äänenvaimennusmateriaalit
äänenvaimennusmateriaalit
Oon lueskellut paljon aiheesta ja päätin kyseskellä mielipidettä omasta "paine" -projektista.
Autona on ei ehkä näille foorumeille sopiva 1,3l FX Super Corolla vuosimallia 87. eli peruspikku teinirolla.
äänentoistosta tarjoaa vanhasta cdx vectrastani poistetut 100,1db:n saavuttaneet äänentoistovehkeet.
Auton rakenne on nyt eri, joten äänenvaimennus on erityisen tarpeen.
cdx-varustetason vectrassa oli hyvä vaimennus, mutta tuossa rollassa vaimennuksen hoitaa pelkkä pelti.
Budjetin ollessa suht pieni, sillä emännän asconaprojektiin uppoaa käteistä, joten markkinoiden parhaat materiaalit saa nyt jäädä.
asiaan:
Lueskelin, että etuovet ja pyöränkaaret ovat tärkeimmät paikast mistä lähteä, itse lisään listaan paksin lattian ja takaluukun kannen, sillä peräpäässä mörisee jälkiasennettu pörinäpönttö entisen omistajan asentamana.
etuoviin Vibroplast 1pkt/ovi +splen 3008:aa
takakonttiin motonetin 7,5kg/m^2 (4mm) mattoa lattia täyteen, samoin kuskin, pelkääjän jalkotilat ja takapenkin jalkotilat
paksinoveen 3,5kg/m^2 (2mm) bitumimattoa + verhoiluun splen3008:aa jolloin saadaan pärinä pois.
takaluukun mattoon kiinnitetään liimalla 2cm paksuinen motonetin vaimennumattoa (vaahtomuovi)
rengaskaariin sisäpuolelle pitäis keksiä jotain, suunnittelin joko pelkkää splen3008:aa tai 4mm bitumimattoa.
pohja tietysti käsitellään ja päälle ruostesuoja ja tectylin alustamassaa pensselillä jokapaikkatäyteen.
budjetti olisi suurinpiirtein:
2x vibroplast 70,-
10x splen3008 50,-
2x 2mm bitumi 19,-
4x 4mm bitumi 54,-
2x vaahtomuovi 36,-
noin 250,- siis.
jakun ollaan aitohifipuolella äänentoistovehkeinä toimii:
voimanpesänä:
Alpine MRV-F450
pärisyttäjänä:
Crunch Fatboy II
erillissarjat:
Dragster DS 632
Pioneer 2tie 4" pikkupirpanat
sonyn 2tie 6" jotku orkkikset(yllättävän hyvät!)
lisädiskantit DT-17
virrat tuo elämääkin suurempi virtajohto joku 8++ neliöcm, oli asennettuna autoon.
lukuisilla foorumeilla on esitelty lemminkäisen höyrysulkubitumia, mutta en rupeaisi sitä asentamaan kosaanin kanssa mun autooni
sekä pelkän alustamassan maalaaminen lukuisilla kerroilla paksin pohjalle on myös ollut esillä, mutta pinnastahan jää muhkurainen ja haisee törkeen kauan.
onko olemassa vastaavaa materiaalia, kuin vibroplast, helposti kiinnitettävää ja ei sula auringonpaisteessa, mutta halvempaa
Autona on ei ehkä näille foorumeille sopiva 1,3l FX Super Corolla vuosimallia 87. eli peruspikku teinirolla.
äänentoistosta tarjoaa vanhasta cdx vectrastani poistetut 100,1db:n saavuttaneet äänentoistovehkeet.
Auton rakenne on nyt eri, joten äänenvaimennus on erityisen tarpeen.
cdx-varustetason vectrassa oli hyvä vaimennus, mutta tuossa rollassa vaimennuksen hoitaa pelkkä pelti.
