subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
ei tässä todellakaan mitään närää ainakaan mun puolelta oo tulossa.
mielenkiintoinen tuo että 4ohmissa soisi hifikorvalle "paremmin".
itsellä AB vahvistin subbarille ja 4ohmiin, vaikka mahis ois soittaa molempia puhekeloja eri kanavilla ns. "stereona" 2ohmia per kela. samoilla tehoilla.
lisäksi soittimesta tulee kaksi kanavaa subille oikea ja vasen että ois stereota alusta loppuun saakka.
eli voisin testatakkin tuon, mutta mitä mulle on aikaa saatossa kantautunut niin D- päätteiden kanssa ei ole eroa onko 1/4ohm.
ja itselle on ehdotettu soittamaan monona tota JBL:ää.
vielä ei tarvis muutaku hifikorvan...
mielenkiintoinen tuo että 4ohmissa soisi hifikorvalle "paremmin".
itsellä AB vahvistin subbarille ja 4ohmiin, vaikka mahis ois soittaa molempia puhekeloja eri kanavilla ns. "stereona" 2ohmia per kela. samoilla tehoilla.
lisäksi soittimesta tulee kaksi kanavaa subille oikea ja vasen että ois stereota alusta loppuun saakka.
eli voisin testatakkin tuon, mutta mitä mulle on aikaa saatossa kantautunut niin D- päätteiden kanssa ei ole eroa onko 1/4ohm.
ja itselle on ehdotettu soittamaan monona tota JBL:ää.
vielä ei tarvis muutaku hifikorvan...
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä ajaako subbarivahvistin kahta 2 ohmin kelaa vai yhtä 4 ohmista sillattuna, molemmissa tapauksissa vahvistimen näkemä kuorma on sama, eli noin sitä ei voi testata.Mrop kirjoitti:mielenkiintoinen tuo että 4ohmissa soisi hifikorvalle "paremmin".
itsellä AB vahvistin subbarille ja 4ohmiin, vaikka mahis ois soittaa molempia puhekeloja eri kanavilla ns. "stereona" 2ohmia per kela. samoilla tehoilla.
lisäksi soittimesta tulee kaksi kanavaa subille oikea ja vasen että ois stereota alusta loppuun saakka.
eli voisin testatakkin tuon
Äänenlaatuero tulee siitä että mitä matalampi on subbarin impedanssi, sitä pienemmäksi jää vaimennuskerroin eli vahvistimen antoimpedanssin ja subbarin impedanssin suhde, mikä heikentää kontrollia.
Noista subbareista taas, painesubbarit ja soundisubbarit on kaksi niin erilaista asiaa ettei niitä kannata varmaankaan sotkea kovin paljon toisiinsa Pienellä suljetulla subbarilla saadaan loivasti matalia kohti laskeva vaste mikä toimii auton matalia taajuuksia vahvistavan ominaisuuden takia oikein hyvin kun haetaan hyvää soundia eikä painetta. Itse en ole noista painesysteemeistä osannut kiinnostua kun en ole keksinyt mihin sitä painetta voisi käyttää. Kisahommat on toki oma juttunsa, vaikka nuo nykyiset db drag racetkin on mulle vieraita, auto sanoo kerran prööt ja näytölle tulee numero
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Juuri näin.. kerkeskin ennen mua.
Ei muuta, nauttikaa saundista ja äänestä ei niistä hirvittävistä db luvuista.
Ei muuta, nauttikaa saundista ja äänestä ei niistä hirvittävistä db luvuista.
