Vanne probleema...

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

Eli olis tarkoitus laittaa Opel Astra Caravan Sportiin (1.8 16v -01) 17" vanteet, mutta nyt pitäisi saada VARMAA tietoa seuraavista:

- Mikä on Astran vakio vanteen et?
- Mikä pitää olla 17" vanteen et ja leveys?
- Mikä leveys/profiili kumille?

Tarkoituksena olisi nimittäin tilata vanteet kauempaa, joten kokeilu mahdollisuutta ei ole ja olisi ihan kiva jos vanteet sopisivat alle ilman "hw hommia". Onko suosituksia vanteen merkistä/mallista?

Siinäpä noita kysymyksiä olikin jo...
--
GAstra
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Moi!

En tiedä tarkkaan mikä on vakio ET, mutta 215/45 -17 ET yli 40 sopii alle, ehkä myös hiukan pienemmällä ET:llä 35-38, mutta ottaa kiinni ilman lokarimuutoksia.

Jos ajomukavuudesta haluaa tinkiä, on myös vaihtoehto 215/40 -17, joka on hiukan kovempi kuin 45 sarjalainen, mutta mahtuu varmemmin myös pienemmillä ET-luvuilla ja varmasti yli 40 ET:llä. Tärkeä seikka renkaita valitessa on se, että hankkii pyöreäolkaiset renkaat = Ei ota niin helposti kiinni lokarin reunaan kuin tavalliset renkaat.

Vanteen leveys 6.5" - 7", niin mahtuu varmemmin.

Vakiokorkeuksiseen Astraan mahtuu em. vaihtoehdot. Madalletusta en ole varma. Yleensä madallettuun autoon täytyy tehdä lokarin reunoihin muutoksia, poistaa sisälokarit ym, jos haluaa pyörien mahtuvan pyörimään vapaasti.

Eli Astra G:n omistavat kertokaas tarkemmin, miten on.
Avatar
PeteA
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 267
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeteA »

Tästä oli pientä keskustelua Sutii foorumillakin. Eli kuten JT sanoi , 215/40 17" mahtuu varmasti pyörimään ... jopa ET 35:lla. En ole kuullut että olisi kenelläkään ottanut renkaat kiinni edes 30-40mm madalluksella.
BeQ
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 237
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lpr / Kotka / Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BeQ »

Soittamalla esim. Metro-Autolle tai osaavaan rengasliikkeeseen saat kyllä varmasti sen tarkan et:n, orkkis et on 42 (jos oikein muistan). Ei muuta kuin kevättä/kesää odottamaan.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

terve!

jos ET on autoon tarkoitettu ei madallus vaikuta asiaan koska madallusjousten asennuksen yhteydessä ei yleensä muuteta pohjaanlyöntikumeja, siis liike sisään pysähtyy samaan kuin löysällä vakiojousituksella
kääntäen:
jos raapii madallettuna raapii vakiokorkuisenakin isoissa montuissa

katsastuksessa edellytetään että auton koko joustomatkaa tulee voida käyttää ajon aikana siis joustoliikkeen rajoittimia ei saisi laittaa!
(liukkaalla kelillä pohjaaminen kaarteessa = luisto!)

jos taas ET on väärä, raapii madallettu tietenkin useammin

Pete
http://www.prostreet.fi
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

jos ET on autoon tarkoitettu ei madallus vaikuta asiaan koska madallusjousten asennuksen yhteydessä ei yleensä muuteta pohjaanlyöntikumeja, siis liike sisään pysähtyy samaan kuin löysällä vakiojousituksella...
Tämähän homma alkaa selvitä! Eli nyt on selvinnyt että 7x17" et40 menee alle 215/45/17" kumilla. Eikä pitäisi raapia jouset pohjassakaan -> voi madaltaa tulevaisuudessa jos kiinnostus herää (mikä on enemmän kuin todennäköistä).

Kesää odotellaan....
--
GAstra
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

Onko kukaan nähnyt AEZ Luna vanteita Opel Astra Caravanin alla (17")? Taitaa meikäläinen tilata Lunat kesäksi!
Kuva
--
GAstra
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

kysyin lunaa astra g:hen maahantuojalta ja vastaus oli että myöhemmin keväällä tulevat ensimmäiset lunat maahan
jos haluat olla varma että saat sellaiset jo alkukesäksi kannattaa sinun varata tulevista omasi ajoissa

Pete
http://www.prostreet.fi
HILE
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 17 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: t:saari

Viesti Kirjoittaja HILE »

