Opelin 2.2l mylly, huono?
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Kokeile Castrol magnatec 5W-40 öljyä, ite oon pelkästään sitä käyttäny kohta 4 vuotta mitä tämä auto on ollut, ehkä 1-2 litraa menee lisäysöljyä vuodessa. En oo tuosta kirjaa pitänyt mut joskus aina muutaman kuukauden välein ku öljyjä tulee katottua niin desi pari menee kun ylämerkissä pitää. 12 tkm tuli nyt vuodessa kun muutama viikko sit vaihdoin. Moottorilla ajettu 245 tkm ja ei minun aikana remontoitu moottoria muuten ku ketju vaihdettu. Eikä huoltokirjassa merkintöjä moottorin remontoinnista.
Melko edullista öljyä vieläpä kun paikallisesta fixuksesta aina ostan 16 litran laatikon kerralla, 119 euroa laatikollinen ku keväällä ostin. Kuopion motonetistä joskus kattonu niin 4 litran pönttö melken 40 eskoo.
Jos venttiilinvarren kumit vuotaa niin syö tietysti mitä tahansa öljyä, emännän astra kuluttaa tätä öljyä kun siinä venttiilinvarrenkumien ja venttiilinpaininten vaihto edessä.
Melko edullista öljyä vieläpä kun paikallisesta fixuksesta aina ostan 16 litran laatikon kerralla, 119 euroa laatikollinen ku keväällä ostin. Kuopion motonetistä joskus kattonu niin 4 litran pönttö melken 40 eskoo.
Jos venttiilinvarren kumit vuotaa niin syö tietysti mitä tahansa öljyä, emännän astra kuluttaa tätä öljyä kun siinä venttiilinvarrenkumien ja venttiilinpaininten vaihto edessä.
**** ****** 2.5 V6
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Harvemmin tuossa koneessa venttiilinvarren kumit vuotaa. Toki ajokilometreistä riippuen. Yleensä vuotaa männänrenkaista. Alkupään Z22SE - koneissa on vikana männänrenkaiden liian heikko tangentiaalinen voima.
Toki, kun kulutus tuolla öljyllä on kuitenkin kohtuullinen, voi se muuttua vähäisemmäksi toisella öljyllä.
Toki, kun kulutus tuolla öljyllä on kuitenkin kohtuullinen, voi se muuttua vähäisemmäksi toisella öljyllä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Mitähän munkkirasvaa meinasit sinne laittaa jos ei saa olla long life-öljyä?dimebak kirjoitti:seuraavassa huollossa siis heilahtaa vähän jäykemmät (ei longlife) öljyt koneeseen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Ebaysta saa castrolin ölpät jopa 40-50e halvemmalla kuin motonetista. Viimeksi kun ite katoin ni motonet 4l 79e ja ebay 36e
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02
Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
"Eli eli, kun öljynkulutus on parin litran luokkaa tällä rypsiöljyllä (gm Longlife) niin seuraavassa huollossa siis heilahtaa vähän jäykemmät (ei longlife) öljyt koneeseen."
Käsittääkseni se että onko öljy longlife vai tavallista ei vaikuta öljyn viskoon. eli tavallinen täyssynteettinen 5w40 ja longlife 5w40 on ihan yhtä lirua molemmat. ymmärtääkseni longlife öljyissä on vain parempi puskurointiominaisuus ja siten sallii pidennetyt öljynvaihtovälit (30-50tkm) tavallisiin verrattuna (10-15tkm) Toki eri öljyjen sisällä pysymisessä voi olla eroja joten voihan niitä aina kokeilla.
Mitä tulee Opel sallittuun maksimiin 0,6l/1000km on lähinnä vitsi tahi farssi. huoltokirjassa öljynvaihtoväliksi on ilmoitettu 30tkm ja tuolla sallitulla max kulutuksella se kone söisi 18litraa öljyä ei kyllä mielestäni ole ihan "sallituissa rajoissa" tuolla lauseella lähinnä maahantuoja pesee kätensä takuuu asioissa. ennenvanhaan jos öljynvaihtovälillä (15tkm) öljynpinta laski maksimista minimiin (1l) sitä pidettiin normaalina öljynsyömisenä ja moottoria hyväkuntoisena.
