EGR:n Poistaminen Käytöstä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Mysteeri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 07:01

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Mysteeri »

Oma kulkuneuvo Astra H 2005 ja kone on Z16XEP. Luin jostakin, että erg venttiilin pystyy poistamaan käytöstä mutta miten käy sitten tuon vikavalon kanssa ja mitä siitä taas sanoo katsastushenkilö.. Pystyykö jotenkin ohittamaan ohjelmallisesti tai toimiiko tuolla edellä olleella huijauspiirillä. En ole oikein löytänyt suoraa vastausta tuolle koneelle joten tiedosta olisin kovasti kiitollinen.
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja juzze »

opelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Omaan Z16XE moottoriin laitoin peltilätkän egr:n paikalle, ja egr:n käänsin sijansa verran sijaa ilman päälle, eli mäntä sielä heiluu ilmassa eikä vaikuta mihinkään, muttei ainakaan vielä (koputtaa puuta) vikavaloa polttanu, poiston toki tein vasta viikko sitten. Uskoisin että lätkä kannattee tehä min.3millisestä pellistä, mielellään ruostumattomasta. Itse tein 1.5-2millisestä enkä oikeen luota siihen että se painaa tasaisesti tiivistettä.
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Avatar
Archetype
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 06 Helmi 2007, 12:14
Paikkakunta: Kaarina

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Archetype »

juzze kirjoitti:
opelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Omaan Z16XE moottoriin laitoin peltilätkän egr:n paikalle, ja egr:n käänsin sijansa verran sijaa ilman päälle, eli mäntä sielä heiluu ilmassa eikä vaikuta mihinkään, muttei ainakaan vielä (koputtaa puuta) vikavaloa polttanu, poiston toki tein vasta viikko sitten. Uskoisin että lätkä kannattee tehä min.3millisestä pellistä, mielellään ruostumattomasta. Itse tein 1.5-2millisestä enkä oikeen luota siihen että se painaa tasaisesti tiivistettä.
Itellä oli 1,5mm rosteria ensimmäinen lätkä ja kauan pähkäilin missä on vuoto.. no olin koko egr:n tulpan unohtanu mut siellähän se oli, ihan mutkalla koko tulppa. Vauxhall saattaa myydä valmiita tulppia, ainaki z22se:lle löytyy ja maksaa briteissä muistaakseni 3 puntaa.. Se on jo 4mm maalattua rautaa
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Avatar
Archetype
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 06 Helmi 2007, 12:14
Paikkakunta: Kaarina

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Archetype »

opelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Ite en ainakaan tuon koneisesta vectrasta saanu ohjelmoitua pois egr:ää kuten monilla foorumeilla väitetään. Myöskään en oo kuullu että löytyis huijauspiiriä tohon vaan ihan suoraan vaan tulppaat sen ja käännät egr:n niin että sen mäntä hakkaa ilmaa :)
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Z16XE:hen saa ihan marmoritiskiltä umpinaisen tiivisteen, ei sinne kannata itse lähteä mitään askartelemaan.

Tuoreempiin yksilöihin saa myös Opelilta ohjelman jolla se EGR disabloidaan myös eculta. Vanhemmissa EGR:n tukkiminen sytyttää vikavalon, ennemmin tai myöhemmin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin noin kuten Tuomas kirjoittaa. Tais olla jossain vuosimallissa 2003 tai 2004 tuo raja , minkä jälkeen saa ohjelmallisesti poistettua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

Oman Z16XE:n (Astra 2001) käytin liikkeessä ja ajoivat uuden ohjelman jolla ECU ei enää käytä EGR venttiiliä. Jos EGR-venttiili ei ole ehjä tai piuhaa ei kytketty kiinni, niin vikavalo syttyy, eli ECU:n on nähtävä EGR:ltä signaali joka kertoo että venttiili on ehjä ja kiinni vaikka koneessa onkin tämä uudempi ohjelma.

Tässä tapauksessa EGR:n potentiometri oli hajallaan ja antoi siksi vääriä lukemia. Uusi EGR yksikkö maksaa mansikoita, joten halvempi on huijata ECU:a yksinkertaisella kahden vastuksen jännitteenjakopiirillä http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider.


HUOM! En ota vastuuta jos rakennat kytkennän väärin ja käräytät ECU:n. Kytkentä ei ole vaativa, mutta huolellisuus on silti hyväksi.


EGR:n pistokkeessa on 5 pinniä E, D, C, B, A.
Uloimmat (E, A) ovat solenoidille (8 Ohm, 12 V).
Keskimmäiset kolme antavat signaalin karan asennosta potentiometrin välityksellä.
Potikan yli pinnien D ja B väliltä tulisi löytyä noin 4 kOhm vastusta.
B on maadoitus.
D:hen tulee +5 V.
Jos potikka on siinä asennossa, että jännitteenjaon jälkeen pinnissä C <= 1 V, niin venttiili on kiinni. Jos taas C >= 3 V niin venttiili on täysin auki.

Minun tapauksessa haluan ECU:lle pysyvän tiedon että EGR on ja pysyy kiinni, eli että C = 1 V. Koska V_in=5V, R_1+R_2= 4 kOhm ja V_out=1 V jännitteenjaon kahden vastuksen resistansseiksi saadaan noin: R_1=3.3kOhm ja R_2=820 Ohm eli standardikokoisia vastuksia. Suosittelen laskemaan
vielä yhtälöt läpi, mutta vanhojen piirustusten mukaan näin tämä toimi minulle.

Näin ECU on tyytyväinen kun saa nauttia täysin korrektista signaalista, joka kertoo EGR:n olevan ehjä ja suljetussa asennossa.

Kuva
-(z)- -(z)- -(z)-
Mysteeri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 07:01

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Mysteeri »

Juurikin noin kuten Tuomas kirjoittaa. Tais olla jossain vuosimallissa 2003 tai 2004 tuo raja , minkä jälkeen saa ohjelmallisesti poistettua.

Vielä tuosta 2005 Z16XEP astrasta. Olen kolmesta merkkihuollosta kysynyt tuota ohjelmallista poistoa ja aina on vastattu ettei voi tehdä muuta kuin vaihtaa koko venttiilin. Vanhemmista pystyy kuulemma poistamaan. Onko nyt niin, että mieluummin myydään aina uusi osa kun lähdetään ohittamaan.. kyllä artisti maksaa.
opelistiopelix
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Heinä 2011, 11:22

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja opelistiopelix »

astra1.6 kirjoitti:Oman Z16XE:n (Astra 2001) käytin liikkeessä ja ajoivat uuden ohjelman jolla ECU ei enää käytä EGR venttiiliä. Jos EGR-venttiili ei ole ehjä tai piuhaa ei kytketty kiinni, niin vikavalo syttyy, eli ECU:n on nähtävä EGR:ltä signaali joka kertoo että venttiili on ehjä ja kiinni vaikka koneessa onkin tämä uudempi ohjelma.

Tässä tapauksessa EGR:n potentiometri oli hajallaan ja antoi siksi vääriä lukemia. Uusi EGR yksikkö maksaa mansikoita, joten halvempi on huijata ECU:a yksinkertaisella kahden vastuksen jännitteenjakopiirillä http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider.


HUOM! En ota vastuuta jos rakennat kytkennän väärin ja käräytät ECU:n. Kytkentä ei ole vaativa, mutta huolellisuus on silti hyväksi.


EGR:n pistokkeessa on 5 pinniä E, D, C, B, A.
Uloimmat (E, A) ovat solenoidille (8 Ohm, 12 V).
Keskimmäiset kolme antavat signaalin karan asennosta potentiometrin välityksellä.
Potikan yli pinnien D ja B väliltä tulisi löytyä noin 4 kOhm vastusta.
B on maadoitus.
D:hen tulee +5 V.
Jos potikka on siinä asennossa, että jännitteenjaon jälkeen pinnissä C <= 1 V, niin venttiili on kiinni. Jos taas C >= 3 V niin venttiili on täysin auki.

Minun tapauksessa haluan ECU:lle pysyvän tiedon että EGR on ja pysyy kiinni, eli että C = 1 V. Koska V_in=5V, R_1+R_2= 4 kOhm ja V_out=1 V jännitteenjaon kahden vastuksen resistansseiksi saadaan noin: R_1=3.3kOhm ja R_2=820 Ohm eli standardikokoisia vastuksia. Suosittelen laskemaan
vielä yhtälöt läpi, mutta vanhojen piirustusten mukaan näin tämä toimi minulle.

Näin ECU on tyytyväinen kun saa nauttia täysin korrektista signaalista, joka kertoo EGR:n olevan ehjä ja suljetussa asennossa.

Kuva
Kävin poistattamassa tuon EGR:n käytöstä ja laitoin nuo vastukset, naamioin ne siihen johtoon ettei katsastuksessakaan huomata. Lisäksi tukkisin sen imureiän ja hyvin toimii :) Tuntuu että moottoriin palasi tehotkin. Tuo EGR vissiin vuotaan ihan kierroksillakin jonninverran pakokaasua imusarjaan alentaen tehoja?

Pitänee vielä putsata tuo kaasuläppäkotelo ja imusarja kunnolla kunhan ehtii, senverran öljystä nokea kertyny.

Koneeseen tehtiin just kansiremontti kun söi öljyä venttiliohjurin kummeista ja samalla vaihdettiin uudet pakoventiilit.
p0wder
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Loka 2011, 16:44

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja p0wder »

moi vaan kaikille tein tuon egr "tulppauksen" aikaisemmin auto röpötteli ja 4500rpm ku ilmestyi tauluun ni rupes jannaamaa takaisin kierroksia tein tuon sokean laipan 3mm alumiinista ja heti kun auton laitoin käymään vikavalo lähti ehtisin 30min ajamaan ja sama ah aina niin ihana keltainen ilmestys(vikavalo) tuli takaisin kuin myös käyntiviat :banghead: oliskohan kellään heittää suuntaaantavaa tietoa onkohan tossa rouskussa muuta vikaa kuin egr, autosta on vaihdettu nokka akselin asennon tunnistaja 2000km sitten että sen voi sulkea pois ja aivan
auto on opel vectra A cdx 95vm 2.0 16v (S)ecotech koneella.... :bonk:
Avatar
callu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 801
Liittynyt: 14 Touko 2005, 17:04

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja callu »

p0wder kirjoitti:moi vaan kaikille tein tuon egr "tulppauksen" aikaisemmin auto röpötteli ja 4500rpm ku ilmestyi tauluun ni rupes jannaamaa takaisin kierroksia tein tuon sokean laipan 3mm alumiinista ja heti kun auton laitoin käymään vikavalo lähti ehtisin 30min ajamaan ja sama ah aina niin ihana keltainen ilmestys(vikavalo) tuli takaisin kuin myös käyntiviat :banghead: oliskohan kellään heittää suuntaaantavaa tietoa onkohan tossa rouskussa muuta vikaa kuin egr, autosta on vaihdettu nokka akselin asennon tunnistaja 2000km sitten että sen voi sulkea pois ja aivan
auto on opel vectra A cdx 95vm 2.0 16v (S)ecotech koneella.... :bonk:

ei mitenkää kannattais lukea vikakoodit :roll: helpottaa kummasti vian etsintää ja kyllä, ohjeet löytyy foorumilta pienellä vaivannäöllä kotikonstein lukemiseksi.. :yawn:
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
p0wder
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Loka 2011, 16:44

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja p0wder »

no ensinnäkin en omista kyseistä laitetta toisekseen oon tumpelo sähköasioissa ja en oo viemässä korjaamolle 400000km ajettua autoa.
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Vikakoodit voi lukea paperiliittimen eli klemmarin avulla joten et tarvitse vikakoodin lukijaa.
Avatar
callu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 801
Liittynyt: 14 Touko 2005, 17:04

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja callu »

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm

ja tässä vielä ohjeet kotikonstein lukemiseen. ei tarvitse olla ydinfyysikko onnistumiseen.
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
p0wder
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Loka 2011, 16:44

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja p0wder »

noniin :D kiitoksia apua pätemisen sijaan
Vastaa Viestiin