Opel Vectra (B-malli) radio antenni.

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
FusionWolf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Variable

Viesti Kirjoittaja FusionWolf »

Do dii, kävin paikallisessa Opel liikkeessä kyselemässä tuosta radioantennista ja sen verran selvisi, että se punavalkoinen piuha siinä alimmassa rivissä sitä ISO liitintä herättää antennivahvistimen. Eli sille pitää antaa virtaa virtalukon kautta ei jatkuvana (näin sanoivat).

Se jäi vielä selvittämättä, että mitä se harmaa piuha tekee siinä samassa nastassa?!?

Ja omien kokemuksien mukaan jos tuon punavalkoisen kytkee, niin aina mankan käynnistyksessä häviää, sitten se päivämäärä siitä näytöstä...kele.

Eli jos haluaa sen päivämäärän näyttöön ja radion kuulumaan tarvii asentaa ulkopuolinen antenni...stana. Hyviä vaihtoehtoja antennin paikalle ja mallille otetaan vastaan :smile:.
Onni
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Onni »

Vielä lyhyesti:
Jännitesyöttö vahvasrille tulee punavalkeaan piuhaan, harmaa on ratille tulevia kauko-ohjausnappuloita varten ja se kolmas punaharmaa piuha pimentää näytön, kun vahvistimelle syötetään punavalkeaan piuhaan jännite. Eli jos haluat pitää päivämäärät kuitenkin näytöllä ja vahvistimen toiminnassa, niin katkaise punaharmaa piuha ja eristä päät hyvin, sillä ne eivät saa päästä "maihin". Huomaa: punaharmaa piuha on hieman ohuempi kuin muut piuhat eli 0.35, kun muut on 0.5 ja 0.75mm2.
FusionWolf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Variable

Viesti Kirjoittaja FusionWolf »

On 2002-08-22 00:37, Onni wrote:
Vielä lyhyesti:
Jännitesyöttö vahvasrille tulee punavalkeaan piuhaan, harmaa on ratille tulevia kauko-ohjausnappuloita varten ja se kolmas punaharmaa piuha pimentää näytön, kun vahvistimelle syötetään punavalkeaan piuhaan jännite. Eli jos haluat pitää päivämäärät kuitenkin näytöllä ja vahvistimen toiminnassa, niin katkaise punaharmaa piuha ja eristä päät hyvin, sillä ne eivät saa päästä "maihin". Huomaa: punaharmaa piuha on hieman ohuempi kuin muut piuhat eli 0.35, kun muut on 0.5 ja 0.75mm2.
OK Thnx! Pitää tänään styypätä.
L@te
'Senator'
'Senator'
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja L@te »

Eipä löytynyt punaharmaata piuhaa, keltaharmaa löytyi?
FusionWolf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Variable

Viesti Kirjoittaja FusionWolf »

Sama vamma ei ollut mitään ohuempaa punaharmaata piuhaa ollenkaan.

Tein testin joka kumoaa tuon edellisen väitteen tuosta punaharmaasta piuhasta ja puoltaa omaa teoriaani.

Eli CD-soittimessani on siis kaksi liitinriviä siinä mustassa ISO liittimessä. Opelin ISO liittimessä on siis kolmeriviä, niitä liittimiä.

Soittimen ISO liittimessa on siis se alempirivi jossa on siis virta, maa, antenninvahvistin, puhelin ja joku jota just nyt en muista. Ylemmässä rivissä on vain kaiutinlähdöt. Opelin ISO liittimessä on siis kolmeriviä joista alempi ja keskimmäinen on samanlaisia kuin JVC:n omassa, mutta ylimpään tulee joitakin ruskeavalkoisia piuhoja muutama kappale.

Laitoin tuon CD-soittimen ISO liittimen kiinni CD-soittimeen ja vedin siitä piuhat yksikerrallaan Opelin ISO liittimeen.

Ensin kytkin maapiuhan (ruskea) ja virtapiuhan (punainen). Laitoin CD-soittimen päälle ja auton monitoiminäyttö ei inahtanutkaan.

Tämän jälkeen kytkin CD-soittimen ISO liittimestä antenninvahvistimen kohdasta piuhan (sinivalkoinen JVC:n ISO liittimessä) siihen Opelin antenninvahvistimeen (punavalkoinen). Käynnistin soittimen ja auton monitoiminäyttöön syttyi kello ja lämpötila.

Laitoin auton käyntiin soittimen ollessa päällä. Näytössä ei tapahtunut muutoksia. Sitten sammutin soittimen (auton käydessä) ilmestyi siihen päivämäärä. Sitten kun sammutin auton, sammui myös näyttö (luonnollisesti).

Tämä siis todistaa, että kun mankasta kytkee virran, maan ja antennin vahvistimen on päivämäärän saaminen näyttöön mahdotonta (ellei sitten pidä kytkeä jotain muitakin piuhoja).

Niin kuin eilen sanoin katkaisin tuon punavalkoisen piuhan ja näytössä paloi sillon tuo päivämäärä aina kun autoon laittoi virrat. Mankan virrat ei siis herättänyt tuota näyttöä silloin millään tavalla, mutta heti kun autoon laittoi virrat tuli näyttö täyteen informaatiota.

Kun punavalkoinen piuha oli poikki ei radio kuulunut keskustaa kauemmaksi (paitsi radiomafia kuului Lahdesta Kouvolaan koko matkan :smile:. Liitin tänään tuon punvalkoisen piuhan takaisin, jotta voin kuunnella radiota kunnolla.

Ainoa ratkaisu on siis laittaa autoon erillinen antenni ja katkaista se punavalkoinen piuha. Hyviä ideoita antennin paikasta ja muodosta otetaan vastaan :smile:.
FusionWolf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Variable

Viesti Kirjoittaja FusionWolf »

Niin ja vielä lisäten edelliseen kokeilin kytkeä ja olla kytkemättä niitä piuhoja vähän miten sattuu ristiin rastiin, mutta mitenkään tuota näyttöä ei saanut näyttämään sitä päivämäärää muuten kuin katkaisemalla se punavalkoinen piuha, joten se siitä.

Edit: Niin nyt on kiva kun Opelin ISO liittimen takana on kaikkissa johdoissa yks sokerinpala kun on tullut vähän pätkittyä ja liiteltyä niitä johtimia :smile:. No onnex ne ei näy sieltä minnekkään.

<font size=-1>[ This Message was edited by: FusionWolf on 2002-08-22 22:26 ]</font>
Iso_G
'Senator'
'Senator'
Viestit: 306
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Kiitokset FUSIONWOLF että tuhosit johtos ja näit vaivaa... Tairan vetää mankan tänään irti ja katon löytyiskö se vahvarin virta.. KU ei meilläpäin kuulu ku toi nova kaupungin ulkopuolella ja siihen RYYTYY... Ilmoittelen miten käy... TOIVON VAAN...
Ajattelepa ite omalle kohalles!?
2.0 16v Omega-95 16v
FusionWolf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Variable

Viesti Kirjoittaja FusionWolf »

No eipä mittään. Selvittää tuo piti jokatapauksessa. Ajoin tänään Lahdesta Kouvolaan ja NRJ kuului hyvin kokomatkan. Heitti vaan Kausalan kohdalla RDS uuden taajuuden, mutta en edes kuullut missä vaiheessa. Huomasin vaan jossain vaiheessa matkaa, että nyt on taajuus vaihtunut Kouvolan taajuudelle.
Iso_G
'Senator'
'Senator'
Viestit: 306
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Mulla on kaupunki alueellakin ollu semmosta ärsyttävää pikku rätinää diskanttipuolella aina ku menee katveeseen... NO tänään toivottavasti kerkee repiin piuhat näkyviin...


_________________
2.0 16v Omega-95 16v

<font size=-1>[ This Message was edited by: Iso_G on 2002-08-27 09:19 ]</font>
jaa243
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 02:00

Viesti Kirjoittaja jaa243 »

Onni kirjoitti:Vielä lyhyesti:
Jännitesyöttö vahvasrille tulee punavalkeaan piuhaan, harmaa on ratille tulevia kauko-ohjausnappuloita varten ja se kolmas punaharmaa piuha pimentää näytön, kun vahvistimelle syötetään punavalkeaan piuhaan jännite. Eli jos haluat pitää päivämäärät kuitenkin näytöllä ja vahvistimen toiminnassa, niin katkaise punaharmaa piuha ja eristä päät hyvin, sillä ne eivät saa päästä "maihin". Huomaa: punaharmaa piuha on hieman ohuempi kuin muut piuhat eli 0.35, kun muut on 0.5 ja 0.75mm2.
mulla on rattinäpykät pois käytöstä, mutta aattelin että vois olla komeemman näkönen jos laittas edes rattinäppäinten valot palaan.

kysynkin siis, että uskaltasko tonne rattinäppäinten harmaaseen johtoon laittaa 12v herätteen?
Vectra vm. 2006 2,2 direct business line
jaa243
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 02:00

Viesti Kirjoittaja jaa243 »

sain jo toimiin laitoin vaan radionvahvistimen virtajohdon siihen harmaaseen. näkyi olevan samassa nastassa tuon puna-valkoisen eli juurikin antennivahvistimen virtajohdon kanssa.
Vectra vm. 2006 2,2 direct business line
Avatar
Osku87
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 12:51
Paikkakunta: Tampere/E-P

Viesti Kirjoittaja Osku87 »

Eli jos haluaa sen päivämäärän näyttöön ja radion kuulumaan tarvii asentaa ulkopuolinen antenni...stana. Hyviä vaihtoehtoja antennin paikalle ja mallille otetaan vastaan .
Mallista en tiedä, mutta hyvä sille on katon takareuna. Ittellä on joku sellanen 10 cm:n pikkuantenni, joka on ilmeisesti vahvistettu jostakin välistä. Sillä ainakin kuuluu radio todella hyvin. Tuosta takalasin antennista sen verran, että joillakin on takalasinlämmitimen päälle kytkeminen haitannut kuuluvuutta mahtavasti.
Mulla muistaakseni clarionissa oli vaan 2 iso-liitintä ku autos alunperin 3 kpl!!!
yhdessä on virrat, toisessa kajarit ja mitä kolmannessa???
Kolmannessa CD-vaihtajan ohjaus ja line-in-liitännät (eli niitä ei normaalisti ole kytketty mihinkään) ja jos löytyy alkuperäisen soittimen perästä vielä neljäs rivi, johon Vectrassa ei ole liitintä, niin sinne tulee vahvistimen ohjaus ja vahvistimen äänilähdöt.
Avatar
CableGuy
OCF Member 2020
Viestit: 3348
Liittynyt: 26 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja CableGuy »

Allekirjoittaneella on sellainen ongelma, että radion rätinöihin ja kuulumattomuuteen löytyi syy mankan ja antennin välistä.

Siis antennijohdossa on mankan puolelta liitin osina. Saako jostakin tee-se-itse-liittimiä kun näyttäs olevan aika hyvässä paketissa tuo johto (ei tarvitsis purkaa puolta autoa yhden johdon takia)?

On kyllä tuo antennin johto pituudeltaankin aika tarkoilla, vieläkö voisi liittimen laittaa kun ei tahdo enään kunnolla yltää mankka ulos johdon kanssa...

Voisin, mikäli löydän liittimen, asentaa suoraan semmosen pioneerin mankkaan käyvän liittimen tohon.
Avatar
Osku87
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 12:51
Paikkakunta: Tampere/E-P

Viesti Kirjoittaja Osku87 »

Eli siis, jos oikein ymmärsin niin sulla on se antennijohdon liitin rikki.

Noita johtoliittimiä pitäisi saada ihan autotarvikeliikkeistä (tai sähköliikkeestä). Nehän ovat suurimmaksi osaksi standardeja.
Avatar
MaSo-
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Syys 2006, 21:41
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MaSo- »

FusionWolf kirjoitti:Itselläni näytöstä hävisi päivämäärä kun vaihdetun soittimen laittoi päälle. Sitten katkaisin virtaliittimen viereisestä nastasta kaksi piuhaa (sinne meni harmaa ja valkopunanen), niin näyttöön ilmestyi tuo päivämäärä. Katkaisinko siis tuon antennin vahvistimen piuhan? Mikäs se toinen piuha sitten oli joka meni samaan nastaan?

Kyseessä on siis se b vectran alkuperäinen johtoryhmä liitettynä JVC:n CD-soittimeen jossa ei ole kuin kaksi riviä noita liittimiä, eli auton näyttöä ei ohjata vaan tiedot ovat mankan etupaneelissa.

edit: niin ja tuli mieleen, että katkaisin ensin tuon harmaan piuhan ja käynnistin mankan jolloin päivämäärä katosi näytöstä. Sitten katkaisin tuon punavalkoisen jonka jälkeen päivämäärä pysyi näytössä. Pitäisikö se harmaa liittää takaisin?

edit2: kerrottakoon vielä, että nuo kaksi piuhaa tulivat siis sen ISO liittimen "alimpaan" kerrokseen eli siihen samaan johon tulee virransyöttö, maadoitus ja jne. Keskimmäiseen tulee kaiuttimet ja "ylimpään" ilmeisesti niitä monitoiminäytön piuhoja. Tuosta JVC:stä siis puuttuu tuo "ylimmän" kerroksen liittimet kokonaan, mutta se kolo on siinä, joten tuo liitin sopii siihen mankkaan. Katkaisin vaan ne piuhat koska halusin, että päivämäärä näkyy siinä näytössä kokoajan.

<font>[ This Message was edited by: FusionWolf on 2002-08-21 11:32 ]</font>
Vaihdoin itelleni -99 B Vectraan JVC:n soittimen, aj Opel-liikkeen asentaja neuvoi katkaisemaan juurikin punavalkoisen johdon, sekä kääntämään muistivirran ja virran toisinpäin. Nyt pysyy kanavat&säädöt muistissa, ja näkyy päivämäärä.
Vastaa Viestiin