kynäjouset taakse

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

kynäjouset takapäässä

Tarkoitus on laittaa kynät gsi kadetin 16v taka-akselille (oikeestaan on jo laitettu). Tuli tossa äsken mieleen, että kuinka iskarien alapään kiinnitys kestää suurentuneen rasituksen. Ennenhän auto paino lepäsi takajousien päällä. Kynäjousien kanssa koko takapään paino on iskarien alapään kiinnikeitten päällä.
Eli kysymys kuuluu: Kuinka on hoidettu kilpakäytössä kyseinen asia?
Onko taka-akselissa olevia kiinnikkeitä vahvistettu ja, jos on niin miten homma on hoidettu?
Yläpää on jo vahvistettu mutta alapää mietityttää?????
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Itse olen suunnitellut myös omaan C-Asconaan kynäjousia, mut taitaa jäädä ens talveen, mut ei kuulemma tarvitsisi tehdä mitään niille alapäille.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Onko sulla muuten kuvia kynien asennuksesta?
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Mihin toi tieto perustuu, että kiinnikkeet kestäisivät, onko se kokemuksesta vai jostain tietolähteestä?

Joo kyllä mulla on noita kuvia rakennusvaiheista niitä löytyy osoitteessa http://www.buzztuning.net ja saa niitä vaikka s-postilla kun kaikkia ei ole vielä nettiin keritty laittamaan.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kaveri kertoi mulle sen, on rakennellut ralliautoja ja nyt on laittanut kynät corsaan. Ja kun kysyin siitä alapäästä niin sanoi että samaan paikkaan kiinni kuin alkuperäiset iskarit.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

oliko auto a-ryhmän ralli Corsa?
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ei vaan katukäyttöön tuleva siviiliauto.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2002-03-03 18:31, kadettgsi wrote:
kynäjouset takapäässä

Onko taka-akselissa olevia kiinnikkeitä vahvistettu ja, jos on niin miten homma on hoidettu?
Yläpää on jo vahvistettu mutta alapää mietityttää?????
n-ryhmän säännöt antavat mahdollisuuden vahvistaa muoto säilyttäen (ei saa tehdä kotelorakennnetta). Ne n-ryhmän autot joita olen katsellut ovat olleet ilman vahvistuksia ja ilman ongelmia.

Mutta tiedän, että vahvistettujakin on ollut käytössä.

Sitten tiedän yhden a-/kitcar astran , että siinä ei ollut vahvistuksia ja homma toimi ihan hyvin.

Näissä kaikissa esimerkeissä on ollut opelin tynnyrimäiset takajouset (multi-block?) sekä HYVÄT kisa iskunvaimentimet.

j.h




<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2002-03-04 22:17 ]</font>
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Ne kynäjousipaketit ralliautoissa, joita itse olen tiiraillut ovat sisältäneet myös normaalit jouset alkuperäisillä paikoillaan kynäjousien lisäksi.

Pari viikkoa sitten perjantaina juuri ennen Lempäälän F-cup kisaa oltiin teippaamassa/huoltamassa yhtä ralliascona b:tä. Tässä yksilössä oli mielenkiintoinen alusta ratkaisu öhlinseineen ja volvon taka-akseleineen sekä kynäjousineen. Tässä ainakin oli säilytetty alkuperäiset jouset. Meinas vaan jäädä teippailut tekemättä, kun tuli tutkittua tarkemmin auton alustaa. :wink:


_________________
3 X Ascona B

<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-03-04 22:11 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

usein tehdastekoisissa korkeussäädettävissä alustasarajoissa jousi ei olekkaan iskarin ympärillä takana
(niissä autoissa joissa ei vakionakaan siellä ole, esim BMW e36, Golf 4 jne)
vaan takajousen alla, tukivarteen pultattuna M10 pultilla on korkeusäätöosa, n 5cm korkea teräs- tai alumiinosa jossa ulkopinnalla kierre
sen ympärillä sisäkierteellä olevat alalautunen+lukituslautanen
pultin kierre menee korkeussäätöosan sisään n 15-20mm ja pultti siis tulee tukivarren läpi
tämä paketti on alkuperäisen jousen paikalla

tällaista rakennetta kannattaa harkita jos tila riittää korkeussuunnassa

tehdasvalmisteiset korkeussäädettävät sarjat ratkaisevat tilaongelman yleensä tyynytrijousella

Pete
http://www.prostreet.fi
Vastaa Viestiin