Takajarru laahaa, taas. miksi, miten jne?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Eli ongelma on se vanha juttu, takajarru laahaa. Ilmeisesti ääni kuuluu takaa oikealta. Matka-ajossa visertää oikein kunnolla, mitä enemmän vauhtia sen pahempi. Kun käyttää jalkaa jarrulla tai löysää kaasua, niin ääni katoaa (ainakin nanosekunniksi). Jos jarruttaa oikein kunnolla, niin jarrut ei vingu, vinkuminen tapahtuu kevyellä jarrutuksella. Nyt jarru vinkuu kun kääntää oikealle tai kun hiljentää risteykseen (ryömittää hiljaa) eikä jarruun edes tarvii koskea!! prkl! Aikaisemmin kun auto oli seisonut paikallaan pidempään (esim. yön yli) niin takapää "paukahti" autoon istuttaessa, mutta nyt tätä ongelmaa ei ole. Oikea takavanne lämpeää laahaamisen johdosta (vakavaa?). Olen ollut joskus pikahuollossa tämän ongelman takia (olen myös kirjoittanut asiasta silloin tänne) ja silloin asentaja kertoi, että tämä on tyyppivika ja jarrut ovat vain paskaiset. Itse en osaa tehdä autolle muuta kun ajaa, pestä ja tankata --> joten kotikonstit eivät taida tulla kysymykseen.

Sitten tähän loppuun ne kysymykset:
- mistä tämä vinkuminen nyt sitten johtuu, liasta vai mistä? ja miksi se on aina vain toisella puolella (viimeksi jarruissa vain 3 % erot)? Huom! saattaa olla tyhmä kysymys :smile:
- auton määräaikaishuolto on kolmen viikon kuluttua --> kuinka pahaa jälkeä jarrujen laahaaminen voi tehdä esim. levyille, paloille jne.?? Kannattaako käydä korjaamassa vika pikaisesti?
- miten jarrut voi vinkua kun autolla kääntää oikealle, vaikka jarruun ei edes koske (onko jotain löysällä)?
- paljonkos tuollainen jarrujen korjaaminen kestää, maksaa ja mitä siinä tehdään (putsataan, säädetään, vaihdetaan osia)? Onko kuvia tuosta systeemistä (selitysten kera)?

Nyt on hermot niin kireällä ( :evil: :evil: :evil: ) Opelin jarrujen suhteen, joten toivoisin pikaisia ja asiallisia neuvoja, kiitos etukäteen!
Avatar
zoomer
OCF Member 2020
Viestit: 1460
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kiikka

Viesti Kirjoittaja zoomer »

Ootkos ihan varma ettei ongelma ole takapyörän laakeri?
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

En oo varma, mutta se tarkastettiin viimeksi kun kävin vaivan takia pikahuollossa. Kysyin asiasta, kun epäilin laakerivikaa ja asentaja sanoi, että takapyörässä ei ole välystä. No, kun en kerran asiasta mitään tiedä, niin uskoin tämän selityksen. Tämän jälkeen takaa ei ole kuulunut viserrystä kuin kerran ennen viikonloppua. En tiedä noista jarruista mitään, joten olen siis huollon kertomusten armoilla...mut luulis niiden tietävän enemmän kuin minä.
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4124
Liittynyt: 24 Loka 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Zeni »

Minkä vuotinen Astra on ? Ei perskeles, mulla on täysin sama vika. Aluksi vain vikisi silloin tällöin kaupunki nopeuksissa, mutta nyt kun jarrut lämpiää niin alkaa huuto ja se kuuluu sisälle ihan hyvin vielä 100km/h nopeudesta. Todella ärsyttävä ominaisuus, itse veikkaan kieroja levyjä koska jarrutettaessa tärisee.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

On 2004-08-03 12:12, Zeni wrote:
Minkä vuotinen Astra on ? Ei perskeles, mulla on täysin sama vika. Aluksi vain vikisi silloin tällöin kaupunki nopeuksissa, mutta nyt kun jarrut lämpiää niin alkaa huuto ja se kuuluu sisälle ihan hyvin vielä 100km/h nopeudesta. Todella ärsyttävä ominaisuus, itse veikkaan kieroja levyjä koska jarrutettaessa tärisee.
vm. 2000

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opel Astra on 2004-08-03 12:18 ]</font>
Mika
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 291
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kotikonstilla eroon takajarruLEVYN vinkumisesta:

