1,6 8v/16v alakerran erot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jussiv84
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 21:29
Paikkakunta: Äänekoski

1,6 8v/16v alakerran erot

Viesti Kirjoittaja jussiv84 »

elikkä sain kaverilta jonkun 1,6 16v lohkon josta oli hiottu tyyppinumerot pois. kone on kuulemma peräisin 97 ekotykki astrasta... nyt pitäis saada tietää että onko alaketta jotenkin vahvempi kun sv ja nz koneissa? tarkotus olis ahtaa pata :lol:
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tuskin on vahvempi. 1,6-litraisten lohko muuttui joskus 90-luvun alkupuolella jonkin verran, käsittääkseni uudemmassa on käytetty (painon säästämiseksi?) ohuempaa valua. Vanhemmista on Suomessa otettu ahtimella melko reippaitakin tehoja, uudempia lienee rakennettu vähemmän, mutta eipä ole kuulunut huhua että nekään erityisen heikkoja olisi.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Luulis ainakin että uudemmalla lohkolla on ainakin ajettu vähemmän?
Samoja patoja ne on keskenään..
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Olisikos noista lohkojen eroista jollakin tarkempaa faktatietoa. Yogi oli myös sitä mieltä, että vanhemmat ovat vahvempia. Missä paikoissa uudemmissa on vähemmän rautaa ja onko oleellista eroa kestävyydessä (lähinnä reilummin ahdettuna)? Olisiko joku jopa punninnut uutta ja vanhaa lohkoa jo todennut painoeron?

Nakutustunnistimen paikkaa ei taida vanhemmissa lohkoissa olla (ainakaan C16NZ), muuten näyttävät muistaakseni päälle päin aika lailla samoilta.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Mulla on alastomana x16xel blokki, tarkotus mitata kytkinkopan pulttijako... Täytyy samalla punnita...
Yogi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yogi »

ainakin mun 16nz "vara" lohkossa joka on valettu 120187 on reilusti paksummat sylinteriseinät kun mun x16xe lohkossa joka on valettu tammikuussa 94............
voin punnita sen joku päivä..........siinä kun ei ole muuta kuin kampiakselin pukit paikollaan..........
xe:n voin punnita kun olen purkanut sen
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Markus kirjoitti:näyttävät muistaakseni päälle päin aika lailla samoilta.
Kyllä ne silmällä erottaa kokonaisestakin moottorista. Vanhemmissa lohkon kylki on melko tasainen vahvistuksia ja öljykanavia lukuunottamatta, uudemmissa on kiertokankia varten "pullistukset" -> lohkon kylki ilmeisesti ohuempi? En ole tuota uudemman mallista päässyt näkemään sisäpuolelta joten tarkemmin ei ole tullut vertailtua. Vuosimallista ei ole havaintoa koska lohko vaihtuu, ainakin isän 94/95 Astrassa on uudempi malli.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

No näinhän se taitaa itse asiassa olla, kun tarkemmin muistelee. Tuossa pari kuvaa -93 C16XE:n lohkosta, taitaapi olla tuota uudempaa mallia.

http://www.ruostepeikko.com/C16XE/lohko1k.jpg
http://www.ruostepeikko.com/C16XE/lohko2k.jpg

Täytyy viikonloppuna katsoa miltä -91 C16NZ lohko näyttää, taitaa olla vanhan mallinen...
Yogi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yogi »

tuli sitten käytettyä lohko puntarilla.........mun tyhjä 16nz lohko painaa ca.34 kg!
Vastaa Viestiin