C20XE venttiilikoneiston meteli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 22 Touko 2018, 20:58

C20XE kansi kyseessä, moottori vasta kasattu,koneistettu yms, hydr.nostajat oli vanhat ja pitivät
meteliä joten vaihtoon-->inan valmistamat uudet tilalle.
Edelleen 1 tai 2 nostajaa säksättää todella reilusti, konetta käytetty paikallaan n.20min eikä hiljene.
Toisaalta kuulostaa että yläkerrassa olisi joku muukin karkea sivuääni...
Öljynpaineet on kylmänä 4,5bar, kuumana hieman vähemmän.

Öljyinä vielä tosin ns ensimmäiset(mitkälie Teboilit) jotka tarkoitus vaihtaa pois, mutta
onko kokemuksia vastaavasta ongelmasta uusilla nostajilla(tai siis painimilla)?
Ajamaan ei oikein pääse kun ei ole megaruutta säädöissä eikä autossa leimaakaan...

Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Juke83 » 23 Touko 2018, 11:19

Mitä sulla on tehty koneeseen, nokkia vaihdettu, puristuksia lisää jne? Jos imusarjaa/putkistoja on muutettu paljon vakiosta voi sitä kautta kuulua venttilikoneiston ääniä "omituisesti", vakioautoissa nämä äänet pyritään vaimentamaan mahdollisimman tehokkaasti.

Miten sitten kartat megasquirtissa, ovatko täysin alkutekijoissä? Eli onko tyhjäkäynti tasaista ja hyvää vai millaista? Jos ennakot pielessä niin koneen saa käymään vaivalloisen kuuloisesti, mutta ei tietenkään silläkään mitään säksätyksiä saa aikaiseksi.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 23 Touko 2018, 11:33

Moottori on ahdettu, xe:n vakionokat, omavalmiste imu/pakosarja , puristukset 8.5 Käy kyllä ihan tasaisesti 1000/1500/2000 rpm, ennakotkin
pitäis olla ns tontilla. Kansi on koneistamolla käynyt, mm ohjurit vaihdettu. Selkeesti kuitenkin nostaja(t) ääntelee.

Avatar
Timonen
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 17421
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Timonen » 23 Touko 2018, 21:38

Tehtiinkö kanteen uudet seetit? Lyhennettiinkö venttiilinvarsia?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 23 Touko 2018, 22:09

Kunnostus/tarkastus tehtiin Lahden kansityössä, pari vuotta aikaa niin ei selkeetä muistikuvaa, mutta ohjurit
siihen vaihtui, ei kyllä mistään lyhennyksestä ollut puhetta

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 24 Touko 2018, 21:14

Eipä muuttunut öljynvaihdolla mihinkään, öljyssäkään ei seassa mitään näkynyt...
Alkaa tuntua että kansi/nokka/venttiiliosastolla jotain pielessä, edelleen kuuluu joku karkea kierrosten mukaan
nouseva sivuäänikin joka tuntuisi yläkerrasta tulevan, sen lisäksi että muutama nostin naputtaa.
Paljerakona tasan 1mm, eli ei pitäisi ottaa mäntä kanteenkaan.

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 06 Joulu 2018, 10:37

Päivitystä tähän, ääni tulee imupuolelta 3 ja 4 sylintereiden kohdalta.

Tarkemmin tutkittaessa, uudet nostajat kyllä ovat täyttyneet kaikki, mutta 3 ja 4 syl imupuolella kevyesti työntäen menee 0.2 rakotulkki
väliin, muissa ei mene.Vaikuttaa että nostajan männässä loppuu säätövara?

Vertasin vanhaan nostimeen; iskussa eroa n.1.5mm, vanha on siis se umpinaisempi paksummalla männällä.
Imunokkaakin vertasin toiseen käytettyyn, ei näyttäisi kuluneelta tai hiotulta.
Mistähän löytyisi inan nostajia tuota umpinaisempaa mallia?

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3390
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja ?! » 06 Joulu 2018, 12:52

Onko auto ollut ajossa?

Omassa n. 10v seisseessä motissa yläkerta hiljeni vasta kun piti kierroksia 5-10min +3000rpm.Sitä ennen oli käynyt tyhjää muutaman tunnin ja ajettu pikku koeajoja,karmeeta räplätystä piti ennen tuota.

Ja juu voihan ne painimet olla viallisia jo uutenakin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega B 16V

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 06 Joulu 2018, 14:15

Ei ole ollut ajossa vielä, paikallaan käytelty kyllä reilustikkin, eri kierroksilla.
Pitänee kokeilla 4 vanhaa nostinta paikoilleen, josko ääni muuttuisi johonkin suuntaan.

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 06 Joulu 2018, 20:05

Eipä hiljentynyt vanhoilla nostajillakaan, edelleen 4 imupuolen takimmaisessa nostajassa saa työntämällä rakotulkin väliin, eli antavat
hieman periksi kun kaikki muut ovat ihan kovia käytön jälkeen...

Muistaako kukaan kannen öljykiertoa; eikö imupuoli kaikkineen ole ennen pakopuolta?
Ei käy nyt järkeen miksi tuonne ei tulisi kunnolla öljyä, nokka-akselin takapään "kuula" pitää kyllä, varanokassa
huomasin että se vuotaa läpi joten ei sitäkään voi kokeilla.
Pakonokkahan tässä on katkaistu takapäästä, mutta kierretulppa asennettu siihen.

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3390
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja ?! » 07 Joulu 2018, 12:30

Vai onko sulla jostain syystä muutama lyhyempi venttiili,jos nokka on ehjä vakio?

Toi nyt ei ehkä kuullosta siltä,että vaatisi vaan käyttämistä niinkuin tuossa omassa oli,mutta tosiaankin oma hiljeni vasta pitempi aikaisella "huudattamisella".Sitä ennen oli käytelty paljon ja kaasuteltu sekä ajettukkin pieniä koeajoja,mutta räplätti aina vaan.Itselläkin rupesi jo ihmetyttämään mikä siellä on hätänä,omassa oli uusittu z20let öljypumppu niin ajettelin jo ,että sillä suunnalla jotain hämminkiä.

Nyt jos on ollut käyttämättä useamman viikon niin 1-2 nostajaa pitää muutaman sekunnin ääntä ennenkuin hiljenee.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega B 16V

Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 187
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning » 09 Joulu 2018, 11:47

Venttiilien pituuttakin epäilin, mutta vertasin 1syl ja 4syl keskenään niin ei eroja näytä
olevan, mitattuna tönärillä venakopan tasopinnasta venttiilin päähän.

Vastaa Viestiin