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
2x2ohmin kelaa saa ohmin kuormaan 4ohmin kuormaan tai molemmat kelat 2ohmiin.
eli onnistuu vahvarilla 1ohmin ja 4ohmin testaus.
impedanssiin vaikuttaa:
- kotelon koko
- kotelon laatu
- portin viri taajuus
- portin laatu
- tila missä subi on
- elementti
- ...
ja niin edellen, on siis melko haastavaa mennä sanomaan että kaikissa tapauksissa 4ohm on aina huonompi, kuin 1ohm. ankaralla testaamisella sen voi saavuttaa.
kovat SPL sarjan autot käyttävät impedanssia apuna soittaessaan yhtä nuottia jonka mukaan rakennetaan muu auto ympärille.
selvennys:
dB Drag suomessa: soitetaan 21Hz taajuuskaistaa (35-56Hz) 33s ajan josta lasketaan keskiarvo. (hankala saada joka taajuus soimaan yhtä lujaa) (130-160dB) vahvistinteho: 0-7000w
dB Drag ulkomailla: käytännössä sama, mutta eri biisit ja pirusti eri luokkia
SPL suomessa: ei ole
SPL ulkomailla: soitetaan korkeaviritteisellä kotelolla piikkitaajuutta 60-150Hz ja pyritään saamaan mahdollisimman suuri äänenpaine lasille. Auto on yleensä pelkkä kotelo, penkkejä ei ole, pohja valettu betonista, niinpaljon akkuja et pieni kylä pärjäis viikon, tuulilasi 5cm paksua polykarbonaattia, ovet pulteilla kiinni jne jne jne. soitetaan 30s aikana 5s "burppi" eli yksi taajuus mahdollisimman lujaa (160-182dB). vahvistinteho: 10000-100000w
eli onnistuu vahvarilla 1ohmin ja 4ohmin testaus.
impedanssiin vaikuttaa:
- kotelon koko
- kotelon laatu
- portin viri taajuus
- portin laatu
- tila missä subi on
- elementti
- ...
ja niin edellen, on siis melko haastavaa mennä sanomaan että kaikissa tapauksissa 4ohm on aina huonompi, kuin 1ohm. ankaralla testaamisella sen voi saavuttaa.
kovat SPL sarjan autot käyttävät impedanssia apuna soittaessaan yhtä nuottia jonka mukaan rakennetaan muu auto ympärille.
selvennys:
dB Drag suomessa: soitetaan 21Hz taajuuskaistaa (35-56Hz) 33s ajan josta lasketaan keskiarvo. (hankala saada joka taajuus soimaan yhtä lujaa) (130-160dB) vahvistinteho: 0-7000w
dB Drag ulkomailla: käytännössä sama, mutta eri biisit ja pirusti eri luokkia
SPL suomessa: ei ole
SPL ulkomailla: soitetaan korkeaviritteisellä kotelolla piikkitaajuutta 60-150Hz ja pyritään saamaan mahdollisimman suuri äänenpaine lasille. Auto on yleensä pelkkä kotelo, penkkejä ei ole, pohja valettu betonista, niinpaljon akkuja et pieni kylä pärjäis viikon, tuulilasi 5cm paksua polykarbonaattia, ovet pulteilla kiinni jne jne jne. soitetaan 30s aikana 5s "burppi" eli yksi taajuus mahdollisimman lujaa (160-182dB). vahvistinteho: 10000-100000w
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Nyt tuli sellaista sontaa, että huhhuh Ainoa mikä noista pitää paikkansa on elementti.Mrop kirjoitti:2x2ohmin kelaa saa ohmin kuormaan 4ohmin kuormaan tai molemmat kelat 2ohmiin.
eli onnistuu vahvarilla 1ohmin ja 4ohmin testaus.
impedanssiin vaikuttaa:
- kotelon koko
- kotelon laatu
- portin viri taajuus
- portin laatu
- tila missä subi on
- elementti
- ...
Ettet nyt tarkoittaisi subbarin herkkyyttä?
