Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

Niin. Pelkäänpä vain että vaihtokone laskee jälleenmyyntiarvoa eikä tarkoitus ole pitää kyseistä yksilöä enää kauempaa kuin on pakko, neljäs ja viimeinen Vectra allekirjoittaneella.

Maahantuoja ei keskustelu omistajan vaan suoraan valtuutetun merkkiliikkeen kanssa, sieltä on lähtenyt kyllä tieto eteenpäin. Jos Opel ei osallistu niin sitten menen kuluttaja-asiamiehen juttusille. Ennakkotapauksiahan kyllä löytyy, mm:

http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=509

http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=666
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Teet sitten kuten parhaaksi koet tuon korjauksen suhteen.

Niinhän se maahantuoja yleensä tekee. Muistaakseni jotkut ovat kyllä ottaneet yhteyttä maahantuojaan ja jotkut jopa valmistajan edustajaan Saksaan.
Toivottavasti suosiolla korvaavat osan. Kaikeea tuskin korvaavat.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

Aluksi olinkin maahantuojaan yhteydessä. Auto seisoi AD-korjaamolla, käskivät maahantuonnista hinaamaan auton omalla kustannuksellani (hintaa kertyi 323 euroa!) valtuutettuun Opel-huoltoon että voivat ottaa siihen kantaa.

Lupasivat kyllä soitella tällä viikolla maahantuonnista miltä tilanne näyttää, toivottavasti on hyviä uutisia. Postailen sitten tänne kuinka käy.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Kyllähän niiden on "pakko" tosta ainakin se puolet maksaa. Siis oletuksella, että sulla on huollot tehtynä jne (vaikka ei olisi edes tehty merkkihuollossa).

Jos kerran ketjulla ei ole vaihtoväliä niin ei se voi noilla kilometreillä vielä katketa.
Tai näköjään voi, mutta kyllä se jonkunlainen valmistusvirhe on.

Mä en vaan ymmärrä miksi Opel ei lähetä kirjettä omistajille, että ketju pitää alkaa vaihtamaan esim. 90 tkm välein..?
Kyllä mä ainakin olisin paljon tyytyväisempi siihen, että homman tietää etukäteen kuin että koko kone hajoaa.
Tokihan he siinä samalla myöntäisivät, että siinä on jonkinasteinen valmistusvirhe.

Nimimerkillä, tänään auto ketjun vaihtoon... saas nähdä onko jotain muita yllätyksiä luvassa kun avataan.

Kyllä tossa itselläkin on ollut murhetta 60 tkm:iin (nyt 151tkm mittarissa), pyörreläpät vaihdettiin heti alussa vaihtoautotakuuna, korkeapainepumppu meni n. 120tkm kohdalla, nyt ketjunvaihto ja läpät jumittelevat taas (vikavalo syttyy ajoittain ensiapuna auttaa kun liikuttelee käsin läppiä niin ne herkistyy ja toimii taas jonkunaikaa).
Katselin TIS:stä imusarjan purkuohjetta ja ei näyttänyt niin vaikealta hommalta niin ajattelin purkaa ton itse kesällä ja katsoa mitä se on syönyt. Olisiko vaan karstaa välissä vai mikä siellä nyt jumittaa.

Kävi jo tossa mielessä, että vaihdetaan koko paska pois esim. Meganen farkkuun, mutta kun kävi ajamassa ja kyselemässä välirahoja niin kyllä me nyt kuitenkin tässä Vectrassa vielä pysytään. Välirahalla saa tehdä taas paljon remonttia ja harvoin kuitenkaan kukaan vie virheetöntä autoa vaihtoon niin samat ongelmat voi olla toisellakin merkillä edessä.

Ja kun noita eri merkkien foorumeita lueskeli niin kyllähän ne on jokaisella merkillä omat murheensa.

Näissä huolloissakin voi säästää pitkän pennin kun kyselee vähän eri paikoista ja tämä foorumi on kyllä enemmän kuin hyödyllinen, kiitos vaan kaikille!!!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Toivottavasti tosiaan puolet maksavat.
Sanoisin, että ennemminkin suunnitteluvirhe. Periaatteessa olisivat voineet tiedottaa / aloittaa kampanjan, että vaihdetaan Z22SE- ja Z22YH- koneisiin turbon ketjunkiristäjät. Toki silloin olisi pitänyt myöntää suunnitteluvirhe.
Tuossa se huoltovapaa lausuma :
Extremely easy servicing is another advantage of this construction. Dr. Otto Willenbockel, the GM Powertrain director responsible for the worldwide development of all engines at General Motors says: "In addition to a reduced space requirement, the timing chain with hydraulic tensioner requires no maintenance over its entire working life." The same applies to the high-performance ignition module, which is mounted directly in the cylinder head cover and has two individual ignition coils located directly above the platinum spark plugs. This arrangement makes spark plug leads superfluous, resulting in greater operating reliability and lower maintenance requirements. Thanks to hydraulic valve clearance adjustment, the cam follower valve gear does not require any routine maintenance either. Apart from changing the engine oil and the fully recyclable oil filter, no servicing is required.

Toivottavasti ei tule yllätyksiä.

Kannattaa ne läpät fiksata ajoissa... se läppien ohjausmoottori saattaa kypsyä, jos pahasti jumittuvat. Se ei ole ihan halpa. Jossain topicissa oli juttua noista läpistä ihan lähiaikoina... kokeile haulla etsiä.

Murheita on tosiaan toisienkin automerkkien autoissa... ja monesti jopa kalliimmaksi tulevia kuin Opelilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

No joo, voihan se olla ettei Opelista raaskikaan sitten enää luopua kun se on laitettu (ja toivottavasti GM:n suosiollisella avustuksella).

Mistä tuo huoltovapaa lausuma muuten löytyy?
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Luulisi silti, että olisi helpompi tässä vaiheessa myöntää virhe. Se ainakin antaisi kuvan, että asiakkaita arvostetaan jossain määrin. Ja niillekin jotka eivät vielä Opelia omista lähtisi hyvä signaali, että autonhan voi ostaa koska on noin hyvä jälkimarkkinointi.
Sen ymmärrän, että ei voida kaikille vaihtaa uutta ketjua ilmaiseksi, mutta tiedottamalla ongelmasta moni Opelisti ei olisi entinen Opelisti vaan vaihtaisi kiltisti ketjun kun TIETÄISI, että se pitää vaihtaa.
TUSKIN kumminkaan monikaan on ostanut autoa sillä perusteella, että ketjua ei tarvi koskaan vaihtaa.
JA jos ketjun vaihdon saisi vielä edes kohtuulliseen hintaan näihin malleihin suoraan merkkiliikkessä niin moni varmasti sen vaihtaisi.

Joo, huomasin se keskustelun jossain välissä. Ei ole vaan kuin yksi auto käytössä tällä hetkellä niin en viitsi avata tota ennen kuin saadaan toinenkin auto. Kun ei ole tota koskaan avannut niin voi hetken kestää.. ja jos tarvitseekin esim. ostaa se uusi läppäsarja niin saa sitten seistä vaikka tallissa pari päivää kun hakee ne läpät.
Erikoista tossa on se, että heti kun ilman lämpötila menee pakkaselle niin ne alkaa jumittamaan. Lämpöisemmällä ilmalla toimii paremmin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Opelillahan on hyvä ajaa, joten ei siitä ihan noin vain kannata luopua.
Lausuma löytyy pressiarkistosta :
http://archives.media.gm.com/intl/opel/ ... ase_76.htm

Toki olisi hyvä ongelmasta ihan virallisesti Opeleiden omistajille tiedottaa. Periaatteessa ajoissa tehty ketjunkiristimen vaihto olisi ollut todennäköisesti oikea ratkaisu. Autonvalmistajat harvemmin tiedottavat ongelmista/vioista , paitsi jos viat vaarantavat liikenneturvallisuuden.

Ihan asiaa kirjoitat teemurama.

Hyvä, että keskustelun huomasit... tosin niitä on varmaan useampia.
Jaa'a... lähinnä tulis mieleen, että jos siellä on rasvaa, niin jähmettyy kylmässä. Voi johtua myös materiaalien erilaisesta lämpölaajenemisesta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Tota lausuntoa kyllä varmasti kannattaa käyttää kun vääntää rikkoutuneesta koneesta.

Kyllä se tuolla niin selvästi on sanottu, että vain öljyt tarvitsee vaihtaa.
Ja varsinkin kun puhutaan alle 150 tkm ajetuista koneista niin aika hurjalta tuntuu.

Nopeasti ajateltuna vaikka koneella olisi ajettu 200 tkm niin ketjun vaihtokin pitäisi saada suunnilleen puoleen hintaan jos tollaista on kerran mainostettu ja sitä ei ole missään vaiheessa virallisesti kumottu.