Budjetin ollessa suht pieni, sillä emännän asconaprojektiin uppoaa käteistä, joten markkinoiden parhaat materiaalit saa nyt jäädä.
asiaan:
Lueskelin, että etuovet ja pyöränkaaret ovat tärkeimmät paikast mistä lähteä, itse lisään listaan paksin lattian ja takaluukun kannen, sillä peräpäässä mörisee jälkiasennettu pörinäpönttö entisen omistajan asentamana.
etuoviin Vibroplast 1pkt/ovi +splen 3008:aa
takakonttiin motonetin 7,5kg/m^2 (4mm) mattoa lattia täyteen, samoin kuskin, pelkääjän jalkotilat ja takapenkin jalkotilat
paksinoveen 3,5kg/m^2 (2mm) bitumimattoa + verhoiluun splen3008:aa jolloin saadaan pärinä pois.
takaluukun mattoon kiinnitetään liimalla 2cm paksuinen motonetin vaimennumattoa (vaahtomuovi)
rengaskaariin sisäpuolelle pitäis keksiä jotain, suunnittelin joko pelkkää splen3008:aa tai 4mm bitumimattoa.
pohja tietysti käsitellään ja päälle ruostesuoja ja tectylin alustamassaa pensselillä jokapaikkatäyteen.
budjetti olisi suurinpiirtein:
2x vibroplast 70,-
10x splen3008 50,-
2x 2mm bitumi 19,-
4x 4mm bitumi 54,-
2x vaahtomuovi 36,-
noin 250,- siis.
jakun ollaan aitohifipuolella äänentoistovehkeinä toimii:
voimanpesänä:
Alpine MRV-F450
pärisyttäjänä:
Crunch Fatboy II
erillissarjat:
Dragster DS 632
Pioneer 2tie 4" pikkupirpanat
sonyn 2tie 6" jotku orkkikset(yllättävän hyvät!)
lisädiskantit DT-17
virrat tuo elämääkin suurempi virtajohto joku 8++ neliöcm, oli asennettuna autoon.
lukuisilla foorumeilla on esitelty lemminkäisen höyrysulkubitumia, mutta en rupeaisi sitä asentamaan kosaanin kanssa mun autooni
sekä pelkän alustamassan maalaaminen lukuisilla kerroilla paksin pohjalle on myös ollut esillä, mutta pinnastahan jää muhkurainen ja haisee törkeen kauan.
onko olemassa vastaavaa materiaalia, kuin vibroplast, helposti kiinnitettävää ja ei sula auringonpaisteessa, mutta halvempaa
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Tuo motonetin 4mm vaimennusmatto on vaimennusteholtaan hyvä mutta vaimea käsitellä :tarvii KUNNON lämmityksen että taipuu ja pakkasilla halkeilee ja pysyvyys on aika perseestä. Jättäisin itte kokonaan pois ja ostaisin niistä säästyneillä rahoilla Vibroplastia .
Mitään vaahtomuovio älä autoon laita, imee sen verran tehokkaasti vettä ja odotas kun muhivat siellä kesän niin johan ruostetta löytyy
Vibrolle korvaajaa vaimennusmattoa taitaa löytyä Focus Acousticsilta : http://www.focusacoustics.com/new/shop/ ... ennusmatto
Mitään vaahtomuovio älä autoon laita, imee sen verran tehokkaasti vettä ja odotas kun muhivat siellä kesän niin johan ruostetta löytyy
Vibrolle korvaajaa vaimennusmattoa taitaa löytyä Focus Acousticsilta : http://www.focusacoustics.com/new/shop/ ... ennusmatto
Astra 2.0 cdti Sports Tourer A20DTH 2014
Entiset Astra C16NZ & X16XEL -93/95
Entiset Astra C16NZ & X16XEL -93/95
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Minä pitäisin nuo bitumit, mutta jättäisin tuon vaahtomuovin pois. Massa se on mikä vaimentaa ja sitä bitumilla on. Oviin / kattoon yms. vinoille pinnoille tuo vibroplasti on varmaan hyvä valinta, mutta lattialle yms. pinnoille missä pysyy matot pitämättäkin niin 4mm bitumimatto on tehokkaampaa ja halvempaa.
Tosin laitoin joskus aikoinaan oviinkin bitumimattoa.. reippaasti lämpöpuhaltimella lämmittämällä sain sen tarttumaankin ja ainakin sen ~3 vuotta mitä silloinen auto meillä oli niin matto siellä paikallaan pysyi. Asennus oli taatusti kyllä työläämpi mitä se olisi ollut VP:lla.
Tosin laitoin joskus aikoinaan oviinkin bitumimattoa.. reippaasti lämpöpuhaltimella lämmittämällä sain sen tarttumaankin ja ainakin sen ~3 vuotta mitä silloinen auto meillä oli niin matto siellä paikallaan pysyi. Asennus oli taatusti kyllä työläämpi mitä se olisi ollut VP:lla.
Vectra C Wagon, vm2004, 2.2 direct.
