Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
sollu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 172
Liittynyt: 02 Syys 2007, 21:29
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja sollu »

Ei nyt liity tähän moottoriin, mutta jakohihnaan kuitenkin. Mulla katkes jakohihna keskiviikkona 92 c18nz koneisesta astrasta. Edellinen omistaja oli vaihtanut sen 26tkm sitten vuosi sitten keväällä. Mikähän vois olla syynä tähän?
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

hihna liian kireellä, jos se jätetään löysälle niin menee hampaat. jos hampaat on kadonnut niin voipi olla vesipumppu jumissa.
opel vectra c 2,2 gts
MiGeon
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Maalis 2009, 21:45

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja MiGeon »

sollu kirjoitti:Ei nyt liity tähän moottoriin, mutta jakohihnaan kuitenkin. Mulla katkes jakohihna keskiviikkona 92 c18nz koneisesta astrasta. Edellinen omistaja oli vaihtanut sen 26tkm sitten vuosi sitten keväällä. Mikähän vois olla syynä tähän?
Syytä tuohon en osaa sanoa, ehkä rullat jääny vaihtamatta?
Omaan b-vekkuun kävin vaihdattamassa gatesin jakopää-sarjan paikallisessa autofit-liikkeessä. Autolla oli ajettu alle 50tkm edellisestä vaihdosta ja ~3 vuotta. Kun kävin hakemassa auton huollosta, niin laittoivat huono-kuntoisen rullan tiskille ja sanoivat että oli hyvä että vaihdatin jo nyt enkä 60tkm:ssä, itse hihna oli vielä ok kunnossa...

Mikä rrrkele näissä ooppeleiden jakopäissä on?!? Ennen oli japsi alla ja siinä ei mokomia vikoja/ominaisuuksia ollut... :bonk:
Nyt on avauduttu... -(z)-

Edit: Ja tosiaan vesipumpun vaihdatin samalla...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kyllä vain japsiremmit kulkee melkein suorassa, nää taas kiertää monen rullan kautta se sitä hihnaa syö.
opel vectra c 2,2 gts
sollu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 172
Liittynyt: 02 Syys 2007, 21:29
Paikkakunta: sonkajärvi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja sollu »

lmb-58 kirjoitti:hihna liian kireellä, jos se jätetään löysälle niin menee hampaat. jos hampaat on kadonnut niin voipi olla vesipumppu jumissa.
Tai ei se katkennu. Hampaat oli lähteny kävelemmään kymmenen sentin matkalta... niin ja vesipumppu vaihdettu myös 26tkm sitten. Tarvike osilla kasattu.
Avatar
jaapajaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 214
Liittynyt: 13 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: kokkola

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja jaapajaa »

Juuri tuli tehtyä remppa jakopäähän+ samalla tuli putsattua venttiili kun oli keränny karstaa ja osa venttiileistä kantoi. osat makso noin 250e, vesipumppu näytti alkuperäiseltä mikä oli paikoillaan (ajettu 180tkm) eikä ollu merkintää huoltokirjassa et olis vaihdettu, täytyy myöntää ettei ollu mikään maailman helpoin homma toi remmin vaihto...
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Syys 2007, 12:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

lmb-58 kirjoitti:kyllä vain japsiremmit kulkee melkein suorassa, nää taas kiertää monen rullan kautta se sitä hihnaa syö.
Enpä ole näiden ihan uusien autojen jakopäitä nähnyt, mutta arvelisin niissäkin remmin kiertelevän jos jonkin rullan ympäri. Silti remmin vaihtoväli voi olla 120-160tkm. Olen melko varma, että Opel:in remmiongelmat johtuvat väärästä mitoituksesta. Jos/kun se remmi on melko onneton, niin eihän se kestä. Miksi sitten eivät tehneet muutossarjaa, jolla saataisiin jakopää kestämään? Ehkäpä oli halvempaa tehdä moottori, jossa on jakoketju.
Agiperi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 515
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 00:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Monesti sanottu ettei se hihna näistä petä vaan ne rullat? Pitäskö niiden laakereiden kenties olla vähän jykevämpää mallia tai jottaa... Outo homma ettei oo saatu parannettua jos ne kerran heikko kohta.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

on sinne vähän hankala laittaa isompia laakereita tai rullia kun ei mahdu pyöriin, ja kyllä siinä on hihnan vaihtoväli 60tkm tai 4v, oli kai ennen 120tkm. kyllä ne sen 60000 kestää ihan hyvin. ja kiertää se remmi monen mutkan kautta, kai se sitten syö remmiä.
opel vectra c 2,2 gts
Sesmoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 07:43

