C25XE öljyjäähdytin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Onko tuo C25XE koneessa oleva öljynjäähdytin vai jonkin sortin esilämmitin öljylle? yhdestä britti foorumilta luin, että vastaisi jonkin sortin esilämmitintä, jäähdytin olisi kansien välissä, jotta saataisiin öljyn lämpötila sopivaksi mahdollisimman nopeasti, mutta eikö kuumana kesäpäivänä tuossa sitten öljyt ole aika korkeassa lämpötilassa?

Eli ajattelin, jos laittais ton vakio jäähdyttimen samanlaiseks kuin GSI Kadetissa, silloinhan öljyn ei pitäisi lämmetä niin paljoa, mutta sitten ongelmaksihan tulee kylmillä keleillä auton käynnistäminen, jos öljyt pitäisi olla jo lämpimät (olen ymmärtänyt, että kone on suunniteltu käymään lämpimänä) niin ne on kylmät ja kestää jonkin aikaa että koneen lämmöt nousee ja öljytkin lämpenee...
Jos taas tuohon laittaisi säteilylämmittimen öljypohjaan? riittäisikö se esilämmittämään öljyt?

Onko tuo vakio systeemi miten herkkä alkaa vuotaa, jos on, niin laittaisin jonkinlaisen toisen systeemin tuohon...
Päältä lohkosta tietenkin pitäisi tulpata ne putkien reiät ja sivulta taas varmaan pitäisi laittaa jonkin lyhyt putkin/letku lähdön ja paluun väliin...

Kertokaa omat näkemyksenne ja kokemuksenne tämän toiminnasta/toimivuudesta.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja ?! »

Joo,kait se alkuperäinen lämmönvaihdin on enemminkin.
Eli viileällä motilla ottaa lämpöä jäähdytysnesteeltä ja kuumalla motilla hiukan jäähtyy jäähdytysnesteestä(öljy on kuumempaa kuin jäähdytysneste).
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Ok... Oisko siinä mitään järkee asentaa sitä ulkosta öljyjäähdytintä ja laittaa sitten se säteilylämmitin, että sais kylmillä keleillä öljyt valmiiks lämpimäks…? Onkohan tiedossa, että miten herkästi se jäähdytin alkaa vuotaa öljyä jäähdytysnesteen sekaan? vai onko tehty niin, ettei voi tätä käydä?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kyllähän ne monesti vuotaa.Ulkoisen öljynjäähyn asennukselle tuskin suurempaa estettä on,termarillinen ryöstölaippa lienee aiheellinen,ettei öljy kierrä "turhaan".
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Toisaalta jos et harrasta kilvanajoa niin voit poistaa koko jäähdyttimen käytöstä. Se on tarkoitettu Keski-Euroopan helteisiin ja moottoritielle joissa vapaat nopeudet.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Jos ton poistaa kokonaan käytöstä, niin tarviiko tulpata vaan reiät, vai pitääkö laittaa letku tai putki lohkon lähdön ja tulon väliin?
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Ei voi tulpata, tukkii koko öljynkierron. Lohkossa kierre M18x1.5

Ja muistaakseni ne lämmönvaihtimen lähdöt on niin lähellä suodattimen vieressä, että hyvin hankala saada ryöstölaippaa mahtumaan suodattimen väliin jos sellaista haluaa. Ja olishan se hölmöä sinne sellanen askarrella kun valmiit lähdöt siitä päältä pitäs kuitenkin vetää yhteen, tokihan siinä saa sen termostaatin.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Mitä oon ite tutkaillu tota, niin ne liittimet siinä kansien välissä voi tukkia, koska se jäähdytin tulee sinne jäähdytysneste tilaan kansien väliin, niin jos tän systeemin purkaa, ei niillä reillä ole mitään tekemistä, muuta kuin tulpata umpeen tässä tapauksessa... Lohkossa olevien reikien kautta öljyn siis pitäisi kiertää läpi, koska siitähän kulkee normaalisti öljy sinne kansien välissä olevalle jäähdyttimelle ja takaisin, joten tähän pieneen väliin teettäisi putken tai laittaisi teräspunosletkun, ellei laita erillistä jäähdytintä keulalle ja asekartelis jonkin termostaatin väliin, että alkaa tietyssä lämpötilassa kierrättää sen jäähdyttimen kautta... tällä hetkellä tuntuu että helpoin tapa ois vaan laittaa se letku/putki väliin, ku pitäis muuteskin saada kaikki mahdollinen paino nyysittyä koneesta pois, sitten myöhemmin vois miettiä miten toteuttais lopun...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vuosia sitten kun näitä tulppailtiin, niin öljynjäähdyttimen päälle laitettiin M18x1,5 tulpat ja öljynsuodattimen lähelle tehtiin vain heittolenkki hydrauliikkaöetkusta. Eli vesi seilaa lämmönvaihtimessa kuten ennenkin mutta öljy ei siellä käy.

Tästä on jo aikaa toistakymmentä vuotta niin en ihan varma noista kierteistä ole. Mutta tallissa on yksi V6 purussa niin kun kerkeen voin mitata ja suunnitella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Juho M-P kirjoitti: 24 Kesä 2019, 00:39 Vuosia sitten kun näitä tulppailtiin, niin öljynjäähdyttimen päälle laitettiin M18x1,5 tulpat ja öljynsuodattimen lähelle tehtiin vain heittolenkki hydrauliikkaöetkusta. Eli vesi seilaa lämmönvaihtimessa kuten ennenkin mutta öljy ei siellä käy.

Tästä on jo aikaa toistakymmentä vuotta niin en ihan varma noista kierteistä ole. Mutta tallissa on yksi V6 purussa niin kun kerkeen voin mitata ja suunnitella.
Hienoa! Jos vaan kehtaat, itsellänikin on toi myös moottori pukin päällä ja pitäis purkaa sitä, mutta en tiedä millä aikataululla se tulee tehtyä...
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Kun se kerran on sulla pukissa ja helposti käsillä niin heitä se lämmönvaihdin kokonaan mäkeen sieltä ja reikien tukkeeksi jotkin hydraulitulpat tms.
DSC_0896.JPG
DSC_0915.JPG
DSC_0916.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Just noin. M16x1,5 on tulpan kierre. Ja sitten äljynsuodattimen luokse vain letkulenkki
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C25XE öljyjäähdytin

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Ok, kiitokset vastanneille :thumbsup:
Vastaa Viestiin