b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Laitetaan nyt tänne kun en haulla löytänyt samanlaisesta ongelmasta juttua. Tarvisin apua/tietoa vian etsimisessä.Kaikki tieto,arviot ja jopa arvailut on tervetulleita....Eli asiaan.
Tuli ostettua tuollainen sähkövikainen B-mallin vectra (vm.96). Auto on 2,5l kutosen tekniikalla.Myyjän mukaan autoon tullut sähkövika alkoi kun puolaan oli jostain syystä tullut sulamisvaurio .
Autoon vaihdettu sen jälkeen uusi puola mutta ei auttanut.Auto kyllä käy mutta käynti on kuin 96 saabissa koska tulpille 2 ja 5 ei tule kipinää...eli käy neljällä. Tulpan johdot ja tulpatkin ovat vaihdettu tämän puolan sulamisen jälkeen ilman vaikutusta --->edelleen 2:nen ja 5:nen pimeenä.
Onko jotain hyviä ideoita mitä seuraavaksi kannattaisi testata/kokeilla.oiskohan sytysohjausyksikkö menny rikki puolan sulamisesta...vähän outoa kyllä et miksi just 2 ja 5 olis pimeenä..onko ne jotenkin "jaoteltu" vai mitä..? Kaikki vinkit tosiaan tervetulleita.On toi sen verran ysi kuuppa ajettava et olis saada kuntoon nopeasti.
Tuli ostettua tuollainen sähkövikainen B-mallin vectra (vm.96). Auto on 2,5l kutosen tekniikalla.Myyjän mukaan autoon tullut sähkövika alkoi kun puolaan oli jostain syystä tullut sulamisvaurio .
Autoon vaihdettu sen jälkeen uusi puola mutta ei auttanut.Auto kyllä käy mutta käynti on kuin 96 saabissa koska tulpille 2 ja 5 ei tule kipinää...eli käy neljällä. Tulpan johdot ja tulpatkin ovat vaihdettu tämän puolan sulamisen jälkeen ilman vaikutusta --->edelleen 2:nen ja 5:nen pimeenä.
Onko jotain hyviä ideoita mitä seuraavaksi kannattaisi testata/kokeilla.oiskohan sytysohjausyksikkö menny rikki puolan sulamisesta...vähän outoa kyllä et miksi just 2 ja 5 olis pimeenä..onko ne jotenkin "jaoteltu" vai mitä..? Kaikki vinkit tosiaan tervetulleita.On toi sen verran ysi kuuppa ajettava et olis saada kuntoon nopeasti.
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
Katti on äkkiä kaput jos kipinä puuttuu ja ajelet silti.
Onko vikakoodeja?
Onko vikakoodeja?
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
niin jos pakko ajaa ni suuttimen johot irti nniistä pytyistä.siis pakko ajooon.Boah kirjoitti:Katti on äkkiä kaput jos kipinä puuttuu ja ajelet silti.
Onko vikakoodeja?
'puola hajottaa kaikkia sytytksen osia periaatteessa,kuiteskin jännite niin korkea.
voi uuet osat pamahtaa aika nopeesti rikkinäisellä puolalla.ja vastukset,kuten kipinän pois jäänti tulpilta,voi aiheuttaa jostain repeemisen,kun haluu purkaa johonkin ja tulpat on "varattu".
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
myyjä ei ainakaan puhunut mitään et olis vikakoodia käynyt hakemassa....pitää varmaan käydä jossain korjaamolla luettamassa vikakoodit.Boah kirjoitti:Katti on äkkiä kaput jos kipinä puuttuu ja ajelet silti.
Onko vikakoodeja?
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
terokimmo kirjoitti:niin jos pakko ajaa ni suuttimen johot irti nniistä pytyistä.siis pakko ajooon.Boah kirjoitti:Katti on äkkiä kaput jos kipinä puuttuu ja ajelet silti.
Onko vikakoodeja?
'puola hajottaa kaikkia sytytksen osia periaatteessa,kuiteskin jännite niin korkea.
voi uuet osat pamahtaa aika nopeesti rikkinäisellä puolalla.ja vastukset,kuten kipinän pois jäänti tulpilta,voi aiheuttaa jostain repeemisen,kun haluu purkaa johonkin ja tulpat on "varattu".
en ainakaan itse oo ajellut muuta kun 150km (haku matka)..tiädä sitten kuinka kauan myyjä ajellut tuossa kunnossa. trailerilla olisin hakenut mut tuli sen verran kiirus kaupoissa että loppujen lopuksi ajamalla piti hakea kotio nyt ei oo kun tarkotus ajaa korkeintaan korjaamolle ellen saa vikaa selville itse.