Kun moottorilla on ajettu jo 200-300tkm ja se veisi tuon 2l öljynvaihtovälillä en pitäisi sitä vielä kovin huolestuttavana määränä vaikkakin hieman normaalia suurempana ja näin ollen öljyntasoja onkin jo pakko tarkistaa vaihtojen välillä (ja lisätä)
Käsittääkseni se että onko öljy longlife vai tavallista ei vaikuta öljyn viskoon. eli tavallinen täyssynteettinen 5w40 ja longlife 5w40 on ihan yhtä lirua molemmat. ymmärtääkseni longlife öljyissä on vain parempi puskurointiominaisuus ja siten sallii pidennetyt öljynvaihtovälit (30-50tkm) tavallisiin verrattuna (10-15tkm) Toki eri öljyjen sisällä pysymisessä voi olla eroja joten voihan niitä aina kokeilla.
Mitä tulee Opel sallittuun maksimiin 0,6l/1000km on lähinnä vitsi tahi farssi. huoltokirjassa öljynvaihtoväliksi on ilmoitettu 30tkm ja tuolla sallitulla max kulutuksella se kone söisi 18litraa öljyä ei kyllä mielestäni ole ihan "sallituissa rajoissa" tuolla lauseella lähinnä maahantuoja pesee kätensä takuuu asioissa. ennenvanhaan jos öljynvaihtovälillä (15tkm) öljynpinta laski maksimista minimiin (1l) sitä pidettiin normaalina öljynsyömisenä ja moottoria hyväkuntoisena.
Kun moottorilla on ajettu jo 200-300tkm ja se veisi tuon 2l öljynvaihtovälillä en pitäisi sitä vielä kovin huolestuttavana määränä vaikkakin hieman normaalia suurempana ja näin ollen öljyntasoja onkin jo pakko tarkistaa vaihtojen välillä (ja lisätä)
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/c ... -5w30.aspx#
Elikkäs tätä ajattelin alkaa käyttämään, 4l+1l purkit paikalliselta lähtee ihan ok hintaan joten ei maksa vaivaa alkaa hommaileen muualta (ihan tiedoksi, että Pietarsaaressa ei ole lähellä mitään isompaa varaosapuljua joten olen keskittänyt ostokseni siis lähinnä yhteen paikalliseen). Toinen seikka mikä ihmetyttää tuossa GM-öljyssä on se, että mitkä on sen speksit? Onko kukaan koskaan mistään löytänyt niitä? Ja nyt en siis tarkoita sitä, että 5W-30 ja ne ja ne luokitukset vaan mikä on sen öljyn cSt-viskositeetti, viskositeetti-indeksi jne.
Niin, ja jos tuntuu, että menee viskositeetit solmuun tuolta Teboilin sivuilta voi käydä katsomassa ihan selkosuomella mitä mikin asia on. Sieltä muuten löytyy taulukko mihin haarukkaan on speksien oltava jos on jossakin luokassa
http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5637;5680
Elikkäs tätä ajattelin alkaa käyttämään, 4l+1l purkit paikalliselta lähtee ihan ok hintaan joten ei maksa vaivaa alkaa hommaileen muualta (ihan tiedoksi, että Pietarsaaressa ei ole lähellä mitään isompaa varaosapuljua joten olen keskittänyt ostokseni siis lähinnä yhteen paikalliseen). Toinen seikka mikä ihmetyttää tuossa GM-öljyssä on se, että mitkä on sen speksit? Onko kukaan koskaan mistään löytänyt niitä? Ja nyt en siis tarkoita sitä, että 5W-30 ja ne ja ne luokitukset vaan mikä on sen öljyn cSt-viskositeetti, viskositeetti-indeksi jne.
Tuota yo. linkin takaa paljastuvaa. Ihan vaan siksi, että SAE-luokituksestaan huolimatta on viskositeetiltään (cSt) siellä luokitukselle sallitun raja-arvon alapäässä mutta silti ylittää Opelin moottorille vaaditut ACEA A3 tai API SJ/CF. Munkit yleensä paistan rypsiöljyssäTuomas kirjoitti:Mitähän munkkirasvaa meinasit sinne laittaa jos ei saa olla long life-öljyä?
Tuolta britti-Mobilin sivuilta löytyy 6 eri Mobil Super 5W-30-öljyä. Kaikki niistä on luokiteltu samaan SAE-luokkaan mutta eri lisäaineistuksilla ja valmistusmenetelmillä niistä on saatu erilaisia; yksi on jäykempi kuin muut, yksi on ns. longlife, on matalatuhkaista jne.matti65 kirjoitti:Käsittääkseni se että onko öljy longlife vai tavallista ei vaikuta öljyn viskoon. eli tavallinen täyssynteettinen 5w40 ja longlife 5w40 on ihan yhtä lirua molemmat. ymmärtääkseni longlife öljyissä on vain parempi puskurointiominaisuus ja siten sallii pidennetyt öljynvaihtovälit (30-50tkm) tavallisiin verrattuna (10-15tkm) Toki eri öljyjen sisällä pysymisessä voi olla eroja joten voihan niitä aina kokeilla.
