Astra F takatuennan helojen vaihto?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Kun pudottaa taka-akselin niin samalla voi varautua siihen että takaiskareiden alakiinnitystapit katkeaa 90% varmuudella. Alkuperäiset puslat oli todella hankala irroittaa, rautasahalla sain halkaista useammasta kohtaa ennen kuin lähti kierretangolla irti. Samaten uusien alkuperäispuslien asennus, saa vääntää kiinni kierretangolla ja sopivalla hylsyllä. Kannattaa voidella hyvin vaikka kuparitahnalla ja kuitenkin saa nähdä vaivaa. Kannattaa muuten myös alla varovainen kun irroittelee takaiskareita, mikälik iskarin kierretappi katkeaa niin jousi singauttaa taka-akselin alas, vaikka olisikin täysin ulosjousto. Kaikenkaikkiaan pirullinen homma joka onnistuu parhaiten kun saa auton niin ylös että pystyy kunnolla korjaamaan, itse käytin isoa satamatrukkia tähän hommaan
- putkikardaani
- 'Diplomat'
- Viestit: 1462
- Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
miten ihmeessä te saatte noin pienen korjauksen kuulostamaan noin hankalalta. eihän astraa tarvi edes tunkata että noi puslat saa vaihdettua. 3 sekkaa oikella työkaluilla ja vanha on pois 30 sekkaa ja uusi paikallaan oli se sitten orig gm tai pu.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Toiset on joko onnekkaampia tai taitavampia kuin toiset
Iskareiden alapultin katkeaminen kuulostaa oudolta
Powerflex:it olis tarkoitus laittaa,niiden ei pitäisi olla niin pahat...
Ainakin eteen ne meni ihan heittämällä.
Iskareiden alapultin katkeaminen kuulostaa oudolta
Powerflex:it olis tarkoitus laittaa,niiden ei pitäisi olla niin pahat...
Ainakin eteen ne meni ihan heittämällä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Olisi ollut todella mukava nähdä se henkilö joka olisi vaihtanut puslat esimerkiksi tunti koko hommaan....Vanhat puslat oli niin lujaa kiinni että halkaisematta, ja useasta kohtaa, hommasta ei olisi tullut yhtään mitään. Ihmeen lujaa istuvat, ottaen huomioon että niissä ei ole metallirunkoa vaan joku kuitumateriaali. Iskareiden alamutterit olivat aianakin minun Astrassa varsin hyvin ruostuneet ja vaimenninkumit, jotka tulevat molemmin puolin kiinnityskorvaketta, kuivuneet ja halkeilleet piloille. Minulla ei ollut kuparitahnaa tai tervasuihketta iskareiden kiinnityskierteissä joten tämä vaikutti varmasti siihen että vuodet ja suolakylvyt jumittivat mutterit, mutta varmasti löytyy myös moni muu auto jossa myös ruostunut kiinni. Enpä olisi halunnut vaihtaa näitä puslia maakaamalla auton alla, auto pelkkien pukkien varassa. Aikaa meni yli kolme tuntia kahden puslan vaihtoon, onneksi en tartte tehdä tätä toista kertaa vanhaan autonromuun. Kyselin työn kustannuksia eri korjaamoista ja jotkut mainitsi juuri nämä iskarinvarren, pisin työarvio oli 6 - 8 tuntia kun kaikki kuulemma kuitenkin jumissa.
Harmi ettei osunut kohdalle monitaitajaa kun jouduin niitä vääntämään, olisin mielelläni maksanut parisataa tästä hommasta. Selvästi pienempi kustannus kuin mitä alin tarjous oli korjaamoilta ja joku taitava olisi tienannut hyvän tuntihinnan, puolen tunnin hommasta
Harmi ettei osunut kohdalle monitaitajaa kun jouduin niitä vääntämään, olisin mielelläni maksanut parisataa tästä hommasta. Selvästi pienempi kustannus kuin mitä alin tarjous oli korjaamoilta ja joku taitava olisi tienannut hyvän tuntihinnan, puolen tunnin hommasta
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Oikeilla työkaluillahan tuohon hommaan kuluu n.20min. Esim meillä töissä on juuri tuohon hommaan tarkoitettu paineilmakäyttöinen ulosvedin/prässi.. kovin ovat kyllä kiinni joskus, omaan taka-akseliin kun vaihdoin näytti mittari 10tn..ja joskus lähes irtoavat itsestään. Powerflexit ainakin menee "heittämällä" paikalle verratuna vanhoihin.
"Jotkut ihmiset eivät myönnä virheitään, minä myöntäisin jos niitä olisi!"
Nissan Patrol GR "offikäyttis", vw passat tdi "veronkiertopaku", bmw e46 320i touring, opel ascona b 1.9s, kawasaki zx9r, ktm 640lc4 supermoto
Nissan Patrol GR "offikäyttis", vw passat tdi "veronkiertopaku", bmw e46 320i touring, opel ascona b 1.9s, kawasaki zx9r, ktm 640lc4 supermoto
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Suuri voima tuo 10 tonnia.... Muistan aikoinaan kun tuttu ajoi kyntäessä auran ison kiven alle ja 170 heppanen oli kuulemma pysähtynyt lähes kuin seinään. Jumittui kiinnitys niin nostosarviin että vaati 30 tonnin voiman ennen kuin saivat sokat auki. Tästä on hyvä vertailla mikä voima on jo kolmasosa yllämainitusta.
Kokeilin holkkien irroitusta kierretangolla ja muttereilla mutta ei toivoakaan että olisi lähtenyt liikkeelle, ei autanut muu kun sahata neljä lovea pusliin ja tämä rautasahalla. Mitään paineilmatyökaluja ei ollut käytettävissä. Kyllä siinä vain menee mukavasti aikaa kun rautasahalla hinkkaa niitä puslia poikki tukivarren holkkeihin asti, vielä kun mukavasti pyrkii jumittamaan sahaa
Varmasti viisas neuvo porukoilta kun ehdottavat Poweflex tuotteita, mikäli olisin tiennyt miten hankalaa uusien alkuperäispuslien asennus niin olisin ilman muuta seurannut ohjeita ja hankkinut Powerflexit. Rahallinen säästö Powerflexien ja alkuperäistuotteiden välillä taitaa olla lähinnä nimellinen puhuttaessa kahdesta puslasta.
Kokeilin holkkien irroitusta kierretangolla ja muttereilla mutta ei toivoakaan että olisi lähtenyt liikkeelle, ei autanut muu kun sahata neljä lovea pusliin ja tämä rautasahalla. Mitään paineilmatyökaluja ei ollut käytettävissä. Kyllä siinä vain menee mukavasti aikaa kun rautasahalla hinkkaa niitä puslia poikki tukivarren holkkeihin asti, vielä kun mukavasti pyrkii jumittamaan sahaa
Varmasti viisas neuvo porukoilta kun ehdottavat Poweflex tuotteita, mikäli olisin tiennyt miten hankalaa uusien alkuperäispuslien asennus niin olisin ilman muuta seurannut ohjeita ja hankkinut Powerflexit. Rahallinen säästö Powerflexien ja alkuperäistuotteiden välillä taitaa olla lähinnä nimellinen puhuttaessa kahdesta puslasta.
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
G-malliin ne tuli saataville vasta tänä vuonna,joskus keväällä.keltanokka kirjoitti: Varmasti viisas neuvo porukoilta kun ehdottavat Poweflex tuotteita, mikäli olisin tiennyt miten hankalaa uusien alkuperäispuslien asennus niin olisin ilman muuta seurannut ohjeita ja hankkinut Powerflexit. Rahallinen säästö Powerflexien ja alkuperäistuotteiden välillä taitaa olla lähinnä nimellinen puhuttaessa kahdesta puslasta.
F-malliin niitä on ollut saatavilla "aina".
Re:
Ei kannata vääntää pulttia vaan mutteria. Paljo pienempi kitka.Ahnuld kirjoitti: Pultti puslien lävitse oli elämää lujempaa kiinni... Vasta tunkilla kiintoavainta nostaen sain pultin aukeamaan. Ei taida muutama sata nm riittää
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
-
- 'Kadett'
- Viestit: 31
- Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Täällä olis kans puslajumppaa tiedossa, tosin työtä helpottaa se että taka-akseli on pudotettu alas ruostevaurioiden korjauksen takia.
Eihän tässä mitään ihmeellistä ole, mutta mietin vaan että mites tässä G astrassa pitää nuo puslien läpi menevät pultit kiristää, auton pyörillään ilmeisesti? korjatkaa jos olen väärässä.
Ja tähän tulee ihan perus kumipuslat, kun on kyseessä vaan tällainen työmatkakäyttöauto millä tulee vajaa 20km päivässä.
Eihän tässä mitään ihmeellistä ole, mutta mietin vaan että mites tässä G astrassa pitää nuo puslien läpi menevät pultit kiristää, auton pyörillään ilmeisesti? korjatkaa jos olen väärässä.
Ja tähän tulee ihan perus kumipuslat, kun on kyseessä vaan tällainen työmatkakäyttöauto millä tulee vajaa 20km päivässä.
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Kiristä kun auto on pyörillään.pasianssi71 kirjoitti:Täällä olis kans puslajumppaa tiedossa, tosin työtä helpottaa se että taka-akseli on pudotettu alas ruostevaurioiden korjauksen takia.
Eihän tässä mitään ihmeellistä ole, mutta mietin vaan että mites tässä G astrassa pitää nuo puslien läpi menevät pultit kiristää, auton pyörillään ilmeisesti? korjatkaa jos olen väärässä.
Ja tähän tulee ihan perus kumipuslat, kun on kyseessä vaan tällainen työmatkakäyttöauto millä tulee vajaa 20km päivässä.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
-
- 'Kadett'
- Viestit: 31
- Liittynyt: 03 Huhti 2016, 09:39
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Kiristä kun auto on pyörillään.[/quote]
Thanks näin teen.
Thanks näin teen.
Re: Astra F takatuennan helojen vaihto?
Oli kyllä helppo 30min homma tämä tehdä nosturilla. Varovainen saa olla, kun pultin aukaisun jälkeen laskee alaspäin akselia, ettei jarruletkut ota kipeetä. Vanhat puslat lähtivät muutamalla moskan lyönnillä pois ja katsurin mukaan vanhat puslat olivat irti vulkanoinnista, mutta eipä noissa kyllä vikaa tuntunut olevan minkäänlaista.
Strongflexit jouduin vedättään pultilla paikalleen ja lyömään holkin sisälle tämän jälkeen. Ajossa en eroa huomannut vaikka keli juuri sellainen, että olisi luullut huomaavan eron, jos ne vanhat puslat aivan loppu olisi ollut.
Strongflexit jouduin vedättään pultilla paikalleen ja lyömään holkin sisälle tämän jälkeen. Ajossa en eroa huomannut vaikka keli juuri sellainen, että olisi luullut huomaavan eron, jos ne vanhat puslat aivan loppu olisi ollut.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV