Progressiivisen jousen asennus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
duster
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 144
Liittynyt: 27 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuupovaara

Viesti Kirjoittaja duster »

Sanokaapa laitoinko progressiiviset takajouset oikein päin. Jousen harvempi osa tuli alas ja ylhäällä jousen kierteet ovat kiinni toisissaan. Jousen kirjoitukset tulivat oikein päin. Tämä oli yksi päätelmä miten päin laitoin.
Progressiivinen jousi on "jousi, jonka jäykkyys kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän sitä puristetaan kokoon".(TM autosanasto)
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Oikeinpäin meni! :smile:

Progressiivisen jousen asennuksessa tosiaan tiuhempi puoli ylöspäin, koska näin asennettaessa tulee vähemmän jousittamatonta massaa
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

terve!

juu aivan kuten edellä todettu:
painavampi = tiuhempi puoli ylös/koriinpäin niin jousittamaton massa on pienempi = pyörä seuraa kuoppaista tietä paremmin

(jäykkyys on aivan sama molemmin päin)

jousuen varaosanumeroiden asennolla ei ole merkitystä, ainoastaan:
front = VA = eteen
ja
rear = HA = taakse

-------


kun puhutaan progressiivisesta madallusjousesta itse asiassa usein on kyseessä ns kaksivaihe lineaarinen jousi, jossa on 2 eri "kierteen nousua", kun tiuha pää osuu yhteen, lakkaa se toimimasta ja vain harva pää jää toimimaan = jousi jäykistyy

(mitä lyhyempi jousilanka = vähemmän kierroksia, sitä jäykempi jousi, lineaarisesti
jousilangan vahvuden kasvun myötä taas jäykkyys kasvaa nopeasti progressiivisesti, siispä 1mm vahvempi lanka = paljon jäykempi jousi, jos muut mitat ja kierteiden määrä sama)

sitten on oikeasti progressiiviset jouset kuten:
tynnyrijouset
kartiojouset
jouset joissa jousilangan vahvuus muuttuu

kaikkia näitä on esim Opel käyttänyt takana, kun edessä taas Opeleissa on yleensä lineaarinen jousi

MB:ssä taas on yleensä vakiona lineaariset jouset edessä ja takana

japseissa taas yleensä vakiona 2-vaihe lineaariset tai progressiiviset jouset edessä ja takana

madallusjouset Opeleihin seuraavat yleensä samaa kaavaa: eteen lineaariset ja taakse tynnyri/kartio = progressiivinen, takajosuet voivat lisäksi olla muuttuvalla "kierteen nousulla"

pete
http://www.prostreet.fi
Vastaa Viestiin