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
missä mahtaa olla tälläsessä 6 koneisessa vactrassa moottorin/sytytysohjausboksi...konehuoneen puolella vai onko jossain sisätiloissa?
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
Näyttäis olevan samassa paikassa kuin 2.0 litrasessa, eli se löytyy hanskalokeron takaa.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
no nyt on käyty lukemassa vikakoodit...mitään vikaa ei ilmoittanut kipinä testikin tehtiin ja kakkoseen ja vitoseen ei tule edelleen kipinää. Puola? tuntuu vaan oudolta kun puola(+tulpanjohdot ja tulpat) on vaihdettu uuteen hiljakkoin ja olis jo valmiiksi rikki alkaa jo tuntua et onko autos joku sellanen vika/oikosulku joka rikottaisi puolan. ei viittis ostaa uutta puolaakaan jos se kärähtää saman tien kun paikalleen laittaa.
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
kokeile niitä ehjiä tulppia siihen 2 ja 5 piuhoihin, ainakin se olis helpoin ja halvin kokeilu vaikka olet vaihtanut uudet, kun kerran saabin otit puheeksi niin kerran etsittiin vikaa 99 saabista kun kipinä oli hukassa, oli uudet tulpat ja kaikki muutaman sadan km jälkeen pimeenä. vaikee uskoa, enkä uskois itsekkään jos en olis joutunu sitä romua korjaan.
opel vectra c 2,2 gts
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä......
lmb-58 kirjoitti:kokeile niitä ehjiä tulppia siihen 2 ja 5 piuhoihin, ainakin se olis helpoin ja halvin kokeilu vaikka olet vaihtanut uudet, kun kerran saabin otit puheeksi niin kerran etsittiin vikaa 99 saabista kun kipinä oli hukassa, oli uudet tulpat ja kaikki muutaman sadan km jälkeen pimeenä. vaikee uskoa, enkä uskois itsekkään jos en olis joutunu sitä romua korjaan.
kyllä se alkaa siltä näyttämään että sytytyspuola joka vaihdettu on valmiiksi ollut rikki. kipinä testi tehtiin vikakoodin lukulaitteella .lukulaite oli kytkettynä autoon ja sitten oli sellaset erikoisen näköset testitulpat jolla näitä testejä tehdäänkin.kipinää ei tosiaan tullut näihin testitulppiinkaan kakkos ja vitos sylintereihin.
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Eli Nyt on vika selvinnyt että miksi tulpille 2 ja 5 ei tullut kipunää.Kiitos kuuluu eräälle avuliaalle foorumilaiselle joka auttoi vian selvittämisessä . On se hyvä että löytyy ihmisiä ketä viitsii nähdä vaivaa toisten auto ongelmien ratkomisessa
mut joo asiaan...eli ECU:sta oli "kärvähtänyt" yksi transistori. 6 sylinterisissä vectroissa/omegoissa on ecun sisällä 3 transistoria joista jokainen ohjaa erikseen ("parina" )kahdelle tulpalle tulevaa kipinää. Mulla oli ecusta kärvähtänyt yksi näistä transistoreista ilmeisesti viallisen puolan antamasta "takapotkusta". Tämän sai tarkastettua ennen ecun irroitusta irrottamalla puolalle tulevan liittimen (liittimessä neljä pinniä).Näistä neljästä pinnistä kolme vierekkäistä menee juuri näille kolmelle ecun transistorille. mittaamalla vastukset (kOhm) kolmesta vierekkäisestä pinnistä voi tarkistaa mahdollisen transistori vian. HUOM: Autossa ei saa olla virta päällä mitattaessa!!.Itsellä kaksi näytti arvoja 33,0-34,0 kOhm ja viallinen 07,0 kOhm. Irrotin ecun ja mittasin viälä uudestaan ecun nastoista vastukset varmistaakseni ettei ole johto/liitin vika.Yksi näistä näytti edelleen tuota 07,0 kOhm arvoa. Avasin ecun ja kolvasin irti tämän viallisen transistorin. Transistorissa oli ns.kurkistusluukku josta näki ihan silmälläkin että yksi sisällä olevista langoista oli kärvähtänyt poikki. Tältä avuliaalta foorumilaiselta jolla oli omassa autossa ollut sama vika ja joka auttoi oman veccuni vian etsimisessä sain hommattua yhden transistorin, Tämän kun kolvasin kiinni niin sen jälkeen vecculi heräsi henkiin ja käy nyt kaikilla.
("uusi" transistori jonka kolvasin omaan ecuun oli samannumeroisesta boksista irrotettu ..sitä en osaa sanoa että sopiiko eri numeroisten boksien transistorit keskenään/ja esim. omegan boksin transistorit vectraan jne. Eli kannattaa ottaa samannumeroisesta ecusta tuo transistori mitä omassa autossasi on.
Laittaisin tänne kuvia transistorista ja boksista mutta en osaa valitettavasti. Kysyä saa neuvoa. voin myös laittaa sähköpostin kautta kuvia ja lisä infoa..koitan auttaa parhaani mukaan jos jollain samanlaista ongelmaa omassa kärryssään. zoukkis@hotmail.com tai yv:n kautta kysymykset
mut joo asiaan...eli ECU:sta oli "kärvähtänyt" yksi transistori. 6 sylinterisissä vectroissa/omegoissa on ecun sisällä 3 transistoria joista jokainen ohjaa erikseen ("parina" )kahdelle tulpalle tulevaa kipinää. Mulla oli ecusta kärvähtänyt yksi näistä transistoreista ilmeisesti viallisen puolan antamasta "takapotkusta". Tämän sai tarkastettua ennen ecun irroitusta irrottamalla puolalle tulevan liittimen (liittimessä neljä pinniä).Näistä neljästä pinnistä kolme vierekkäistä menee juuri näille kolmelle ecun transistorille. mittaamalla vastukset (kOhm) kolmesta vierekkäisestä pinnistä voi tarkistaa mahdollisen transistori vian. HUOM: Autossa ei saa olla virta päällä mitattaessa!!.Itsellä kaksi näytti arvoja 33,0-34,0 kOhm ja viallinen 07,0 kOhm. Irrotin ecun ja mittasin viälä uudestaan ecun nastoista vastukset varmistaakseni ettei ole johto/liitin vika.Yksi näistä näytti edelleen tuota 07,0 kOhm arvoa. Avasin ecun ja kolvasin irti tämän viallisen transistorin. Transistorissa oli ns.kurkistusluukku josta näki ihan silmälläkin että yksi sisällä olevista langoista oli kärvähtänyt poikki. Tältä avuliaalta foorumilaiselta jolla oli omassa autossa ollut sama vika ja joka auttoi oman veccuni vian etsimisessä sain hommattua yhden transistorin, Tämän kun kolvasin kiinni niin sen jälkeen vecculi heräsi henkiin ja käy nyt kaikilla.
("uusi" transistori jonka kolvasin omaan ecuun oli samannumeroisesta boksista irrotettu ..sitä en osaa sanoa että sopiiko eri numeroisten boksien transistorit keskenään/ja esim. omegan boksin transistorit vectraan jne. Eli kannattaa ottaa samannumeroisesta ecusta tuo transistori mitä omassa autossasi on.
Laittaisin tänne kuvia transistorista ja boksista mutta en osaa valitettavasti. Kysyä saa neuvoa. voin myös laittaa sähköpostin kautta kuvia ja lisä infoa..koitan auttaa parhaani mukaan jos jollain samanlaista ongelmaa omassa kärryssään. zoukkis@hotmail.com tai yv:n kautta kysymykset
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Kiitos kadett90 eli Masa, kun linkitit tän mulle!
Mulla siis nyt omassa Vectra B:ssä vastaavia ongelmia, eli Tech2:n sytytyksen poiskytkentätestillä selvisi, että 4. ja 6. syl. sammuttaminen ei vaikuttanut käyntiin. Eli kone käy 4/6 sylinterillä.
Tämä vika ilmeni sen jälkeen, kun olin tehnyt sylintereihin RE85 ja polttoöljyhuuhtelua, tarkoituksenani saada jumittuneet öljyrenkaat irtoamaan. Tai voi olla, että siirtäessäni autoa 10m sen säilytyspaikalta talon eteen, siinä oli jo käyntihäiriö. En muista 100-varmasti.
Keväällä ajoin toukokuussa yhtenä päivänä n. 100km, ja silloin kaikki toimi normaalisti.
Olen nyt ensin vaihtanut uudet tulpat, NGK BKR6EK:t, eikä se vaikuttanut käyntiin. Sitten tuli uusittua tarvike kampiakselinasentoanturi, koska koeajolla, jolla tuo käyntihäiriö ilmeni, syttyi vikavalo melkein heti liikkeellelähdön jälkeen.
Anturin vaihdon jälkeen vikavalo sammui.
Tech2:lla löytyi 3 vikakoodia, joiden numeroita en tiedä. Eskmanin Sami sanoi, että ne olivat:
1) sytytyskatkoksia sylintereissä
2) tyhjäkäyntisäädin
3) lambda-anturi
Seuraavaksi tähän vaihdettiin Omega B MV6:n BERU:n puola, joka oli ovaalilla liittimellä. Omegan mittarissa 160tkm. Vectran suorakulmion muotoinen liitin korvattiin johtosarjaan Omegan ovaalilla liittimellä, ja käynnistys. Nyt kävi paremmin, mutta silti sytytti välillä putkessa. Käynti edelleen epätasaista.
