Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

maukka63 kirjoitti:Minä tilasin myös samanlaisen asennusvalmiin käytetyn ecu-paketin Raketalta kuin mitä wowfellows tammikuussa kirjoitteli.
Astra 2001 Z16xe.
Kokemus hyvä, auto pelaa ja meni katsastuksessa läpi pakokaasu- ja obd-testistä.

Kulutus tosin tuntuisi nousseen, joskin puoli tankillista vasta ajellut; liekö ecu hakee vielä arvoja vai pitäisikö/voiko ecua säätää kohdalleen?
Kunhan tulee (hiljalleen) kilsoja niin näkee paremmin.
Täysin mahdollista että ecu hakee vielä seoksen korjausarvoja. Ei kai sitä voi itse mitenkään säätää.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Robertx kirjoitti:Tasan 3 bar on polttoaineen paine Z18XE - moottorilla varustetussa.
Kiitos. Paineet vielä mittaamatta mutta muuta ihmettelyä toteutettu.

Katselin ajaessa nakutukseen perustuvia sytkän myöhäistys arvoja:

Pieni kaasun lirpautus paikallaan -> cyl 2 saattaa myöhäistää sytkää 5 astetta.. muut 0.
Vähän reilummin ajaessa kiihdyttäen cyl 3 saattaa tehdä jopa 8 asteen myöhäistyksen.. cyl 2 tässä kohtaa vähän vähemmin, muut ehkä 0.
Jossain 3000-4000rpm kaikissa pytyissä on 4-8 astetta myöhäistystä.
Kaasupohjassa ja yli 5000rpm painuu kaikki ennakon korjaukset nollaan.

Selvästi vaikuttaisi kuitenkin että 2 ja 3 cyl on herkempiä nakutukselle.

Jotenkin kummaa että yleensä nuo arvot muuttuvat.. luulisi että olisi harvinaista että sytkää tarvitsee yleensä korjata. Voihan se varmaan olla että näitä ajetaan pienellä kaasulla nakutusta vasten?

Jotenkin kummaa on myös tyhjäkäynnin toiminta. Sytytysennakko seilaa jotain väliä -5-14 astetta ennakkoa. Suuttimien aukioloaika on jotain 2.8ms. Aukioloaika pienenee kun vähän painaa kaasua, luulisi että kävisi päin vastoin. Sytkäennakko rauhoittuu heti kun painaa kaasua vähänkin ja asettuu johonkin astemäärään joka ei aaltoile.

Paikallisen marmoritiskin mielestä nämä eivät kestä venäjän bensaa jota tässäkin käytetään. Jopa väittivät että uudetkin suuttimet hajosivat heti kun haistoivatkin naapurin polttoaineen. En usko. Heidän mukaan ovat näihin vaihtaneet suuttimia todella paljon.. netin mukaan taas kukaan ei ole vaihtanut.

Tässä autossa on siis omasta toimesta suuttimet uusittu koska ne vuotivat ja aiheuttivat huonon käyntiinlähdön lämpimällä koneella.

Ilmeisesti vanhassa maffissa oli kuitenkin mittauksessa heittoa koska nyt partial load fuel trim on "enää" -45% kun aiemmin oli -50%.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Suht uusien ruiskutusmoottorien periaate on juurikin se , että moottori käy mahdollisimman lähellä nakutusta ja yksittäisten sylinterien sytytystä joko aikaistetaan tai myöhästetään tilanteen mukaan.
Sylinterien puristuspaine-erot vaikuttavat polttoaineen syttymiseen ja siten nakutustunnistimen antamiin signaaleihin.

Tyhjäkäynti on tilanne , jossa seoksensäätö ei välttämättä toimi täysin oikein. Seos voi hyvinkin olla tällöin liian rikas. IMM:n ja lambdan pitää toimia oikein tyhjäkäynnillä.

