Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto TOPIKKI

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Trafoter
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter » 31 Joulu 2020, 12:37

Trafoter kirjoitti:
10 Marras 2018, 21:20

Huom. Itsellä ollut hieman samoja piirteitä tai ehkä hieman eri, no anyway tässä kuvaus: Välillä kun aja vähintään 200 km yhtämittaa tai 45 min ruuhkassa, niin tullut laatikosta "huolla vaihteisto" ilmoitus -> vaihteisto mennyt välillä vikatilaan. Nyt kuukauden ajellut 30 km päivässä (työmatka), eikä mitään ongelmaa. Mulla siis laatikko kävi perushuollossa jolloin uusittiin kaikki venttiilipöydät, momentinmuuntimet yms. mekaaniset osat. Tämän kuun lopussa on aika huoltoon jossa selvitetään, että miksi vika tulee kun laatikko on kunnolla lämmennyt. Säteileekö lämpö vaihteiston ohjausboxiin ja alkaa jumittamaan sitä? Vai mitä saatanaa. :D (Kuten esim ainakin astra G jossa ecu on moottin kyljessä kiinni...)
Noniin palaan tänne vielä kommentoimaan tätä, vika alkoi toistumaan useammmin. Merkkiliike ei saanut selville asiaa, syyttivät venttiilipesää vaikka vakuutin sen olevan uusi. Hommasin uuden ohjainlaitteen ja sillä tuli kuntoon. Uusi ohjainlaite olisi olut 3800 €, mutta löysin ulkomailta purkuautosta hintaan 45 €. Ohjainlaite pitää opettaa autoon, sen teki merkkiliike. Merkkiliike oli kyllä pihalla tämän homman selvittelemisessä kuin lumiukko. Eivät tienneet voiko ohjainlaitteen vaihtaa, meinasivat että pitää olla täysin nollattu eli uusi ohjainlaite että voi asentaa. Kun sain lopulta kinattua että kokeilkaa, maksan tunnit, he alkoivat selittelemään että ohjainlaite on laatikon sisällä ja että sen päällä on vain vaihteenvalitsin :no:

Noh tulipa vaihteisto kunnolla huollettua ja se heikoinlenkki eli venttiilipöytä on ainakin uusi. Nyt ajetaan loppuun tuo kosla.

Trafoter
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter » 31 Joulu 2020, 12:38

Trafoter kirjoitti:
10 Marras 2018, 21:20

Huom. Itsellä ollut hieman samoja piirteitä tai ehkä hieman eri, no anyway tässä kuvaus: Välillä kun aja vähintään 200 km yhtämittaa tai 45 min ruuhkassa, niin tullut laatikosta "huolla vaihteisto" ilmoitus -> vaihteisto mennyt välillä vikatilaan. Nyt kuukauden ajellut 30 km päivässä (työmatka), eikä mitään ongelmaa. Mulla siis laatikko kävi perushuollossa jolloin uusittiin kaikki venttiilipöydät, momentinmuuntimet yms. mekaaniset osat. Tämän kuun lopussa on aika huoltoon jossa selvitetään, että miksi vika tulee kun laatikko on kunnolla lämmennyt. Säteileekö lämpö vaihteiston ohjausboxiin ja alkaa jumittamaan sitä? Vai mitä saatanaa. :D (Kuten esim ainakin astra G jossa ecu on moottin kyljessä kiinni...)
Noniin palaan tänne vielä kommentoimaan tätä, vika alkoi toistumaan useammmin. Merkkiliike ei saanut selville asiaa, syyttivät venttiilipesää vaikka vakuutin sen olevan uusi. Hommasin uuden ohjainlaitteen ja sillä tuli kuntoon. Uusi ohjainlaite olisi olut 3800 €, mutta löysin ulkomailta purkuautosta hintaan 45 €. Ohjainlaite pitää opettaa autoon, sen teki merkkiliike. Merkkiliike oli kyllä pihalla tämän homman selvittelemisessä kuin lumiukko. Eivät tienneet voiko ohjainlaitteen vaihtaa, meinasivat että pitää olla täysin nollattu eli uusi ohjainlaite että voi asentaa. Kun sain lopulta kinattua että kokeilkaa, maksan tunnit, he alkoivat selittelemään että ohjainlaite on laatikon sisällä ja että sen päällä on vain vaihteenvalitsin :no:

Noh tulipa vaihteisto kunnolla huollettua ja se heikoinlenkki eli venttiilipöytä on ainakin uusi. Nyt ajetaan loppuun tuo kosla.

