Vectra B:n madallus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
KOS
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja KOS »

On 2002-04-18 14:52, MAX wrote:
Koneissa (ainakin keltainen sport) on alapäänlautanen siirrettävissä ns. vetoautoasentoon(korkeampi) ja normaalikorkeuteen, mikäli malli ei ole muuttunut hiljan. Tämä tapahtuu nostamalla lautasta hieman iskarin vartta pitkin ylöspäin ja siirtämällä prikka toiseen hahloon.

Jäykkyyssäätö suoritetaan purkamalla koko tolppa irti. Jousi puretaan pois ja kun iskarissa ei ole ylimääräisiä osia kiinni(myös valkoinen halkaistu muovisuoja on poistettava iskarinvarren ja rungonyhtymäkohdasta) laitetaan iskari alakiinnikekohdasta esim. ruuvipenkkiin.
Senjälkeen painetaan iskarinvarsi aivan sisään ja sitä kierretään varovasti kunnes tuntuu pieni vaste ja se lukittuu jompaankumpaan suuntaan käännettäessä. Iskarin vartta alaasennossa käännettäessä ulosjouston jäykkyyden muutoksen voi todeta vetämällä varresta ulospäin. En muista varmasti että kumpaan suuntaan pitää kääntää voimakkaamman vaimennuksen aikaan saamiseksi mutta sen kyllä varmasti tuntee. Tiukimmassa asennossa varren liikuttaminen on aivan mahdotonta käsivoimin :smile:
Tuota asentoa EI SAA käyttää koska iskari hajoaa johtuen täysin ummessa olevista venttiileistä.

2.0 B-Vectrassa itse laitoin aluksi tiukkuuden n.puoleenväliin ja se oli aika kova mutta toimi ainakin mun tapauksessa. Tosin hienosäätöä joutui muutaman kerran tekemään.
Löysien madallusjousten kanssa voi liian jäykästä ulosjoustosta johtuen tulla ongelmia, jousen ponnevoima ei riitä esim.nopeissa heitoissa oikaista iskaria riittävän nopeasti ja kyseisen puolen rengas irtoaa tiestä.

En ole mikään alustan säätö expertti joten kaikki edelläkirjoitettu perustuu omiin kokemuksiin B-Vectran ajettavuuden parantamisesta Konin sarjalla. Itseäni kiinnostaisi kovasti myös KW:n variante3 sarja B-Vectraan, koska siinä on mahdollisuus säätää myös sisäänjouston voimakkuutta.

Voisi mennä säätöjen hakeminen aika mielenkiintoiseksi, viikon välein varmaan joutuisi alkuun säädellä, että hyvä asento löytyisi :smile:

T: Max

<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 14:54 ]</font>
K I I T O S näistä neuvoista!!!

Jep, mulla on just nuo keltaset sportit.
Joo tuolla "sokalla" tarkotin just tuota prikkaa..
Ja niitä hahloja on kaks kipaletta.

Täytyypä illalla kokeilla tuota säätämistä ja jos toimii niin ei muutaku iskarit alle!!

Ja mitä tuohon "hienosäätöön" tulee niin onneksi tuo B Vectran takajousitus on nopea purkaa ja testata.
(varsinkin kun sisälokarit jättää pois)

Ja tuossa aikaisemmin oli puhetta noista renkaista, niin ainakin mulla ottaa 215/45/17 renkailla ja 7.5" leveillä Alessio Alaskoilla (et35) sisälokareihin kiinni kun täysillä kanttailee..
(Vectra sport voyager "vakio" alustalla)

Mutta sehän on kyllä rengasmerkistäkin kiinni...


~KOS~
Avatar
MAX
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2894
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAX »

On 2002-04-18 15:15, KOS wrote:

K I I T O S näistä neuvoista!!!

Jep, mulla on just nuo keltaset sportit.
Joo tuolla "sokalla" tarkotin just tuota prikkaa..
Ja niitä hahloja on kaks kipaletta.

Täytyypä illalla kokeilla tuota säätämistä ja jos toimii niin ei muutaku iskarit alle!!

Ja mitä tuohon "hienosäätöön" tulee niin onneksi tuo B Vectran takajousitus on nopea purkaa ja testata.
(varsinkin kun sisälokarit jättää pois)

Ja tuossa aikaisemmin oli puhetta noista renkaista, niin ainakin mulla ottaa 215/45/17 renkailla ja 7.5" leveillä Alessio Alaskoilla (et35) sisälokareihin kiinni kun täysillä kanttailee..
(Vectra sport voyager "vakio" alustalla)

Mutta sehän on kyllä rengasmerkistäkin kiinni...