Toi madaltaminen on melkeimpä välttämätöntä isoilla vanteilla.Ostin vaimon autoon isot vanteet renkaineen ja kun niitä soviteltiin
niin se oli mallia offroad.-45 madalluksella asian pitäisi korjaantua.koko on 205/40-17"
Sama juttu oli ton mun bemarin kans.16" vanteilla oli karmeen näkönen.-60mm korjas tilanteen.Saas kattoo miltä A Vectra näyttää
kun käyn sellasen ostamassa nyt lähipäivinä
ittelleni synttärilahjaksi.
Avatar
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viestit: 884
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2002-02-05 07:51, GAstra wrote:
jos ET on autoon tarkoitettu ei madallus vaikuta asiaan koska madallusjousten asennuksen yhteydessä ei yleensä muuteta pohjaanlyöntikumeja, siis liike sisään pysähtyy samaan kuin löysällä vakiojousituksella...
Tämähän homma alkaa selvitä! Eli nyt on selvinnyt että 7x17" et40 menee alle 215/45/17" kumilla. Eikä pitäisi raapia jouset pohjassakaan -> voi madaltaa tulevaisuudessa jos kiinnostus herää (mikä on enemmän kuin todennäköistä).

Kesää odotellaan....

Suosittelen sellaista rangas valintaa kuin 205x40x17 ja vanteen leväys pitää olla 7 tai alle. ET vanhoissa 17" vanteissa tais olla 40 ja kyllä ne sinne mahtui hyvin alle. Nyt uusissa 18" vanteissa ET on 38
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Vanteita

Katelkaapa tuolta, voi löytyä ideoita vanteiden ostajille
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

Tere!

No nyt on vanteet varattu. Eilen kävin rengasliikkeessä ja kun myyjä oli niin varmana että 8x17" et35 215/45 kumilla mahtuu alle niin mepäs sitten kokeilimme. Ja tuloshan oli se, että tilaa vielä jäikin tuolla kokoonpanolla!! Pakkohan se on nyt uskoa kun itse näkee.
Testi tehtiin siis niin että laitettiin vanne ensin eteen ja laskettiin auto alas, jonka jälkeen kaikissa ääriasennoissa painettiin keulaa niin alas kun se menee -> hyvin oli tilaa. Sitten rengas taakse ja painavahko ukko hyppimään peräkoukun päälle -> ei kontaktia kaariin. Tämmöstä tällä kertaa.
--
GAstra
Opelix
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 02 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: E-Karjala

Viesti Kirjoittaja Opelix »

On 2002-02-04 17:10, ProStreet wrote:
terve!

jos ET on autoon tarkoitettu ei madallus vaikuta asiaan koska madallusjousten asennuksen yhteydessä ei yleensä muuteta pohjaanlyöntikumeja, siis liike sisään pysähtyy samaan kuin löysällä vakiojousituksella
kääntäen:
jos raapii madallettuna raapii vakiokorkuisenakin isoissa montuissa

katsastuksessa edellytetään että auton koko joustomatkaa tulee voida käyttää ajon aikana siis joustoliikkeen rajoittimia ei saisi laittaa!
(liukkaalla kelillä pohjaaminen kaarteessa = luisto!)

jos taas ET on väärä, raapii madallettu tietenkin useammin

Pete
http://www.prostreet.fi
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos autossa on vakiona esim. 15" kumit ja sinne heittää nimenomaan oikeanlaiset 17" alle ja ne mahtuu pyörimään myös pompuissa... niin sen jälkeen voi madaltaa 40mm ja silti ei raavi sisälokareihin?
Tuntuu vähän kummalta, kun rengashan madalluksen jälkeen painuu silminnähden lähemmäs lokarin kaarta... :???:
Vai oonkohan nyt ihan sokea.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opelix on 2002-04-04 13:51 ]</font>
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

No ajatteleppa asiaa näin:

Jos sulla on vakio jouset, eikä renkaat ota kiinni niillä vaikka jousi painetaan pohjaan. Sitten kun laitat madallus jouset, niin eikai ne madallusjousetkaan mene sen syvempään kuin orggis jouset? Ja rengas on lähempänä kaarta madallusjousilla, koska jousi on lyhyempi ja siinä on lyhyempi jousto.. yksinkertaista eikö totta?
--
GAstra
Avatar
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viestit: 884
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2002-04-04 13:58, GAstra wrote:
No ajatteleppa asiaa näin:

Jos sulla on vakio jouset, eikä renkaat ota kiinni niillä vaikka jousi painetaan pohjaan. Sitten kun laitat madallus jouset, niin eikai ne madallusjousetkaan mene sen syvempään kuin orggis jouset? Ja rengas on lähempänä kaarta madallusjousilla, koska jousi on lyhyempi ja siinä on lyhyempi jousto.. yksinkertaista eikö totta?
Ja tuohon lisäyksenä se että jos ET ja kumin koko on oikea niin ei tuo 17" ota kiinni. Koska 17" 205x40x17 ja vakio 15 on halkaisijaltaa todella lähellä toisia tuohon kastiin kuulu viellä 18". Itselläni on 215x35x18 kesäkumit ja talvikut185*65x15 niin yllätykseksi nuo talvirenkaat ovat korkeammat keskeltä
Vastaa Viestiin