Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
eeroolli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 08:16
Paikkakunta: Uusikaupunki

Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 12 Heinä 2018, 13:10

Hakua tuli palstalla käytettyä, mutta juurikaan ei Insignian ko. ongelmasta ollut juttua, joten kysytään tietäjiltä :)

TAUSTAA: Tuli noin viikko sitten hankittua autoliikkeestä Opel Insignia 2009 A 18XER kulkine, jossa jakopää oli uusittu 1-2018 6 tkm sitten + vuotava kampiakselin stefa, sekä katsastettu lappujen mukaan "moitteitta" 4-2018.
(Eli luotettava rinkulakeula tuli vaihdettua tämän hetkisen käyttötarpeen paremmin täyttävään tilavaan Insigniaan, ei varmaankaan olisi pitänyt :/)
Heti, milteipä parin päivän jälkeen (noin 200 km ajojen) jälkeen sattumalta huomattu että paisuntasäiliössä on melko runsaasti nesteen pinnalla mustaa moottoriöljyä ja säiliön yläpinta myös ruskeassa neste/öljymönjässä.
Öljyn täyttökorkissa tai mittatikussa ei taas havaittavissa minkäänlaista "ns. öljysmetanaa" tms. Auto ei myöskään savuta (kylmänä tai kuumana), lämmöt ei nouse yli normaalin ja paisuntasäiliössä ei kupli tms. Myös moottorin käyntikin on normaalin tuntuista. (Mitä nyt tuntuu hieman puhdittomalta, johtuisiko tuo mutu taas tottumuksesta entiseen kulkuneuvoon).

TEHDYT TOIMENPITEET tähän mennessä:
Auto toimitettu liikkeen määrittämään itseä lähinnä olevaan Autoasi-korjaamoon alkuviikosta diagnosoitavaksi ennen mitään suurempia toimenpiteitä. Eilen sitten saatu alkuinfoa korjaamolta, että kannentiiviste vuotaisi jostain ulospäin (öljyvuotoa ulospäin jostain kannentiivisteen välistä) = eli mahdollinen kannentiivistevuoto ainakin ulospäin.
Diagnoosi/ehdotettu korjausta: uusi kannetiiviste, kansipultit, (ja jakopää uudellen, miksi?)+ jäähdytysjärjestelmän pesut + työtä noin 12 h. = melko hintava korjaustoimenpide. Ko. arvio kustannuksista menee/lienee mennyt nyt autoliikkeeseen korjaamolta, mutta muutamia kysymyksiä silti mielessä.

KYSYMYKSET tietäjille/kohtalotovereille:
1. Voiko mitenkään olla mahdollista että välttämättä se vika ei olisikaan kannessa/kannentiivisteessä, koska muutamia hakuja tehdessä internetissä on tullut esille että öljyä on vuotanut joissakin muunkin merkkisissä autoissa kohdasta
A. "öljyn jäähdyttimesta"(ns. lauhduttimesta) nestetilaan ja kertynyt normikäytössä sitä kautta runsaastikin paisuntasäiliölle?
Joissakin vastaavissa ongelmia "hakutulosten mukaan ainakin noissaGM autoissa, "Opel, Vauxhall, Chevrolet".
Myös jossain vähän ajetussa johtotähdessä oli vaihdeltu ko. ongelman vuoksi turhaan aluksi esim. koko kansi ja kansitiiviste, eikä ollut ko. toimenpide auttanut, vaan loppujen lopuksi vika olikin ollut vuotavassa öljynjäähdyttimessä ja/tai sen tiivisteissä.
B. Myös jossain maailmalla esim. Astroissa vikana vuotava öljypumpun tiiviste (siinä jakopään kohdalla iso tiiviste) oli päästänyt jäähdytysnesteeseen öljyä pikku hiljaa.

2. Voiko määräaikaisen jakopääremontin (tai kampiakselin stefan vaihdon)yhteydessä käydä jotain, niin että päässyt öljyä jäähdytyskiertoon?

