Insignia A pyöränlaakerit
Re: A insignia pyöränlaakeri
No niin.. laakeri tuli viikkositten ja tänään laitettu paikoilleen..
Perkuleen mukava projekti ainakin täs nelikossa et saa vetarin pois navasta.. laakeri on tosiaan ylempänä olevan linkin mukainen maxgear ja olihan siin jotain kirjaimia ja numeroita mut POLAND siinä luki komeesti..! No aika näyttää mitä tuo tulee kestämään..
Perkuleen mukava projekti ainakin täs nelikossa et saa vetarin pois navasta.. laakeri on tosiaan ylempänä olevan linkin mukainen maxgear ja olihan siin jotain kirjaimia ja numeroita mut POLAND siinä luki komeesti..! No aika näyttää mitä tuo tulee kestämään..
Re: A insignia pyöränlaakeri
Gastraan vaihdoin kesällä laakerin ja ei sekään ollut väljä mutta käsin ei saanu enää pyöritettyä kun otin irti sen. Että vissiinkin jumiongelmiahan noissa on. Mutta ihan hyvin on orkkislaakeri kestäny kun kuskin puoli kesti 420000 ja apparin laakeri 5000 pitempään. Uus laakeri jo pöydällä vartoomassa pohjolan talliin sopivia kelejä.imaC kirjoitti: ↑09 Syys 2018, 14:36 No voishan sitä maxgearia piruuttaan testatakin.. sittenhän sen tietää mikä on kyseessä ja kauanko kestää.. alkuperäinen rupes juriseen sopivasti viime tiistaina kun keula oli kohti pojois-norjan senja saarta ja mittarissa oli vasta 212tkm.. totesin emännälle et kyllä se tän reissun kestää ja ny 3,5tkm myöhemmin meteli on kyl korvia huumaava mut mikä koomista niin väljä se ei ole..
Kiitos paljon robertx kun otit selvää
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Re: A insignia pyöränlaakeri
Kyllä tässä jo loppupelissä oli jo ihan klappiakin ja pyörii ihan käsinkin mutta kuulostaa siltä että pari kuulaa puuttuisi ja rasva korvattu sepelillä oudon hiljainen tuli autostakallek505 kirjoitti: ↑30 Syys 2018, 22:52Gastraan vaihdoin kesällä laakerin ja ei sekään ollut väljä mutta käsin ei saanu enää pyöritettyä kun otin irti sen. Että vissiinkin jumiongelmiahan noissa on. Mutta ihan hyvin on orkkislaakeri kestäny kun kuskin puoli kesti 420000 ja apparin laakeri 5000 pitempään. Uus laakeri jo pöydällä vartoomassa pohjolan talliin sopivia kelejä.imaC kirjoitti: ↑09 Syys 2018, 14:36 No voishan sitä maxgearia piruuttaan testatakin.. sittenhän sen tietää mikä on kyseessä ja kauanko kestää.. alkuperäinen rupes juriseen sopivasti viime tiistaina kun keula oli kohti pojois-norjan senja saarta ja mittarissa oli vasta 212tkm.. totesin emännälle et kyllä se tän reissun kestää ja ny 3,5tkm myöhemmin meteli on kyl korvia huumaava mut mikä koomista niin väljä se ei ole..
Kiitos paljon robertx kun otit selvää
Mutta oli alkuperäinen ja 216tkm mittarissa eli insignialle ihan hyvin..
Re: A insignia pyöränlaakeri
Sepelistä en olekkaan kuullu voiteluaineena☺ onko tehokastakin lubrikanttia Ja kyllä kummasti vaikuttaa ajomukavuuteen kun ei laakerit pidä ylimäärästä ääntä
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 09 Huhti 2016, 09:08
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Insignia takapyörän laakeri
Vaihdoin eilen 09Inkkuun takapyörän navan. Helpoiten onnistuu, kun suosiolla ottaa koko paketin irti ripustuksista ja sitten antaa sitä lekaa vanhalle. Se pari tuntia menee helposti paukutellessa paikalla sitä vanhaa napaa irti. Irrallaan 10minuutin juttu, jos riittävän isoa vasaraa on tarjolla. Oli tiukassa, mutta onneksi otin koko paskan pöydälle ihan suosiolla. Pihaolosuhteissa 1.5tunnin homma, jos työkalut pysyy kädessä. Mulla tuli uudessa navassa liian pitkät pultit, mutta käytin sitten vanhoja. Ja osa maksaa 80-100€
Kaikenlaisia Opeleita aikaisemmin, mutta:
Nyt Insignia 2.0Cdti automaatti vm. 10
Nyt Insignia 2.0Cdti automaatti vm. 10
Re: Insignia takapyörän laakeri
Osaa olla sitten tiukassa se napapaketti. Noin vuosi sitten vaihdoin toisen takasen ja läks pulttimopolla ja rookerin patentoimalla ulosvetäjällä suht kivuttomasti, kun vähän moskaa ja kiilaa apuna käytti eikä tarvinnut könkkää repiä irti. Riitti kunhan otti iskarin alapään irti ja ylemmän tukivarren niin sopi hylsy väliin sitten sai nuo navanpultit auki. Toinen puoli takaata sitten vastusteli. Ei lähteny samalla tapaa, kun toinen vaikka lämpöäkin antoi. Irti sitten koko könkkä ja siinä vielä lattiallla sitä tako kunnes läks hakemaan käypäsiä holkkeja niin sai prässillä painettua. Olikohan joku 50 kiloa mittarissa viimeinen lukema minkä rekisteröin ennen, kuin napsahti irti. Tuossa alla kuvat noista irrotetuista navoista alempi vastusteli enemmän. Vuosi sitten taakse maksoi joku 78e/kpl skf napapaketit ja eilen tilasin eteen niin oli 81.99e/kpl muuta eroahan noilla ei ole, kuin että etuvedon etusissa tulee mukana vetarin mutteri. kippohan on käyttöönotettu 12/2010 ja kilsoja takana ol joku 220tkm kun toisen vaihoin ja jälkimmäisen ehkä joku 15tkm myöhemmin
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Calibra c20let fwd
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18
Insignia 2.0cdti farmari -13 takana jurina/ääni
Terve,
Autolla mittarissa 150tkm ja varmaan vuoden päivät tai yli kuulunut jonkinlaista ääntä tai jyrinää ilmeisesti takapäästä. Alussa oli varmaan hiljaisempaa, kun en kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt alkaa jo jurina häiritä, kun ajaa vaikka sileällä asfaltilla. Ensin luulin, että kuuluu uusista nastarenkaista, mutta kuulunut koko kesän myös kesärenkailla. Jos ottaa vaihteen pois (automaatti), niin ei vaikutusta. Ihan kuin perä huutaisi, mutta kun ei ole takana vetoa ollenkaan.
Nostin pyörät ylös ja koitin välyksiä, mutta eipä mitään löytynyt. Enkä huomannut mitään erikoista, kun renkaita käsin pyörittelin.
Joskus meni maasturista etupyörän laakeri ja välys oli jo aika hirvittävä ja valittavaa rahinaakin jo kuului. Sama juttu kävi myös aikoinaan Hopassa. On myös mennyt vetoakselin nivel jostain kärrystä ja ääni oli klonk, klonk... Nuorena miehenä oli Tohatsun vanteet jääneet kiristämättä ja luulin, että laakeri mennyt, mutta tokeni kiristämisellä:) Pelkäsin, että tulee kalliskin remontti.
Voiko laakerivika pitää tuollaista jurinaa/jyrinää? Pahin ääni on jossain jossain satasen vauhdissa, sitten vähän hiljenee moottoritienopeuksissa.
Ei viitsisi turhaan vaihdattaa laakereita, jos jurina ei hellitä.
Olisiko jollain jotain ideoita?
Autolla mittarissa 150tkm ja varmaan vuoden päivät tai yli kuulunut jonkinlaista ääntä tai jyrinää ilmeisesti takapäästä. Alussa oli varmaan hiljaisempaa, kun en kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt alkaa jo jurina häiritä, kun ajaa vaikka sileällä asfaltilla. Ensin luulin, että kuuluu uusista nastarenkaista, mutta kuulunut koko kesän myös kesärenkailla. Jos ottaa vaihteen pois (automaatti), niin ei vaikutusta. Ihan kuin perä huutaisi, mutta kun ei ole takana vetoa ollenkaan.
Nostin pyörät ylös ja koitin välyksiä, mutta eipä mitään löytynyt. Enkä huomannut mitään erikoista, kun renkaita käsin pyörittelin.
Joskus meni maasturista etupyörän laakeri ja välys oli jo aika hirvittävä ja valittavaa rahinaakin jo kuului. Sama juttu kävi myös aikoinaan Hopassa. On myös mennyt vetoakselin nivel jostain kärrystä ja ääni oli klonk, klonk... Nuorena miehenä oli Tohatsun vanteet jääneet kiristämättä ja luulin, että laakeri mennyt, mutta tokeni kiristämisellä:) Pelkäsin, että tulee kalliskin remontti.
Voiko laakerivika pitää tuollaista jurinaa/jyrinää? Pahin ääni on jossain jossain satasen vauhdissa, sitten vähän hiljenee moottoritienopeuksissa.
Ei viitsisi turhaan vaihdattaa laakereita, jos jurina ei hellitä.
Olisiko jollain jotain ideoita?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18
Re: Insignia 2.0D farmari -13 takana jurina/ääni
Huomaankin toisesta viestiketjusta, että vaihdetaankin koko napa eikä vain laakeria. Ilmeisesti napa on aika kovalla sovitteella kiinni ja ruostuminenkaan ei taida helpottaa asiaa...
https://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
https://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2.0D farmari -13 takana jurina/ääni
Pyöritä takarengasta ja pidä jousesta kiinni. Tuntuuko jouseen tärinää?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18
Re: Insignia 2.0D farmari -13 takana jurina/ääni
Kiitos, kokeilenkin tuota eli jousesta kiinni ja pyörittelen!
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 21 Elo 2019, 13:18
Re: Insignia 2.0cdti farmari -13 takana jurina/ääni
Kyllä eli oikeaan takapyörään tuli jousesta kokeiltuna jonkinlaisia värähdyksiä, kun sitä käsin pyöritin. Vasempaan ei tullut näitä värähdyksiä. Laitan oikean puolen vaihtoon ja toivon parasta:)
Katselin Youtubesta videoita ja ei puutu kuin näkemäni hydraulinen työkalu/ulosvetäjä. Jos olisi hydraulinen puristin, niin paljonko tarvittaisiin noin voimaa? IKH:ssa olisi 6 tonnin prässi hintaan 117 e, mutta ei taida riittää?
Katselin Youtubesta videoita ja ei puutu kuin näkemäni hydraulinen työkalu/ulosvetäjä. Jos olisi hydraulinen puristin, niin paljonko tarvittaisiin noin voimaa? IKH:ssa olisi 6 tonnin prässi hintaan 117 e, mutta ei taida riittää?
Re: Insignia A pyöränlaakerit
kolme pinnapulttia navasta pois ja kolme pitkää kovaa 12mm pulttia reikään ja mutterit taakse. Ja sitten sen kun "prässää" pois.
semmonen 10min kun on irti vaikka olis lujassakin, kolme oon taakse vaihtanut ja yhden eteen.
semmonen 10min kun on irti vaikka olis lujassakin, kolme oon taakse vaihtanut ja yhden eteen.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Insignia A pyöränlaakerit
Opel Country tourer 4x4 vm 2014 takapyörän laakeri kohta tilauksessa, Onko esim. Skruvatin myymässä Fag-laakerissa tarpeellinen ABS-antui integroituna? Vai miten on anturi autoon laitettu?
Re: Insignia A pyöränlaakerit
periaatteessa noissa ei ole sitä integroitua anturia vaan se anturi onko se nyt joku magneettinen hässäkkä joka lukee vain tuota pyörän navan pyörimistä tulee se anturi vain reikään siihen olka-akseliin josta haistelee sitä napaa. Mulla ois myytävänä 2kpl uusia skf napapaketteja jotka käy joka nurkkaan etuvetoon/nelikkon eli mukana tukee myös se napamutteri ja ehkä ois myös yks apsi anturi jos se sattuu rikki olemaan. Jäi omaani vaihtamatta kun kone paukahti nyt lojuneet aikansa varaston hyllyllä
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Calibra c20let fwd
Re: Insignia A pyöränlaakerit
OK. Kiitos tiedosta:) Harmi tuo koneen paukahtaminen. Pitäs tarkistuttaa tuo cdti:n imuputken tiiviste, ettei käy samoin.
Mikä olis skf-laakerin hinta? postikuluthan siihen tulee viel päälle. Tuo FAG lähtee 95eur. (15% alennuksella).
Ei mitään kiirettä tällä asialla, kunhan selvitän jurinan lähteen, luultavasti lähipäivinä /-viikkoina.
Mikä olis skf-laakerin hinta? postikuluthan siihen tulee viel päälle. Tuo FAG lähtee 95eur. (15% alennuksella).
Ei mitään kiirettä tällä asialla, kunhan selvitän jurinan lähteen, luultavasti lähipäivinä /-viikkoina.