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Sesmoo »

jakopään sarja maksaa nimeltämainitsemattomassa kaupassa 115€ ja paketin päällä lukee GM , kolme kertaa vaihtanut omaan kulkuneuvoon kyseisen remmin ja parikertaa ves pumpun 60 välein (vaihdossa menee 30 minsaa nosturilla ja 45 minsaa parkki paikalla) että hyvä tuntivelotus se olpelillakin 115-290=-175€ tietty kaikki varmaan tekee tehdasaikaan . Autodatan mukaan vaihto olis 1.2 tuntia eli tunti olis 145€/h
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

minä ostin gatesin sarjan motonetistä 120€ vesipumppuineen eli hihna rullat kiristin tuli siihen sarjaan.
opel vectra c 2,2 gts
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Syys 2007, 12:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

lmb-58 kirjoitti:ja kiertää se remmi monen mutkan kautta, kai se sitten syö remmiä.
Vielä kerran: Muissakin autoissa se remmi kiertelee jakopään rullia ja vesipumppua pitkin. Silti mm. Volvoon remmi vaihdetaan 160tkm/5v. välein, ilman ongelmia. Opel haaveili ainakin x20xev moottorin suhteen alunperin 120tkm/8vuotta (Haynes-kirjan mukaan) vaihtovälistä, mutta lyhensivät vaihtoväliä noloksi 60tkm välein tapahtuvaksi. Miksi? Se oli helpoin tie korjata rankka suunnitteluvirhe. Toki, asiakashan sen remmin aina maksaa, joten mitä sitä virhettä turhaan korjailemaan. :thumbsup:


Lisäys: Volkkariin vaihdellaan remmin 180tkm välein (näillä näkymin), vaikka remmi aikalailla kiertelee:

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

eihän asiakas vastaa jos annetaan vaihtoväliksi 120tkm ja sitte ei kestä sitä. kylläkai maahantuoja on vastuussa. kai niitä paukahteli kun lyhensivät puoleen, itsekin vaihdoin vasta vähä alle 60tkm ajettu, oli kuin uusi vielä.
opel vectra c 2,2 gts
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Syys 2007, 12:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

No totta ihmeessä korvasivat (valmistaja korvaa, ei maahantuoja. Silti kuluttaja maksaa loppujen lopuksi kaiken, myös ne suunnitteluvirheet) ne konevauriot, jotka aiheutuivat liian suurista odotuksista remmiä ja 120tkm välein tapahtuvaa remminvaihtoa kohtaan. Mutta kun ymmärsivät virheen tapahtuneen, siirsivät vahingon suoraan kuluttajan ongelmaksi lyhentämällä vaihtoväliä.

Remmin ulkonäöstä ei pysty päättelemään remmin kuntoa. Eli vaikka olisi kuinka "hyvän näköinen" tahansa, niin hetkessä se antautuu, kun käyttöikä tulee täyteen.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

E Partanen kirjoitti:No totta ihmeessä korvasivat (valmistaja korvaa, ei maahantuoja. Silti kuluttaja maksaa loppujen lopuksi kaiken, myös ne suunnitteluvirheet) ne konevauriot, jotka aiheutuivat liian suurista odotuksista remmiä ja 120tkm välein tapahtuvaa remminvaihtoa kohtaan. Mutta kun ymmärsivät virheen tapahtuneen, siirsivät vahingon suoraan kuluttajan ongelmaksi lyhentämällä vaihtoväliä.

Remmin ulkonäöstä ei pysty päättelemään remmin kuntoa. Eli vaikka olisi kuinka "hyvän näköinen" tahansa, niin hetkessä se antautuu, kun käyttöikä tulee täyteen.
näin varmasti on, ja valmistaja korvaa mutta maahantuojan kautta, jossain corollassa on vaihtoväli 101000 km, mistä helvetistä se tonni tuohon päälle tulee, on tarkkaan laskettu.
opel vectra c 2,2 gts
Vastaa Viestiin