Tuosta partial load fuel trimmista en osaa sanoa , vastaako short term fuel trimmia vai long term fuel trimmiä, mutta sanoisin, että on kaukana siitä, mitä pitää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yleisesti korkeilla kierroksilla aikaistetaan ja sekä kuormalla (rikas seos) että matala oktaanisella myöhäistetään sytytystä.
Puristuspaineen ja seoksen vaihtelu sylintereissä vaikuttaa nakutuksen kautta sytytysennakkoon. Seokseen vaikuttaa syöttöpaine, -aika ja suuttimen kunto. Tyhjäkäynnillä (pienillä kierroksilla) sytytyssäätö on vaikeampaa vaikka seos olisi OK. Seoksen pitää tyhjäkäynnillä olla keskimäärin OK päästötestin läpäisemiseksi.

Partial load fuel trim on "enää" -45%, kannattaa kyllä tarkistaa polttoaineen painesäätö.
Onko Venäjän bensa sitten jotenkin huonompaa; rikkiä, vettä, oktaani vaihtelee yms.?

Vertailuarvoja, esim. 8:00 kohdalla Injector Time = 2,7 ms tyhjäkäynnillä ja 1,8 ms 1600 rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=qUE5vPJ77f4
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Venäjällä voi tankata 92 - oktaanista tai 95G - bensaa. Ensimmäisessä on pienempi puristuskestävyys ja oktaaniluvun vaihtelun myötä voi mennä lähelle autonvalmistajan rajoja.
95G:ssä on jokin "tehoa" tuova lisäaineistus... tarkempaa tietoa siitä ei itsellä ole.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:Yleisesti korkeilla kierroksilla aikaistetaan ja sekä kuormalla (rikas seos) että matala oktaanisella myöhäistetään sytytystä.
Puristuspaineen ja seoksen vaihtelu sylintereissä vaikuttaa nakutuksen kautta sytytysennakkoon. Seokseen vaikuttaa syöttöpaine, -aika ja suuttimen kunto. Tyhjäkäynnillä (pienillä kierroksilla) sytytyssäätö on vaikeampaa vaikka seos olisi OK. Seoksen pitää tyhjäkäynnillä olla keskimäärin OK päästötestin läpäisemiseksi.

Partial load fuel trim on "enää" -45%, kannattaa kyllä tarkistaa polttoaineen painesäätö.
Onko Venäjän bensa sitten jotenkin huonompaa; rikkiä, vettä, oktaani vaihtelee yms.?

Vertailuarvoja, esim. 8:00 kohdalla Injector Time = 2,7 ms tyhjäkäynnillä ja 1,8 ms 1600 rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=qUE5vPJ77f4
Bensanpaineen mittaus on työn alla vielä.

Vertailin noita videossa olevia arvoja. VAikuttaisi että injector time on ainakin sama eli sitä kautta voisi kuvitella että bensaa tulee tyhjäkäynnillä.

Partial load fuel trim -45% tarkoittaa ilmeisesti että syöttökarttaa laihennetaan reilusti osakaasulla. Tämä kyllä selittäisi nakutuksen? ja sen miksi tulpat on todella kalpeat. Tasakaasulla ajaessa säätö korjaa seoksen -> Afr 14.7.

Nyt tuli epäilys että jospa se katin jälkeinen lambda kuitenkin vaikuttaa tuohon seoksen korjauskertoimeen. Sitähän ei ole uusittu. Taidan tilata uuden bosch liitettävän mallin kun ei tuo tässä konkorssissa enää isoa osaa näyttele. En muista mitä arvoa se näyttää mutta ei se ainakaan vaihtele väliä 0-1v vaan enempi se paikallaan on.

En usko että venäjän bensassa sen kummemmin on vikaa. Se on täällä kaakkoiskulmalla vaan hyvä selitys maksattaa ehkä takuun alaisia hommia asiakkaalla. Venäjällä ei ainakaan ole etanolia lisätty bensaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Katin jälkeinen lambda ei vaikuta seoksensäätöön. Se tarkkailee katin kuntoa ja ensimmäisen lambdan toimintaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Katin jälkeinen lambda näyttää käytännössä koko ajan rikasta seosta (700mv). Voltit painuvat nollaan kyllä moottorijarrutuksessa. Ennen kattia olevan lambdan voltti taas vaihtuu 0,1-0,9 niin kuin kuuluukin. Jotain kummaa tuossa mielestäni silti on vaikutti mihin vain. Selvinnee kun saa osan vaihdettua. Pitää se bensanpaine silti mitata kun kerkeää.
timo2010
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Huhti 2017, 20:17

