Kävipä nyt niin, että katsastuksesta tuli hylsy otsikon vikojen takia, mikä mahtaa olla pielessä? Autossa on takana rumpujarrut.
Ennen katsastusta käytätin auton katsastushuollossa ja mainitsin, että takajarruissa tai käsijarrusta on joka vuosi ollut jotain häikkää. He ilmeisesti säätivät käsijarrua, koska se otti kiinni jo muutaman naksauksen jälkeen. Käsijarrun vaijeri vaihdettiin muutama vuosi sitten ja mielestäni takajarrujen palat. Itse rumpuja ei ole vaihdettu ties koskaan.
Käsijarrun mitatut voimat:
Vasen 0,9
Oikea 1,2
Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Onko sitä jarrua säädetty kahvalta vai rummusta ja pelaako kaikki linkut ja muut niinkuin kuuluu. Yleensä jää laahaamaan sen takia että palautusjousi on väsähtänyt kun joku osa kanittaa. Suosittelen purkamista ja kokoamista uusilla osilla jos ei kerran rumpujen vaihdosta ole tietoa. Ne käkärisarjat ei paljon maksa.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Eikös tuossakin ole ne automaattisäädöt rummuissa? Putsaus, herkistely, perussätö ja sitten polkemaan... siis jarruttelemaan
GSI-The Real Thing & ST wagon
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
No korjaamolta sanoivat, että pitää vaihtaa rumpujarrut kun ovat niin huonossa kunnossa. Nyt kun vaihtoivat rumpujarrut, niin soittavat, etteivät saa kiristettyä käsijarrua ollenkaan ja että on tilattava alkuperäisosa. Käsijarruvaijeri vaihdettiin tosiaan pari vuotta vitten ja se toimi vanhoissa rummuissa.
Olenkohan vain nyt vienyt auton osaamattomalle korjaamolle?
Olenkohan vain nyt vienyt auton osaamattomalle korjaamolle?
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Hieman kuulostaa sille...
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Täysin kuullostaa sille - itse olen motonetin osilla saanut jarrut kuntoon. Teoriassa jos automaattisäädön osat ovat menneet murusiksi, niin ne voi joutua merkkiliikkeestä ostamaan, mutta kaikki muu kyllä hoituu tarvikeosilla. Eli minä kysyisin - mitä osia pitää merkkiliikkeestä ostaa??
Tosin Astra G 2002 merkkiosatkaan eivät kauhean kalliita ole, joten sikäli tuon ei luulisi mahdoton ongelma olevan. Möivät ainakin jossain vaiheessa noita vanhempien autojen osia isohkoilla alennuksilla ja silloin se hintaero Motonettiin ei mahdoton välttämättä ole.
Toinen peruskommetti - avaa rumpu itse, niin et ole korjaamon puheiden armolla. Rumputakajarru on sellaista tavaraa, että sen kyllä ihan maallikkojärjellä osaa purkaa ja kasata.
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Ilmeisesti tämä nyt vaati merkkiliikkevaijerin, tai ainakin se vaijeri, mikä siinä aiemmin oli, ei oikeastikkaan kiristynyt. Kovin he korjaamolta näyttivät kuinka aiemmassa vaijerissa ei ollut jotain paloja, minkä avulla vaijeri pysyy kireällä. Merkkiliikevaijerissa nämä palat ovat. Korjaamo sai käsijarrun toimimaan nyt tehokkaasti, mutta nyt käsijarru ottaa kiinni aika ylhäällä ja rumpujarruista kuuluu outo "nakuttava" ääni jarruttaessa. Onkohan normaalia?
Re: Takaoikea käyttöjarru laahaa ja käsijarru tehoton G-Astra vm. 2002
Niin, levyjarrullisessa on erilainen vaijeri.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