Jassu10
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 09:42

Opel ingnisia 2.0cdti 2013 automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Jassu10 » 22 Helmi 2021, 10:06

Elikkä kyseessä sport tourer 2.0 cdti 118kw vm. 2013 aj. 340tkm.vaihdelaatikko on nykinyt tai nykäissyt alaspäin vaihdettaessa ilmeisesti 2-3 tai 3-4 välissä.
Korjaustoimenpiteenä vaihdaatikkoon vaihdettiin juuri huuhtelumenetelmällä öljyt vanhat öljyt olivat jo tummuneet? Ja edellisestä öljyn vaihdosta on n. 30-40tkm. Huuhdeltiin uudella öljyllä jota kaiken kaikkiaan kului 14litraa? Uden öljyn sekaan laitettiin lisäainekkin joukkoon.
Nurkka ajossa laatikko tuntuisi paremmalta ja myös matka ajossa, pieni nykäisy tuntuu kuitenkin alaspäin vaihtaessa, ehkä n. 60km nopeudessa. Mutta sitten itse ongelmaan.
Nyt öljyjen vaihdon jälkeen vähän pitemmän matka ajon, siirtymän jälkeen, esim tulin moottoritietä rampilta alas ja pysähdyin liikennevaloihin niin siitä kun piti lähteä valojen vaihtuessa jysäytti prk.. eteen päin lähdettäessä ihan kuin joku olisi törmännyt perään, auto pääsee myös valumaan taaksepäin vaikka vaihde on silmässä? Näin tapahtui 3krt samaan hetkeen ja kotiin palatessa n. 50km ajon jälkeen ei tehnyt taas kiusaa? Samanlainen tapaus kävi toistamiseen ja nyt tuntuu ettei autolla uskalla ajella kuin taajamassa☹️
Mitä tässä olisi tehtävissä.. En oikein ymmärrä miten laatikon toiminta meni huonommaksi huollon jälkeen?

petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1161
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel ingnisia 2.0cdti 2013 automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa » 22 Helmi 2021, 15:06

Hankala sanoa missä vika, mutta....

- laatikko on vain tullut tämän yksilön osalta tiensä päähän
- laatikossa väärät öljyt tai väärä määrä öljyä
- laatikko on kulunut normaalia enemmän johtuen öljynvaihtojen laiminlyönnistä ensimmäisen 200 tkm taipaleella, myöhemmät öljynvaihdot eivät enää korjaa tilannetta
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Jassu10
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 09:42

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jassu10 » 23 Helmi 2021, 10:21

Paljonko eri öljyillä on eroja toimivuuden suhteen?
Tässä huuhteluvaihdossa on laitettu mobil ATF-320 premium, onko ok? Vai toimivuudeltaan huonoa.
Vaatiiko laatikko just jonkun tietyn öljyn?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 15059
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 23 Helmi 2021, 10:29

Ei öljymerkillä ole merkitystä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Jassu10
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 09:42

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jassu10 » 23 Helmi 2021, 13:58

Ok, eli sen voi sitten sulkea pois, samoin öljymäärä on tarkastusreiän korkeudella joten ok.
Voisikohan laatikon resetoinnilla ja uudelleen opetuksella olla vaikutusta ettei liikkeelle lähdössä nykäisisi niin prk?
Sitäkin tapahtuu tosiaankin silloin tällöin,suurimmaksi osaksi toimii hyvin.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 15059
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 23 Helmi 2021, 15:01

Kannattaa kokeilla mutta ei se jumittavaa venttiilipöytää korjaa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19672
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Robertx » 25 Helmi 2021, 21:04

Öljystä pitäisi löytyä nuo luokitukset:
Vanhempiin Insignioihin käy JWS 3309 (euro 4) , uudempiin sitten JWS 3324 (Euro 5).

Mobil ATF 3309 1l
Comma ASW 1l ATF 3309 automaattiöljy
Mannol ATF Multivehicle, (L23) JWS 3309, 8218, Korkealaatuinen

Tuo Mobilin ATF-320 ei omaa noita kumpaakaan luokitusta.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

Vastaa Viestiin