Niin, ja jos tuntuu, että menee viskositeetit solmuun tuolta Teboilin sivuilta voi käydä katsomassa ihan selkosuomella mitä mikin asia on. Sieltä muuten löytyy taulukko mihin haarukkaan on speksien oltava jos on jossakin luokassa
http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5637;5680
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Meinaatko ettei tuo olisi longlife-öljyä?dimebak kirjoitti:Tuota yo. linkin takaa paljastuvaa.Tuomas kirjoitti:Mitähän munkkirasvaa meinasit sinne laittaa jos ei saa olla long life-öljyä?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Molemmat on pidennetylle vaihtovälille soveltuvia öljyjä. Pahoitteluni, että käytin Genuine GM Motor Oil 5W-30 dexos2 Fuel Economy, Longlife-öljystä lyhennettyä nimitystä GM longlife-öljy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Eikös tuo ole ohkaisempaa kuin tämä Dexos versio: http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/c ... -5w30.aspx#dimebak kirjoitti:http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/c ... -5w30.aspx#
Se ei kai silloin pysy paremmin sisällä?
Aika monta Mobil 3000 öljyä on tarjolla, ei taida isommastakaan puljusta löytyä niitä kaikkia
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Et käyttänyt, sanoit että et laita enää longlife-öljyjä.dimebak kirjoitti:Molemmat on pidennetylle vaihtovälille soveltuvia öljyjä. Pahoitteluni, että käytin Genuine GM Motor Oil 5W-30 dexos2 Fuel Economy, Longlife-öljystä lyhennettyä nimitystä GM longlife-öljy.
Taitaa melkeinpä kaikki modernit öljyt olla longlife-öljyjä.dimebak kirjoitti:seuraavassa huollossa siis heilahtaa vähän jäykemmät (ei longlife) öljyt koneeseen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Tällainen sivu löytyi, jotain tietoa GM-öljyn alkuperästä...
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2571182
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2571182
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Mielenkiintoinen löytö. Itse törmäsin topicciin , jossa joku oli suoraan kysynyt öljyn valmistajaa GM:lta, vastausta saamatta.dimebak kirjoitti:Tällainen sivu löytyi, jotain tietoa GM-öljyn alkuperästä...
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2571182
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Täytyy kyllä tunnustaa, että allekirjoittaneella meni viskositeetit niin solmuun, että alta pois. Olin tuossa jo asian kanssa niin solmussa, että soitin Nesteen tekniseen neuvontaan. Sieltä tuli pari hyvää öljyvaihtoehtoa ja vähän selkeyttä noihin nippelitietoihin.
Öljyksi suosittelivat Neste 1 5W-50 tai City Standard 5W-40 tai 10W-40, siis vanhempaan koneeseen. Eli taidan kokeilla loppujen lopuksi tuota Neste 1 tai Mobilin Peak lifeä, noissa ku tuo viskositeetti on kuumanakin korkeampi.
Eihän nuo mitään huonoja öljyjä ole, eikä järin kalliitakaan. Siis jos ajatellaan, että öljy pitää ostaa kaupungista missä ei ole isoja varaosaketjuja
Öljyksi suosittelivat Neste 1 5W-50 tai City Standard 5W-40 tai 10W-40, siis vanhempaan koneeseen. Eli taidan kokeilla loppujen lopuksi tuota Neste 1 tai Mobilin Peak lifeä, noissa ku tuo viskositeetti on kuumanakin korkeampi.
Eihän nuo mitään huonoja öljyjä ole, eikä järin kalliitakaan. Siis jos ajatellaan, että öljy pitää ostaa kaupungista missä ei ole isoja varaosaketjuja
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Tuohon Z22SE - koneeseen se sopiva (pini öljynkulutus) öljy löytyy lähinnä kokeilemalla. Pelkkä viskositeetti ei välttämättä ole se ratkaiseva asia. Öljyn lisäaineistus vaikuttaa myös. Itsellä ei ole kokemusta noista Nesteen öljyistä tuossa koneessa. Varmasti ovat hyviä öljyjä.
Kokeile vaikka toisella aloittaen ja seuraa öljynkulutusta... jos ei vaihdosta ole apua, vaihda sitten seuraavaksi toiset öljyt.