~KOS~
Mulla on täysin vastaava vanne/rengas yhdistelmä.
Paikka mihin mulla noilla kitkoilla kumi surauttaa on sisälokarin pieni muovinippa joka kyllä kuluu nopeasti pois. Kesäkumit on sen verran pyöreämpiolkaiset ettei ne ota samalla lailla kiinni. Pirellin kitkat vaan on suht terävä olkaiset ja ne kyllä ottavat vähän kiinni.
Sitä en tiedä et onko Voyagerin sisälokari erimuotoinen kuin sedanin.
T: Max

<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 15:25 ]</font>
KOS
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja KOS »

On 2002-04-18 15:24, MAX wrote:
On 2002-04-18 15:15, KOS wrote:

K I I T O S näistä neuvoista!!!

Jep, mulla on just nuo keltaset sportit.
Joo tuolla "sokalla" tarkotin just tuota prikkaa..
Ja niitä hahloja on kaks kipaletta.

Täytyypä illalla kokeilla tuota säätämistä ja jos toimii niin ei muutaku iskarit alle!!

Ja mitä tuohon "hienosäätöön" tulee niin onneksi tuo B Vectran takajousitus on nopea purkaa ja testata.
(varsinkin kun sisälokarit jättää pois)

Ja tuossa aikaisemmin oli puhetta noista renkaista, niin ainakin mulla ottaa 215/45/17 renkailla ja 7.5" leveillä Alessio Alaskoilla (et35) sisälokareihin kiinni kun täysillä kanttailee..
(Vectra sport voyager "vakio" alustalla)

Mutta sehän on kyllä rengasmerkistäkin kiinni...


~KOS~
Mulla on täysin vastaava vanne/rengas yhdistelmä.
Paikka mihin mulla noilla kitkoilla kumi surauttaa on sisälokarin pieni muovinippa joka kyllä kuluu nopeasti pois. Kesäkumit on sen verran pyöreämpiolkaiset ettei ne ota samalla lailla kiinni. Pirellin kitkat vaan on suht terävä olkaiset ja ne kyllä ottavat vähän kiinni.
Sitä en tiedä et onko Voyagerin sisälokari erimuotoinen kuin sedanin.
T: Max

<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 15:25 ]</font>
Joo niihin sisälokareihin se ottaa kiinni!!
(takana ja edessäkin)
Jos ottais peltiin kiinni niin ois renkaat jo menneet jo piloille..

Edellisessä B Vectrassani (-96 sedani) oli etusisälokarit erimalliset kuin nykyisessä Vectrassani, jossa ne ovat reunasta leveämmät ja näin ottavat helpommin kiinni renkaisiin...

Edelliset kitkat olivat Dunlopin Winter sportit (tosin 16") jotka olivat TODELLA pyöreäolkaiset, mutta nää uudet Bridgestonen suvikumit surahtelevat muoveihin..

Täytyy vkonloppuna muotoilla niitä sisälokareita hieman kuumailmapuhaltimella!!

~KOS~
KOS
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Jep, eilen yritin säätää niitä iskareita niin toinen toimi ihan OK!!

Mutta toinen on jotenkin rikki kun sen painaa pohjaan niin se pyörii vaikka kuika monta kierrosta eikä mitään vaikutusta.. :sad:

Toinen pyörii pohja asennossa noin kaksi kierrosta.

Täytyy soittaa Konin huoltoon ja kysyä onko mitään tehtävissä..

~KOS~
Avatar
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viestit: 884
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

Itselläni on astrassa KW:een variantte 2 ei kw:n korkeussäätö ja konin pumput. Omassa on tällähetkellä takapäässä hieman puoltaväliä löysempi ja etupäässä on säädetty löysimmille ja siitä 1½ kierosta kiinni. Liian jäykäksi ei tuota alustaa kannata säätää. Auto pomppii paljon ja aiheuttaa vaaratilanteita esim mutkissa ja liukkaalla. Parhaiten sen löytää testaamalla, kun kaikilla on oma maku ja erillaiset renkaat alla

<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus_J on 2002-04-19 16:32 ]</font>
KOS
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja KOS »

On 2002-04-19 09:47, KOS wrote:
Jep, eilen yritin säätää niitä iskareita niin toinen toimi ihan OK!!

Mutta toinen on jotenkin rikki kun sen painaa pohjaan niin se pyörii vaikka kuika monta kierrosta eikä mitään vaikutusta.. :sad:

Toinen pyörii pohja asennossa noin kaksi kierrosta.

Täytyy soittaa Konin huoltoon ja kysyä onko mitään tehtävissä..

~KOS~
Soitin tänään Konin huoltoon ja sanoivat, että säätö on väännetty rikki... :sad:
50€ kun se korjataan..

~KOS~
Vastaa Viestiin