Vectra B:n madallus
Dodiin!
Jouset on hankittu, tarttis vain alle laittaa. En oo kerennyt vielä paneutua asiaan ja ajattelin kysäistä homman jo tehneiltä vähän ohjeita. Eli onko mitään erityistä otettava jousten vaihdossa (-40mm) huomioon. Minkäläiset kiinnitykset B-vecculissa on, etenkin takapäässä. Onnistuuko homma itse, jos on paikka ja hieman apuria mukana? Kertokaahan ohjeita mitä tulee mieleen ja missä järjestyksessä homman ootte tehneet?? Kiitos neuvoista
Jouset on hankittu, tarttis vain alle laittaa. En oo kerennyt vielä paneutua asiaan ja ajattelin kysäistä homman jo tehneiltä vähän ohjeita. Eli onko mitään erityistä otettava jousten vaihdossa (-40mm) huomioon. Minkäläiset kiinnitykset B-vecculissa on, etenkin takapäässä. Onnistuuko homma itse, jos on paikka ja hieman apuria mukana? Kertokaahan ohjeita mitä tulee mieleen ja missä järjestyksessä homman ootte tehneet?? Kiitos neuvoista
Hieman vinkkejä moiseen hommaan. Suhteellisen helppoa mikäli yhtään on autoa roplannut.
Paineilma vehkeistä on apua hommaa tehdessä.
Etupää: Merkitse kunnolla yläpään laakerin ja kumien asento ENNEN kuin irrotat yläpään kokonaan ! Muuten saattaa madallus heittää eri puolilla.
Takapää: Irrota sisälokari, alla on 4 pulttia joilla koko tolppa on kiinni rungossa. Merkkaa jollain renkaat pultinkantojen ympärille. Takatolpan kiinnityksessä on hieman säätövaraa jostain syystä.
- Laita vaikka hallitunkki tukemaan iskarin alapäätä, irrota tukivarren ja iskarin kiinnittävä pultti.
- Iskarin alapäässä on holkki joka on hieman tukivarren sisällä, vapauta alapää lyömällä vaikka kumivasaralla iskarin kylkeen.
- Laske iskari tunkilla täyteen mittaan.
- Irrota yläpään 4 pulttia jolloin koko tolppa putoaa irti.
- Pura tolppa, itselläni ei tarvinnut jousipuristimia mutta ne voivat olla tarpeen.
- Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä ja katso että jousen pää osuu yläkupin kumistoppariin
- Ensin yläpään pultit paikoilleen ja sitten alapäätä tunkilla nostamalla alapultti hollille ja kiinni mutta ei tiukalle.
- Alapultti kiristetään vasta kun auton renkaat ovat maassa.
Homma on aika yksinkertainen kunhan ei hosu.
Itse tein sen ilman ohjeita ensimmäisellä kerralla oikein ja kun Konit laitoin samalla alle, tuli takapäätä harjoiteltua säätämisen muodossa muistaakseni 4 kertaa.
Nykyään menee n. 20-25 min. per puoli takapäässä.
Multa saa soittaa konsultaatiota mikäli jokin alkaa tökkimään
T: MAX
Paineilma vehkeistä on apua hommaa tehdessä.
Etupää: Merkitse kunnolla yläpään laakerin ja kumien asento ENNEN kuin irrotat yläpään kokonaan ! Muuten saattaa madallus heittää eri puolilla.
Takapää: Irrota sisälokari, alla on 4 pulttia joilla koko tolppa on kiinni rungossa. Merkkaa jollain renkaat pultinkantojen ympärille. Takatolpan kiinnityksessä on hieman säätövaraa jostain syystä.
- Laita vaikka hallitunkki tukemaan iskarin alapäätä, irrota tukivarren ja iskarin kiinnittävä pultti.
- Iskarin alapäässä on holkki joka on hieman tukivarren sisällä, vapauta alapää lyömällä vaikka kumivasaralla iskarin kylkeen.
- Laske iskari tunkilla täyteen mittaan.
- Irrota yläpään 4 pulttia jolloin koko tolppa putoaa irti.
- Pura tolppa, itselläni ei tarvinnut jousipuristimia mutta ne voivat olla tarpeen.
- Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä ja katso että jousen pää osuu yläkupin kumistoppariin
- Ensin yläpään pultit paikoilleen ja sitten alapäätä tunkilla nostamalla alapultti hollille ja kiinni mutta ei tiukalle.
- Alapultti kiristetään vasta kun auton renkaat ovat maassa.
Homma on aika yksinkertainen kunhan ei hosu.
Itse tein sen ilman ohjeita ensimmäisellä kerralla oikein ja kun Konit laitoin samalla alle, tuli takapäätä harjoiteltua säätämisen muodossa muistaakseni 4 kertaa.
Nykyään menee n. 20-25 min. per puoli takapäässä.
Multa saa soittaa konsultaatiota mikäli jokin alkaa tökkimään
T: MAX
Kiitoksia Maxille asiallisista ohjeista! Eiköhän homma noilla ohjeilla hoidu suht helposti. Kertokaapas vielä tuosta vanne/rengaspolitiikasta hieman..
Tarkotus on siis laskea autoa weitecin jousilla n.40mm, (1.6 B vectra sedan) ja tällä hetkellä rengastus viime kesän jäljiltä perus 195/65/15. Mahtuuko nuo alle vielä madalluksen jälkeen? Ettei nyt heti tarvitsisi olla ostamassa uusia kumeja..
Kiitos
Tarkotus on siis laskea autoa weitecin jousilla n.40mm, (1.6 B vectra sedan) ja tällä hetkellä rengastus viime kesän jäljiltä perus 195/65/15. Mahtuuko nuo alle vielä madalluksen jälkeen? Ettei nyt heti tarvitsisi olla ostamassa uusia kumeja..
Kiitos
Mikäli vanteen offset on vakio ei tule mitään ongelmia.On 2002-04-04 16:35, Martza wrote:
Tarkotus on siis laskea autoa weitecin jousilla n.40mm, (1.6 B vectra sedan) ja tällä hetkellä rengastus viime kesän jäljiltä perus 195/65/15. Mahtuuko nuo alle vielä madalluksen jälkeen? Ettei nyt heti tarvitsisi olla ostamassa uusia kumeja..
Kiitos
Kyseinen koko on 95-99 Vectrojen vakiokoko. Poislukien vissiin sport johon oli vaihtoehtoinen koko ainakin 205/55/16.
Edellisessä Vectrassa mulla oli 7.5 x 17" vanteilla 215/45/17 kumit. Offset oli 35. Madallusta oli -40mm ja hyvin mahtui.
T: MAX
No niin! Nyt on viimein mullakin Weitecit alla. Vähän vaihto hommat viivästy töiden takia, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan Muuttui kyllä perus Vectra aika mukavasti ja vain pelkillä jousilla! Tuli kaivattua tukevuutta alustaan todella paljon lisää.. mutta ei todellakaan mikään pyykkilauta silti! Ensi tuntuman mukaan suosittelen kyllä lämpimästi Weitecin jousia (-40mm) toimivat hyvin vakioiskareidenkin kanssa. Ja asennuksesta vielä suuret kiitokset Maxille, ohjeet olivat loistavat!
Kyllä se vaan on NIIIN kiva ajella uusilla jousilla! Nyt on tosiaan tämä projekti saatu valmiiksi, mutta onneksi on vielä monta mielen päällä Seuraavaksi ois vuorossa ikkunoiden tummennukset.. Asiahan ei tähän ketjuun kuulu mutta: ei Maxilla tai muilla tosiaan ole B vecculiin ylimääräistä etupenkin kyynärnojaa tiedossa?? Ei tunnu löytyvän edes autovahinkokeskuksesta..
->siirrän itseni pesemään autoa-> palaan myöhemmin langoille!
->siirrän itseni pesemään autoa-> palaan myöhemmin langoille!
Tervehdys MAX!!!On 2002-04-04 14:49, MAX wrote:
Hieman vinkkejä moiseen hommaan. Suhteellisen helppoa mikäli yhtään on autoa roplannut.
Paineilma vehkeistä on apua hommaa tehdessä.
Etupää: Merkitse kunnolla yläpään laakerin ja kumien asento ENNEN kuin irrotat yläpään kokonaan ! Muuten saattaa madallus heittää eri puolilla.
Takapää: Irrota sisälokari, alla on 4 pulttia joilla koko tolppa on kiinni rungossa. Merkkaa jollain renkaat pultinkantojen ympärille. Takatolpan kiinnityksessä on hieman säätövaraa jostain syystä.
- Laita vaikka hallitunkki tukemaan iskarin alapäätä, irrota tukivarren ja iskarin kiinnittävä pultti.
- Iskarin alapäässä on holkki joka on hieman tukivarren sisällä, vapauta alapää lyömällä vaikka kumivasaralla iskarin kylkeen.
- Laske iskari tunkilla täyteen mittaan.
- Irrota yläpään 4 pulttia jolloin koko tolppa putoaa irti.
- Pura tolppa, itselläni ei tarvinnut jousipuristimia mutta ne voivat olla tarpeen.
- Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä ja katso että jousen pää osuu yläkupin kumistoppariin
- Ensin yläpään pultit paikoilleen ja sitten alapäätä tunkilla nostamalla alapultti hollille ja kiinni mutta ei tiukalle.
- Alapultti kiristetään vasta kun auton renkaat ovat maassa.
Homma on aika yksinkertainen kunhan ei hosu.
Itse tein sen ilman ohjeita ensimmäisellä kerralla oikein ja kun Konit laitoin samalla alle, tuli takapäätä harjoiteltua säätämisen muodossa muistaakseni 4 kertaa.
Nykyään menee n. 20-25 min. per puoli takapäässä.
Multa saa soittaa konsultaatiota mikäli jokin alkaa tökkimään
T: MAX
Miten noita Konin sportteja säädetään takapäästä..??
Korkeuttahan voi säätää sillä "sokalla", mutta eikö jäykkyyttä säädetä jotenkin kiertämällä iskaria pohja asennossa..??
Ostin ne käytettynä ja ne ovat ikäänkuin jumissa...
Enkä oo vielä voinut laittaa niitä alle
~KOS~
Koneissa (ainakin keltainen sport) on alapäänlautanen siirrettävissä ns. vetoautoasentoon(korkeampi) ja normaalikorkeuteen, mikäli malli ei ole muuttunut hiljan. Tämä tapahtuu nostamalla lautasta hieman iskarin vartta pitkin ylöspäin ja siirtämällä prikka toiseen hahloon.
Jäykkyyssäätö suoritetaan purkamalla koko tolppa irti. Jousi puretaan pois ja kun iskarissa ei ole ylimääräisiä osia kiinni(myös valkoinen halkaistu muovisuoja on poistettava iskarinvarren ja rungonyhtymäkohdasta) laitetaan iskari alakiinnikekohdasta esim. ruuvipenkkiin.
Senjälkeen painetaan iskarinvarsi aivan sisään ja sitä kierretään varovasti kunnes tuntuu pieni vaste ja se lukittuu jompaankumpaan suuntaan käännettäessä. Iskarin vartta alaasennossa käännettäessä ulosjouston jäykkyyden muutoksen voi todeta vetämällä varresta ulospäin. En muista varmasti että kumpaan suuntaan pitää kääntää voimakkaamman vaimennuksen aikaan saamiseksi mutta sen kyllä varmasti tuntee. Tiukimmassa asennossa varren liikuttaminen on aivan mahdotonta käsivoimin
Tuota asentoa EI SAA käyttää koska iskari hajoaa johtuen täysin ummessa olevista venttiileistä.
2.0 B-Vectrassa itse laitoin aluksi tiukkuuden n.puoleenväliin ja se oli aika kova mutta toimi ainakin mun tapauksessa. Tosin hienosäätöä joutui muutaman kerran tekemään.
Löysien madallusjousten kanssa voi liian jäykästä ulosjoustosta johtuen tulla ongelmia, jousen ponnevoima ei riitä esim.nopeissa heitoissa oikaista iskaria riittävän nopeasti ja kyseisen puolen rengas irtoaa tiestä.
En ole mikään alustan säätö expertti joten kaikki edelläkirjoitettu perustuu omiin kokemuksiin B-Vectran ajettavuuden parantamisesta Konin sarjalla. Itseäni kiinnostaisi kovasti myös KW:n variante3 sarja B-Vectraan, koska siinä on mahdollisuus säätää myös sisäänjouston voimakkuutta.
Voisi mennä säätöjen hakeminen aika mielenkiintoiseksi, viikon välein varmaan joutuisi alkuun säädellä, että hyvä asento löytyisi
T: Max
<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 14:54 ]</font>
Jäykkyyssäätö suoritetaan purkamalla koko tolppa irti. Jousi puretaan pois ja kun iskarissa ei ole ylimääräisiä osia kiinni(myös valkoinen halkaistu muovisuoja on poistettava iskarinvarren ja rungonyhtymäkohdasta) laitetaan iskari alakiinnikekohdasta esim. ruuvipenkkiin.
Senjälkeen painetaan iskarinvarsi aivan sisään ja sitä kierretään varovasti kunnes tuntuu pieni vaste ja se lukittuu jompaankumpaan suuntaan käännettäessä. Iskarin vartta alaasennossa käännettäessä ulosjouston jäykkyyden muutoksen voi todeta vetämällä varresta ulospäin. En muista varmasti että kumpaan suuntaan pitää kääntää voimakkaamman vaimennuksen aikaan saamiseksi mutta sen kyllä varmasti tuntee. Tiukimmassa asennossa varren liikuttaminen on aivan mahdotonta käsivoimin
Tuota asentoa EI SAA käyttää koska iskari hajoaa johtuen täysin ummessa olevista venttiileistä.
2.0 B-Vectrassa itse laitoin aluksi tiukkuuden n.puoleenväliin ja se oli aika kova mutta toimi ainakin mun tapauksessa. Tosin hienosäätöä joutui muutaman kerran tekemään.
Löysien madallusjousten kanssa voi liian jäykästä ulosjoustosta johtuen tulla ongelmia, jousen ponnevoima ei riitä esim.nopeissa heitoissa oikaista iskaria riittävän nopeasti ja kyseisen puolen rengas irtoaa tiestä.
En ole mikään alustan säätö expertti joten kaikki edelläkirjoitettu perustuu omiin kokemuksiin B-Vectran ajettavuuden parantamisesta Konin sarjalla. Itseäni kiinnostaisi kovasti myös KW:n variante3 sarja B-Vectraan, koska siinä on mahdollisuus säätää myös sisäänjouston voimakkuutta.
Voisi mennä säätöjen hakeminen aika mielenkiintoiseksi, viikon välein varmaan joutuisi alkuun säädellä, että hyvä asento löytyisi
T: Max
<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 14:54 ]</font>