Auto ylös, rengas irti, käsijarruvaijeri irti satulasta, satula irti (letkua ei tarvi irroittaa, pultti on satulan alareunassa takapuolella).
- Irroita jarrupalat, puhdista teräsharjalla palojen liukupinnat
- Puhdista teräsharjalla satulan kohdat, joihin jarrupalat ottavat kiinni. Voit puhd satulan muualtakin liuottimella tms aineella.
- Pyöräytä jarrusylinterin mäntää muutaman kerran lievästi sisäänpäin painaen.
- Kohdista männän ulkoreunojen kolot samalle kohdalle, kuin ennen pyörittämistä
- Irroita liukutapit jos jumissa, puhdista ja rasvaa
- Laita jotain lämmönkestävää rasvaa palojen liukupinnoille ja satulan vastaaville kohdille (itse laitoin 1000'c kestävää alumiinitahnaa) HUOM!! Ei pakollista rasvata.
- Paketti kasaan ja vinkumatonta ajoa.

Tein ite tuon operaation n 2kk sitten ja eipä ole inahtanutkaan sen jälkeen. Huomattavasti halvempi, kuin Opel-huollon suosittelema satuloiden vaihto..

HUOM!! Älä pumppaa käsijarrun tappia silloin kun satula on irti, mäntä tulee liikaa ulos.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mika on 2004-08-03 12:39 ]</font>
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

On 2004-08-03 12:31, Mika wrote:
Kotikonstilla eroon takajarruLEVYN vinkumisesta:

Auto ylös, rengas irti, käsijarruvaijeri irti satulasta, satula irti (letkua ei tarvi irroittaa, pultti on satulan alareunassa takapuolella).
- Irroita jarrupalat, puhdista teräsharjalla palojen liukupinnat
- Puhdista teräsharjalla satulan kohdat, joihin jarrupalat ottavat kiinni. Voit puhd satulan muualtakin liuottimella tms aineella.
- Pyöräytä jarrusylinterin mäntää muutaman kerran lievästi sisäänpäin painaen.
- Kohdista männän ulkoreunojen kolot samalle kohdalle, kuin ennen pyörittämistä
- Irroita liukutapit jos jumissa, puhdista ja rasvaa
- Laita jotain lämmönkestävää rasvaa palojen liukupinnoille ja satulan vastaaville kohdille (itse laitoin 1000'c kestävää alumiinitahnaa) HUOM!! Ei pakollista rasvata.
- Paketti kasaan ja vinkumatonta ajoa.

Tein ite tuon operaation n 2kk sitten ja eipä ole inahtanutkaan sen jälkeen. Huomattavasti halvempi, kuin Opel-huollon suosittelema satuloiden vaihto..

HUOM!! Älä pumppaa käsijarrun tappia silloin kun satula on irti, mäntä tulee liikaa ulos.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mika on 2004-08-03 12:39 ]</font>
Kiitos Mika neuvoista! Valitettavasti tuo on kuitenkin mulle pitkälti aivan täyttä "hepreaa". Uskoisin löytäväni nuo mainitsemasi kohdat ja rassaamaan niitä jollakin menestyksellä, mutta en todellakaan uskalla luottaa omaan "ammattitaitooni" tässä asiassa niin paljoa, että purkaisin takajarrusysteemiä. :oops:
Pakko varmaan nöyrtyä ja mennä Metro-Autoon "lakki kourassa"...Paljonkohan tuo puhdistus maksaa liikkeessä?
Eli huollossa ne todennäköisesti tarjoaa satuloiden vaihtoa. Osaatko arvioida, mitä ne kertoo syyksi (kulumia)?

nimim. "kun taputtaa käsiä yhteen, niin sattuu peukaloihin"

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opel Astra on 2004-08-03 13:14 ]</font>
moikkavaan
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja moikkavaan »

Kumma juttu, mä en saa millään määrällä taka-satulan puhdistamista paloja liikkumaan normaalin väljästi, vaan aina kun huolto vaihtaa uudet palat pitää mun ottaa ne ulos ja viilata sitä palan takareunan metallirunkoa aavistuksen pienemmäksi. Sitten ne mahtuu liikkuun vapaasti ja ei jumitu laahaamaan. Näin oli jo ihan auton ollessa uusi. Astra-F 2.0
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 27 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

Jarrupaloissa on "vinkumisominaisuus" eli on olemassa sellaisia paloja, jotka alkavat vinkua, kun vaihtoaika alkaa olla käsillä... Näin olen antanut itselleni kertoa eräästä varaosaliikkeestä, joten ihan ikiomaa kokemusta/tietämystä asiasta ei ole.

