x16xel ei käynnisty!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno juttu, että apua oli tästä topicista ongelmaan :) . Siinä varmaan iskee ainakin lievä v... , kun auto yllättäen sammuu, eikä sen jälkeen edes yritä käynnistyä. Pääasia on tuo onnellinen lopputulos :yes:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

taas oli uutta vinkkiä tullut.. kävin pyörittämässä muutaman aika pitkän startin mutta akku rupesi hyytymään. auto ollu nyt vkl:n ajan lämpösessä paikassa. laitoin akun latautuun työpäivän ajaksi ja menen töitten jälkeen tekeen vielä kokeeksi pari starttia mutta epäilen että ei se siitä tokene. jos vaan saan kaverin tallille auton niin pääsee tutkimaan enempi taas.. kannen irroitus varmaan kertonee sitten viimeistään mikä mättää :( tietty jos asialla olisi kiire ja rahaa olisi niin veisin korjaamolle. kyseessä äitin auto ja rahatilanne heikonlainen niin asiat pitkittyvät. kannen irroituksen jälkeen näkee toivottavasti mitä kaikkea menee uusiksi. :cry:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Toivottavasti kuitenkin tokenee vielä pidemmällä starttauksella. Kyllähän se kannen auki ottaminen sitten kertoo viimeistään, mitä tehdä pitää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Tätä tuntuu tapahtuvan vähän enemmänkin.

Eli tehtiin kaverin F Astraan jakopäänremontti, tallin sisälämpö oli noin +5C. Auto lähti nätisti käymään, mutta sössimisen takia saatiin vähän ajan kuluttua kampiakselin anturi rikottua (amatöörit). Ei muuta kuin uusi kaupasta, osa paikoilleen ja uusi starttaus, mutta ei käynnisty eikä edes lupaa. Usein aivan starttauksen alussa kuuluu sellainen vaimea "plop" pakoputkesta, joka ei kuitenkaan kuulosta siltä että ampuisi putkeen.

Pitäisikö bensapumpun nostaa paine kun virrat kääntää päälle, eli äänen kuulua tankin suunnalta? Tällä hetkellä ei surise kun on virrat päällä. Mutta aina bensanjakotukin tyhjennysventtiilistä ruiskuaa bensaa kun siitä painaa käynnistyksen jälkeen. Kipinää tulee ja muutenkin pyörittää todella hyvin, mutta bensa ei haise vaikka pitkään starttaa... bensaa kyllä on tankissa. Pitäisi varmaan ne puristuspaineet mitata.

Ja kuinka kauan sitä edes uskaltaa pyörittää ettei startti ylikuumene? Se tästä vielä puuttuisi että se palaisi. Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

^Olisiko jollain kommentoitavaa/tietoa noista asioista? Eli koska bensapumppu alkaa "surisemaan" ja että kuinka pitkään uskaltaa startata? Olis tarkoitus jatkaa hommaa viikonloppuna, ni olis kiva tietää mitä selvittäisi.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Taitaa tuossa X16XEL - koneessa olla niin, että bensapumppu käynnistyy vasta strattihetkellä. 100% varma en ole.
Kannattaa kuunnella, naputtaako ruiskutussuuttimet startatessa.
Samoin kannattaa vielä tarkistaa sen kampiakselin anturin asennus.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Virtojen kytkemisen jälkeen pumppu pyörii pienen hetken.Sitten sammuu ja lähtee käyntiin kun boxi saa moottorilta pyörintänopeustiedon.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Työkaverilla sattui olemaan samalla koneella oleva astra, ja todettiin että pumppu tosiaankin surisee vasta kun käynnistetään. Lisäksi hänen ECU ei anna mitään vikakoodia kone sammuneena, meidän potilaamme antaa taas kampiakselin vikakoodia. Eli ilmeisesti ongelma on tässä, kutenkin tehdään huomenna puristuspainemittaus. Anturista mitattiin 516 ohm kahden pinnin väliltä, se yksi taitaa on ilmeisesti maa. Anturin välys triggeripyörään on 1 mm...

Ja anturi saatiin rikki kännipäiten (tietysti), eli alapuolen moniurahihnan pyörä kiinnitettiin huonosti, se irtosi kun kone kävi, ja löi anturin paskaksi. Kenellekkään muulle ei varmasti koskaan käy näin :bye: . Mutta tuskimpa saatiin mitään muuta siinä hajalle?

Mutta miksei bensa haise kun pitkään käynnistetään?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... pinnien 1 ja 2 välistä 500-800 ohmia. Välys triggeripyörään 1.0 mm , jossa toleranssi + - 0.7 mm.
Kummallisen iso toleranssi.

Bensapumpun pitäisi kyllä pyöriä sekunnin ajan, kun virta kytketään päälle. Jokatapauksessa pumppu toimii, kun kerran surisee.

Kampiakselin anturi antaa ECUlle signaalia moottorin pyörimisestä. Ruiskutussuttimet eivät välttämättä ruiskuta , jos ei tule sitä signaalia. Naputtaako ne suuttimet ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Robertx, ei kyllä naputtanut, mutta johtuu ilmeisesti siitä kampiakselin anturin vikakoodista. Siksi ei se bensakaan haise... Pitääkö ECU jotenkin nollata, tuntuu ettei se tajua että on uusi osa kiinni. Välys hyvä, anturin kärki lukee hyvin hampaita keskilinjan kohdalta... Mikä on? Voiko ECU mennä rikki kun hihnapyörä löi anturin rikki?!! Ei kai sentään. Voiko anturin tyyppi olla väärä (VR tai HALL), paketissa ollut GM koodi kyllä täsmäsi X16XEL:n kanssa.

