Vectra C1 etu jarrusatulat
Vectra C1 etu jarrusatulat
Viisaammat kertokaas missä voisi olla vikaa, kun vaihdoin Vectraa uudet levyt ja palat joka nurkkaan, niin kuskin puolen jarru jää laahaamaan. Olen kokeillu herkistää ja vielä herkistää. Satula liikkuu ihan nätisti ja toimii normaalisti hetken, mutta kun hetken ajaa niin tuntee ettei auto rullaa vapaasti. Olen koittanu ilmata, ei ole ilmaa. Jostain luin että noi alkuperäiset satulat olisi huonot tai sitten, jos vaihtais letkut, niin lähtisi pelittää. Kiitos avusta jo etukäteen.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 86
- Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Jarrusatulat vaihtoon. Tyyppivika että nuo hapettuu ja jää kantamaan, herkistelemällä väliaikaisesti paranee vain. Itse vaihdatin taakse molemmat kun teki tuota.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Jos liukutapit on rasvattu silikonirasvalla ja liikkuu kevyesti ja palojen vastin pinnat puhtaat niin vaihtoehdoksi jää itse jarrusatula.
Irroita jarrumännän pölysuoja ja pumppaa varoen hieman mäntää ulospäin. Laita lankun pala väliin ettei jumittava mäntä pullahda vauhdilla ulos. Jos näet epäpuhtautta tai ruostetta on satula varmasti viallinen. Nythän kun sinulla on uudet jarrulevyt ja palat niin jarrumäntä on syvemmällä ja männän ruosteet myös.
Satulaan saa korjaus sarjaa ja mäntiä ainakin ulkomailta jos on näppärä käsistään niiden kumien asennuksen kanssa. Vaihtoehtoisesti vaihtosatula perus autotarvike liikkeessä noin 100e+pantti
Irroita jarrumännän pölysuoja ja pumppaa varoen hieman mäntää ulospäin. Laita lankun pala väliin ettei jumittava mäntä pullahda vauhdilla ulos. Jos näet epäpuhtautta tai ruostetta on satula varmasti viallinen. Nythän kun sinulla on uudet jarrulevyt ja palat niin jarrumäntä on syvemmällä ja männän ruosteet myös.
Satulaan saa korjaus sarjaa ja mäntiä ainakin ulkomailta jos on näppärä käsistään niiden kumien asennuksen kanssa. Vaihtoehtoisesti vaihtosatula perus autotarvike liikkeessä noin 100e+pantti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Onko niissä sama ongelma, kuin uudemmassa Saab 9-3:ssa? Joku viisas sanoi, että Saabin satuloissa käytettiin keraamisia mäntiä ja vanhemmiten ne jumittaa. En tiedä, mitä mäntiä missäkin satulassa käytetään, mutta tuollaiseen Saabiin vaihdoin satulat. Nyt tänä keväänä vaihdoin J Astran etusatulan levyjen/palojen vaihdon yhteydessä. Mäntä jumitti niin lujasti sisään painettaessa, että ei lopulta liikkunut yhtään mihinkään. Tehdaskorjattu satula maksoi 90 euroa, merkki muistaakseni FTE.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Jos se mäntä on paksulla seinämällä eikä ruosteessa niin sama vika eli mäntä turpoaa. Mm kaikissa mersuissa samaa vikaa. Ate valmistama satula.KTN kirjoitti: ↑14 Touko 2020, 20:17 Onko niissä sama ongelma, kuin uudemmassa Saab 9-3:ssa? Joku viisas sanoi, että Saabin satuloissa käytettiin keraamisia mäntiä ja vanhemmiten ne jumittaa. En tiedä, mitä mäntiä missäkin satulassa käytetään, mutta tuollaiseen Saabiin vaihdoin satulat. Nyt tänä keväänä vaihdoin J Astran etusatulan levyjen/palojen vaihdon yhteydessä. Mäntä jumitti niin lujasti sisään painettaessa, että ei lopulta liikkunut yhtään mihinkään. Tehdaskorjattu satula maksoi 90 euroa, merkki muistaakseni FTE.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Jos olen ymmärtäny, niin keraamiset männät tässäkin on. Eiköhän satulat mene vaihtoon. Kiitos vaan kaikille.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 86
- Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
On sama tyyppivika kuulemma kun Saabissa. Oli Saab-harrastaja huoltomies kuka vaihtoi minulle niin tiesi tuosta kertoa.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Mulla kävi sama juttu 3.2 Vectran etujarrujen kanssa; levyjen ja palojen vaihdon jälkeen laahasi vaikka kuinka oli putsattu ja rasvattu liu’ut ja männät. Silloin tuota selvittelin ja tosiaan noissa on keraaminen mäntä joka aiheuttaa jostain syystä tuollaista. Autolla oli ajettu rapiat 200tkm. Piti vaihtaa molemmat etusatulat, siihen loppui laahaaminen.