Ja siis kuten alussa kirjoitin, Tech2:lla paljastui, että syl 4. ja 6. eivät toimi.
Nyt siis olen ajatellut mittailla nuo johdot, ja kun mulla on asennusta odottamassa i500-mallin ECU, se todennäköisesti päätyy alkuperäisen tilalle.
Mulla siis nyt omassa Vectra B:ssä vastaavia ongelmia, eli Tech2:n sytytyksen poiskytkentätestillä selvisi, että 4. ja 6. syl. sammuttaminen ei vaikuttanut käyntiin. Eli kone käy 4/6 sylinterillä.
Tämä vika ilmeni sen jälkeen, kun olin tehnyt sylintereihin RE85 ja polttoöljyhuuhtelua, tarkoituksenani saada jumittuneet öljyrenkaat irtoamaan. Tai voi olla, että siirtäessäni autoa 10m sen säilytyspaikalta talon eteen, siinä oli jo käyntihäiriö. En muista 100-varmasti.
Keväällä ajoin toukokuussa yhtenä päivänä n. 100km, ja silloin kaikki toimi normaalisti.
Olen nyt ensin vaihtanut uudet tulpat, NGK BKR6EK:t, eikä se vaikuttanut käyntiin. Sitten tuli uusittua tarvike kampiakselinasentoanturi, koska koeajolla, jolla tuo käyntihäiriö ilmeni, syttyi vikavalo melkein heti liikkeellelähdön jälkeen.
Anturin vaihdon jälkeen vikavalo sammui.
Tech2:lla löytyi 3 vikakoodia, joiden numeroita en tiedä. Eskmanin Sami sanoi, että ne olivat:
1) sytytyskatkoksia sylintereissä
2) tyhjäkäyntisäädin
3) lambda-anturi
Seuraavaksi tähän vaihdettiin Omega B MV6:n BERU:n puola, joka oli ovaalilla liittimellä. Omegan mittarissa 160tkm. Vectran suorakulmion muotoinen liitin korvattiin johtosarjaan Omegan ovaalilla liittimellä, ja käynnistys. Nyt kävi paremmin, mutta silti sytytti välillä putkessa. Käynti edelleen epätasaista.
Ja siis kuten alussa kirjoitin, Tech2:lla paljastui, että syl 4. ja 6. eivät toimi.
Nyt siis olen ajatellut mittailla nuo johdot, ja kun mulla on asennusta odottamassa i500-mallin ECU, se todennäköisesti päätyy alkuperäisen tilalle.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Mutta eikös noi puolaparit ole 1&4.2&5.3&6 (sytytysjärjestys 1,2,3,4,5,6) eli ei viittais tohon. Onhan nytten johdot oikein. Katsonut irto tulpalla kipinää
Ps. Yksi b2 3.0 v6 käyntihäiriö korjautui kun otti lisäilmapumpun sulakkeen pois 40A (oli jumissa ja puotti ilmeisesti puolan yms jännitteen kun olisi pitänyt lähteä pyörimään)
Ps. Yksi b2 3.0 v6 käyntihäiriö korjautui kun otti lisäilmapumpun sulakkeen pois 40A (oli jumissa ja puotti ilmeisesti puolan yms jännitteen kun olisi pitänyt lähteä pyörimään)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Puolaparit on nuo mainitsemasi.hukka kirjoitti: ↑02 Syys 2019, 08:17 Mutta eikös noi puolaparit ole 1&4.2&5.3&6 (sytytysjärjestys 1,2,3,4,5,6) eli ei viittais tohon. Onhan nytten johdot oikein. Katsonut irto tulpalla kipinää
Ps. Yksi b2 3.0 v6 käyntihäiriö korjautui kun otti lisäilmapumpun sulakkeen pois 40A (oli jumissa ja puotti ilmeisesti puolan yms jännitteen kun olisi pitänyt lähteä pyörimään)
Johdot oikein.
Ei olla katottu, mutta Tech2:ssa oli tuohonkin mahdollisuus, mutta se edellytti jonkin "RPM sensor plug" irroittamisen, että testitoimintoa voi käyttää.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: b-mallin vectran sähkövikaa etsimässä..VIKA SELVISI
Helpoin kattoo startilla ottaa suuttimien liittimet irti (ainakin omegassa yksi liitin ennenkuin menee imusarjan alle)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm