EGR:n Poistaminen Käytöstä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Eli tämä ollu topiceissa varmaan tuhat kertaa, mutta lisätään nyt vielä yksi.

Tuli mieleen siitä kun X20XEV röpöttää kylmänä, silloin kun lisäilmapumppu pyörii. Alavääntö on myös surkea, verrattuna C18XEL, lisäksi polttoainekulutus lisääntynyt. Olen tulpannu sen alipaineletkun joka imusarjasta EGR venttiiliin, ymmärtänyt että tämä poistais roskan käytöstä. Tuli nyt vain mieleen miten se EGR nyt loppujen lopuksi toimii....... Eli toimiiko EGR niin että avautuu alipaineesta ja jokin jousi tai sähkö pitää kiinni ? Vai toimiiko niin että alipaine pitääkin kiinni ja EGR avautuu sähkön avulla ?
Mielestäni moottorin taloudellissuus on selvästi muuttunu, kuten myös vääntä alakierroksilla. Mitään vikakoodeja ei löydy järjestelmästä. Pitäis saada se 100 % tieto mikäli pelkkä alipaineletkun tulppaus riittää, vai voiko olla olemassa se vaara että pääseekin avautumaan tietyissä tilanteissä jos tulpannu tällä konstilla ?
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja smppa »

Letkun tukkiminen ei varmaan riitä, jos EGR-venttiili vuotaa. Mulla on ollut sokea tiiviste siellä välissä jo kohta 4 vuotta. Tuolla on kuvalliset ohjeet tekemiseen. Ekalta sivulta JukeNin viesti.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
AussiVectra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Sydney, Australia

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Laitoin omasta z22se koneesta EGR palikan valiin sokean kuparitiivisteen ja hyvin on pelannu. se teki sita valilla etta kesken ajon yhtakkia nopeus putos 100kmt noin 5-10 pienemmaks ja tuli laiska. nyt ei ole ollut niita vikoja enaan. jotkut on laittanu alumiinista mutta se sulaa. EGR toimii normaalisti kun kone on kylma, tarkoituksena kierrattaa kaasuja etta polttaa ne paremmin. kuumana sen ei pitais aueta ollenkaan paitsi jos on viallinen. Niin etta tukkoon vaan ja imusarja pysyy puhtaampana kans.

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Kiitos teille !! Hienot kuvat muuten JukeNilla, pitäis saada tehtyä samanlainen tiiviste. Joskus aikoinaa oli tarkoitus tehdä 10 mm kuparipalasta, ihan sillä tarkoituksella että mahtuis mäntä avautumaan. Sitten joku joka tiesikin asiasta jotain ehdoitti että porais vain sen männänpuoleisen reiän auki, jäi sit kuparipalaseikkailut siihen........ :oops:
Muistaakseni joku on joskus kaupannu niitä itse tekemiään sokeita tiivisteitä, mikäli kyseinen henkilö sattuis lukeen tätä aihetta niin vois vaikka myydä sellaisen minulle ? :roll:
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

AussiVectra kirjoitti:Laitoin omasta z22se koneesta EGR palikan valiin sokean kuparitiivisteen ja hyvin on pelannu. se teki sita valilla etta kesken ajon yhtakkia nopeus putos 100kmt noin 5-10 pienemmaks ja tuli laiska. nyt ei ole ollut niita vikoja enaan. jotkut on laittanu alumiinista mutta se sulaa. EGR toimii normaalisti kun kone on kylma, tarkoituksena kierrattaa kaasuja etta polttaa ne paremmin. kuumana sen ei pitais aueta ollenkaan paitsi jos on viallinen. Niin etta tukkoon vaan ja imusarja pysyy puhtaampana kans.
Hanski
EGR laskee palolämpötilaa ja palolämpötilaa pitää laskea kuumalla moottorilla ei kylmällä. Siis EGR nimenomaan toimii kuumalla moottorilla (kun on saavutettu riittävä lämpötila).

j.h
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ja kaasujahan ei tosiaan kierrätetä siksi että ne palaisi paremmin, vaan palolämmön laskeminen vähentää typenoksideja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
AussiVectra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Sydney, Australia

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

jpisteh kirjoitti: EGR laskee palolämpötilaa ja palolämpötilaa pitää laskea kuumalla moottorilla ei kylmällä. Siis EGR nimenomaan toimii kuumalla moottorilla (kun on saavutettu riittävä lämpötila).

j.h
Juu niimpas olikin meni vahan ajatukset vinoon. EGR toimii osakaasulla kuumana ja sekoittaa pakokkaasuja imusarjaan joka syrjayttaa ilma-bensa seosta niin etta pakokaasut jaahtyy (kun bensaa palaa vahemman). Kuumat pakokaasut tuottaa enemman NOx joka saastuttaa. On jopa mahdollista etta tukittu EGR lyhentaa katin ikaa ja lisaa nakutuksen mahdollisuutta, kaikki naa sen takia etta pakokaasut on kuumempia. EGR ei pitais toimia taydella kaasulla eika tyhjakaynnilla. Viallinen EGR aiheutta kaikenlaisia kayntihairioita, tietysti vaan sillon kun se on auki vaikka pitais olla kiinni.