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
vai sontaa...
kun tuuttaat 50Hz burpin, mittaat vahvarin terminaaleista jännitteen ja pihtimittarin avulla toisesta kajarijohdosta virran saat laskettua sen taajuuden impedanssin.
kun vaihdat taajuutta impedanssi muuttuu, lähellä elementin Fs arvoa impedanssi nousee, mitä suurempi impedanssi sitä pienemmät tehot saadaan pihalle.
tähän impedanssiin vaikuttaa juurikin kaikki asiat mitkä mainitsin.
elementillä on oma Z -arvo joka on laskettu "free-airina", mutta heti kun se lyödään koteloon vaikuttaa kotelo impedanssiin.
kun tuuttaat 50Hz burpin, mittaat vahvarin terminaaleista jännitteen ja pihtimittarin avulla toisesta kajarijohdosta virran saat laskettua sen taajuuden impedanssin.
kun vaihdat taajuutta impedanssi muuttuu, lähellä elementin Fs arvoa impedanssi nousee, mitä suurempi impedanssi sitä pienemmät tehot saadaan pihalle.
tähän impedanssiin vaikuttaa juurikin kaikki asiat mitkä mainitsin.
elementillä on oma Z -arvo joka on laskettu "free-airina", mutta heti kun se lyödään koteloon vaikuttaa kotelo impedanssiin.
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Noin onnistuu toki, mutta tuolla aiemmin puhuit neljästä ohmista sillattuna ja kahdesta stereona, mikä on vahvistimen kannalta molemmat aivan sama.Mrop kirjoitti:2x2ohmin kelaa saa ohmin kuormaan 4ohmin kuormaan tai molemmat kelat 2ohmiin.
eli onnistuu vahvarilla 1ohmin ja 4ohmin testaus.
Älä tee asiasta liian monimutkaistaimpedanssiin vaikuttaa:
- kotelon koko
- kotelon laatu
- portin viri taajuus
- portin laatu
- tila missä subi on
- elementti
- ...
ja niin edellen, on siis melko haastavaa mennä sanomaan että kaikissa tapauksissa 4ohm on aina huonompi, kuin 1ohm. ankaralla testaamisella sen voi saavuttaa.
Subbarin impedanssi on monimutkainen juttu ja riippuu toki monesta asiasta, mutta sen vaikutus vahvistimeen ei ole samalla tavalla monimutkaista. Mitä matalampi impedanssi, sitä pienempi on vaimennuskerroin. Liian matala vaimennuskerroin heikentää kontrollia.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Kyllä siihen kaiuttimen impedanssiin vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä elementti, impedanssi on aika monimutkainen suure.Timba kirjoitti:Nyt tuli sellaista sontaa, että huhhuh Ainoa mikä noista pitää paikkansa on elementti.
Ettet nyt tarkoittaisi subbarin herkkyyttä?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Tämä tuli ihan uutena tietona joten myönnetään, että olin väärässä
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Minä olen vain ja ainoastaan puhunut äänenlaatuun viitaten, en niihin tuuttauksiin.. jos äänenlaatua niin aina isompaan ohm kytkentä.. vaimennuskerroin parempi tällöin ja äänenlaatukin parempaa.
näin lyhyesti sanottuna.
Mutta jatkakaa keskustelua..
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
löysin vähän aiheesta 1ohm ja 4ohm.
1ohmin kytkyllä tarvitaan paljon vähemmän jännitettä, mutta suurempi virta saman tehon aikaansaamiseksi. tällöin järjestelmä on herkempi häiriölle joita saattaa esiintyä signaalissa.
4ohmin kytkyllä kulkee enemmän jännitettä vähemmän virtaa, jolloin kohina ei vaikuta niin paljon sointiin.
iso amplitudi +kohina = vähän häiriötä
pieni amplitudi +kohina = paljon häiriötä
vaimennuskertoimesta kävi ilmi, että vaikka ilmiö on tunnettu ei se ole niin suuri että se vaikuttaisi sointiin, kuin äärimmäisen huonossa tilanteessa.
http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... Iw&cad=rja
*.pdf
kajahtaa niin offtopikiks, mutta hyvä silti ottaa asia esille ja selvittää kuin vain sanoa et ololo 1ohm o kuraa verrattuna 4ohm.