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja timo2010 »

Astra 1,6 2010 moottorin häiriövalo palaa/vilkkuu. Ajonvakautusvalo myös. Käy aivan kuin 3lla sylinterillä..Korjaamolle,,eivät pääse moottorinohjain yksikköön kiinni!!!!???????????????
wowfellows
OCF Member 2020
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 13:48
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja wowfellows »

Kiva, että shoppailuvinkistä oli apua :thumbsup: Täällä myös Raketan toimittama vaihto-ECU käy ja kuukuu edelleen ongelmitta. Tosin virtalukko/avainongelman ja toisen auton käyttömahdollisuuden johdosta jäänyt ajokilometrit vähiin, mutta täytyypä seurata tuota kulutusta tavallista tarkemmin.

Teitkö heti ECUn vaihdon jälkeen ajokalibroinnin? "Ohjeen mukaan sitten ajetaan muutamien kilometrien lenkki, jonka aikana - jos mahdollista - kiihdytetään ensin n. 100 km/h nopeuteen, sitten löysätään kaasu ja annetaan mennä lähes pysähdyksiin. Tämä tekee kai jonkinlaisen kalibroinnin ohjausyksikölle, jonka jälkeen kaikki on valmista."
maukka63 kirjoitti:Minä tilasin myös samanlaisen asennusvalmiin käytetyn ecu-paketin Raketalta kuin mitä wowfellows tammikuussa kirjoitteli. Astra 2001 Z16xe. Kokemus hyvä, auto pelaa ja meni katsastuksessa läpi pakokaasu- ja obd-testistä.

Kulutus tosin tuntuisi nousseen, joskin puoli tankillista vasta ajellut; liekö ecu hakee vielä arvoja vai pitäisikö/voiko ecua säätää kohdalleen? Kunhan tulee (hiljalleen) kilsoja niin näkee paremmin.
Astra G 1.6 Twinport Njoy Caravan '04 Z16XEP (2019-)
Astra G 1.6 16v Elegance Caravan '01 Z16XE (2009 - 2019)
Daimer
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Helmi 2017, 20:43

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Daimer »

Hei,

Nyt pitäisi saada sitten autoon uusi ecu. Korjaamolla suositeltiin huoltoa tai viedä auto merkkikorjaamolle. Ei ihan viitsisi noin vanhaa autoa merkkihuoltoon viedä. kyseessä on siis 2002 vectra c 1.8
Olen koittanut ebaysta etsiä valmiiksi koodattua ecu kittiä, pitääköhän ecussa olevan koodirimpsun olla täysin identtinen uuden ecun kanssa?
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Merkkiliikkeessä uusi ecu ~900e plus työt. Kysyin muutama kuukausi sitten z18xe ecua. Mielestäni riittää että GM part number eli ylin rivi on sama. Ei ole varma tieto.

Ecun mukana on melkein pakko saada pin code tai se on valmiiksi oltava nollattu. Jos pin code on tiedossa niin loput saa opcomilla tehtyä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei tarvitse olla täysin identtinen. Ebaystä löytyy kyllä yrityksiä, jotka myyvät ecu kittejä. Op-comilla saa tosiaan lisättyä mahdollisesti puuttuvat toiminnot.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Daimer
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Helmi 2017, 20:43

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Daimer »

Tilasin tänään ecun sitten briteistä. Sanoivat että ei tarvitse muutakun laittaa ecu kiinni autoon ja op-comista tehdä pieni conffaus. Eli ei tarvitse vaihtaa edes avaimen lukiaa eikä siruja avaimiin. Voikohan näin helposti mennä.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Daimer kirjoitti:Tilasin tänään ecun sitten briteistä. Sanoivat että ei tarvitse muutakun laittaa ecu kiinni autoon ja op-comista tehdä pieni conffaus. Eli ei tarvitse vaihtaa edes avaimen lukiaa eikä siruja avaimiin. Voikohan näin helposti mennä.
Meni varmaankin juurikin näin helposti?
Vastaa Viestiin