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 627
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Täällä kans sama kävi ei saanu millään toimiin ku uusilla satuloilla. Vissii turpoo se mäntä ei auttanut männän puhdistuskaan mitää
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Nyt on vaihdettu uudet satulat ja letkut. Jarrut tuntuu ottavan aika alhaalta eli tyhjää jonkun verran. Poljin ei valu alaspäin painettaessa. Ilmasin jarrut 2 kertaan varmuuden vuoksi. Ilmasin jarrut perinteisesti. Oon lukenu jostain et Abs jarrujen kanssa pitäisi ilmata auton virrat päällä. Paikallaan auton jarrut tuntuu kovalta.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Ilmattu 3 kerran. Ei ilmaa.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Pääsylinteri kulunut. Tiivisteet päästää osamatkaa painetta ohitse.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Tossa nyt on tullut jonkun verran uusilla satuloilla ajeltua. Vika korjaantu, ei laahaa jarrut ja tuntuu että tuo polkimen löysyyskin katoaa ja jarrut paranee. Oisko palat vanhoilla satuloilla, joista toinen jäi siis päälle, niin kuluttanu vähän epätasaisesti jarrupaloja ja siksi jarrut tuntu alussa "löysiltä". Hommaan joka tapauksessa uuden pääsylinterin, vaihdan sen jos ei isompaa muutosta ole luvassa. Km alle niin katotaan kuin äijän käy. Onko kukaan purkanu 2,0T tota pääsylinteriä, aika ahdas paikka ja sit vielä ilmaus päälle.
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Älä turhaan ala pääsylinteriä vaihtamaan, ainakaan tässä vaiheessa.
Mikäli poljin menee heti kerralla polkaistessa syvempään kuin normaalisti, mutta jarrut toimii muutoin moitteettomasti, niin en usko vian olevan pääsylinterissä, vaan siellä on vielä hivenen ilmaa.
Näin on käynyt itselleni useasti jarruremonttia tehdessä esim jarrusatulan vaihdon jälkeen. Remontin jälkeinen ilmaus ihan "apumiehen" kanssa on näyttänyt menevän siten, että ilmaa ei enää tule, mutta kuitenkin sinne putkistoon on jäänyt sitä vielä välille vähän.
Vielä kertaalleen tehty ilmaus myöhemmin osoitti näin olevan, kun heti aluksi ilmaa "törähti" ulos. Sitten ei enää ja jarrupoljintuntuma muuttui heti kuten se oli ennenkin.
Mikäli poljin menee heti kerralla polkaistessa syvempään kuin normaalisti, mutta jarrut toimii muutoin moitteettomasti, niin en usko vian olevan pääsylinterissä, vaan siellä on vielä hivenen ilmaa.
Näin on käynyt itselleni useasti jarruremonttia tehdessä esim jarrusatulan vaihdon jälkeen. Remontin jälkeinen ilmaus ihan "apumiehen" kanssa on näyttänyt menevän siten, että ilmaa ei enää tule, mutta kuitenkin sinne putkistoon on jäänyt sitä vielä välille vähän.
Vielä kertaalleen tehty ilmaus myöhemmin osoitti näin olevan, kun heti aluksi ilmaa "törähti" ulos. Sitten ei enää ja jarrupoljintuntuma muuttui heti kuten se oli ennenkin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C1 etu jarrusatulat
Jos tuntuma oli parempi ennen satuloiden vaihtoa, luulisi että on ilmaa järjestelmässä. Ei kai pääsylinteri tämän korjauksen yhteydessä ole voinut huonommaksi mennä. Sanoisin silti, että ainakin vastaavan Saabin jarrupoljintuntuma on hieman omituinen - jarrut pitää ja toimii, mutta polkimen saa vajoamaan yllättävän alas. Olisko näistä ollut peräti jotain infoa katsastuskonttoreilla. Siis ominaisuus, joka helposti tulkitaan viaksi.