Omassa Astrassani laahasi ja vinkui matka-ajossa todella lujaa vasemman takarenkaan palat (levytkään ei olleet uudenveroiset) ja samasta syystä vanne kuumeni niin, että melkein alkoi sulattaa rengasta :roll: (tästä kirjoitinkin jo aiemmin, joten syy selvisi lopulta...)

Vaihdatin joka nurkkaan uudet levyt ja palat ja nyt voi taas ajaa ilman, että radio pitää olla asennossa "nupit kaakkoon"

Koko "lysti" osineen ja töineen (öljynvaihto samalla) maksoi 520€.
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

On 2004-08-04 10:58, SporttiFarkku wrote:
Jarrupaloissa on "vinkumisominaisuus" eli on olemassa sellaisia paloja, jotka alkavat vinkua, kun vaihtoaika alkaa olla käsillä... Näin olen antanut itselleni kertoa eräästä varaosaliikkeestä, joten ihan ikiomaa kokemusta/tietämystä asiasta ei ole.

Omassa Astrassani laahasi ja vinkui matka-ajossa todella lujaa vasemman takarenkaan palat (levytkään ei olleet uudenveroiset) ja samasta syystä vanne kuumeni niin, että melkein alkoi sulattaa rengasta :roll: (tästä kirjoitinkin jo aiemmin, joten syy selvisi lopulta...)

Vaihdatin joka nurkkaan uudet levyt ja palat ja nyt voi taas ajaa ilman, että radio pitää olla asennossa "nupit kaakkoon"

Koko "lysti" osineen ja töineen (öljynvaihto samalla) maksoi 520€.
Kiitoksia tiedosta! Tällä hetkellä ajossa ei ole kuulunut vinkumista, mutta se voinee alkaa taas minä hetkenä hyvänsä...

Sporttifarkku: Paljonkos sun autolla oli ajettu siinä vaiheessa kun vaihdatit levyt ja palat??

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opel Astra on 2004-08-04 12:03 ]</font>
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 27 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

164tkm oli mittarissa, kun viime viikolla ne vaihdatin...
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
min
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja min »

Joo...

Eilen oli farmari Astra -99 1,8 määräaikaishuollossa ja heidän lääkkeensä oli takajarrujen vinkumiselle ja käsijarrun korjaamiselle:
jarrusatuloiden ja käsijarruvaijerin ja levyjen ja palojen vaihto. Osat maksaisi 860 € + työt. Koska jarrusatula tyyppi on vaihtunut, niin pitää kaikki vaihtaa ...

Käyttöjarru toimii muuten moitteettomasti ...

Pitää yrittää tota herkistelyä ...
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

On 2004-08-04 12:36, SporttiFarkku wrote:
164tkm oli mittarissa, kun viime viikolla ne vaihdatin...
Missä vaihdatit, merkkiliikkeessä?
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

On 2004-08-04 13:00, min wrote:
Joo...

Eilen oli farmari Astra -99 1,8 määräaikaishuollossa ja heidän lääkkeensä oli takajarrujen vinkumiselle ja käsijarrun korjaamiselle:
jarrusatuloiden ja käsijarruvaijerin ja levyjen ja palojen vaihto. Osat maksaisi 860 € + työt. Koska jarrusatula tyyppi on vaihtunut, niin pitää kaikki vaihtaa ...

Käyttöjarru toimii muuten moitteettomasti ...

Pitää yrittää tota herkistelyä ...
Entäs missä sä kävit kysymässä? Onko tuo Helsingin hinta? Pääseeköhän täällä Tampereella halvemmalla, vrt. Kuopio reilut 500e.
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 27 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

Bosch Car Service Kuopiossa. Entinen AD-korjaamo.

Kävin kysymässä myös merkkiliikkeestä ja siellä pelkät jarruosat olisi ollut 477€. Tuohon päälle vielä työ + öljynvaihdon kustannukset, niin olisi varmaan ollut lähellä 800€ kokonaan. Työtä oli Boschin laskussa 3,5 tuntia...

Soitin myös varaosalikkeeseen ja osien hinta siellä olisi ollut jotain 260€.

Eli jos vaan yhtään itse osaisin, niin olisin tuon vaihdon tehnyt, mutta kun peukalo on missä on, niin minkäs teet :wink:

Samaa korjaamoa olen käyttänyt myös ilmastoinnin korjaukseen ja hinta siinäkin hommassa oli n. puolet merkkiliikkeen hinnasta...
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
Vastaa Viestiin