Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
skyzery
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 12 Loka 2013, 12:52

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja skyzery »

Joo, tein offerin yhteen paikkaa, mistä saa palauttamalla omat hilut... pitkän takuun. Saa 2 kpl chippejä, niin saa molemmat avaimet toimimaan ja lupaa ohjelmoida boxin just autoon sopivaksi... saa nähdä.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Vekatronics korjaa vain simtec 70 ei 71,näin olen ymmärtänyt..korjaus on kyll halvempi.
lapari kirjoitti:
skyzery kirjoitti:vectra b, vekatro. ei korjaa siemensiä ja sercap ottaa 350 e + kustit
Hmm. Minulle kyllä tarkistivat simtec 70 ecun. Kehuivat satoja elleivät tuhansia korjanneen.Liekkö sitten oikeasti mitään tehnet tuolle minun kikkareelle. Mihin tietoso perustuu?

Tuommonen siellä on hinnastossa:

• SIMTEC KORJAUS (Opel) 220€
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Rockatansky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2009, 22:20

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Rockatansky »

Moi!

Meinasin tuolta tilata uuden ecun Astraan:

www.cartechelectronics.com

Mielipiteitä? ei vaikuta ainakaan miltään kusetusfirmalta. Onko tiedossa halvempia? Suomessa?
houmeri
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 10:39

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Aika kovat hinnat on, tilaa ebaystä ecukitti. Muutamassa päivässä tullee suomeen, on helppo eikä tarvi koodailla.
100e-200e taitaa olla hinnat. Itse ku tilasin oli n.150e posteineen ja hyvin on toiminu, tosin ei turvakoodia saanu mukaan mutta se on sen ajan murhe jos hukkaa avaimen... :)
Leima73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Touko 2016, 17:27
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Leima73 »

Terve,
Mistä tänäpäivä on viisain etsiskellä ecuboxia, virtalukon ajonestorengasta ja siruja avaimiin? Hajottamoilta en löytänyt ja ebaystakin löytyvyys huonoa..
Autona 2003 Zafira 1.8 moottorilla. Boxissa numerot GM 55 351 752 ja Siemens 5WK9 1727.
Zafira 2003 1.8
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
wowfellows
OCF Member 2020
Viestit: 81
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 13:48
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja wowfellows »

ECUa etsiville vinkki:

Opel Vauxhall astra vectra zafira ECU KIT 1.4/1.6 Z14XE/Z16XE7Z16SE HSFI-2.1
>>> All HSFI-2.1 ECU can be fitted to many vehicles, (astra zafira, vectra1.4/1.6 8V/16V ). engine code: Z14XE; Z16XE; Z16SE

- ECU + ajonestorinkula + 1 siru avaimeen 99 GBP + postikulut 10 GBP (hinta 1/2017)
- valmiiksi koodattuna entisen softalle (alkuperäinen oli Astra G 1.6 Z16XE, DELPHI DELCO 09353489 DMKP, AC + ABS)
- uusi Car Pass koodi mukana
- toinen valmiiksi koodattu siru vara-avaimeen maksoi 2 GBP lisää

Voin lämpimästi suositella:
http://www.ebay.com/itm/Opel-Vauxhall-a ... Sw0e9Uuooo

Ja siistinnäköiset osat tuli hyvin pakettuna perille. Raketan toimitus ja yhteydenpito oli nopeat.

Kuva

Kuva
uusi koodi peitetty kuvasta

PÄIVITYS 21/2/2017: Kone raksuttaa uudella ECUkitillään ongelmitta eikä mitään vikakoodejakaan vanhoja/uusia ole tullut esiin.
Astra G 1.6 Twinport Njoy Caravan '04 Z16XEP (2019-)
Astra G 1.6 16v Elegance Caravan '01 Z16XE (2009 - 2019)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Raketa ohjelmoi ainakin noita malleja, turvakoodi tulee mukana ja kitti on plug & play eli ammattimaista toimintaa.
Opcomilla sitten pystyy yleisesti konfiguroimaan (variantit) ja ottamaan käyttöön pelkän ECU:n, jos se on resetoitu tai turvakoodit on tiedossa (siis omakin). ECU:n Read infosta sitten näkee minkä softapäivityksen sattui saamaan, jollei myyjällä ole siitä tietoa.
Demo youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=EsP07FYGtYE
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Mulla on tulossa Z18xe käytetty ecu (55352666, simens simtec 71) joka on resetoitu. Kun vaihdan tämän alkuperäisen tilalle ja ohjelmoin opcom: lla ajoneston toiminnan ecuun niin miten sille vanhalle eculle käy? Toimiiko auto kummallakin eculla tämän jälkeen, myös vanhalla?

Mikä riski tässä on että en saa enää kumpaakaan toimimaan?
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Ecu vaihdettu. Ei ollut resetoitu mutta pin koodi tuli mukana. Pin koodilla ja opcomilla sai tämän ensin resetoitua jonka jälkeen ajonneston ohjelmointi ecuun. En tiedä olisiko ollut tarpeen mutta tuli myös runkonumero koodattua. Lyhyesti voi todeta että jos onnistui minulta niin onnistuu keneltä vain.

Auton vika.. seoksen korjausarvot luokkaa 30-50% ei korjautunut. Tämä kyllä viittaakin enemmän maffiin joten seuraavaksi uutta tilalle (kerran kokeiltu toisesta autosta maffia mutta ei se ollut välttämättä sen ehjempi). Varsinainen ajossa havaittava vika: kiihtyy huonommin kaasu pohjassa kuin puolella. Lämpimällä ilmalla vetää huonommin. Satunnaisesti nykäisee vähän pienillä kierroksilla. Lambda ja suuttimet uusittu. Suuttimet vaihdettu koska ei lähtenyt lämpimänä aina kunnolla käyntiin ja vaati pitkän startin -> vika korjaantui.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa tarkistaa, mitä lämpötilaa näyttää kylmällä moottorilla moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Se anturi, joka antaa eculle tiedon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Kaikki lämpömittaukset ovat oikein. Uudella käytetyllä eculla kävi alkuun niin laihalla että antoi tästä vikakoodin. Seuraavalla startilla oli tämä vika jo not present. Seuraavaksi uusi maf ja varoiksi kiinapuolan tilalle valeo.

On tässä ainakin oppinut että Z18Xe moottorin ohjaus ei sytytä vikakoodia oikein pienen vian takia. Tällä hetkellä partial load fuel trim -50%, eikä minkäänlaista vikakoodia.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Tuli vaihdettua uusi puola ja maf. Ei vaikuttanut mitenkään toimintaan joten vanhatkin olivat kunnossa. Partial throttle fuel trim edelleen -50%, idle fuel trim taisi olla 6,6ms.

Paljon z18xe bensanpaine kuuluisi olla?

Alkaa olla vikamahdollisuudet vähissä.. joko bensan paine tai jossain iso ilmavuoto. Ohivuoto pitää mitata tarkkaan kun mittari saapuu.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tasan 3 bar on polttoaineen paine Z18XE - moottorilla varustetussa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
maukka63
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Touko 2005, 13:00
Paikkakunta: espoo

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja maukka63 »

Minä tilasin myös samanlaisen asennusvalmiin käytetyn ecu-paketin Raketalta kuin mitä wowfellows tammikuussa kirjoitteli.
Astra 2001 Z16xe.
Kokemus hyvä, auto pelaa ja meni katsastuksessa läpi pakokaasu- ja obd-testistä.

Kulutus tosin tuntuisi nousseen, joskin puoli tankillista vasta ajellut; liekö ecu hakee vielä arvoja vai pitäisikö/voiko ecua säätää kohdalleen?
Kunhan tulee (hiljalleen) kilsoja niin näkee paremmin.
Vastaa Viestiin