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17264
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja Timonen » 12 Heinä 2018, 17:19

2. Ei.


Eikö tuo remontti mene täysin myyjäliikkeen takuun tai virhevastuun piikkiin?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 1938
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja Iro » 12 Heinä 2018, 17:54

1A. Useimmin kyllä vuotaneet öljyn ulospäin, mikään mahdottomuus ei ole etteikö lämmönvaihtimessa menisi nesteet sekaisin mutta, täällä ei tietääkseni ole sellaista eteen tullut.

http://www.ecat24.com/opel/catalog/part ... 5681,5671/
C-Vectra Caravan -06 Z18XER, kauppakassi: Astra G CC -03 Z16XE, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4818
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 12 Heinä 2018, 19:37

Tosiaan jakopään hihna tulisi aina uusia jos se irroitetaan. Tässä tapauksessa vaihdetaan pelkkä hammashihna, kiristimen pultti ja ajetaan edellisen jakopään vaihdon mukaisesti jakopään vaihtoväli tätäyteen
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 603
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja Masi » 12 Heinä 2018, 19:50

Samoilla oireilla eli öljytöhnää paisuntasäiliössä itselleni on sattunut Vectrassa vaihtoehto 1B - öljypumpun tiiviste siis petti, aluksi luulin kyllä, että olisi kannentiiviste mennyt, mutta öljypumpun tiivisteellä siitä selvisi.

Avatar
eeroolli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 08:16
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 13 Heinä 2018, 01:51

Kiitokset hyvistä neuvoista/vinkeistä kaikille!
Tosiaan mennee sitten korjaukset myyjäliikkeen virhevastuuseen, kuten pitääkin.
Ensi viikolla näkee (toivottavasti) mistä vuotaa nestekiertoon öljyt, (mukavasti juuri kesä/lomaaika myös korjaamolla, eli vajaamiehitystä).
Aloitetaan tosiaan purkaminen/vaihtaminen "halvemmista vaihtoehdoista" eli öljynjäähdytin+tiivisteet esille ja tuo öljypumpun (iso)tiiviste sieltä jakopään kohdilta (oli ollut juurikin siinä kohdassa ainakin ulkoista öljyvuotoa) sen jälkeen jäähdytysjärjestelmän puhdistusta/pesua urakalla. Jos tokenee tuolla (toivotaan toivotaan) niin hyvä, mutta jos ei niin sitten menee kansihommiksi, eli se isompi ja kalliimpi pieti...Laitan tietoa kun selviää ongelma :)
Hämärän muistikuvan mukaan jostain ulkomaisestakin foorumista bongasin tuon öljypumpun tiivistevuodon (olisiko ollut 9-10 mallin Astrassa).
Niin, tuo olikin itselle uusi tieto, tuo hihnan uusinta jos joudutaan irrottamaan korjauksen yhteydessä. Hyvä tieto myös.
Tuollainenkin video tuli eteen (GM:n tekele tuokin ja "melko samalla" moottorilla) linkki: https://www.youtube.com/watch?v=2bCllbB ... e=youtu.be

Avatar
eeroolli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 08:16
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 27 Heinä 2018, 02:18

Pientä päivitystä tilanteeseen:
Auto oli korjaamolla reilun viikon ja tänään kävin noutamassa pois.
Oli ensin vaihdettu vain uudet öljynjäähdyttimen tiivisteet, mutta eipä ollut auttanut,
vaan ilmeisesti oli öljyä taas päässyt nestetilaan.

No, tilasivat sitten uuden öljynjäähdytitimen (lienee koko paketti kyseessä, hieman toimitusaikakin venahti, kun liene suoraan hyllystä löytynyt).
Sen jälkeen asennettu uusi öljynjäähdytin tarpeineen, lisäksi vaihdettu varmuudeksi moottoriöljyt + suodatin (mikäli öljytilaan olisi mahd. päässyt toimenpiteissä jäähdytystestettä).

Korjaamo testaillut mittauksillaan ja koekäytöillä/ajoilla toimivuutta.
Nyt oli oli kuulemma öljyt pysyneet omassa kierrossaan eikä ainakaan vielä tuo "vika" ollut uusiutunut.

Eli nyt sitten itse normikäytössä seurailen jatkossa, että korjautuiko tuolla "vähäisimmällä/edullisimmalla" korjauksella oireet :)
Mikäli vielä oireilee otetaan kuulemma toimeksi = Plan B. ja tutkitaan se öljypumpun/jakopään puoleinen iso tiiviste tai kansi auki = Plan C.
PS. Inkku on kyllä toimiessaan muuten oikein mukava auto ajaa :D

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3301
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Öljyä Insignian paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja ?! » 27 Heinä 2018, 17:41

Noi öljynjäähdytin/lämmönvaihdin viat on yleisiä joka merkillä.Joissain autossa niitä on 2kpl eli moottoriöljylle ja automaattilaatikkoöljylle omansa.

Öljyä kun joutuu paisariin niin se on kohtuu helppo vielä havaittakkin,mutta askin lämmönvaihdin kun vuotaa niin glygoli meneekin askiöljyn sekaan ja tekee tuhojaan herkemmin.
Kadett C 16V
Omega A 24V

Vastaa Viestiin