Ok. Kaikki on tietysti mahdollista mutta kässäri kuitenkin jossain määrin toimii niin kokonaan paskana ei kierteet ainakaan ole. Muistan kyllä aikanaan samalla tavalla jarrumäntiä kiertäneeni ja ehjänä kierteet silloin pysyi, tosin kyse oli erimerkkisistä autoista ja aikaa on monia vuosia. Ehkä tarvii ottaa jarrut uudestaan tarkasteluun jos vaikka selviäisi missä vika....ascona_c kirjoitti: ↑04 Maalis 2019, 20:41Ne kierteet korkkas, mitkä pyörittää jarrumäntää kun vedetään käsijarruvivusta.
Opel vectra GTS käsijarrun säätö
Re: Opel vectra GTS käsijarrun säätö
Re: Opel vectra GTS käsijarrun säätö
Juurikin tuota myös minä tarkoitin. Se on täysin mahdollista, joskin molempien mäntien osalta todella huonoa tuuria.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Opel vectra GTS käsijarrun säätö
Katsastaja sai kässärillä Vectra C jarrun jumittaan -> Hylky. Kulunut pala jumitti kannakkeessa, putsasin/voitelin jarrut ja vaihdoin palat, niin ainakin toistaiseksi on toiminut.
Käytin Tomber jarrumäntätyökalua https://www.puuilo.fi/tomber-jarrumantatyokalu
Tuossa joutui avartamaan männän 6mm kolot 8mm poralla, että sai kalun 22mm etäisyydellä olevat tapit koloihin. Aluksi oli tosi tiukassa, mutta sain avitettua 19mm hylsy/räikkävarrella ruuvin päästä.
Satulassa on palojen kulumista/vaihtoa kompensoiva mekanismi, jolloin mäntä säätyy käyttöjarrun hydrauliikalla ja palojen/levyn vaihdossa mäntä palautetaan kiertämällä sisään. Rear Disc Caliper with Parking Brake https://cf.linnbenton.edu/eit/auto/ehle ... %20All.pdf
Käsijarrun resetointi palojen vaihdossa: Ensin resetoidaan jarrumäntä ja sitten (ei Vectra C) tarvittaessa säädetään käsijarruvaijeri sopivaksi.
They are commonly incorrectly adjusted by simply tightening the cable however this will not solve the problem.
Vectra C itsesäätyvä-vaijerimekanismi resetoidaan tarvittaessa näin:
Haynes: Set the handbrake cable shelf-adjusting mechanism to the fully released position as follows. Push the piston rod and spring rearward with a suitable tool. Hold them in this position and press down the transport fixing (nuoli) to lock the mechanism in the released position.
Tuon mekanismin sylinterissä on vastakkain 4 kynttä, jotka tarraa uritettuun vaijeritankoon. Mahdollisen jumin saa purettua ronkkimalla kynnet irti.
Käsijarrua käytettäessä jarruvoiman tulee olla vähintään 16 prosenttia auton kokonaismassasta eli 2000kg massalle:
F = 0,16*m*g = 0,16*2000kg*9,81m/s^2 = 3,14kN
Käytin Tomber jarrumäntätyökalua https://www.puuilo.fi/tomber-jarrumantatyokalu
Tuossa joutui avartamaan männän 6mm kolot 8mm poralla, että sai kalun 22mm etäisyydellä olevat tapit koloihin. Aluksi oli tosi tiukassa, mutta sain avitettua 19mm hylsy/räikkävarrella ruuvin päästä.
Satulassa on palojen kulumista/vaihtoa kompensoiva mekanismi, jolloin mäntä säätyy käyttöjarrun hydrauliikalla ja palojen/levyn vaihdossa mäntä palautetaan kiertämällä sisään. Rear Disc Caliper with Parking Brake https://cf.linnbenton.edu/eit/auto/ehle ... %20All.pdf
Käsijarrun resetointi palojen vaihdossa: Ensin resetoidaan jarrumäntä ja sitten (ei Vectra C) tarvittaessa säädetään käsijarruvaijeri sopivaksi.
They are commonly incorrectly adjusted by simply tightening the cable however this will not solve the problem.
Vectra C itsesäätyvä-vaijerimekanismi resetoidaan tarvittaessa näin:
Haynes: Set the handbrake cable shelf-adjusting mechanism to the fully released position as follows. Push the piston rod and spring rearward with a suitable tool. Hold them in this position and press down the transport fixing (nuoli) to lock the mechanism in the released position.
Tuon mekanismin sylinterissä on vastakkain 4 kynttä, jotka tarraa uritettuun vaijeritankoon. Mahdollisen jumin saa purettua ronkkimalla kynnet irti.
Käsijarrua käytettäessä jarruvoiman tulee olla vähintään 16 prosenttia auton kokonaismassasta eli 2000kg massalle:
F = 0,16*m*g = 0,16*2000kg*9,81m/s^2 = 3,14kN
Re: Opel vectra GTS käsijarrun säätö
Keräsin tästä tuollaista infoo, kun itse vaihdoin palat vaikkei mulla vielä mitään muuta ongelmaa ollutkaan.
Olis kiva kuulla tuosta kommenttia tai kokemuksia, kun ei tuo kaikki ole Vectra C-specifistä tietoa.
VW satulan restauroinnissa näkyy hyvin sen komponentit.
Olis kiva kuulla tuosta kommenttia tai kokemuksia, kun ei tuo kaikki ole Vectra C-specifistä tietoa.
VW satulan restauroinnissa näkyy hyvin sen komponentit.