Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ei b-vectrassa oo mitään korin ohjainlaitetta (bcm)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo vaikuttaa jo melkoisen hankalalta , kun on osia monesta eri autosta. Ei välttämättä ohjelmointi enää onnistu noin vain. B-Vectrassa ei tosiaan ole BCM- moduulia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Menee mielenkiintoiseksi...
Mitähän Boxia op com lueskelee kun luetaan kori -> ajonesto osiota? Ollaanko silloin virtalukon sirunlukijan vai keskuslukituksen boxin sisällä?
Tosiaankin tarkoitus on vaihtaa kaikki tarvittava toisesta ajoneuvosta viallista ecua myöten jonka jälkeen saisin ohjelmoitua korjatun ecun tilalle.
Onko mittaristossa älyä jonka takia sekin tulisi vaihtaa?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ajonestimen ohjainlaite on se lukija siinä virtalukon ympärillä.
Siinä on kiinni silloin ja yrittää parittaa sitä moottorin ecun kanssa.
Jos sulla on moottorin ecu ,lukija ja siru samasta autosta niin et tarvii mitään ohjelmointeja.
Mittaristoa ei tarvitse vaihtaa.
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Hyvä. :peukku:

Osat mitkä vaihdan niin siinäkin on ecu rikki. Osien mukana tulee Secure pass koodi. Toivottavasti tässä ei mene mikään pieleen jotta saisin vaihdettua korjatun ecun tilalle.
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Osat saapuivat tänään. Ohjelmointi onnistui heti ensi yrityksellä kun koodi oli oikea. Tosin homma piti tehdä vaux comilla kun op comiin ei ilmestynyt kaikkia valikoita.
Asentamani vakionopeudensäädin toimii myös mutta ilman merkkivaloa.
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

Kiitos tiedoista tilasin Ebaystä carbrog ohjelman jolla sain luettua ooppelin security coden auton ecusta ja nyt nollasin ecun vanhalla rikkinäisellä eculla.ja asensin sitten uuden korjaamolta ostamani ecun tilalle.eli ongelma tuleekin nyt siinä että en saa uutta ecua toimimaan tai ohjelmoitua vaikka minulla on nyt molempien autojen security koodit koska sitä uutta ecua ei ole nollattu siinä autossa mistä se on otettu.eli riittääkö nytten jos saan ostamani ecun cimin vielä siitä samasta autosta eli onko se tämä ratin jälkeen tuleva vilkku/pyyhkijä viiksi mötikkä :) vai pitääkö minun nyt mennä tietokoneen kanssa sen auton luokse mistä se on otettu ja nollata se ecu siinä opcom ohjelmalla :))) huohhh omia tämä nyt vaikeaksi tehty.hehh
Avatar
M lampinen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2150
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
Paikkakunta: mikkeli

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja M lampinen »

Huokaus kirjoitti: 10 Loka 2018, 19:43 Kiitos tiedoista tilasin Ebaystä carbrog ohjelman jolla sain luettua ooppelin security coden auton ecusta ja nyt nollasin ecun vanhalla rikkinäisellä eculla.ja asensin sitten uuden korjaamolta ostamani ecun tilalle.eli ongelma tuleekin nyt siinä että en saa uutta ecua toimimaan tai ohjelmoitua vaikka minulla on nyt molempien autojen security koodit koska sitä uutta ecua ei ole nollattu siinä autossa mistä se on otettu.eli riittääkö nytten jos saan ostamani ecun cimin vielä siitä samasta autosta eli onko se tämä ratin jälkeen tuleva vilkku/pyyhkijä viiksi mötikkä :) vai pitääkö minun nyt mennä tietokoneen kanssa sen auton luokse mistä se on otettu ja nollata se ecu siinä opcom ohjelmalla :))) huohhh omia tämä nyt vaikeaksi tehty.hehh
Eikö nollannnu se uusi ecu autossasi siihen vaihto ecuun kuuluvalla koodilla?

sen jälkeen vasta koodaus oman autosi koodilla.
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Teppo »

M lampinen kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:21
Huokaus kirjoitti: 10 Loka 2018, 19:43 Kiitos tiedoista tilasin Ebaystä carbrog ohjelman jolla sain luettua ooppelin security coden auton ecusta ja nyt nollasin ecun vanhalla rikkinäisellä eculla.ja asensin sitten uuden korjaamolta ostamani ecun tilalle.eli ongelma tuleekin nyt siinä että en saa uutta ecua toimimaan tai ohjelmoitua vaikka minulla on nyt molempien autojen security koodit koska sitä uutta ecua ei ole nollattu siinä autossa mistä se on otettu.eli riittääkö nytten jos saan ostamani ecun cimin vielä siitä samasta autosta eli onko se tämä ratin jälkeen tuleva vilkku/pyyhkijä viiksi mötikkä :) vai pitääkö minun nyt mennä tietokoneen kanssa sen auton luokse mistä se on otettu ja nollata se ecu siinä opcom ohjelmalla :))) huohhh omia tämä nyt vaikeaksi tehty.hehh
Eikö nollannnu se uusi ecu autossasi siihen vaihto ecuun kuuluvalla koodilla?

sen jälkeen vasta koodaus oman autosi koodilla.
Voi joutua vähän kikkailemaan jossain tapauksesa että saa "uuden" ecun nollattua kohde autossa vaikka on molempien security code kun esimerkiksi C Corsassa nollaus tehdään BCM kautta ja ei onnistu ihan siitä vaan jos eivät ole samaa paria mutta on tehtävissä kun hetken miettii missä järjestyksessä etenee.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

Siis ymmärsinkö nyt oikein että lyön nytten uuden ecun paikalle omaan autooni sitten nollaan sen ecun security codella ja sittten vasta ohjelmoin sen uudestaan oman autoni security codella?sorry olen vaan niin tietämätön tässä asiassa.ja niin hän sanotaan että harjoitus tekee mestariksi :) ja aina oppii jotain uutta:)
Avatar
M lampinen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2150
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
Paikkakunta: mikkeli

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja M lampinen »

Juurikin näin kokeile että saatko nollatua sen uuden autossasi.ja sen jälkeen koodattua autoosi.

Jos ei niin sit tuo tepon kertoma juttu bcm kautta kikkailua.mutta jos auto astra niin pitäisi onnistua ilman bcm kikkailua.
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

Juu kyllä on astra kokeilen sen heti huomenna kerron sitten miten kävi ja kiitoksia jo etukäteen neuvoista.🤗
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

No niin elikkä kyllä sain sen jotenkin toimimaan nytten ja ajon eston pois päältä.mutta auto ei starttaa aina ja silloinko ei starttaa niin pensa mittarin viisarikin laskee nolliin.mut jos ottaa akun kengän irti ja räpsii sitä akun napaan virrat päällä ni johan starttaa taas.outoa tuo ja sit vika koodeja tulee noin 13-20 kpl. :) ja moottori valo pallaa antaa poistaa ne mutta sitten syttyy se keltainen autokuvake missäjakoavain kekellä sit viat tulee takaisin sammuttaessa ja uudelleen startatessa.ja yhtä vika koodia ei anna ollenkaan nollata joka on u2106-70 ja tuon vika koodin takia palaa yhtä mittaa se keltainen autokuvake missä jakoavain keskellä.koska sitä nollatessa kuvake meinaa sammua.mutta kun ei anna vaan nollata sitä.elikkä näin helppo tapaus tuo ooppeli hehh😵😭
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

U2106 CAN-väylällä ei yhteyttä TCM:n kanssa (vaihteiston ohjausmoduuli)
Onko sulla siellä konfiguraatio oikein vaihteiston osalta?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kylläpä se nyt ahistaa, ECU tosiaan ilmeisesti automaatista; variantti manual/auto engine ECU:ssa.
Näinhän voi käydä kai myös kittien kanssa.
Vastaa Viestiin