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

AussiVectra kirjoitti:
jpisteh kirjoitti: EGR laskee palolämpötilaa ja palolämpötilaa pitää laskea kuumalla moottorilla ei kylmällä. Siis EGR nimenomaan toimii kuumalla moottorilla (kun on saavutettu riittävä lämpötila).

j.h
Juu niimpas olikin meni vahan ajatukset vinoon. EGR toimii osakaasulla kuumana ja sekoittaa pakokkaasuja imusarjaan joka syrjayttaa ilma-bensa seosta niin etta pakokaasut jaahtyy (kun bensaa palaa vahemman). Kuumat pakokaasut tuottaa enemman NOx joka saastuttaa. On jopa mahdollista etta tukittu EGR lyhentaa katin ikaa ja lisaa nakutuksen mahdollisuutta, kaikki naa sen takia etta pakokaasut on kuumempia. EGR ei pitais toimia taydella kaasulla eika tyhjakaynnilla. Viallinen EGR aiheutta kaikenlaisia kayntihairioita, tietysti vaan sillon kun se on auki vaikka pitais olla kiinni.

Hanski
Ei vähennä polttoaineen kulutusta ja ei varmasti sen takia nakuta.
Avatar
AussiVectra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Sydney, Australia

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

[quote="Obelixii] EGR toimii osakaasulla kuumana ja sekoittaa pakokkaasuja imusarjaan joka syrjayttaa ilma-bensa seosta niin etta pakokaasut jaahtyy (kun bensaa palaa vahemman). Kuumat pakokaasut tuottaa enemman NOx joka saastuttaa. On jopa mahdollista etta tukittu EGR lyhentaa katin ikaa ja lisaa nakutuksen mahdollisuutta, kaikki naa sen takia etta pakokaasut on kuumempia. EGR ei pitais toimia taydella kaasulla eika tyhjakaynnilla. Viallinen EGR aiheutta kaikenlaisia kayntihairioita, tietysti vaan sillon kun se on auki vaikka pitais olla kiinni.

Hanski[/quote]

Ei vähennä polttoaineen kulutusta ja ei varmasti sen takia nakuta.[/quote]
Ei vahenna polttoaineen kulutusta silla kun EGR aukee niin teho putoo koska moottori polttaa vahemman bensa/ilma seosta ja tarvii painaa kaasua etta auto kulkee samaa vauhtia. En ole koskaan lukenut etta EGRn puuttuminen suoranaisesti olis vaikuttanut koneen kestavyyteen tai edes kulutukseen, se on "puhtaasti" saasteenvahennys laite. Jos ajelee cruise paalla niin sita ei edes huomaa, jalkakaasulla kyllakin, pudottaa nopeutta pikkusen joka sitten tarvii kompensoida painamalla kaasua vahan lisaa.

Hanski

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Kovempi lämpö tarkoittaa myös tehokkaampaa palamista. Enemmän tehoa pienemmällä polttoaineen määrällä.
Avatar
palehti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 508
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 20:23
Paikkakunta: Kalakutta

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja palehti »

No tänne EGR:n tukkimisen kehumisjuttujen keskelle on aivan pakko lisätä omat kokemukset.

Olen tukkinut EGR:n kaksi kertaa:
Ensimmäisellä kerralla tukin ja viikon sisällä autosta hajosin nokka-akselin asentotunnistin, no ajelin viallisella autolla pari viikkoa ja auto vei polttoainetta törkeästi (johtuen moottorin varaohjelmasta). Nokka-akselin asentotunnistimen vaihtamisen jälkeen auton kulutus ei laskenut hirveästi, joten otin vielä EGR:n käyttöön, niin johan tippui normaalille tasolle.

Puolitoista vuotta ensikokemuksista ajattelin ettei se prkle noin voinut olla ja tukin taas EGR:n. Tämän jälkeen tein yhden pidemmän ajoreissun (1000km) ja auto vei matka-ajossa 8 litraa sadalla (takaluukussa about 100kg kamaa, 1 henkilö kyydissä ja 225/40/18 gummit).
Otin taas EGR:n käyttöön ja normaalistihan auto vie tuon 8:n normaalissa työmatka-ajossa...

Auton moottorin käytös oli mielestäni hieman parempaa EGR tukittuna ja alakierroksilla meno aavistuksen ponnekkaampaa, muuta eroa en ole huomannut.

