20NE ja käyntihäiriö

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Tere
Minulla on 20NE koneella oleva Ascona C. Auto pelaa hienosti kun jättää tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen irti, mutta erikoinen pätkiminen ja tyhjäkäyntikierrosten humpaaminen alkaa kun kytkee tyhjäkäyntimoottoriin liittimen kiinni. Liitin rti auto pelaa hienosti, mitä nyt tietenkin tyhjäkäyntikierrokset on reilunlaiset. Mistä voisi olla kyse? Tyhjäkäyntimoottori on uusi eli siinä ei pitäisi olla vikaa.
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja japa »

Jotenkin 2.0ne ja käyntihäiriö ei vaan sovi yhteen. Viisaammat voi jatkaa.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Kenen valmistajan tk-moottori se uusi on? Ei kai Topran?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja japa »

:whack: jos on topran niin ei voi toimia :whack:
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Tilasin Saksasta Löwe-merkkisen. Minulla on samanlainen C Ascona varaosa-autona ja kokeilin ennen uuden Tyhjäkäyntimoottorin tilaamista myös toisella Bosch-merkkisellä, mutta tuntuisi sama vika toistuvan. Auto saattaa pelata 20km ihan ok, mitä nyt pientä aaltoiltua tasakaasuajossa. Sitten pintakaasulla yhtäkkiä rytkäsee niin että kierroslukumittari käy nollassa ja sekunnin päästä käy taas normaalisti. Toisinaan rötäys sytyttää myös moottorin vikavalon.
Samantien kun nyppää tk-moottorilta piuhan irti niin käy tasasta, mutta korkeaa ~1200rpm tyhjäkäyntiä. Tuolloin ei myöskään rytki eikä tasakaasu aaltoile.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Jos vikavalo on kerran palanut, niin oletko lukenut vikakoodit? Mitä vikakoodeja ilmeni?

Oletan, että sulla on siellä 1- tai 2-kärkitulpat? Onko ne milloin vaihdettu?
Tulpanjohdot?
Virranjakajan kansi ja pyörijä?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Minkälainen näissä vanhuksissa on vikakoodinluku ja millä aparaatilla niihin pääsee käsiksi? Haluaisin kyllä jotain perusteluja miksi sytkäpuoli toimii kuin enkeli kun tk-moottorin piuha on irti. Jos sytkäosat on huonot niin kyllä auto rykisi sitten kokoajan tk-moottorin kanssa tai ilman.
Termostaatti jää auki eikä lämmöt tahdo tulla keskelle, mutta noinkohan on vaikutusta...meneekö auto varaohjelmalla jos tk-moottorin pistoke on irti eli ohittaisi jonkun anturin tms. Ja kytkettynä tuo anturi antaisi katkonaista infoa?
Avatar
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1285
Liittynyt: 22 Marras 2005, 18:48
Paikkakunta: Toijala

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja sinkkone »

Tämän keskustelualueen alussa on kiinnitetty topic "kuinka luen vikakoodit".
Asconan tapauksessa onnistuu hyppyjohtosysteemillä.
Tuli mieleen moottorin lämpötila-anturi, onko vaihdettu tai varmistettu toimivuus?
Varmaksi en sano mutta eikös tyhjäkäyntisäädin ole kylmällä koneella jatkuvasti auki ja koneen lämmettyä vain hiukan tyhjäkäynnillä.
On se kova...
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Pari päivää sitten otin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin (siis siitä termostaattikotelosta, ei kai näissä muualla lämpöanturia olekkaan?) varaosa-autosta, puhdistin sen ja laitoin paikalleen. Samalla uusin anturin johtoon uuden liittimen kun oli niin hapettunut. Jotain muuttui eli nyt auto lähtee ilman kaasun painamista kylmänäkin käyntiin ja toimii jokseenkin oikein kun moottori vähän lämpenee. Ongelmia on edelleen varsinkin heti startin jälkeen ilmenevä tasakaasun kiusallinen nykiminen ja pieni aaltoilu maantien pinta/tasakaasu osuuksilla.
Anturin vaihto ei vaikuttanut lämpömittarin toimintaan eli edelleen lämmöt jää reilusti alle normaalin käyntilämmön eli tuolta osin vanhakin anturi näytti oikein.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja hukka »

Siinä kotelossa taitaa olla kaksi anturia 2napanen eculle ja 1napanen mittarille olihan se anturi samanvärinen kun varaosa luettelot taitaa antaa erivärisiä (eri vastus arvolla) mutta itsellä ollu sinisiä kaikki
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja japa »

Katso vielä termostaatti jos on kesä malli niin lämpömittari ei nouse enenpää.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Minulla on molemmissa Asconoissa vain yhdet anturit paikallaan termostaattikoteloissa. Varaosa-autossa anturi oli siellä kotelon sivussa jakopään puolella ja käyttö Asconassa se oli siinä kotelon päällä. Anturin väriä en huomannu kattoa. Molemmissa moottoreissa on kyllä paikat kotelossa kahdelle anturille, mutta esim. ylimääräisiä johtoja ei näy roikkuvan missään.
Termostaattivika onkin jo tiedossa, mutta kotelon kannen pultit on hapettunu koteloon kiinni sillä intesiteetillä että ne menee poikki jos koittaa irrottaa. Kohta on jakopäänremmin vaihto niin vaihdan koko sen alumiinisen vesipäädyn sinne sylinterinkannen päähän samalla. Vika ei kuitenkaan johdu termostaatista sillä ongelmat ilmenee nyt nimenomaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen.
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja japa »

Se termari voi olla auki koko ajan. Tai sitä ei ole lainkaan. Niitäkin on tullu vastaan. Vesi kiertää koko ajan ja kone käy kylmänä.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
nukkumatti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nukkumatti »

Jos kaikki on moottorissa kunnossa niin jäähdytinnesteen lämpötilalla ei saa vaikuttaa moottorin toimintaan. Nyt tällä on selvästi joku hätä. Kokeilen viikonloppuna lukea vielä vikakoodit jos sieltä jotain paljastuisi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 20NE ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tarkista ilmamäärämittarin hiilipinta. Aiheuttaa nykuttämistä kun mitattu ilmamäärä katkoo.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin