K I I T O S näistä neuvoista!!!On 2002-04-18 14:52, MAX wrote:
Koneissa (ainakin keltainen sport) on alapäänlautanen siirrettävissä ns. vetoautoasentoon(korkeampi) ja normaalikorkeuteen, mikäli malli ei ole muuttunut hiljan. Tämä tapahtuu nostamalla lautasta hieman iskarin vartta pitkin ylöspäin ja siirtämällä prikka toiseen hahloon.
Jäykkyyssäätö suoritetaan purkamalla koko tolppa irti. Jousi puretaan pois ja kun iskarissa ei ole ylimääräisiä osia kiinni(myös valkoinen halkaistu muovisuoja on poistettava iskarinvarren ja rungonyhtymäkohdasta) laitetaan iskari alakiinnikekohdasta esim. ruuvipenkkiin.
Senjälkeen painetaan iskarinvarsi aivan sisään ja sitä kierretään varovasti kunnes tuntuu pieni vaste ja se lukittuu jompaankumpaan suuntaan käännettäessä. Iskarin vartta alaasennossa käännettäessä ulosjouston jäykkyyden muutoksen voi todeta vetämällä varresta ulospäin. En muista varmasti että kumpaan suuntaan pitää kääntää voimakkaamman vaimennuksen aikaan saamiseksi mutta sen kyllä varmasti tuntee. Tiukimmassa asennossa varren liikuttaminen on aivan mahdotonta käsivoimin
Tuota asentoa EI SAA käyttää koska iskari hajoaa johtuen täysin ummessa olevista venttiileistä.
2.0 B-Vectrassa itse laitoin aluksi tiukkuuden n.puoleenväliin ja se oli aika kova mutta toimi ainakin mun tapauksessa. Tosin hienosäätöä joutui muutaman kerran tekemään.
Löysien madallusjousten kanssa voi liian jäykästä ulosjoustosta johtuen tulla ongelmia, jousen ponnevoima ei riitä esim.nopeissa heitoissa oikaista iskaria riittävän nopeasti ja kyseisen puolen rengas irtoaa tiestä.
En ole mikään alustan säätö expertti joten kaikki edelläkirjoitettu perustuu omiin kokemuksiin B-Vectran ajettavuuden parantamisesta Konin sarjalla. Itseäni kiinnostaisi kovasti myös KW:n variante3 sarja B-Vectraan, koska siinä on mahdollisuus säätää myös sisäänjouston voimakkuutta.
Voisi mennä säätöjen hakeminen aika mielenkiintoiseksi, viikon välein varmaan joutuisi alkuun säädellä, että hyvä asento löytyisi
T: Max
<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2002-04-18 14:54 ]</font>
Jep, mulla on just nuo keltaset sportit.
Joo tuolla "sokalla" tarkotin just tuota prikkaa..
Ja niitä hahloja on kaks kipaletta.
Täytyypä illalla kokeilla tuota säätämistä ja jos toimii niin ei muutaku iskarit alle!!
Ja mitä tuohon "hienosäätöön" tulee niin onneksi tuo B Vectran takajousitus on nopea purkaa ja testata.
(varsinkin kun sisälokarit jättää pois)
Ja tuossa aikaisemmin oli puhetta noista renkaista, niin ainakin mulla ottaa 215/45/17 renkailla ja 7.5" leveillä Alessio Alaskoilla (et35) sisälokareihin kiinni kun täysillä kanttailee..
(Vectra sport voyager "vakio" alustalla)
Mutta sehän on kyllä rengasmerkistäkin kiinni...
~KOS~