2.8T ja jakoketju

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja white2 »

Onko niin, että 2007 mallissa jakoketjun kiristin on mekaaninen ja vanhemmassa mallissa hydraulinen?
Kestääkö uudempi versio jotenkin pidempään ja mikä niissä olikaan vaihtoväli vai tarvitseeko vaihtaa ollenkaan?
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja white2 »

Kysymys koskee siis vectran konetta.
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Hydrauliset 3kpl ovat kaikissa malleissa.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
white2
OCF Member 2017
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Touko 2015, 22:52

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja white2 »

Ok. Mikä muutos tehtiin ketjuun?siis 2007 malliin, ja mikä sen vaihtoväli on?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ketjut muuttuu -07. Vanhemmissa sellainen o rengas ketju tjsp. -07 ja uudemmat ilman laakerointia(siis ne nokille menevät ketjut, alaketju sama kaikissa, siellä on kolme ketjua). Ei ole vaihtoväliä määrätty, mulla hyppäs ketju 117tkm kohdalla(-07 eli uudempi jakopää mulla) ja muutama vena vinossa. Eikä pitänyt mitään ääniä tai varoitellut muutenkaan ennenku hyppäs.

Itse en kauheesti yli 100tkm ajaisi ketjuilla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13554
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Joo ja vectra tbo

Minkäverran ajettuna vectra sinulle tuli? Ymmärtääkseni pidit tiheämpää öljynvaihtoväliä kuitenkin.

Jatkaen tästä koneesta ollut muualla foorumilla juttua,
Perus moottorihan on holden ja turbo tekniikka saabin.
Holdenilla kovemmat öljyluokitukset.

117-285tkm on kestäneet jakopäät ennen hyppäämistä minun tietooni. Itse varmaan hipostelisin huippuöljyjä ja poksauttaisin jakopään kuitenkin 250tkm jälkeen. Ei kannata ajaa tiheämmälläkään (15tkm) huoltovälillä yli 200tkm ketjulla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

vectraTBO kirjoitti:Ketjut muuttuu -07. Vanhemmissa sellainen o rengas ketju tjsp. -07 ja uudemmat ilman laakerointia(siis ne nokille menevät ketjut, alaketju sama kaikissa, siellä on kolme ketjua). Ei ole vaihtoväliä määrätty, mulla hyppäs ketju 117tkm kohdalla(-07 eli uudempi jakopää mulla) ja muutama vena vinossa. Eikä pitänyt mitään ääniä tai varoitellut muutenkaan ennenku hyppäs.

Itse en kauheesti yli 100tkm ajaisi ketjuilla.
Ensimmäisissä moottoreissa kaikki ketjut "o-rengasketjuja" (ämerikassa)
Sitten muuttui alaketju "telaketjuksi" (ekat mosat opelin kopassa)
Jonka jälkeen kaikki 3 ketjua kyseisiä "telaketjuja"
Nykyään en tiedä minkälaisia ovat mutta tuskin ovat päässeet ongelmasta kokonaan eroon vieläkään.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

1,2sorsa kirjoitti:Joo ja vectra tbo

Minkäverran ajettuna vectra sinulle tuli? Ymmärtääkseni pidit tiheämpää öljynvaihtoväliä kuitenkin.

Jatkaen tästä koneesta ollut muualla foorumilla juttua,
Perus moottorihan on holden ja turbo tekniikka saabin.
Holdenilla kovemmat öljyluokitukset.

117-285tkm on kestäneet jakopäät ennen hyppäämistä minun tietooni. Itse varmaan hipostelisin huippuöljyjä ja poksauttaisin jakopään kuitenkin 250tkm jälkeen. Ei kannata ajaa tiheämmälläkään (15tkm) huoltovälillä yli 200tkm ketjulla.
66tkm ajettu oli ennen kuin mulle tuli. Silloinkin vaihdeltu öljyjä useemmin kuin se 30tkm. Itse pidin max vaihtovälinä 10tkm mutta eihän se auttanu kun ne ketjut venyy kuitenkin :bonk:

Linkistä kuvia -07 jakopäästä ja mun surullinen stoori: https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4

OPC Inkkuja kun oon kattellu niin todella monessa noin 100tkm ajetussa ketjut vaihdettu.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
cGv
OCF Member 2020
Viestit: 501
Liittynyt: 22 Syys 2009, 22:49
Paikkakunta: Ylistaro (seinäjoki)

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja cGv »

Tuo kilometri määräkin vaihtelee joillaki kilahtaa ennen 100tkm joillaki myöhemmin. Mun omalla oli ajettu 280tkm kun ostin ja vikavalo paloo jo ostettaes ja ajoin oston jälkeen vielä 2tkm ennenkun otettiin remonttiin se ja olihan ne venyny mutta ei liikaa niin että pomppas.. Ja huoltokirjassa ei mitään merkintöjä että olis ennemmin vaihdettu.
Astra K 1.4T
Ex.
Vectra C2 2.8T
Vectra B2 2.5
-OPC-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Loka 2014, 11:36
Paikkakunta: Loimaa

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja -OPC- »

Tämäkin olisi hyvä kun jossain oikeasti olisi se faktatilasto näistä "jakoketju" ongelmista.

Opelhan ei näitä pidä mitenkään tyyppivikana, koska niitä ilmestyy suhteellisen harvoin.

Onko nyt vaan kyse siitä, että koska remontti maksaa paljon niin siitä pidetään meteliä?

Onko jollain arviota tms. kuinka monta autoa on käynyt pajalla ketjun vian takia? Esimerkillä. 1/100, 1/500 000
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13554
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

2/10 mutta niistä takuuaikana 2/100
Tämä siis oma arvaus arvio
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yleistä jakoketjuasiaa vuodelta 2014:
Alan edustajat toteavat, että valtuutetussa merkkihuollossa huolehditaan siitä, että valmistajan kyseiselle autolle laatimaa huolto-ohjelmaa noudatetaan ja ajoneuvo toimii moitteetta.
"Auton elinkaari ei ole sama huoltamattomalla tai valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti huolletulla autolla", Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteessa todetaan.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/autoala ... n-oma-vika

Hyviä kommentteja siellä.
-OPC-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Loka 2014, 11:36
Paikkakunta: Loimaa

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja -OPC- »

Luin ton saman jutun. Jakoketjuhan toimii öljynpaineella, joten oleellista on että siellä on velliä koneessa. Toki jos on viallinen, niin mekaaniseen osaan ei paljon oikeat öljyt auta. Mutta uskon tuohon, että hyvä öljyväli ja muutenkin järkevä ajotyyli pitää auton ehjänä.

Mutta aika vähän täällä foorumilla kukaan niistä ketjuista valittaa.

Toki muutama juttu löytyy, mutta uskon silti että täällä on enemmän z28net koneella olevia joilla se on täysin ehjä ja toimiva.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Silloin kun kyselin jakopään vaihdolle hintaa yllätyin siitä että joka korjaamo josta Porissa kysyin oli tehnyt 2.8 mottiin muutaman jakopään vaikka yhtään autoa en tiedä mihin olisi se täällä tehty.

Mun mielestä moni ei vaan kerro että on jouduttu korjaamaan ja laittavat auton kiertoon ettei tarvi kallista hommaa uudelleen teettää. Tästä syystä myös jätetään huoltokirjasta helposti pois se maininta remontista, sanotaan vaan että ketju on huoltovapaa.

Eli jos ei ole autolla uudesta saakka ajanut ja huoltokirjassa ei ole merkintää jakopääremontista niin se ei tarkoita etteikö sitä olisi jo voitu tehdä...
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
-OPC-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Loka 2014, 11:36
Paikkakunta: Loimaa

Re: 2.8T ja jakoketju

Viesti Kirjoittaja -OPC- »

Nii just. Toi on varmaan myös noin. Yleensä vain vioista puhutaan ja kehuista vaietaan. Lähinnä siksi ihmettelin kun siitä kohkataan ja pelotellaan. Ja kun yrität etsiä tietoa niin ei siitä kovin moni puhu. Toki englantilaisilta foorumeilta löytyy tietoa myös. Mutta jotenkin hankala muodostaa kuvaa oikeasti vian laajuudesta.
Vastaa Viestiin