Näissä tappeluissa valmistajia vastaan vaan taitaa tulla aina se suomalainen kiltteys vastaan :D
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Alkuperäisessä TISsin Field Remedyssä koskien Z22SE - koneen ketjurikkoja Opel ilmoittaa maksavansa kustannukset, jos auto on alle 6 vuotta vanha ja sillä on ajettu alle 100 000 km.
Tuosta eteenpäin on tapauskohtaista... täältä foorumilta löytyy topicceja ja kuinka paljon on korvattu. 30 - 50 % lienee mahdollista. Saksassa ovat jotkut tivanneet 70 % .
Tosiaan... se kiltteys... pitäis vain osata vähemmän kiltisti puolustaa tarmokkaasti oikeuksiaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja teemurama »

No nyt on uusi ketju Vectrassa! :thumbsup:
Ei kuulemma ollut vielä pahasti kulunut ja äänikin oli kuulemma vielä aika maltillinen siihen mitä on välillä ollut. Kiristäjästä päätelleen oli alkuperäiset palikat sisällä. Saahan tästä nyt jonkunasteisen mielenrauhan. Noita jakoja kun on sotkettu vähemmilläkin kilsoilla. Kaitpa se vaihto olisi kohta ollut edessä jokatapauksessa.

Täältäkin tulee ääni Karisteen toiminnalle. Homma hoitui sovitussa ajassa ja kustannuskin oli vähintäänkin kohtuullinen.
Jäi kyllä erittäin hyvä maku heidän toiminnasta. Hiukan vaikutti siltä, että autojen laittaminen on muutakin kuin päivittäinen pakkopulla :D
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että ketjusarja nyt vaihdettu on. Ennemmin tai myöhemmin vastaan tulee alkuperäisillä palikoilla. Turbon kiristimellä ja jollain tavalla parannetuilla ketjuohjaimilla ajelee varmasti pidempään huoletta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Itse vaihdoin ketjusarjan tammikuussa tuoho omaan z22se:hen ja nyt sillä on ajettu reipas 5000km. Kaikki osat ovat uusia ja tosiaan noissa sarjoissa tulee automaattisesti se turbon kiristäjä. Auto on hiljainen niin kylmällä kuin kuumallakin kelillä itse jakopään osalta. Joskus kuuluu sellainen rolina rahina, mutta se kuuluu tasapainoakselien ketjusta, koska huomasin purettaessa sen olevan melko löysällä ja senkin ketjun kiristin pelaa jousella ja öljynpaineella. Täytyy kesällä vaihtaa sinne se kiristin joka todennäköisesti korjaa tuon viimeisenkin ääntelyn. Tuolla ketjullahan ei pyöri kuin vesipumppu ja tasapainoakselit, joten koko ketjua ja ohjureita en vaihda, koska tuon ketjun rasitus on huomattavasti pienempi kuin itse jakopään ketjulla, vaihdan sinne vain uuden kiristimen. Tuossa omassa oli ilmesesti se alkuperäinen parannettu ketjusarja paikallaan, joten kyllä tuolla ketjulla aika kauan oli jo ajettu ja olisi voinut vaihtaa pelkän kiristimenkin, mutta omaksi mielenrauhaksi kaikki osat vaihtoon niin ei tarvitse jännittää :D
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

No niin, huoltoliikkeestä tuli tieto että auton aikoinaan minulle myynyt liike (valtuutettu Opel-kauppias) ja GM korvaavat yhteisvastuullisesti siitä noin neljän tonnin laskusta 1657 euroa. Noin 40 % siis loppulaskusta riippuen. Tämän viikon vielä auto pajalla, Wapuksi toivottavasti ajoon.

Mitä siis opin tästä? Osta auto merkkiliikkeestä, tee huollot ajallaan ja vaadi korvauksia niin voit jotain saadakin koneen hajotessa. Ja pitää muistaa lukea forumia tyyppivioista...
theron
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 21:07

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja theron »

Kiitos kaikille viestiketjuun osallistujille. Kaiken lukemani perusteella heti teettämään remontti. Ilmeni että aiempi omistaja oli hoitanut kiristimen kuntoon (turbon versio) joten ketju oli kireällä, mutta erittäin venynyt. Käytännössä tyhjäkäynti jo vaelteli koska ajoitus ei täsmännyt. Meni molempi ketjupaketti, kampiakselin stefa ja hihna. Lisäksi pidin hyvänä ideana teetättää Forte-käsittely. Haastattelin kahden eri liikkeen edustajaa ja molemmat olivat samaa mieltä ehdotuksestani puolittaa huoltoväli. Alkuperäinen idea 30tkm öljyn vaihtovälistä on aivan älytön. Jatkossa vaihdatan öljyt + suodattimet kerran vuodessa (tai max 15tkm) JA joka toinen vuosi Forte-käsittely. Oli kyllä järkevä remontti kokonaisuutena ENNEN kuin sattuu mitään. Ottaen huomioon remontin hinnan on myös järkevää pitää sijoituksesta huolta. Edes lämpimässä maassa optimiolosuhteissa en usko öljyn kestävän järkevässä kunnossa 30tkm saakka, saatikka Suomen talven rasitusten kanssa.
:thumbsup:
Vastaa Viestiin