kaikille neuvoista ym.. tämän remontin jälkeen on mukava aloittaa oman c20xe koneen remontti kun on nuo kansihommatkin tullut tutuksi :peukku: -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno homma, että pelittää :D Eipä ollut kallis korjaussarja starttiin.
Taitaa olla ihan normikulumista etupäässä ja harvassa vanhemmassa Opelissa on kuiva öljypohjan tiiviste (tiedän, että tähän joku tod.näk. kommentoi)
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
niemma-2
'Senator'
'Senator'
Viestit: 475
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:21
Paikkakunta: Pälkäne

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja niemma-2 »

Voiko tuo liimaventiili ilmiö tulla ihan noin että kone hörähtää käymään ja sammuu.
Kun konetta yrittää startata niin kone pyörii kuin tulpaton eli puristukset hukassa.
Mitään kolahdusta..ym ei kuulunut koneesta mielestäni että olis esim venat ottanut kiinni.
Autolla on käyty tänään pelkästään kaupassa ja kilometrejä tulee yhteensä noin 5km joten voiko tuo olla syy kun joku on sanonut että pieniä ajoja tehdessä talvisin saattaa tehdä tuon liimaventiili ilmiön koneelle?

En tosin oo uskaltanut kokeilla startata konetta pitkään ja samalla pitää kaasua lattiassa.
-(z)- Vectra B Sedan CD Sport 96vm (X20XEV)

Teen tarrojen leikkausta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voi tulla, jos moottori oli kylmä tai alle + 10 astetta. Toki kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi, että jakohihna on ehjä... siitäkin huolimatta, ettet kuullut golikovin veljeksiä konepellin alta.
Juurikin noin ... kone ei 2.5 kilometrin aikana todennäköisesti ehdi kunnolla lämmetä, ja sitten tulee tuo liimaventtiili - ilmiö. Lisäksi tuollainen nurkka-ajo karstoittaa niitä venttiileitä erinomaisen hyvin, kuten FullMetal jo tuolla aikaisemmin mainitsee. Kannattaisi ajaa pidempi lenkki välillä kunnon kierroksilla.
Varmista jakohihnan kunto ja kokeile sitten startata pidempää kaasua painaen... ei sitä lattiassa tarvitse pitää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
niemma-2
'Senator'
'Senator'
Viestit: 475
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:21
Paikkakunta: Pälkäne

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja niemma-2 »

Eilen illalla kaverin kanssa tehtiin pieni tarkastus koneeseen niin remmi on ainaskin ehjä kun pako nokka pyörii.
-(z)- Vectra B Sedan CD Sport 96vm (X20XEV)

Teen tarrojen leikkausta.
Vastaa Viestiin