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
Re: äänenvaimennusmateriaalit
joo, lattialle tuota bitumia, pikemminkin nikesoundin bitumia motonetistä, on kuulemma vaimennusteholtaan vibroplastia tehokkaampaa ja huomattavasti halvempaa.
maksaa 21,90,-/0,8m^2 justiinsa tänään kävin hipelöimässä kyseisiä paketteja.
ja kyllä tuo puristettu vaahtomuovikin tulee, mutta se on kiinni verhoilun matossa, ei lattiassa, eli jos se kerää vettä, sen saa kuivumaan, ja ei jää muhimaan, sillä pellin päällä on bitumi ja sen päällä (ei liimattuna) vaahtomuovi.
asennushelppoudesta ei nyt ole kysymys, oon kohta parikuukautta maannut autotallissa tapellen ohjaustehostajan jälkiasennuksen kanssa ja hionut 88 ascounasta ruostetta ja voin sanoa et kuumailmapuhaltelu ja bitumimaton prässäys rullalla on piis of kake.
maksaa 21,90,-/0,8m^2 justiinsa tänään kävin hipelöimässä kyseisiä paketteja.
ja kyllä tuo puristettu vaahtomuovikin tulee, mutta se on kiinni verhoilun matossa, ei lattiassa, eli jos se kerää vettä, sen saa kuivumaan, ja ei jää muhimaan, sillä pellin päällä on bitumi ja sen päällä (ei liimattuna) vaahtomuovi.
asennushelppoudesta ei nyt ole kysymys, oon kohta parikuukautta maannut autotallissa tapellen ohjaustehostajan jälkiasennuksen kanssa ja hionut 88 ascounasta ruostetta ja voin sanoa et kuumailmapuhaltelu ja bitumimaton prässäys rullalla on piis of kake.
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Joops.. tuota nikea minultakin varastosta löytyy .. biltemasta löytyy myös lähestulkoon vastaavaa 3mm tavaraa...
Vectra C Wagon, vm2004, 2.2 direct.
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
Re: äänenvaimennusmateriaalit
tuohan on vieläkin halvempaa, 17e /0,8m^2
tarttee harkita jos on reissua tuonne tampereen suuntaan että hakis tota, muuten kyllä otan tota motonetin bitumia, sillä kulut nousee liiaksi jos käyn porista hakee tota bilteman tavaraa.
tarttee harkita jos on reissua tuonne tampereen suuntaan että hakis tota, muuten kyllä otan tota motonetin bitumia, sillä kulut nousee liiaksi jos käyn porista hakee tota bilteman tavaraa.
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Itse kyllä jättäsin noi bitumit sinne kaupan hyllylle ja ostasin vaan vibrot ja splenit. Asennukseltaan paljon mukavampaa ja nopeampaa ja pysyy varmasti pellissä kiinni. Tuli itekkin leikittyä ensin noitten bitumien kanssa ja vuoden kun oli ollu paikallaan niin johan ne oli halkeillu ja irtoillu
Kumminkaan ei tossa nyt hirveesti säästä kun ostaa tuota bitumia, vibrosta saa kumminkin hyvin paketti alennusta kun ostaa kerralla enemmän.
Kumminkaan ei tossa nyt hirveesti säästä kun ostaa tuota bitumia, vibrosta saa kumminkin hyvin paketti alennusta kun ostaa kerralla enemmän.
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Laita bitumit vaan kehiin sinne pohjaan, niin varmasti vaimentaa hyvin. Mutta kuten on todettu, että tuo on työlästä ja hyvään lopputulokseen pääseminen vaatii lämmittämistä tosi kuumaksi asti.
Yksi helppo ja hintaansa nähden tosi hyvä vaimennusmateriaali on linkissä oleva vaimennushuopa. Tuota ei tarvitse kiinnittää mihinkään, senkun saksii vähän oikean kokoiseksi ja alkuperäinen lattiamatto sitten vaan päälle.
Minä käytin itsekin tuota juuri lattiamaton alla -01 Mondeossa ja lattiaan läiskin vibroa. Tiiässitten kumpi enemmän vaimentaa, mutta mun mielestäni molempia siellä tarvitaan...
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=80
Yksi helppo ja hintaansa nähden tosi hyvä vaimennusmateriaali on linkissä oleva vaimennushuopa. Tuota ei tarvitse kiinnittää mihinkään, senkun saksii vähän oikean kokoiseksi ja alkuperäinen lattiamatto sitten vaan päälle.
