Jarrupaineensäädin

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Mikko I
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko I »

Minkälaisia vaihtoehtoja löytyy takajarrujen paineen säätämiseen. Tulossa on isommat etujarrut, joten takajarrujen painetta on varmaankin nostettava (rummut). Jospa taakse laittaisi hieman isommat jarrusylinterit? Auttaisiko se asiaa. Pääsylinteri ja tehostin ovat vakiota isommat. Ja auto ascona B.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos niihin nykyisiin rumpuihin löytyy sopivia isompia sylintereitä, niin ainakin sillä niiden tehoa saa nostettua. Pitää vaan asennuksen jälkeen varmistua huolella ettei jarruista tule liian takapainoiset, muuten voi tulla ikävä yllätys jarruttaessa.

Toinen vaihtoehto voisi olla paineenalennusventtiilien korvaaminen toisenlaisilla, sikäli kun autosta sellaiset löytyy. Mahdollisesti jostain toisesta Opelista voisi löytyä venttiilit jotka päästävät taakse enemmän painetta. Hintaa lukuunottamatta erittäin hyvä vaihtoehto olisi säädettävät alennusventtiilit, joilla voi portaattomasti säätää takajarrujen paineen mieleisekseen. Viime vuoden puolella taisi Russellin nuppisäätöinen malli maksaa karvan alta tuhannen markkaa ja Wilwoodin pikasäätöinen vipumalli puolisentoista tuhatta sikäli kun oikein muistan, eli ei ihan ilmaista mutta jos rankempaa laitetta on tekemässä niin ei mikään mahdotonkaan :smile:
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Riippuu myös osittain siitä paljonko isommat etujarrut on tulossa. Tuuman suuremmat ei vielä kovin tolkuttomia tasapainoeroja tee, mutta tilanne on hiukan eri jos sinne tulee jotkut 330mm Alconit (tosin silloin ei varmaankaan taakse jää rummut:-)

Isommat sylkyt taakse on ihan OK, huomioiden Tuomaksen mainitsema takapainoisuus.
Kuitenkin rumpujarrut on käytännnössä laahaimet, ei jarrut, joten kokonaisvaikutus takapäällä, vaikka tekisi mitä, on pieni.

Sitten kun siirtyy takanakin levyihin paineensäätimet tulee ajankohtaiseksi jotta niistä levyistä saa kaiken irti, ja nehän ovat siis paineenrajoittimia, pääsylkyltä lähtevää painetta ne ei voi nostaa, vain pudottaa. Eli nykyjarruille jos haluat lisää painetta taakse, asenna rajoitin etupiiriin.
Ja rajoitin ei saa katuautossa olla ''ohjaamosta ajon aikana säädettävä''. Eli asennus konehuoneeseen tms.
Pedal boxihan on sitten oma luku sinänsä mutta katukäytössä tuskin laillinen.

Yleensäkin takajarrut hoitaa pysäyttämisestä korkeintaan 20%, joten ei niillä katukäytössä niin hirvittävää merkitystä ole, radalla saattaa joskus 1% merkitä kaiteeseen ajoa. (Siis kaiteeseen ajoa, ei sellaista hädin tuskin rengaskasaan saakka ulottuvaa spinnausta, josta kuuluu pikkunen tumps, ja lokasuojan lommon lisäksi umpio jää roikkumaan johtojensa varassa:-)
Mikko I
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko I »

Tehdäänpä sellainen tarkennus, että eteen tulee levyt kokoa 271/22 ja tehostin + pääsylinteriyhdistelmä 3.0 senatorista.

Kannattanee ensin laittaa vakio paineenrajoitin ja tarkkailla tilannetta?
Nuo isommat sylinterit takajarruihin on kanssa kiitettävän hintaisia, mutta jos niillä saa pidettyä tasapainon sopivana niin hyvä.
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Kannattanee tehdä juuri noin. Ja huomautuksena, että takajarrujen ottaessa vain vähän (tai lainkaan) ei sitä normaaliajossa edes huomaa, ja radalla sen huomaa vaan siitä kun joutuu jarruttaan aiemmin kuin muut. Tai niiden häipyessä kesken kaiken siitä että jarrutus menee pitkäksi.
Eli varsinaista vaaraa heikoista takajarruista ei ole, mutta jos ne ovat vähänkin liian tehokkaat eli takaset pyrkii lukkiutumaan vähänkin ennen etusia, niin tulee todella mielenkiintoisia tilanteita.

Se meinaan on totta että jos takaset ottaa lukkoon ennen etusia niin silloin lähti....
Säätö haetaan radalla kohdilleen pikkuhiljaa takapainetta nostamalla (siis paineenrajoitusta pienentämällä) kunnes ekan kerran peppu heilahtaa, ja siitä puol kierrosta takaisin.

Jarruissa kannattaa sitten säätö hakea minimikuormalla jyrkässä alamäkijarrutuksessa niin ettei takaset lukkiudu (vrt Tarun mutka Ahvenistolla).
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Speedway jarrupaineen säädin ruuvimalli, valm. Wilwood, portaaton säätö, kierteet 1/8NPT naaras h 100 eur
sovitteet 2kpl 1/8NPT-10X1 uros-uros h 24 eur pr
tämä takapiirin väliin, katuautossa esim moottoritilaan, kilpa-autossa ohjaamoon

Pete
http://www.prostreet.fi
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Ajatteks te jotain kisaa ku menee noin tarkaks :smile:
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Joo... Kuva
Vastaa Viestiin