Sanokaapa laitoinko progressiiviset takajouset oikein päin. Jousen harvempi osa tuli alas ja ylhäällä jousen kierteet ovat kiinni toisissaan. Jousen kirjoitukset tulivat oikein päin. Tämä oli yksi päätelmä miten päin laitoin.
Progressiivinen jousi on "jousi, jonka jäykkyys kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän sitä puristetaan kokoon".(TM autosanasto)
Progressiivisen jousen asennus
terve!
juu aivan kuten edellä todettu:
painavampi = tiuhempi puoli ylös/koriinpäin niin jousittamaton massa on pienempi = pyörä seuraa kuoppaista tietä paremmin
(jäykkyys on aivan sama molemmin päin)
jousuen varaosanumeroiden asennolla ei ole merkitystä, ainoastaan:
front = VA = eteen
ja
rear = HA = taakse
-------
kun puhutaan progressiivisesta madallusjousesta itse asiassa usein on kyseessä ns kaksivaihe lineaarinen jousi, jossa on 2 eri "kierteen nousua", kun tiuha pää osuu yhteen, lakkaa se toimimasta ja vain harva pää jää toimimaan = jousi jäykistyy
(mitä lyhyempi jousilanka = vähemmän kierroksia, sitä jäykempi jousi, lineaarisesti
jousilangan vahvuden kasvun myötä taas jäykkyys kasvaa nopeasti progressiivisesti, siispä 1mm vahvempi lanka = paljon jäykempi jousi, jos muut mitat ja kierteiden määrä sama)
sitten on oikeasti progressiiviset jouset kuten:
tynnyrijouset
kartiojouset
jouset joissa jousilangan vahvuus muuttuu
kaikkia näitä on esim Opel käyttänyt takana, kun edessä taas Opeleissa on yleensä lineaarinen jousi
MB:ssä taas on yleensä vakiona lineaariset jouset edessä ja takana
japseissa taas yleensä vakiona 2-vaihe lineaariset tai progressiiviset jouset edessä ja takana
madallusjouset Opeleihin seuraavat yleensä samaa kaavaa: eteen lineaariset ja taakse tynnyri/kartio = progressiivinen, takajosuet voivat lisäksi olla muuttuvalla "kierteen nousulla"
pete
http://www.prostreet.fi
juu aivan kuten edellä todettu:
painavampi = tiuhempi puoli ylös/koriinpäin niin jousittamaton massa on pienempi = pyörä seuraa kuoppaista tietä paremmin
(jäykkyys on aivan sama molemmin päin)
jousuen varaosanumeroiden asennolla ei ole merkitystä, ainoastaan:
front = VA = eteen
ja
rear = HA = taakse
-------
kun puhutaan progressiivisesta madallusjousesta itse asiassa usein on kyseessä ns kaksivaihe lineaarinen jousi, jossa on 2 eri "kierteen nousua", kun tiuha pää osuu yhteen, lakkaa se toimimasta ja vain harva pää jää toimimaan = jousi jäykistyy
(mitä lyhyempi jousilanka = vähemmän kierroksia, sitä jäykempi jousi, lineaarisesti
jousilangan vahvuden kasvun myötä taas jäykkyys kasvaa nopeasti progressiivisesti, siispä 1mm vahvempi lanka = paljon jäykempi jousi, jos muut mitat ja kierteiden määrä sama)
sitten on oikeasti progressiiviset jouset kuten:
tynnyrijouset
kartiojouset
jouset joissa jousilangan vahvuus muuttuu
kaikkia näitä on esim Opel käyttänyt takana, kun edessä taas Opeleissa on yleensä lineaarinen jousi
MB:ssä taas on yleensä vakiona lineaariset jouset edessä ja takana
japseissa taas yleensä vakiona 2-vaihe lineaariset tai progressiiviset jouset edessä ja takana
madallusjouset Opeleihin seuraavat yleensä samaa kaavaa: eteen lineaariset ja taakse tynnyri/kartio = progressiivinen, takajosuet voivat lisäksi olla muuttuvalla "kierteen nousulla"
pete
http://www.prostreet.fi