Minä käytin itsekin tuota juuri lattiamaton alla -01 Mondeossa ja lattiaan läiskin vibroa. Tiiässitten kumpi enemmän vaimentaa, mutta mun mielestäni molempia siellä tarvitaan...
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=80
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Re: äänenvaimennusmateriaalit
jk80 kirjoitti:Itse kyllä jättäsin noi bitumit sinne kaupan hyllylle ja ostasin vaan vibrot ja splenit. ... Kumminkaan ei tossa nyt hirveesti säästä kun ostaa tuota bitumia, vibrosta saa kumminkin hyvin paketti alennusta kun ostaa kerralla enemmän.
No onhan se VP tuplasti kalliimpaa kuin tavallinen bitumilevy.. ja VP:kin on mielestäni 2mm bitumia* joskin liimapinnalla varustettua ..joten hinnan ja vaimennuksen kannalta minä kannatan tuon tavallisen 3-4mm bitumilevyn käyttöä ainakin pinnoilla joilla se tulee taatusti pysymään ..kuten lattia.
:editoitu quote
:2edit.. *vibro onkin butyylimattoa ..autosoundin testistä lainattu: "Latvialainen (luit oikein!) Vibroplast on bitumipohjaista alumiinilla pinnoitettua vaimennusmattoa".. hmm eli butyyli on jotakin bitumipohjaista tavaraa? ..
Vectra C Wagon, vm2004, 2.2 direct.
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
Re: äänenvaimennusmateriaalit
virosta vibroplastia 5pakettia 89e.
täytynee hieman ettiskellä sieltäpäin lisää, toinyt oli eka sivu mikä osu eteen
täytynee hieman ettiskellä sieltäpäin lisää, toinyt oli eka sivu mikä osu eteen
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
Älä ny meille kerro,et mikä sivuMrop kirjoitti:virosta vibroplastia 5pakettia 89e.
täytynee hieman ettiskellä sieltäpäin lisää, toinyt oli eka sivu mikä osu eteen
Re: äänenvaimennusmateriaalit
vibroplast .ee googleen ja ainakin kolme sivua jo löyty
20,09e per paketti ja 5 pakettia 89e
20,09e per paketti ja 5 pakettia 89e
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
No hitto .. Suomi-lisää meillä hieman siis ..hintaeroa ei pahemmin sitten Virosta tilattaessa ilmeisestikään ole, mutta lattiaan silti paksumpaa bitumia koska se vaimentaa paremmin .
edit:
Googlella eka linkki vibroplastia:
http://www.autosound.ee/eng/home/noisei ... d320418dd4
edit:
Googlella eka linkki vibroplastia:
http://www.autosound.ee/eng/home/noisei ... d320418dd4
Vectra C Wagon, vm2004, 2.2 direct.
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
"Chuck Norris doesn't cheat death. He wins fair and square.."
Re: äänenvaimennusmateriaalit
joo, vaakapinnoille laitan tuota nikesoundia, kaikkiin muihin pikkasenkin vinoihin ja pystysuoriin pinnoille aattelin tilailla 5paketin erän vibroplastia.
tuolla 5 paketillaahan melkeen jo vuoraa koko auton kun kyseessä FX corolla, laskiskelin et koko auto ois noin 8-9 m^2 mukaanluettuna konepelti ja katto.
sit seuraavaksi vain kasailemaan valuuttaa eli veronpalautuksia odotellessa
tuolla 5 paketillaahan melkeen jo vuoraa koko auton kun kyseessä FX corolla, laskiskelin et koko auto ois noin 8-9 m^2 mukaanluettuna konepelti ja katto.
sit seuraavaksi vain kasailemaan valuuttaa eli veronpalautuksia odotellessa
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
Re: äänenvaimennusmateriaalit
lueskentelin äänenvaimennusmateriaaleja ameriikan sivuilta ja siellä kaveri oli vetänyt tätä koko autonsa täyteen.
sanoi että täysin sama efekti kuin dynamatilla ja törkeäasti halvempaa.
http://www.mfmbp.com/ccp51/cgi-bin/cp-a ... t=&catstr=
9neliöö 121dollaria.
sanoi että täysin sama efekti kuin dynamatilla ja törkeäasti halvempaa.
http://www.mfmbp.com/ccp51/cgi-bin/cp-a ... t=&catstr=
9neliöö 121dollaria.
-Ei se mikään ruusu oo, mut kukkiiha ne perunatki-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-
-when you can do it, why not overdo it-
-when grip ends, drifting begins-