Ja nyt tulee villi juttu... Mitattiin tasan 0 bar puristukset joka pytystä. Mittalaitteena Bilteman 40 euron mittari, testattiin sitä paineilmalla, se kyllä toimii. Lisäksi kun laittoi paperin imuputken eteen startatessa, näytti aivan siltä että se olisi imenyt ja puhaltanut vuorotellen. Ja kun laittoi paperin pakoputken päähän tiiviisti, se ei liikkunut lainkaan! Putki ei vuoda. Ja jakopää on OK, se ei vaikuta tässä. Ei muuta kun kansi irti, vai...?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kauanko se kone teillä remontin jälkeen kävi.
kp60
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 12:06
Paikkakunta: Kainuu

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja kp60 »

Juke83 kirjoitti:Robertx, ei kyllä naputtanut, mutta johtuu ilmeisesti siitä kampiakselin anturin vikakoodista. Siksi ei se bensakaan haise... Pitääkö ECU jotenkin nollata, tuntuu ettei se tajua että on uusi osa kiinni. Välys hyvä, anturin kärki lukee hyvin hampaita keskilinjan kohdalta... Mikä on? Voiko ECU mennä rikki kun hihnapyörä löi anturin rikki?!! Ei kai sentään. Voiko anturin tyyppi olla väärä (VR tai HALL), paketissa ollut GM koodi kyllä täsmäsi X16XEL:n kanssa.

Ja nyt tulee villi juttu... Mitattiin tasan 0 bar puristukset joka pytystä. Mittalaitteena Bilteman 40 euron mittari, testattiin sitä paineilmalla, se kyllä toimii. Lisäksi kun laittoi paperin imuputken eteen startatessa, näytti aivan siltä että se olisi imenyt ja puhaltanut vuorotellen. Ja kun laittoi paperin pakoputken päähän tiiviisti, se ei liikkunut lainkaan! Putki ei vuoda. Ja jakopää on OK, se ei vaikuta tässä. Ei muuta kun kansi irti, vai...?

Onko varmasti jakopään merkit kohdallaa?? Hihnapyörän löysätessä mahdollisesti hypännyt. Kannattaa tarkistaa myöskin ettei kampiaksin jakohihnan pyörästä ole mennyt kiila ja pääsyt sekottamaan jakopäätä. Helpoin homma tarkistaa asia, pyörittämällä konetta käsin ja jarruttaa nokka-aksin pyörästä vastaa, jos alapyörä löysässä rupeaa hihnapyörä pyörimään eri tahtia kampiakselin kanssa :wink: .
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joko jako ei ole kuitenkaan kohdallaan tai sitten on ns. liimaventtiili - ilmiö.
Tarkista kp60:n ohjeen mukaan. Joas kaikki ok , niin liimaventtiilit pitäis irrota pitkällä starttauksella, mitä ilmeisti olette kyllä tehneet, joten voipi olla tuon tarkistuksen jälkeen parasta ottaa kansi irti ja katsoa tilanne.

Tuskin non ECU rikki, mutta epäilen kuitenkin sen anturin toimivuutta. Sen pystyy kyllä mittaamaan. Foorumilta pitäisi löytyä mittausarvot, jos ei löydy, niin etsin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Kauanko se kone teillä remontin jälkeen kävi.
Se ehti pyöriä n 20 sek, sit irtos hihnapyörä. Ollaan tehty parikin onnistunutta kansiremppaa ja kaikkea muuta perus remonttia muihin autoihin, ja sit tällaisessa yksinkertaisessa hommassa tössitään :banghead: . Ja se jako on todellakin merkeissä, hihna oikealla kireydellä, ja kampiakselin hammashihna OK. Ei sitä käsin saa luistamaan.

Mutta nyt menee anturi takaisin liikkeeseen, jos se ei toimi niin ei se kone kyllä käynnistykkään, oli liimaventtiili tai ei. Mutta puristusten puute kertoo että kaippa sinne täytyy kurkata...
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Tästä liimaventtiiliasiasta: Voiko olla mahdollista että venttiili jää niin paljon auki että käynnistettäessä osuu mäntään? Kävi vain mielessä miten vaarallinen on tämä pitkä käynnistäminen. Ehkä voisi pahan tapauksen yhteydesä imaista jakotukin tyhjäksi ja täyttää uudestaan vaikka Forten Gas Treatment aineella, silloin tulisi puhdistusainetta suoraan palotiloihin. Pieni hetki mitä vaikuttaa ja uutta yritystä. Tukin sais varmasti tyhjäks irroittamalla polttoaineenpaineensäätimen.
Olen aina ollut siinä luulossa että venttiilien liimautumisongelmat on vain ja ainoastaan ollut vanhojen opeleiden ja cih moottoreiden ongelma. Ja että polttoaineiden lisäaineistukset olisivat kehittyneet sitten Teboilin Terran.
Vastaa Viestiin