Kokeile vaikka toisella aloittaen ja seuraa öljynkulutusta... jos ei vaihdosta ole apua, vaihda sitten seuraavaksi toiset öljyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Laitan tähän omankin kokemukseni kyseisestä myllystä puolenvuoden omistuksen jälkeen. Kone on mielestäni täydellinen pari automaatin kanssa. Voimaa ja vääntöä riittää hyvin jottei jää muiden tiellä liikkujien jalkoihin. Nuo ns. tyyppiviat kun hyväksyy niin eihän niistä niin kauheaa laskua pitkässä juoksussa tule. Vähänkin uudemmissa autoissa rupee olemaan merkillä kuin merkillä noita säännöllisesti uusiutuvia vikoja joiden korjaukset ovat +1000€ ja luksusmerkeissä helposti paljon enemmän. Kulutus on ollut todella maltillista tuon 5vaihteisen automaatin kanssa 7.2-7.6l/100km. Olen katsonut sekä ajotietokoneelta, että laskenut tankkauksista ja aika samaa tulosta tulee. Ajot pienessa kaupungissa joten kauheasti ei tarvitse valoissa seisoskella.
Ostin oman opel vectra C noin puolivuotta sitten. Kyseessä Suomiauto ja huollettu merkkiliikkeessä melkoin koko historiansa ajan. Ainoo miinus löytyykin noista huolloista jotka on tehty ala-arvoisesti tähän autoon. Heti oston yhteydessä vaihdoin, raitisilmasuodattimen, tulpat, ilmansuodatti, moottoriöljyt ja teetätin automaatin öljynvaihdon.
Ensinnäkin kummatkin ilman suodattimet olivat niin kauhean näköisiä, ettei ole ikinä tullut vastaan. Ilmansuodattin oli esim. heti tuloputken suulta niin tukassa, ettei paperia näkynyt juuri ollenkaan.
Öljynsuodattimen kansi oli totaalisen jumissa, enkä saanut sikä auki edes isosta hylsysta valmistamallani erikoistyökalulla Kun kansi lopulta hajotettiin, niin alta paljastui täysin muodottomaksi painunut totaalisen paskainen suodatin. Onneksi muovinen kansi ei paljoa maksanut romiksella.
Moottoriöljyt oli tosi tukevan näköisiä ja uudetkin öljyt liikaantuivat nopeasti. Ajoin niillä 4tkm ja laitoin uudet. Seuraavat öljyt vaihdoin 2tkm kohdalla ja nyt vasta on alkanut näyttään siltä, ettei paskaa enään lähde öljyn mukaan niin kauheasti. Olisi ehkä kannattanut käyttää polttoöljyä koneessa, mutta en uskaltanut kokeilla sitä tähän autoon.
Automaattiöljyt oli vaihdettu 30tkm ennen kuin itse ne vaihdatin. Huoltomies sanoi, että öljy oli melkosen palanutta. Eli ei oltu huuhdeltu/ edes valutettu kunnolla vanhoja pois.
Ostin oman opel vectra C noin puolivuotta sitten. Kyseessä Suomiauto ja huollettu merkkiliikkeessä melkoin koko historiansa ajan. Ainoo miinus löytyykin noista huolloista jotka on tehty ala-arvoisesti tähän autoon. Heti oston yhteydessä vaihdoin, raitisilmasuodattimen, tulpat, ilmansuodatti, moottoriöljyt ja teetätin automaatin öljynvaihdon.
Ensinnäkin kummatkin ilman suodattimet olivat niin kauhean näköisiä, ettei ole ikinä tullut vastaan. Ilmansuodattin oli esim. heti tuloputken suulta niin tukassa, ettei paperia näkynyt juuri ollenkaan.
Öljynsuodattimen kansi oli totaalisen jumissa, enkä saanut sikä auki edes isosta hylsysta valmistamallani erikoistyökalulla Kun kansi lopulta hajotettiin, niin alta paljastui täysin muodottomaksi painunut totaalisen paskainen suodatin. Onneksi muovinen kansi ei paljoa maksanut romiksella.
Moottoriöljyt oli tosi tukevan näköisiä ja uudetkin öljyt liikaantuivat nopeasti. Ajoin niillä 4tkm ja laitoin uudet. Seuraavat öljyt vaihdoin 2tkm kohdalla ja nyt vasta on alkanut näyttään siltä, ettei paskaa enään lähde öljyn mukaan niin kauheasti. Olisi ehkä kannattanut käyttää polttoöljyä koneessa, mutta en uskaltanut kokeilla sitä tähän autoon.
Automaattiöljyt oli vaihdettu 30tkm ennen kuin itse ne vaihdatin. Huoltomies sanoi, että öljy oli melkosen palanutta. Eli ei oltu huuhdeltu/ edes valutettu kunnolla vanhoja pois.