Vikaa Vekkulissa
Vectra c z20net pätkii
Hei.
Ongelmana on siis Vectra c z20net koneella joka yhtäkkiä alkoin ns pätkii ajossa.
Tankki oli aika tyhjä joten tankattiin lisää eikä auttanut joten ei ilmeisesti vesibensaa.
Tulpat ja pa-suodatin tuli vaihdettua eikä ollut apua.
Vikakoodia tulee 1 lambdasta alhainen jännite ja sytytyskatkoksia vaihtelevissa aylintereissä.
Livedataa katsottu ja tosiaan katkoksia tulee joka sylinteriltä. Kokeiltu vaihtaa yksi puola eikä ollut vaikutusta ja se ensimmäinen lambda vaihdettiin kanssa kylläkin käytettyyn. Samat vikakoodit toistuvat kokoajan.
Pinta kaasulla kiertää hienosti paikallaan mutta kun antaa täyskaasun niin ei kierrä, alkaa röpöttää/pätkimään ja paukuttaa putkeen.
Mietin voisiko vika olla esim suuttimessa?
Kiitos ja etukäteen vastauksista.
Ongelmana on siis Vectra c z20net koneella joka yhtäkkiä alkoin ns pätkii ajossa.
Tankki oli aika tyhjä joten tankattiin lisää eikä auttanut joten ei ilmeisesti vesibensaa.
Tulpat ja pa-suodatin tuli vaihdettua eikä ollut apua.
Vikakoodia tulee 1 lambdasta alhainen jännite ja sytytyskatkoksia vaihtelevissa aylintereissä.
Livedataa katsottu ja tosiaan katkoksia tulee joka sylinteriltä. Kokeiltu vaihtaa yksi puola eikä ollut vaikutusta ja se ensimmäinen lambda vaihdettiin kanssa kylläkin käytettyyn. Samat vikakoodit toistuvat kokoajan.
Pinta kaasulla kiertää hienosti paikallaan mutta kun antaa täyskaasun niin ei kierrä, alkaa röpöttää/pätkimään ja paukuttaa putkeen.
Mietin voisiko vika olla esim suuttimessa?
Kiitos ja etukäteen vastauksista.
Re: Vectra c z20net pätkii
Onko tullu mieleen, että katti/putki olis tukossa?Tommi89 kirjoitti:Pinta kaasulla kiertää hienosti paikallaan mutta kun antaa täyskaasun niin ei kierrä, alkaa röpöttää/pätkimään ja paukuttaa putkeen.
Re: Vectra c z20net pätkii
Ihan heti ensimmäisenä kysyn:
Mitkä tulpat autossa on?
Onko bensa vai bensa/etanoli?
Onko jokin "virisofta"?
Onko puolat ja vasta vaihdettu alkuperäisiä malleja (vai tarvike)?
Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa jatkamaan.
Mitkä tulpat autossa on?
Onko bensa vai bensa/etanoli?
Onko jokin "virisofta"?
Onko puolat ja vasta vaihdettu alkuperäisiä malleja (vai tarvike)?
Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa jatkamaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c z20net pätkii
Putki on juuri uusi rakennettu 2,5" ja katalysaattori tarkistettu ei ole tukossa.
Tosiaan softattu olikohan nimimerkki karqilla ja tämä tehty jo kesällä 2016.
Tulpat olivat platinium tulpat en muista nyt merkkiä (tarkistettu että sopii kyllä kyseiseen moottoriin).
Kyseessä pelkkä bensa kiikotin.
Puolia ei ollut kuin tarvikkeena saatavilla joteb kokeilin sillä.
Mahdollistahan ei ole että kaikki puolat menisivät kerralla koska erillispuolat joka sylinterillä ja katsottu että jokaiselta tulee sytytyskatkoksia.
Toisilta enemmän kuin toisilta.
Ihmettelen että vika ilmaantui ihan varoittamatta.
Tosiaan softattu olikohan nimimerkki karqilla ja tämä tehty jo kesällä 2016.
Tulpat olivat platinium tulpat en muista nyt merkkiä (tarkistettu että sopii kyllä kyseiseen moottoriin).
Kyseessä pelkkä bensa kiikotin.
Puolia ei ollut kuin tarvikkeena saatavilla joteb kokeilin sillä.
Mahdollistahan ei ole että kaikki puolat menisivät kerralla koska erillispuolat joka sylinterillä ja katsottu että jokaiselta tulee sytytyskatkoksia.
Toisilta enemmän kuin toisilta.
Ihmettelen että vika ilmaantui ihan varoittamatta.
Re: Vectra c z20net pätkii
Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset .
Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.
Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset .
Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.
Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41
Re: Vectra c z20net pätkii
Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
Re: Vectra c z20net pätkii
Tuskinpa nyt sentään hyppää, kun on ketjukone. Jos jakopää pettää, niin sitten on luultavasti jo suuremmat ongelmat. Onhan näissä jakopää vaivoja kuten 2.2:ssa, samaa perua kun ovat. Rohinaa, rahinaa ja tärinää pitää.wheeler deeler kirjoitti:Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
Jos kerran sytytyskatkoja tulee kunnolla, niin kyllä se silloin jo "paukkuu". Palamaton bensa pakosarjassa sen aiheuttaa. Joten huomio vaan sinne tulppa ja puola suuntaan. Sitten ahtoputkistoon.
Jakopään voinee nyt jättää rauhaan tässä tapauksessa. Sen oireet tulee esiin vähän eri tavalla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41
Re: Vectra c z20net pätkii
Puolat ja tulpat tuskin vialliset, jos tekee yhtäkkiä katkoja joka sylinteriin. Seoksen säätö voi olla pielessä, eli saa laihaa seosta kun ei täyskaasulla toimi.. Ilmamassamittari on silloin yksi vaihtoehto, joka itsellä on tullut vastaan kyseisillä oireilla.
Re: Vectra c z20net pätkii
Et tunnu tietävän trionic8 sielunelämästä mitään. Tämä on normaalia vaativampi puolien ja tulppien suhten. Johtuu ionisaatiotekniikasta joka toteutetaan tulppien kautta. Siihen siis vaikuttaa puolat ja tulpat. Tämä on nimenomaan herkkä ahdoilla ja puolat vanhenee iän myötä, kun magneettiominaisuudet muuttuu. Opislele trionic8! Äläkä vänkää!wheeler deeler kirjoitti:Puolat ja tulpat tuskin vialliset, jos tekee yhtäkkiä katkoja joka sylinteriin. Seoksen säätö voi olla pielessä, eli saa laihaa seosta kun ei täyskaasulla toimi.. Ilmamassamittari on silloin yksi vaihtoehto, joka itsellä on tullut vastaan kyseisillä oireilla.
Vielä....eritoten viritetyissä oireet alkaa huomata ensin.
Joten...aloittaja, selvitä nyt se tulppa ja puola juttu vaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c z20net pätkii
joo esim nakutusanturia ei moottorissa ole vaan niitä on neljä. eli sytytystulppaa.
tämän takia sinne ei kannata tarjota muutakuin mitsubishin(orkkis) puolaa ja ngk tulppaa.
ja jos auto on softattu niin kaikki puolat vaihtoon ja oikeat tulpat jos ei ole.
sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
tämän takia sinne ei kannata tarjota muutakuin mitsubishin(orkkis) puolaa ja ngk tulppaa.
ja jos auto on softattu niin kaikki puolat vaihtoon ja oikeat tulpat jos ei ole.
sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Vectra c z20net pätkii
Ei tässä "kiihdytäkään", vaan ainoastaan kerrotaan tosiasioita ja myös siinä samalla kehoitetaan perehtymään ko. auton moottoriohjaustekniikkaan ennenkuin alkaa summassa arvailemaan.
Arvailuja ne on itsellänikin, kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa, mutta tuntien tämän trionic8 ja aloittajan oireet, voi ehdottaa todennäköisimpiä syitä oireisiin.
Jakotukin paineet voi mitata bensan painemittarilla. Joskus tämä jakotukin kalvopaineensäädin antautuu niin, ettei ahtopaineilla enää nosta suuttimien painetta riittävästi.
ps. kannattaa saabfoorumin puolella käydä etsimässä vastaavanlaisista oireista keskustelua 9-3ss sc cv x - osiossa
Arvailuja ne on itsellänikin, kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa, mutta tuntien tämän trionic8 ja aloittajan oireet, voi ehdottaa todennäköisimpiä syitä oireisiin.
Tuo on hyvä huomio myös .Jartsa kirjoitti: sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Jakotukin paineet voi mitata bensan painemittarilla. Joskus tämä jakotukin kalvopaineensäädin antautuu niin, ettei ahtopaineilla enää nosta suuttimien painetta riittävästi.
ps. kannattaa saabfoorumin puolella käydä etsimässä vastaavanlaisista oireista keskustelua 9-3ss sc cv x - osiossa
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c z20net pätkii
petrisa kirjoitti:Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset .
Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.
Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.
Ongelma on ettei autolla pysty ajaa ollenkaan.
Tiedän ettei tarvike puolilla tee mitään mutta tuli kokeiltuu hätäpäissään yhtä puolaa, mutta kuitenki kaikilta tulee katkoksia paljon.
Tulpat ovat NGK platinium tulpat ja tarkistettu soveltuvuus autoon.
Re: Vectra c z20net pätkii
Kevyellä kaasulla paikallaa pystyy kierrättää hyvin ilman että ampuu edes putkeen.wheeler deeler kirjoitti:Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
Re: Vectra c z20net pätkii
Bensanpaineita oon kanssa miettiny että pitäis mittailla, mutta ei oo kyseistä mittaria tällä hetkellä ja niin rajoitetusti aikaa selvitellä auton vikaa.Jartsa kirjoitti:joo esim nakutusanturia ei moottorissa ole vaan niitä on neljä. eli sytytystulppaa.
tämän takia sinne ei kannata tarjota muutakuin mitsubishin(orkkis) puolaa ja ngk tulppaa.
ja jos auto on softattu niin kaikki puolat vaihtoon ja oikeat tulpat jos ei ole.
sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Re: Vectra c z20net pätkii
Rookeri kirjoitti:Mistä tarkistettu soveltuvuus?Tommi89 kirjoitti:petrisa kirjoitti:Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset .
Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.
Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.
Ongelma on ettei autolla pysty ajaa ollenkaan.
Tiedän ettei tarvike puolilla tee mitään mutta tuli kokeiltuu hätäpäissään yhtä puolaa, mutta kuitenki kaikilta tulee katkoksia paljon.
Tulpat ovat NGK platinium tulpat ja tarkistettu soveltuvuus autoon.
Varaosamyyjän luettelosta.
Olen siis autokorjaamolla töissä ja meidän varaosamyyjä tarkistelee tietonsa monen ohjelman kautta.