Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Keijo A.J
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Loka 2012, 15:33
Paikkakunta: HAMINA

Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Keijo A.J »

Joo, Astra G vm. 98 sähköinen ohjaustehostin vuotaa kun seula n. 15km ja tehostin öljysäiliö on tyhjä, eniten öljyä näyttäisi vuotavan pumpun alapuolelta. rattia käännellen eestaas ei kuitenkaan näy selkeetä kohtaa mistä vuotaa. Millanen työ kotipihalla on tehostimen pumpun vaihto. Tartteeko siihen mitään erikoisia työkaluja. Millanen homma on hammastangon vaihto? Kuinka paljon joutuu purkamaan verrmeitä pois edestä? Vähän pelottaa, että vuoto onkin itse hammastangossa. Mistä voisi kysellä siihen tiivisteitä yms. tarvikeita. Jälkitarkastukseen pitää ehtiä 17. 10 -19 mennessä. Sitte, millanen öljy tohon tehostimeen kuuluu, tavallinen ATF öljy vai joku vihree litku? Neuvoja kaipailen tollasen homman tehneiltä.
Opel Vectra A 1995 1.8i 8ventt., Opel Astra G 1.6 1998
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vihree litku.
Oletko varma että ohjaustehostimen putket on ehjät?

Sähköistä tehostinta on sitten kolmea erillaista.

Vaihto onnistuu varmaankin yläkautta joskin laturin voi joutua ottamaan edestä.
E-hylsyjä perustyökalujen lisäksi voi tarvita.

Saisitko vedettyä liotin pesua ja vaikka tee-se-itse pesulassa pestyä paikat kunnolla painepesurilla?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Noin vanhassa öljynä on punainen ihan D3 ATF.

Hammastanko vuotaa aina suojakumin sisältä ja sen kyllä huomaa kun se haitarikumi on täynnä öljyä.

Toinen vuotopaikka on letkut. paluuletku on nätti uusia kun on klemmarilla.
Paineputki vähä työläämpi mutta oon hydrauliikkaliikkessä prässäyttäny uuden letkun vanhoihin päihin.

Pumpun vaihto onnistuu mutta ajorampit olis hyvä olla. Hammastanko on vähä hankalampi, apurunko pitää pudottaa takapäästä irti ja löysätä edestä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kolme tehostinta oon purkanu ja kaikissa vihreä öljy. Punaiset öljythän on mekanisessa tehostimessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Multa löytyy ehjä hammastanko ja pumppukin jos tarvetta. Peräisin 240tkm ajetusta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Keijo A.J
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Loka 2012, 15:33
Paikkakunta: HAMINA

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Keijo A.J »

Juho M-P kirjoitti: 23 Syys 2019, 00:20 Noin vanhassa öljynä on punainen ihan D3 ATF.

Hammastanko vuotaa aina suojakumin sisältä ja sen kyllä huomaa kun se haitarikumi on täynnä öljyä.

Toinen vuotopaikka on letkut. paluuletku on nätti uusia kun on klemmarilla.
Paineputki vähä työläämpi mutta oon hydrauliikkaliikkessä prässäyttäny uuden letkun vanhoihin päihin.

Pumpun vaihto onnistuu mutta ajorampit olis hyvä olla. Hammastanko on vähä hankalampi, apurunko pitää pudottaa takapäästä irti ja löysätä edestä.
En sitten tiedä mut haitarikumit tuntus olevan tyhjät, ainakin mitä puristelemalla tuntui eikä niistä tullut öljyä. Letkuvuodoista ja pumpun vaihdolla ajattelin alottaa. Hitsi kun ei ole kunnollista kuvaa noitten letkujen reitistä pumpulta hammastangolle, pääseekö vaihtamaan helpostikin.
Olisko paha rasti jos neuvoisit mitä pitää purkaa tuon apurungon irrottamiseksi. Muuten, vielä yks juttu, tartteeko tehostimen toimia kun vien tuon näyttöön? Hylkyhän tuli ympäristöhaitasta eli öljyvuodosta. Onhan se melkonen kivireki ilman tehostinta, mut tulipa mieleen kysyy.
Opel Vectra A 1995 1.8i 8ventt., Opel Astra G 1.6 1998
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Keijo A.J kirjoitti: 23 Syys 2019, 09:12 Muuten, vielä yks juttu, tartteeko tehostimen toimia kun vien tuon näyttöön? Hylkyhän tuli ympäristöhaitasta eli öljyvuodosta. Onhan se melkonen kivireki ilman tehostinta, mut tulipa mieleen kysyy.
Korjauskehotukset pitää korjata määräaikana, mutta jos hylkäyksen aiheuttanut jälkitarkastus tehdään ennen korjauskehotuksen määräaikaa ei sen tarvitse olla kunnossa. Minusta korjauskehotusasia ei kuitenkaan aiheuta hylkäystä vaan uuden korjauskehotuksen tekipä sen missä vaiheessa tahansa. Tuo on tosin rajatapaus, eli ihan varma en asiasta ole. Minua lähinnä hämmästyttää, että ohjaustehostetussa autossa saisi tehostimen toimimattomuudesta vain kehotuksen - kyllä siitä on saatu hylkyjä ilman öljyvuotojakin. Se mistä olen ihan varma on se, että tuulilasi korjauskehotuksella voi mennä useamman katsastuksen läpi saaden uuden korjauskehotuksen. Eli itselläni on korjauskehottettu lasi ollut vaihtamatta useamman vuoden ja joka kerralla siitä on tullut uusi kehotus. Selitys katsastuksessa on luonnollisesti "kappas se on mennyt uudestaan rikki" ja joka vuosi edes tuota selitystä ei ole käytetty.

Astran/Zafiran ohjaustehostimet ovat valitettavasti vika, josta noita menee paljon romuksi. Se on aika monen sadan operaatio kun tehostin ja hammastanko vaihdetaan apurunko irrottaen. Siis yksi ikävimmistä tehostinvaihdoista jonka itse tiedän. Kyllä sen kuntoon toki noilla konsteilla saa ja matka siten jatkuu, mutta ikävä operaatio se on.

Jos auto on muuten hyvä ja miellyttää hyväksyisin kulut ja vaihtaisin koko roskan, jolloin se tulee kuntoon. Jos taas auto ei miellytä, niin paalaamisen raja on tuossa aika lähellä.

Motonetissa raidetanko 350 ja ohjaustehostin toisen mokoman lisää netin varaosakaupoista. Ja työtä suunnilleen samalla summalla, eli kaupallinen tie on tuossa äkkiä tonnin. Viimeksi Zafiraan teetin tuon ammattikoululla puruohjaustehostimella ja sillä selvittiin kohtuudella ja se on nyt toiminut vuoden ongelmitta, mutta jahka se sitten hajoaa niin vuoden 2000 Zafira on hyvin lähellä paalausta.

ps. Pese se nyt ensin jollain konstilla puhtaaksi, niin se öljyvuodon paikka alkaa sitten selvitä
Keijo A.J
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Loka 2012, 15:33
Paikkakunta: HAMINA

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Keijo A.J »

Joo, pesullehan tuo pitää viedä. Jos paljastuu et vuoto on sittenkin hammastangossa niin paalaus taitaa olla paras vaihtoehto. Ei tolla muutenkaan ajovuosia pitkälti ole! Harmi, luulin saavani edellistä uudemman ja ehomman vaan P***aa sain koko painon eestä! Onneks ei tarvinnut rahaa käyttää. Tuskin tuota varaosiksikaan kukaan huolii.
Opel Vectra A 1995 1.8i 8ventt., Opel Astra G 1.6 1998
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuolta ostettiin isännälle. Maksoi silloin satasen euroissa kuluineen. Näköjään hinnat noussu.
Noita on sitten kolmea erillaista
http://www.megavaux.co.uk/part-power_st ... -1988.aspx

Niin ja johtosarja on rhd mallissa lyhyempi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nuihin brittimalleihin joutuu jatkaan johdot ja vaihtaan säiliön vanhasta pumpusta ja letkut myös.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pelkkä johtosarja riitti.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jaa siskolla joutu vaihtaan säiliön ku paluuletkun nippa oli väärään suuntaan ja säiliötä kääntämällä täyttökorkki olis pitäny laittaa ohjaamoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jaa voihan tuo olla mahdollista. Meillä oli se toinen versio lyhellä säiliöllä kuten linkissä mutta isäntä sen vaihtoi ja sanoi että johtosarjan vaihto riitti.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Juuri tästä syystä valitsin kalliihkon kotimaisen purkuosan, eli UK:sta purkuosaa löytyy, mutta kätisyyden takia en ollut varma yhteensopivuudesta. Juuri samanlaisen ohjaustehostimen hintaa nostaa siis heikko saatavuus ja se on osasyy noihin minun "tonnilla kuntoon" puheisiin. Jos joku näiden G Astrojen ja samanikäisten Zafiroiden purkamista vielä harrastaa kotimaassa, niin tässä on vinkki. Ohjaustehostimen osat, ECU ja muut ohjausboksit (esim. ruiskutus) ovat kyllä suunnilleen auton arvoiset (tai jopa kalliimmat) osat ollessaan kunnossa.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra G 1.6 -98 ohjaustehostin vuotaa kun seula, alusta märkänä öljystä.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Rookeri kirjoitti: 24 Syys 2019, 09:27 Melko alas lasket auton arvoa jos muutaman satasen osat ylittää auton arvon.
No tonnin siitä pari vuotta sitten sain kuin 350 tuhatta ajettuna möin täysin toimivan 2002 diesel astran eteenpäin. Tatjana joka osti on moneen kertaan jälkikäteen kiitellyt, että on hänen elämänsä paras tonnin auto. Jos olisin irrottanut ohjaustehostimen, raidetangon, ecun ja ruiskutuspumpun ohjainboksin, niin aika samoihin summiin olisin varmaan päässyt, mutta toki nyt kasassa ollessaan käyttöarvoa on valtavasti enemmän. Katsoin jokunen kuukausi sitten Trafilta, että autolla on päästelty kymmeniä tuhansia lisää ja nyt mennään jossain 400 tuhannen korvilla.

Vanha diesel henkilöauto ei tänä päivänä ole rahassa juuri minkään arvoinen - olipa miten hyvässä kunnossa tahansa. Bensa autolla on enemmän kysyntää ja vähän enemmän hintaakin.
Vastaa Viestiin