Takajarru laahaa, taas. miksi, miten jne?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
min
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja min »

Siis ehdotus pääkaupunkiseudulla oli:
jarrusatuloiden ja käsijarruvaijerin ja levyjen ja palojen vaihto molemmille pöuolille. Osat maksaisi 860 € + työt. Koska jarrusatula tyyppi on vaihtunut, niin pitää kaikki vaihtaa ...

Osahinnat:
jarrusatula v 238
jarrusatula o 238
jarrulevyt taka 149
takajarrupalasarja 67
käsijarruvaijeri 97
lukkolevy käsijarruvaijeriin 2
jarrupalat etu 71 (ei kai tarvita)

eli yhteensä n 790 €



<font size=-1>[ This Message was edited by: min on 2004-08-04 14:06 ]</font>
Astra CDX
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Astra CDX »

Itse pääsin eroon jarrujen vinkumisesta vaihtamalla taakse tarvikejarrupalat (hinta n. 30€) sekä heittämällä hieman kuparitahnaa ohjaintappien liukupinnoille. Auto siis Astra G 1.8, ajettu n. 100tkm...
Sanek
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Sanek »

Ja mitä niitä satuloita suotta vaihtaa kun niihin saa korjaussarjojakin...
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Mikäli nyt sitten joudun jossain vaiheessa vaihtamaan eli vaihdattamaan jarrupaloja/-levyjä tai puhdistamaan jarruja niin kertokaahan missä täällä Tampereella mun kannattaisi se tehdä? Metro-auton hinta lienee liian suolainen (en ole tosin kysynyt, mutta muiden puheista päätellen näin on). Jos verrataan Opelin alkuperäisosia ja tarvikeosia, niin onko laadussa isoja eroja (vai onko alkuperäisosien maine pelkkää propagandaa)? Entäs merkkiliikkeen työnlaatu ja takuu työlle onko sekin vain huhupuheissa parempaa? Onko näissä seuraavissa mitään järkeä:
- ostaa osat muualta ja laitattaa ne paikalleen merkkiliikkeessä (en tosin tiedä mitä pitäisi ostaa, joten lienee kuolleena syntynyt ajatus)
- osat ja työt jostain muualta kuin merkkiliikkeestä (tuleeko tästä merkintä huoltokirjaan tms. tosite?)
- nöyrästi merkkiliikkeeseen ja lompakko tyhjänä takaisin (auto ja takuut kunnossa jne.)
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 27 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

On 2004-08-04 14:54, Opel Astra wrote:
Onko näissä seuraavissa mitään järkeä:
- ostaa osat muualta ja laitattaa ne paikalleen merkkiliikkeessä (en tosin tiedä mitä pitäisi ostaa, joten lienee kuolleena syntynyt ajatus)
- osat ja työt jostain muualta kuin merkkiliikkeestä (tuleeko tästä merkintä huoltokirjaan tms. tosite?)
- nöyrästi merkkiliikkeeseen ja lompakko tyhjänä takaisin (auto ja takuut kunnossa jne.)
Ensimmäinen vaihtoehto ei ihan helpolla onnistu, että menisit muualta ostetut osat laatikoissa merkkiliikkeeseen...

Toinen vaihtoehto on se, mitä itse käytän, sillä merkkiliikkeen hinnat on ainakin meikäläiselle liian suolaiset. Aika näyttää, kuinka kauan nuo paikallaan olevat osat nyt sitten kestää, mutta puolta halvemmalla hinnalla olen voiton puolella, jos kestävät yli puolet siitä, mitä alkuperäisosat...

Kolmas vaihtoehto on helppo ja "turvallinen" ja kallein ratkaisu, mutta ei ne merkkiliikkeessä työskentelevät korjaajat välttämättä sen parempia ole kuin muuallakaan... Se on tekijästä kiinni, eikä tekopaikasta :wink:

Mutta kyllä mulle ainakin tuo Bosch Car Service iski leimat huoltokirjaan ja totta kai sieltä kuitit ja muut saa. En ilman kuittia suostuisi autoa korjaamolta ulos ajamaankaan. Takuu se on muillakin työlle kuin merkkiliikkeessä.
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
min
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja min »

On 2004-08-04 14:15, Sanek wrote:
Ja mitä niitä satuloita suotta vaihtaa kun niihin saa korjaussarjojakin...
mistä?

sanoivat mulle, että satulatyyppi on vaihtunut ja tähän ei saa ...

siis Astra G -99 farmari 1,8
Sanek
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Sanek »

On 2004-08-04 15:21, min wrote:
On 2004-08-04 14:15, Sanek wrote:
Ja mitä niitä satuloita suotta vaihtaa kun niihin saa korjaussarjojakin...
mistä?

sanoivat mulle, että satulatyyppi on vaihtunut ja tähän ei saa ...

siis Astra G -99 farmari 1,8
Varaosaliikkeestä, kysyin n. 2kk sitten merkkiliikkeestä ja sanoivat että ei oo, sitten menin tutun varaosaliikkeeseen ja se katto koivusen cd:ltä ja sano että ei oo... aikani siinä kirosin ja sit se sano et katotaas hei ku tuli tossa noi kirjaset sieltä koivuselta..
Juhuu, sieltähän löytyi sitten isompi ja pienempi mäntäiseen satulaan mäntää ja tiivistesarjaa.

Tiivistesarjan hinta(jota itse hain kun purin satulat ja puunasin) muistaakseni n. 17-19€
Sanek
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Sanek »

Satula malli tosiaan vaihtuu jossain vaiheessa uudempaan, mutta mullakin oli se vanhempi.

http://album.fotosafe.com/altiapp/isc/i ... 1091625072


<font size=-1>[ This Message was edited by: Sanek on 2004-08-04 16:12 ]</font>
EliasJPD
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Elo 2017, 11:32

Re:

Viesti Kirjoittaja EliasJPD »

Mika kirjoitti:Kotikonstilla eroon takajarruLEVYN vinkumisesta:

Auto ylös, rengas irti, käsijarruvaijeri irti satulasta, satula irti (letkua ei tarvi irroittaa, pultti on satulan alareunassa takapuolella).
- Irroita jarrupalat, puhdista teräsharjalla palojen liukupinnat
- Puhdista teräsharjalla satulan kohdat, joihin jarrupalat ottavat kiinni. Voit puhd satulan muualtakin liuottimella tms aineella.
- Pyöräytä jarrusylinterin mäntää muutaman kerran lievästi sisäänpäin painaen.
- Kohdista männän ulkoreunojen kolot samalle kohdalle, kuin ennen pyörittämistä
- Irroita liukutapit jos jumissa, puhdista ja rasvaa
- Laita jotain lämmönkestävää rasvaa palojen liukupinnoille ja satulan vastaaville kohdille (itse laitoin 1000'c kestävää alumiinitahnaa) HUOM!! Ei pakollista rasvata.
- Paketti kasaan ja vinkumatonta ajoa.

Tein ite tuon operaation n 2kk sitten ja eipä ole inahtanutkaan sen jälkeen. Huomattavasti halvempi, kuin Opel-huollon suosittelema satuloiden vaihto..

HUOM!! Älä pumppaa käsijarrun tappia silloin kun satula on irti, mäntä tulee liikaa ulos.
Hyvät neuvot näin 13 vuotta myöhemmin, vaan eivät minua auttaneet. Kuskin puolelta takaa 98' Astrassa siis sellainen linnun tsirputusta muistuttava ääni hetken ajon jälkeen 30 km/h nopeammissa vauhdeissa. Ääni häviää aina kun jarrua painaa. Levyä ei pysty hipaisua enempää koskettamaan kuumuuden takia. Selkeästi tuntui ennen em. toimenpiteitä levyä pyörittäessä "jäykkä" kohta eli ottaa vain kerran/kierros kiinni. Putsausoperaation jälkeen ääni hiljeni huomattavasti, eikä tunnu niin jäykältä tuo hidastava kohta, mutta kuuluu vieläkin ja levy kuumenee.

Palat ok, levyt pinnaltaan ok, liukutapit liikkuu nätisti ja mäntäkin tuntuisi liikkuvan ok, joten jääkö tässä sitten vaihtoehdoksi kiero jarrulevy?
EliasJPD
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Elo 2017, 11:32

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja EliasJPD »

EliasJPD kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kotikonstilla eroon takajarruLEVYN vinkumisesta:

Auto ylös, rengas irti, käsijarruvaijeri irti satulasta, satula irti (letkua ei tarvi irroittaa, pultti on satulan alareunassa takapuolella).
- Irroita jarrupalat, puhdista teräsharjalla palojen liukupinnat
- Puhdista teräsharjalla satulan kohdat, joihin jarrupalat ottavat kiinni. Voit puhd satulan muualtakin liuottimella tms aineella.
- Pyöräytä jarrusylinterin mäntää muutaman kerran lievästi sisäänpäin painaen.
- Kohdista männän ulkoreunojen kolot samalle kohdalle, kuin ennen pyörittämistä
- Irroita liukutapit jos jumissa, puhdista ja rasvaa
- Laita jotain lämmönkestävää rasvaa palojen liukupinnoille ja satulan vastaaville kohdille (itse laitoin 1000'c kestävää alumiinitahnaa) HUOM!! Ei pakollista rasvata.
- Paketti kasaan ja vinkumatonta ajoa.

Tein ite tuon operaation n 2kk sitten ja eipä ole inahtanutkaan sen jälkeen. Huomattavasti halvempi, kuin Opel-huollon suosittelema satuloiden vaihto..

HUOM!! Älä pumppaa käsijarrun tappia silloin kun satula on irti, mäntä tulee liikaa ulos.
Hyvät neuvot näin 13 vuotta myöhemmin, vaan eivät minua auttaneet. Kuskin puolelta takaa 98' Astrassa siis sellainen linnun tsirputusta muistuttava ääni hetken ajon jälkeen 30 km/h nopeammissa vauhdeissa. Ääni häviää aina kun jarrua painaa. Levyä ei pysty hipaisua enempää koskettamaan kuumuuden takia. Selkeästi tuntui ennen em. toimenpiteitä levyä pyörittäessä "jäykkä" kohta eli ottaa vain kerran/kierros kiinni. Putsausoperaation jälkeen ääni hiljeni huomattavasti, eikä tunnu niin jäykältä tuo hidastava kohta, mutta kuuluu vieläkin ja levy kuumenee.

Palat ok, levyt pinnaltaan ok, liukutapit liikkuu nätisti ja mäntäkin tuntuisi liikkuvan ok, joten jääkö tässä sitten vaihtoehdoksi kiero jarrulevy?
Tämä selvisi, uudet levyt kehiin ja ääni hävisi. Levyissä oli kyllä pintaa, mutta jostain syystä oli hieman kiero nimenomaan tämä oikea puoli.
Vastaa Viestiin