Että tälläisiä kokemuksia...normaalistihan autoista tukitaan nuo systeemit (ja kaikki ominaisuudet paranee), mutta itse en raaski oman auton kohdalla siitä maksaa yli 0,5l/100km.
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Avatar
AussiVectra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 764
Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Sydney, Australia

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

palehti kirjoitti:No tänne EGR:n tukkimisen kehumisjuttujen keskelle on aivan pakko lisätä omat kokemukset.

Olen tukkinut EGR:n kaksi kertaa:
Ensimmäisellä kerralla tukin ja viikon sisällä autosta hajosin nokka-akselin asentotunnistin, no ajelin viallisella autolla pari viikkoa ja auto vei polttoainetta törkeästi (johtuen moottorin varaohjelmasta). Nokka-akselin asentotunnistimen vaihtamisen jälkeen auton kulutus ei laskenut hirveästi, joten otin vielä EGR:n käyttöön, niin johan tippui normaalille tasolle.

Puolitoista vuotta ensikokemuksista ajattelin ettei se prkle noin voinut olla ja tukin taas EGR:n. Tämän jälkeen tein yhden pidemmän ajoreissun (1000km) ja auto vei matka-ajossa 8 litraa sadalla (takaluukussa about 100kg kamaa, 1 henkilö kyydissä ja 225/40/18 gummit).
Otin taas EGR:n käyttöön ja normaalistihan auto vie tuon 8:n normaalissa työmatka-ajossa...

Auton moottorin käytös oli mielestäni hieman parempaa EGR tukittuna ja alakierroksilla meno aavistuksen ponnekkaampaa, muuta eroa en ole huomannut.

Että tälläisiä kokemuksia...normaalistihan autoista tukitaan nuo systeemit (ja kaikki ominaisuudet paranee), mutta itse en raaski oman auton kohdalla siitä maksaa yli 0,5l/100km.
Hyva kuulla kokemuksia sen egr toiminnasta. Tuskin se nokkasensori hajos egrn takia, sattui vaan sopivasti samaan aikaan. Jos paasit 8 litraan matka ajossa niin eikohan toi ole normaali, itsella paasee noin 7.8 jos pitaa vauhdin alle 120. jos pudottaa 80kmt niin paasee alle 7 litran, mutta silla vauhdilla ei sitten ohitella. Funtsin etta mihin se bensan kulutuksen lisaantyminen perustuu? Olisko niin etta kiihdytykset tulee tehtya vahan ripeammin ja siita kasvanut kulutus. Onhan se selvaa etta jos moottoria kuristetaan niin etta se kiihtyy hitaammin niin bensankulutus putoo, vaikutus on sama kun etta painetaan kaasua vahemman.

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Siis tällähetkellä EGR on tukittu niin että rautakuula imusarjanalipaineletkussa juuri ennen EGR venttiiliä, siis ei pitäis vaikuttaa vaikka EGR:n kalvo olisikin rikki. Mutta tulipa tuossa mieleen mikäli voi olla se mahdollissuus että EGR pääseekin avautumaan jos pelkästään näin tukkii. Pahinta olis jos se röpöttäis sitä paskaa imusarjaan jatkuvalla syötöllä !!
Niin heikosti löytyy materiaalia varastosta, ettei edes löytyny palasen 0.7 peltiä mistä tehdä se sokea tiiviste ! Kuparikiskoa tosiaan löytyy, mutta viitti alkaan työstää siitä.
Löytyy uusi alkuperäinen tiiviste, mutta muistatteko mikä niistä reistä tulee sen EGR:n männän kohdalle ? Ja vieläkin ihmetyttää kun se auto tosiaan vie 8 + litraa satasella, vaikka ajais tasaista 90km/h juuri sen 100km
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

keltanokka kirjoitti:Siis tällähetkellä EGR on tukittu niin että rautakuula imusarjanalipaineletkussa juuri ennen EGR venttiiliä, siis ei pitäis vaikuttaa vaikka EGR:n kalvo olisikin rikki. Mutta tulipa tuossa mieleen mikäli voi olla se mahdollissuus että EGR pääseekin avautumaan jos pelkästään näin tukkii. Pahinta olis jos se röpöttäis sitä paskaa imusarjaan jatkuvalla syötöllä !!
Niin heikosti löytyy materiaalia varastosta, ettei edes löytyny palasen 0.7 peltiä mistä tehdä se sokea tiiviste ! Kuparikiskoa tosiaan löytyy, mutta viitti alkaan työstää siitä.
Löytyy uusi alkuperäinen tiiviste, mutta muistatteko mikä niistä reistä tulee sen EGR:n männän kohdalle ? Ja vieläkin ihmetyttää kun se auto tosiaan vie 8 + litraa satasella, vaikka ajais tasaista 90km/h juuri sen 100km
Kalvo (alipaine) avaa ja jousi sulkee EGR-venttiilin.

j.h
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Kiitti jpisteh !!
Vastaa Viestiin