Vikakaapeli OBD1 Opeliin
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Täällä on aiemminkin ollu juttua noista vikakoodi kaapeleista yms., mutta avataanpa nyt taas uus kun ei ratkennu mulle vanhoista viesteistä eikä googlesta ongelma.
Tuo OPEL TECH2 USB (http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php ) taitais pelittää kyllä X20XEV B Vectrassa, mutta pahus kun on mun läppäri niin vanhaa mallia ettei siinä löydy USB-porttia. Enkä löytänyt mistään PCMCIA1:seen sopivaa USB korttia, jolla sellasen sais tehtyy tohon vanhaan läppäriin.
Luin tuolta jostain että uusimman CAN-tekniikan lukija pystyis muka lukee myös kaikki vanhemmat OBD1 ja OBD2/OBD0 järjestelmät. Pitääkö muka paikkaansa? Ei ainakaan tämän itsenäisesti toimivan lukijan käyttöohjeissa sanota mitään että soveltuisi vanhoihin OBD1 järjestelmiin: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=875
Entäs sitte tää: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=867
Mitä toi VAG-COM yhteensopivuus meinaa?
Tämä VAG Pro (http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=928 )
olis kyllä aika herkku, kun väittävät että toimii kaikissa järjestelmissä. Mutta hinta vaan aika suolanen, kun ei kuitenkaan joka päivä koodeja tarvii autoista lukee.
Tuo OPEL TECH2 USB (http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php ) taitais pelittää kyllä X20XEV B Vectrassa, mutta pahus kun on mun läppäri niin vanhaa mallia ettei siinä löydy USB-porttia. Enkä löytänyt mistään PCMCIA1:seen sopivaa USB korttia, jolla sellasen sais tehtyy tohon vanhaan läppäriin.
Luin tuolta jostain että uusimman CAN-tekniikan lukija pystyis muka lukee myös kaikki vanhemmat OBD1 ja OBD2/OBD0 järjestelmät. Pitääkö muka paikkaansa? Ei ainakaan tämän itsenäisesti toimivan lukijan käyttöohjeissa sanota mitään että soveltuisi vanhoihin OBD1 järjestelmiin: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=875
Entäs sitte tää: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=867
Mitä toi VAG-COM yhteensopivuus meinaa?
Tämä VAG Pro (http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=928 )
olis kyllä aika herkku, kun väittävät että toimii kaikissa järjestelmissä. Mutta hinta vaan aika suolanen, kun ei kuitenkaan joka päivä koodeja tarvii autoista lukee.
- Ballantines
- OCF Member 2018
- Viestit: 247
- Liittynyt: 12 Loka 2008, 18:50
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Ainakin noita USB-kortteja löytyy PCMCIA väylään, eivätkä maksa kuin alta 20 eeroa.
http://www.halvathinnat.fi/magento/usb- ... nm3tu7aho3
http://www.halvathinnat.fi/magento/usb- ... nm3tu7aho3
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Muuten kyllä, mutta vaativat kaikki toimiakseen uudemman PCMCIA2 korttipaikan (32-bit).Ballantines kirjoitti:Ainakin noita USB-kortteja löytyy PCMCIA väylään, eivätkä maksa kuin alta 20 eeroa.
http://www.halvathinnat.fi/magento/usb- ... nm3tu7aho3
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Tuo on käsittääkseni vanhempiin 10-pin ALDL liittimiin. Esim Vectra A/Calibra.c20xetbo kirjoitti:tässä ois obd1 opeliin http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=163447
ohjelmaa tuo ei sisällä
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Itseänikin kiinostaisi tämä vikakoodin lukija7kuittaaja homma. Itsellä vaan vm.2000 v6 vectra.
Opelisteille ei masennus iske
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
No tuo on nimenomaan OBD1 järjestelmään eli juurikin tuo 10 napainen pistoke mikä löytyy a vectrasta calibrasta fastrasta jne. OBD1 ei ole edes oikestaan minkään standardin mukainen, vaan eri autonvalmistajilla oli tuolloin paljon erilaisia pistokkeita yms käytössä.opel is best kirjoitti:Tuo on käsittääkseni vanhempiin 10-pin ALDL liittimiin. Esim Vectra A/Calibra.c20xetbo kirjoitti:tässä ois obd1 opeliin http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=163447
ohjelmaa tuo ei sisällä
OBD2 taas on tuo nykyisin käytössä oleva 16 napainen standardipistoke. Kunnollisilla OBD2 järjestelmädiagnoosilaitteilla (bosch, snap on jne) pääsee kyllä erinäisllä adaptereilla sisään noihin vanhempiin OBD1 systeemeihinkin, noista pilipalimalleista en sitten tiedä kun ei oo kokemusta...
Kumpaas tässä nyt sitte loppujen lopuksi olit vailla OBD1 vai 2 koodinlukijaa?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Mulla on B Vectrassa ainakin Simtec 56,5, joka käyttää OBC1:stä. Liitin on mulla siinä 16-pin.CaLis kirjoitti:No tuo on nimenomaan OBD1 järjestelmään eli juurikin tuo 10 napainen pistoke mikä löytyy a vectrasta calibrasta fastrasta jne. OBD1 ei ole edes oikestaan minkään standardin mukainen, vaan eri autonvalmistajilla oli tuolloin paljon erilaisia pistokkeita yms käytössä.opel is best kirjoitti:Tuo on käsittääkseni vanhempiin 10-pin ALDL liittimiin. Esim Vectra A/Calibra.c20xetbo kirjoitti:tässä ois obd1 opeliin http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=163447
ohjelmaa tuo ei sisällä
OBD2 taas on tuo nykyisin käytössä oleva 16 napainen standardipistoke. Kunnollisilla OBD2 järjestelmädiagnoosilaitteilla (bosch, snap on jne) pääsee kyllä erinäisllä adaptereilla sisään noihin vanhempiin OBD1 systeemeihinkin, noista pilipalimalleista en sitten tiedä kun ei oo kokemusta...
Kumpaas tässä nyt sitte loppujen lopuksi olit vailla OBD1 vai 2 koodinlukijaa?
http://opel.desteem.org/albums/upit/normal_PICT0333.JPG
Tämä selviää esim. seuraavasta taulukosta: http://www.obdmaailma.com/Opel_yhteensopivuudet.pdf
En oo itekkään täysin perillä näistä, mutta sen tiedän että A-Vectrassa on ALDL liitin, joka on just se 10-pin. B-Vectrassa taas OBD1, joka on 16-pin.
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Jaa et ei sekään taas ollu ihan niin yksinkertasta ku se mulle on selitetty, tai sit oon taas kuunnellu vaan toisella korvalla ja menny jotain tärkeetä ohi
Ei oo noitten boschin vehkeitten kans ikinä ees tarvinnu ees miettii tollasia, ku 16 napaseen sopii KTS suoraan kiinni ja muihin tarvii vaan sellasen adapterin että saa pinnit erikseen tökkiä auton pistokkeeseen kiinni.. Mut joo, hiukan eri hintaluokassa on noi boschin testerit, ku ei niihin tahdo millään pienemmillä korjaamoillakaan olla varaa
Ei oo noitten boschin vehkeitten kans ikinä ees tarvinnu ees miettii tollasia, ku 16 napaseen sopii KTS suoraan kiinni ja muihin tarvii vaan sellasen adapterin että saa pinnit erikseen tökkiä auton pistokkeeseen kiinni.. Mut joo, hiukan eri hintaluokassa on noi boschin testerit, ku ei niihin tahdo millään pienemmillä korjaamoillakaan olla varaa
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Nostetaan hiukan, HOX: lue tarina loppuun asti koska pointti löytyy riviltä 105:
Vikakoodinlukija Op-Com saatavilla hintaan 31,9€ (oikea hinta 750€) 07.10.2010:
Tuolta. Eli hinta/Laatusuhde on erinomainen ...
Toimii hyvin kaikissa Opeleissa ! Pistäkää tilaten ennenkuin bannaavat tai nostavat p******n hintaa ... ***** = iraati
Opas asentamiseen: Sivuiltani
Löysin myös hyvän sivun jossa esitetään hienosti maallikkokielellä uusien autojen antureiden toimintaa.
Tutkikaa Pdf tiedostoa jos Opeleidenkin antureiden s. 22-48 toiminta on vielä epäselvää: hella_Electronics_Part1_FIN
Sieltä sain rauhoituksen itselleni myös alla esitettyihin vikakoodeihin jotka ilmenivät kun moottori sammui äkkinäisen kytkimenkäytön takia tänään 7.10.2010 :
[xxx = sensuroitu data]
OP-COM 090821d - PC based diagnostic tool
OP-COM - KW2000 Communication Window> 2001|Astra-G|Engine|Z 18 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F
Normal timing parameter set.
systemSupplierSpecific: L xxx
VIN: W0L0TGF3512155394
vehicleManufacturerECUHardwareNumber xxx
systemSupplierECUHardwareNumber: xxx
systemSupplierECUSoftwareNumber: xxx
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: xxx
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: xxx
systemNameOrEngineType: Z18XE1
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: xxx
ProgrammingDate: xxx
Identifier: xxx
CalibrationDate: 10072010
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: xxx
ECUInstallationDate: xxx
VehicleManufacturerSpecific: xxx
(Sammui kun nostin kytkimen liian äkkiä.) Not Present tarkoittaa vika ei enään päällä
katso myös ohjetta jonka tein Op-Com laitteen asentamisesta:
Opas asentamiseen: Tästä KLIKKAAMALLA
Total number of fault codes: 3
P1526 - Throttle Position no Adaption
(08) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(04) - Not present
P1326 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 1
(00) - Not present
"Nakutuksentunnistin on pyöreä liuska, jossa pultti läpi ja siitä lähtee kaksi johtoa, löytyy lohkon kyljestä
Nakutustunnistin sijaitsee moottorilohkon ulkosivulla. Tunnistimen tehtävänä on mitata nakutusääniä moottorin kaikissa käyttötiloissa moottorivahinkojen välttämiseksi. Se on siin eräänlainen mikrofoni; tarkemmin sanoen taajuusanturi
Nakutustunnistin ”kuulee“ moottorilohkon runkoäänivärähtelyt ja muuttaa ne sähköisiksi signaaleiksi. Nämä signaalit suodattuvat ohjainlaitteessa, joka tulkitsee ne. Jokainen nakutussignaali kuuluu tietylle sylinterille. Jos
nakutusta esiintyy, kyseisen sylinterin sytytyssignaalia viivästetään niin paljon, että nakuttavaa palamista ei enää esiinny.
Vaikutukset toimintakatkossa:
Tunnistinvika voidaan havaita ohjainlaitteen tunnistamasta viasta ja tästä johtuvasta hätäkäyttötilasta.
Usein esiintyviä oireita ovat:
¦ moottorielektroniikan häiriövalo syttyy
¦ vikakoodi tallentuu muistiin
¦ moottori tehoton
¦ lisääntynyt polttoaineen kulutus
Häiriöt voivat johtua eri syistä:
¦ sisäinen oikosulku
¦ johtokatkokset
¦ oikosulku johdoissa
¦ mekaaniset vauriot
¦ virheellinen kiinnitys
¦ hapettuma
Vianhaku:
¦ Lue vikamuisti
¦ Tarkasta tunnistimen kiinnitys ja kiristysmomentti
¦ Tarkasta johtojen, liittimen ja tunnistimen liitokset, onko niissä riittävä kosketus, murtumia tai hapettumaa
¦ Tarkista sytytyksen ajoitus (vanhemmista ajoneuvoista)
Tarkastus yleismittarilla:
Tarkasta ohjainlaitteelle menevä johdotus tarkastamalla jokainen ohjainlaitteen liittimelle menevä yksittäinen johto, johtavatko ne virtaa ja onko niissä ehkä oikosulku maadoitukseen.
1. Liitä ohmimittari nakutustunnistimen liittimen ja ohjainlaitteesta irrotetun liittimen väliin. Ohjearvo: < 1 ohmi (kuva 1) (ks. ohjainlaitteen nastojen paikat kytkentäkaaviosta).
2. Tarkasta tunnistimen liittimen nasta ohmimittarilla maadoitusta vastaan ohjainlaitteen liittimen ollessa irti.
Ohjearvo: vähintään 30 megaohmia.
Huomio: Liitäntänasta saattaa olla suojanasta ja täten maadoitusnasta.
Tarkastus oskilloskoopilla moottorin ollessa lämmin:
1. Liitä oskilloskoopin testaustunnistimet ohjainlaitteeseen nakutustunnistimen nastan ja maadoituksen väliin.
2. Nykäise kaasuläppää auki. Oskilloskoopista täytyy näkyä signaali, jonka amplitudi on selvästi suurentunut.
3. Jos signaali ei ole selvä, koputa moottorilohkoa kevyesti tunnistimen läheltä.
4. Jos signaalia ei vieläkään näy, on todennäköisesti kyse tunnistin- tai kytkentäpiiriviasta.
Asennusohje:
Ota asennuksessa huomioon kiristysmomentti. Älä käytä jousi- tai aluslaattoja."
Eli Suomeksi:
Tulee monta vikaa yhtäaikaa jos auto sammuu sillalailla että nakutuksentunnistin herää, moottori ole silloin viallinen vaan värähtelyanturi on ainoastaan havainnut jotain erikoista kolinaa moottorista,
huomionarvoista on myös se että moottorin jakovainaavalo ei syttynyt heti palamaan vaan vasta 20 minuuttia seuraavasta lähdöstä,
sinällään tilanteeseeni nähden oudon helpottavaa, (oli kyydillä ikäiseni myös jonkin verran moottoritekniikkaakin hallitseva mieshenkilö) myöhemmin ajateltuna olisi saanut heti syttyä koska tietysti heräsi epätietoisuus siitä että mikäs vika nyt tuli (ks. 3 riviä ylöspäin) ;=)
Huojentuneena en enään etsi mm netistä nakutustunnistimen hintavertailuja vaan painan ihan reippaasti kaasua kun lähden peruuttamaan Z18XE moottorilla varustetulla ajokilla
Vikakoodinlukija Op-Com saatavilla hintaan 31,9€ (oikea hinta 750€) 07.10.2010:
Tuolta. Eli hinta/Laatusuhde on erinomainen ...
Toimii hyvin kaikissa Opeleissa ! Pistäkää tilaten ennenkuin bannaavat tai nostavat p******n hintaa ... ***** = iraati
Opas asentamiseen: Sivuiltani
Löysin myös hyvän sivun jossa esitetään hienosti maallikkokielellä uusien autojen antureiden toimintaa.
Tutkikaa Pdf tiedostoa jos Opeleidenkin antureiden s. 22-48 toiminta on vielä epäselvää: hella_Electronics_Part1_FIN
Sieltä sain rauhoituksen itselleni myös alla esitettyihin vikakoodeihin jotka ilmenivät kun moottori sammui äkkinäisen kytkimenkäytön takia tänään 7.10.2010 :
[xxx = sensuroitu data]
OP-COM 090821d - PC based diagnostic tool
OP-COM - KW2000 Communication Window> 2001|Astra-G|Engine|Z 18 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F
Normal timing parameter set.
systemSupplierSpecific: L xxx
VIN: W0L0TGF3512155394
vehicleManufacturerECUHardwareNumber xxx
systemSupplierECUHardwareNumber: xxx
systemSupplierECUSoftwareNumber: xxx
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: xxx
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: xxx
systemNameOrEngineType: Z18XE1
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: xxx
ProgrammingDate: xxx
Identifier: xxx
CalibrationDate: 10072010
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: xxx
ECUInstallationDate: xxx
VehicleManufacturerSpecific: xxx
(Sammui kun nostin kytkimen liian äkkiä.) Not Present tarkoittaa vika ei enään päällä
katso myös ohjetta jonka tein Op-Com laitteen asentamisesta:
Opas asentamiseen: Tästä KLIKKAAMALLA
Total number of fault codes: 3
P1526 - Throttle Position no Adaption
(08) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(04) - Not present
P1326 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 1
(00) - Not present
"Nakutuksentunnistin on pyöreä liuska, jossa pultti läpi ja siitä lähtee kaksi johtoa, löytyy lohkon kyljestä
Nakutustunnistin sijaitsee moottorilohkon ulkosivulla. Tunnistimen tehtävänä on mitata nakutusääniä moottorin kaikissa käyttötiloissa moottorivahinkojen välttämiseksi. Se on siin eräänlainen mikrofoni; tarkemmin sanoen taajuusanturi
Nakutustunnistin ”kuulee“ moottorilohkon runkoäänivärähtelyt ja muuttaa ne sähköisiksi signaaleiksi. Nämä signaalit suodattuvat ohjainlaitteessa, joka tulkitsee ne. Jokainen nakutussignaali kuuluu tietylle sylinterille. Jos
nakutusta esiintyy, kyseisen sylinterin sytytyssignaalia viivästetään niin paljon, että nakuttavaa palamista ei enää esiinny.
Vaikutukset toimintakatkossa:
Tunnistinvika voidaan havaita ohjainlaitteen tunnistamasta viasta ja tästä johtuvasta hätäkäyttötilasta.
Usein esiintyviä oireita ovat:
¦ moottorielektroniikan häiriövalo syttyy
¦ vikakoodi tallentuu muistiin
¦ moottori tehoton
¦ lisääntynyt polttoaineen kulutus
Häiriöt voivat johtua eri syistä:
¦ sisäinen oikosulku
¦ johtokatkokset
¦ oikosulku johdoissa
¦ mekaaniset vauriot
¦ virheellinen kiinnitys
¦ hapettuma
Vianhaku:
¦ Lue vikamuisti
¦ Tarkasta tunnistimen kiinnitys ja kiristysmomentti
¦ Tarkasta johtojen, liittimen ja tunnistimen liitokset, onko niissä riittävä kosketus, murtumia tai hapettumaa
¦ Tarkista sytytyksen ajoitus (vanhemmista ajoneuvoista)
Tarkastus yleismittarilla:
Tarkasta ohjainlaitteelle menevä johdotus tarkastamalla jokainen ohjainlaitteen liittimelle menevä yksittäinen johto, johtavatko ne virtaa ja onko niissä ehkä oikosulku maadoitukseen.
1. Liitä ohmimittari nakutustunnistimen liittimen ja ohjainlaitteesta irrotetun liittimen väliin. Ohjearvo: < 1 ohmi (kuva 1) (ks. ohjainlaitteen nastojen paikat kytkentäkaaviosta).
2. Tarkasta tunnistimen liittimen nasta ohmimittarilla maadoitusta vastaan ohjainlaitteen liittimen ollessa irti.
Ohjearvo: vähintään 30 megaohmia.
Huomio: Liitäntänasta saattaa olla suojanasta ja täten maadoitusnasta.
Tarkastus oskilloskoopilla moottorin ollessa lämmin:
1. Liitä oskilloskoopin testaustunnistimet ohjainlaitteeseen nakutustunnistimen nastan ja maadoituksen väliin.
2. Nykäise kaasuläppää auki. Oskilloskoopista täytyy näkyä signaali, jonka amplitudi on selvästi suurentunut.
3. Jos signaali ei ole selvä, koputa moottorilohkoa kevyesti tunnistimen läheltä.
4. Jos signaalia ei vieläkään näy, on todennäköisesti kyse tunnistin- tai kytkentäpiiriviasta.
Asennusohje:
Ota asennuksessa huomioon kiristysmomentti. Älä käytä jousi- tai aluslaattoja."
Eli Suomeksi:
Tulee monta vikaa yhtäaikaa jos auto sammuu sillalailla että nakutuksentunnistin herää, moottori ole silloin viallinen vaan värähtelyanturi on ainoastaan havainnut jotain erikoista kolinaa moottorista,
huomionarvoista on myös se että moottorin jakovainaavalo ei syttynyt heti palamaan vaan vasta 20 minuuttia seuraavasta lähdöstä,
sinällään tilanteeseeni nähden oudon helpottavaa, (oli kyydillä ikäiseni myös jonkin verran moottoritekniikkaakin hallitseva mieshenkilö) myöhemmin ajateltuna olisi saanut heti syttyä koska tietysti heräsi epätietoisuus siitä että mikäs vika nyt tuli (ks. 3 riviä ylöspäin) ;=)
Huojentuneena en enään etsi mm netistä nakutustunnistimen hintavertailuja vaan painan ihan reippaasti kaasua kun lähden peruuttamaan Z18XE moottorilla varustetulla ajokilla
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Ei taidakkaan toimia ihan kaikissa opeleissa? ilmeisesti vain 0bd2 vehkeissä?Toimii hyvin kaikissa Opeleissa ! Pistäkää tilaten ennenkuin bannaavat tai nostavat p******n hintaa ... ***** = iraati
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Vikakaapeli OBD1 Opeliin
Kyseisen sarjan pistoke on OBD-2 ja OBS-1 sarjan adapterin hankkimalla myös ennen -97 valmistetut autot
Ohjelmassa ovat mallivuosina 1997-2007 ja merkkinä kaikki Opelit.
OBD-II spesifikaatiolla varustetut autothan tulivat pakollisiksi USA n markkinoille v 1996 ja ensimmäisiä OBD-II lla varustettuja tuli Suomeen v 1997 sitä ennen mitattiin OPD 1.5 lla ja sitä ennen OPD 1 lla itsediagnostiikkaa
Klikk: linkistä melko uutta tietoa AKE lta
"wikistä" :
Ohjelmassa ovat mallivuosina 1997-2007 ja merkkinä kaikki Opelit.
OBD-II spesifikaatiolla varustetut autothan tulivat pakollisiksi USA n markkinoille v 1996 ja ensimmäisiä OBD-II lla varustettuja tuli Suomeen v 1997 sitä ennen mitattiin OPD 1.5 lla ja sitä ennen OPD 1 lla itsediagnostiikkaa
Klikk: linkistä melko uutta tietoa AKE lta
"wikistä" :
OBD (On-Board Diagnostics) on autotekniikan alalla nykyisin yleisessä käytössä oleva termi, jolla tarkoitetaan ajoneuvon itsediagnostiikka- ja raportointikykyjä. OBD-järjestelmä tarjoaa ajoneuvon omistajalle, huoltajalle tai korjaajalle pääsyn sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamiin tietoihin useiden eri osajärjestelmien osalta. Järjestelmän avulla saatavilla olevat diagnostiikkatiedot ovat huomattavasti monipuolistuneet sitten 1980-luvun ensimmäisten autokäyttöön sopivien tietokoneiden markkinoille tulon. Nämä tietokoneet tekivät aikanaan mahdolliseksi OBD-protokollan.
Ensimmäiset OBD-järjestelmät kykenivät ilmaisemaan vain indikaattorin valon toimimattomuuden tai MIL-signaalin ongelman tultua havaituksi. Vian syytä ei kuitenkaan voitu selvittää. Modernit OBD-toteutukset käyttävät nopeaa digitaalista tiedonsiirtoporttia ja standardoituja DTC-vikakoodeja välittämään yksityiskohtaisia tietoja ajoneuvon toiminnasta. Niiden avulla ajoneuvossa esiintynyt vika voidaan nopeasti paikantaa ja korjata ....
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0