1ohmin kytkyllä tarvitaan paljon vähemmän jännitettä, mutta suurempi virta saman tehon aikaansaamiseksi. tällöin järjestelmä on herkempi häiriölle joita saattaa esiintyä signaalissa.
4ohmin kytkyllä kulkee enemmän jännitettä vähemmän virtaa, jolloin kohina ei vaikuta niin paljon sointiin.
iso amplitudi +kohina = vähän häiriötä
pieni amplitudi +kohina = paljon häiriötä
vaimennuskertoimesta kävi ilmi, että vaikka ilmiö on tunnettu ei se ole niin suuri että se vaikuttaisi sointiin, kuin äärimmäisen huonossa tilanteessa.
http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... Iw&cad=rja
kajahtaa niin offtopikiks, mutta hyvä silti ottaa asia esille ja selvittää kuin vain sanoa et ololo 1ohm o kuraa verrattuna 4ohm.
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
hyvä hyvä että löysit vastauksia.
Basson toiston tarkkuus ainakaan ei ole niin tarkkaa jos kytky on esim. 1ohm..tarkempaa toistoa saa 4ohm kytkyllä.
Tämän kyllä normi puukorvakin huomaa, edelleenki jos hakusessa on laatua eikä kovia tuuttauksia.
Basson toiston tarkkuus ainakaan ei ole niin tarkkaa jos kytky on esim. 1ohm..tarkempaa toistoa saa 4ohm kytkyllä.
Tämän kyllä normi puukorvakin huomaa, edelleenki jos hakusessa on laatua eikä kovia tuuttauksia.
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
kertokaas viisahammat tyhmälle että millanen loota olis sopiva 10" rainbow hammerille ja 6"refleksi putki olis laittaa siihen tai sitten minkälainen suljettu loota? en ymmärrä näistä mitään =D muttei soi kuinkaan nyt ainakaan ja vahvistin on ground zeron 1.800 joku tollanen nyt se soi tosiaan päin helvettiä....
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Valmistajan suosittelemat kotelo koot:
Suljettu kotelo 15 litraa
Refleksi kotelo 25 litraa ( 29cm pitkällä 3" AeroPortilla )
Suljettu kotelo 15 litraa
Refleksi kotelo 25 litraa ( 29cm pitkällä 3" AeroPortilla )
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Re: subwooferelementtiä hankimassa ja vahvistinta
Kyllä ehdottomasti suosittelen suljettua koteloa jos haluaa äänenlaatua eikä pelkkää "passoa". Refleksinkin saa toimimaan hyvin mutta vaikeampaa se on bandpassista puhumattakaan. Sehän lasketaan toimimaan tietyllä taajuusalueella. Herkyyttä pystyy kasvattamaan helposti mutta taajuusalue kärsii. Saa toimimaan varmaan pelkästään "kokeile ja erehdy" tyylillä
Mulla tällähetkellä 12" elementti 13 litran suljetussa kotelossa ja voin kyllä sanoa että soi todella nätisti ja matalalta. Autossa toisto ei todellakaan kauhean helpolla jää mihinkään 50Hz:iin vaikka vapaassa kentässä se sitä onkin pienillä koteloilla. Ihanteellinen tilanne olisi jos saisi huomioitua auton tuoman korostuksen koteloa sunnitellessa.
Mulla tällähetkellä 12" elementti 13 litran suljetussa kotelossa ja voin kyllä sanoa että soi todella nätisti ja matalalta. Autossa toisto ei todellakaan kauhean helpolla jää mihinkään 50Hz:iin vaikka vapaassa kentässä se sitä onkin pienillä koteloilla. Ihanteellinen tilanne olisi jos saisi huomioitua auton tuoman korostuksen koteloa sunnitellessa.