Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jaappeli_
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Heinä 2018, 23:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja Jaappeli_ » 11 Heinä 2018, 23:59

Morjensta. Tuli sitten tehtyä jakopäänrempassa Idioottivirhe ja nyt tiedustelisin kannattaako tuota alkaa tutkimaan vai onko parempi toimittaa auto suoraan Paalaamolle. Elikkäs tein tuossa jakopäänrempan tänään autolleni ( Opel Vectra B 1.8 16v vm 2001) ja juuri sain kaikki kilkkeet kasaan. Siinä sitten autoa autotallissa käynnistellessä auto lähti ongelmitta käyntiin ja kävi hetken, ennenkuin rakkine sammui kuin seinään. Siinä sit tutkiskellessa huomasin, että sieltä pelkääjän puolen alhaalta oli moniurahihna rattaineen lähtenyt kävelemään pultin kanssa ja jakopäänhihna ja sen alin ratas oli puoliksi lähtenyt pois paikaltaan :banghead: Kannattaako tuossa alkaa tutkimaan millasta jälkee venttiileille on tullut, vai tuleeko homma niin kalliiksi, että on vain parempi luovuttaa ja päästää auto haudan lepoon.

Avatar
sepse
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2888
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja sepse » 12 Heinä 2018, 00:15

Venttiileitä joudut uusimaan ja huonolla tuurilla ohjureita + vialliset jakopään kamat , tuskin muuta .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 8xB1 ja 3xB2 (2varaosina) joista 9kpl V6 mallia vuosilta 95-02 . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :)

Jaappeli_
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Heinä 2018, 23:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja Jaappeli_ » 12 Heinä 2018, 00:24

Huomenna pitäis alkaa purkamaan ja tutkimaan millaista tuhoa on tullut. Noh ompahan viikonlopuksi tekemistä, jos tuosta vielä soivan pelin saisi.

cb600
'Senator'
'Senator'
Viestit: 452
Liittynyt: 20 Touko 2006, 01:46
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja cb600 » 12 Heinä 2018, 10:31

Puoliksi paikaltaan?
Eli hammashihna on vielä ehjä ja paikallaan, ymmärsinkö oikein?

Jaappeli_
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Heinä 2018, 23:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja Jaappeli_ » 12 Heinä 2018, 12:21

Hammashihna on eheä ja oikealla kireydellä, mutta alhaalta oli karannut tää moniurahihnan iso rulla sitä paikallaan pitävän pulti kanssa ( https://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-ZAF ... 1266399300 )
Ja sen takana oleva kampiakselia pyörittävä pieni hammasratas oli päässyt karkaamaan hahlostaan ja pyöri tyhjää hammashihnan kanssa ja näin mäntien liikkuminen oli pysähtynyt. ( https://www.google.fi/search?q=cranksha ... 2pzeQ2n47M: )

Kuvat on nopeasti netistä kaivettuja vähän selventämään tilannetta toivottavasti nuo selventävät vähän tilannetta.

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17265
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja Timonen » 12 Heinä 2018, 17:09

Eli kampiakselin hammaspyörän pultti irtosi...

Saanko kysyä, että miten sä sen kiristit? Pitääkö se vetää ensin momenttiin ja sitten asteita?


Mutta siellä on tosiaan kuten jo mainittu jako sekaisin, eli sylinterikansi irti. Tarvitset siis ainakin yläpään tiivistesarjan ja kansipultit mahdollisten venttiilien ja niiden ohjurien lisäksi. Ohjurinvaihto hoituu moottorikoneistamolla. Samoin tasohionta.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Jaappeli_
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Heinä 2018, 23:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Opel Vectra B jakopäänremppa moka

Viesti Kirjoittaja Jaappeli_ » 12 Heinä 2018, 19:12

jos oon nyt ymmärtäny homman oikein nii siinä hammaspyörässä on kohouma ja sitten tuossa isommassa rattaassa on sitten vastaavanlainen aukko. Ne isketään vaan yhteen ja pultti momenttiin. Meikäläisellä oli vissiin käynyt semmonen moka etten ollut kunnolla laittanut sitä isompaa ratasta paikalleen, vaan se oli jäänyt kantamaan jostain ja tästä syystä sitten pultti oli jäänyt pikkusen löysälle. Sen takia tuo toinen rulla ei ollut lukkiutunut kunnolla paikalleen ja moottorin kiertäessä tyhjäkäynnillä pukeissa se oli sit päässyt lähtemään irti pultin kanssa.

Vastaa Viestiin